Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Ehh du Svenssons du ska alltid hacka på mig och det spelar ingen roll om du fattar vad jag menar eller inte.
Det handlar inte om gräsklipparen utan om styrningen via gps.
Jag menade att man kanske kan bygga en traktor med intelligent styrning så den inte går på måfå som vildsvin :)
Trodde du verkligen att jag menade att man ska använda robotgräsklippare för att vända på jorden????
Jag hackade inte på dig utan förklarade att små robotar inte fungerar. Svar på om styrningen av stora traktorer finns ju i posten innan din som du borde sett innan du postade din post om robotgräsklipparen.
mati skrev:
Foluke skrev:
Då skulle det nog mer likna som om vildsvin plöjt! Däremot kan jag tänka mig att det redan nu finns program, som med hjälp av GPS, plöjer bättre än en människa..... Eller....?
Ja, det gör det. Moderna traktorer har GPS-baserad navigering och självstyrning.
Vända jorden var ju problemet, inte navigeringen så en film på en gräsklipparrobot säger inte särskilt mycket.
Filmen säger att det går att styra en maskin utan målade linjer och utanför vägen. Jag menade bara att det kanske går bygga en traktor så den kan själv plöja utan att det ser ut som om vildsvinen varit i gång
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Filmen säger att det går att styra en maskin utan målade linjer och utanför vägen. Jag menade bara att det kanske går bygga en traktor så den kan själv plöja utan att det ser ut som om vildsvinen varit i gång
Som sagt, det finns sådana traktorer, och de har funnits ganska länge. Oftast är det dock så att första varvet körs manuellt och därefter fortsätter traktorn automatiskt i rätt avstånd till föregående varv.
Men det kanske finns även helt automatiska system numera. Vet inte. Sist jag körde en traktor fick jag hela tiden en fråga på pekskärmen om jag ville aktivera automatisk styrning. Jag valde att ignorera det och det var nog bra så. Jag körde ju inte på en åker. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Filmen säger att det går att styra en maskin utan målade linjer och utanför vägen. Jag menade bara att det kanske går bygga en traktor så den kan själv plöja utan att det ser ut som om vildsvinen varit i gång
Som sagt, det finns sådana traktorer, och de har funnits ganska länge. Oftast är det dock så att första varvet körs manuellt och därefter fortsätter traktorn automatiskt i rätt avstånd till föregående varv.
Men det kanske finns även helt automatiska system numera. Vet inte. Sist jag körde en traktor fick jag hela tiden en fråga på pekskärmen om jag ville aktivera automatisk styrning. Jag valde att ignorera det och det var nog bra så. Jag körde ju inte på en åker. :lol:
Jag säger inte att det inte finns. Jag vet inte och därför skrev jag "kanske"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jag tror faktiskt att just i fallet med traktorer och andra lantbruksmaskiner kan den för personbilar så korkade vätgastekniken vara ett bra alternativ. Varför det? Jo, vad är alternativen? Batterier diskuteras ju ovan, men när det ställs krav på 24-timmars-drift och snabb "påfyllning" funkar de helt enkelt dåligt. Biodiesel kan ju vara ett alternativ, men tack vare Blincolns stora insats vet vi ju att det krävs hiskeliga odlingsytor för att det ska fungera. Biogas skulle jag tro har ungefär samma problem.
Vätgas då? Visserligen är det ineffektivt jämfört med batterier. Ungefär 3-4 gånger sämre. Men jämfört med biodiesel är det alltså fortfarande ca 100 gånger bättre när man ser på ytan som krävs. Dessutom har stora gårdar gott om takyta som kan användas för solceller (men inte för odling av oljeväxter). Dessutom kan man faktiskt anta att en stor gård har möjlighet att installera en egen vätgas-anläggning, dvs tillverka vätgasen på plats mha solcellerna på taket. Det funkar ju inte för vanligt folk, vilket är enligt mig en av de stora nackdelarna med vätgas, men på en stor bondgård är det inget problem. Samtidigt slipper man de kostsamma och förlustrika transporterna, vilket gör lösningen lite mindre ineffektiv jämfört med att köra vätgas till en mack i Mariestad där folk kan tanka sina bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Måste vara billigare att köpa flera el traktorer än en vätgastraktor och en vätgas anläggning

Biogas är det bäst att göra el av då sliper man ju lagringen samt att tanka med högt tryck och medföljande olycksrisk
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Måste vara billigare att köpa flera el traktorer än en vätgastraktor och en vätgas anläggning

Biogas är det bäst att göra el av då sliper man ju lagringen samt att tanka med högt tryck och medföljande olycksrisk
Om det är billigare vet vi inte. Att köpa ett gäng traktorer med ett 1000kWh batteri i varje är inte jättebilligt heller. Men visst kan det vara bra att använda biogas istället. Jag tror bara inte att batterier kommer att fungera överallt. Åtminstone inte med dagens teknik. I personbilar som ändå bara står omkring största delen av tiden är det jättebra med batterier. Men för maskiner som måste kunna användas i princip dygnet runt med konstant högt effektuttag måste man kanske hitta andra alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
Måste vara billigare att köpa flera el traktorer än en vätgastraktor och en vätgas anläggning

Biogas är det bäst att göra el av då sliper man ju lagringen samt att tanka med högt tryck och medföljande olycksrisk
Att göra el av biogas är inte lönsamt. Pratade med en bonde som hade biogasanläggning och föreslog den lösningen men den skulle alltså bli för dyr. Det är i det läget billigare att bara köpa in el, enligt honom.

———
Jag tror nog att just under vårbruket är det bra med utbytesbatterier. Säg att man har två 100kWh batterier som man växlar mellan, det borde ge 2 timmars körning med ett snabbt byte emellan.
Kanske vill man hyra fler batterier under vårbruket eftersom det extra batteriet bara kommer köras några veckor på våren och några veckor på hösten. Resten av året räcker det ju utmärkt med ett batteri i traktorn.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Så gör jag med gräsklipparn och det funkar såklart. Jag laddar det ena batteriet medan jag använder det andra. Så får jag kontinuerlig drift. Men anledningen till att det fungerar är ju att jag har laddaren på samma ställe som gräsmattan. Tyvärr är det sällan så att lantbrukarna har alla sina åkrar i direkt anslutning till gården. Det är ju ganksa vanligt att de kör flera mil mellan de olika fälten. Jag tror det blir svårt att övertyga en lantbrukare om batteridriftens fördelar när man samtidigt kräver att det måste fixas laddning överallt. Jag har pratat med en del bönder om det, även med sådana som var mycket positivt inställda till eldrift, men kontentan var att det inte funkar om man måste ladda mitt på dagen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Allt handlar om ekonomi! Sen kan folk tycka och känna vad de vill... Om man inte kan ladda ute vid fältet kör man ut batteriet till maskinen.

Intressant rapport om diesel.

http://www2.sjv.se/download/18.3a3862f8 ... anv+CJ.pdf
B5DDD9F4-152E-4020-B11E-D09F8928C17D.jpeg
A304A3FF-9E0C-4411-BD97-D76CF7C0712E.jpeg
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

mati skrev:
I personbilar som ändå bara står omkring största delen av tiden är det jättebra med batterier. Men för maskiner som måste kunna användas i princip dygnet runt med konstant högt effektuttag måste man kanske hitta andra alternativ.
Rent principiellt så är den typen av maskiner som används mycket bättre lämpade för batteridrift. Förtjänsten på drivmedel för ex lastbilar är enorm jämfört med en personbil. Detsamma bör gälla traktorer om de körs mycket.

Jag tror att laddningstiden snabbt blir underordnad och något man anpassar sig till.

@LarsL: läste precis ditt inlägg, ditto :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Artikel i media

Inlägg av Bonden Roger »

Nu har jag inte läst igenom allt (om traktor). Jag har en gård med 80 nötboskap varav 45 är mjölkkor + 100 ha. Har tänkt på batteridrift på traktorn, men inser att det inte går under vårbruk, höstbruk och enilage (gräs) skörd.annars hade det gått bra. Kan ta ett exempel som enilageskörd: tar 8 h att köra in. Allt körs i sträck. Byter bara förare.

Harvning: kör i 12 h (så länge räcker tanken).

Det går bara åt ström med traktor. Man får ingen bromsenergi som bilar och lastbilar. På lastmaskiner är det bara korta ögonblick som man har hög belastning.

Har prata med Kurt Hansson för 6-7 år sedan. Det var då tanken kom upp på eldrift. Ja vet att jag kollade på videoklipp på de ryska traktorerna. Dom hade mobila transformatorstationer dom ställde upp vid åkerkanten och kopplade upp sig på högspänningsledningarna.

Utveckling kanske går mot mindre autonoma traktorer där flera jobbar ihop.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Bonden Roger skrev:
Nu har jag inte läst igenom allt (om traktor). Jag har en gård med 80 nötboskap varav 45 är mjölkkor + 100 ha. Har tänkt på batteridrift på traktorn, men inser att det inte går under vårbruk, höstbruk och enilage (gräs) skörd.annars hade det gått bra. Kan ta ett exempel som enilageskörd: tar 8 h att köra in. Allt körs i sträck. Byter bara förare.

Harvning: kör i 12 h (så länge räcker tanken).

Det går bara åt ström med traktor. Man får ingen bromsenergi som bilar och lastbilar. På lastmaskiner är det bara korta ögonblick som man har hög belastning.

Har prata med Kurt Hansson för 6-7 år sedan. Det var då tanken kom upp på eldrift. Ja vet att jag kollade på videoklipp på de ryska traktorerna. Dom hade mobila transformatorstationer dom ställde upp vid åkerkanten och kopplade upp sig på högspänningsledningarna.

Utveckling kanske går mot mindre autonoma traktorer där flera jobbar ihop.

Jag har en Valtra N101(120hk) som gårdstraktor. Den går bara 200-300 timmar per år.

Den skulle kunna bytas ut mot en Fendt e100Vario.

"Against this background, AGCO/Fendt has launched the Fendt e100 Vario, a practical, all-electric compact tractor with 50 kW power output, which can operate for up to 5 hours under actual operating conditions. The energy source is a 650 V high-capacity lithium-ion battery with a capacity of around 100 kWh. The battery is charged either with 400 V and up to 22 kW via a standard CEE outdoor socket, or by a supercharging option with direct voltage. With a standard CCS type 2 plug, the battery can be recharged up to 80% in just 40 minutes. In addition, energy can be recovered thanks to the use of an electric motor."
https://www.fendt.com/int/fendt-e100-vario.html

Kan tänka mig att den skulle fungera på större gårdar som en gårdstraktor för småjobb.

Min traktor används för tex, snöröjning 30min per gång på vintern.
Bära fram rundbalar.
Flytta saker, tex vedprocessor.
Vårbruk, dock bara för 2-3ha.
Slåtter, slår ca 30ha, tar dock igen bara ca 3ha.
Skogsvagn för vedinhämtning.
Transport med vagn, max 1 mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Bonden Roger skrev:
Nu har jag inte läst igenom allt (om traktor). Jag har en gård med 80 nötboskap varav 45 är mjölkkor + 100 ha. Har tänkt på batteridrift på traktorn, men inser att det inte går under vårbruk, höstbruk och enilage (gräs) skörd.annars hade det gått bra. Kan ta ett exempel som enilageskörd: tar 8 h att köra in. Allt körs i sträck. Byter bara förare.

Harvning: kör i 12 h (så länge räcker tanken).

Det går bara åt ström med traktor. Man får ingen bromsenergi som bilar och lastbilar. På lastmaskiner är det bara korta ögonblick som man har hög belastning.
Tror det var LarsL som nämnde det men det bör gå att köra ut batteristationer för att ladda på plats. När de inte används är de inkopplade på nätet som energilager vilket ger förtjänst även då de inte används i jordbruket.

Hur mycket förbrukar förresten en traktor vid harvning ?

Enligt LarsL exempel förbrukar en skördetröska 20l/h, räknar vi på 9 kWh/liter blir det 2160 kWh om den körs 12h. Räknar man sedan med ca 1/3 förbrukning vid eldrift blir det 720 kWh. Med Semi priser (indikation) kostar ett sådant batteri 500 000-600 000 SEK. Förtjänsten per dag får jag till ca 1700 kr med ett dieselpris på 10 kr/litern. Hur mycket används en skördetröska i genomsnitt ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

100 ha ger en besparing på 50-130 000kr/år, enligt rapporten jag länkade till ovan. Om vi antar att batteriet håller i 10 år så får det då kosta 500 000kr till 1,3 miljoner kr. Det är alltså budgeten som finns att leka med för systemet, flera ”mindre” batterier eller ett stort.
Kör man 100kW i 8h så krävs det ett batteri på 800kWh. Men man skulle också kunna klara sig med 2 st 100kWh batterier om man kan ladda med samma 100kW eller 3st om du har en bit att transportera batterierna. Allt hänger som vanligt. på hur mycket du kan ladda... inte på batterierna. För även 800kWh batteriet ska återladdas på 16h vilket blir 50kW, vilket också är en hel del.
Säg att vinsten bara blir hälften 250kkr (pga anläggningen) då krävs ett batteri pris på 250/200 = 1250kr/kWh för att det ska börja bli intressant. Vilket lustigt nog är ganska exakt vad som framkommit inom andra näringar också tidigare.
Vad kostade Leafens utbytesbatteri?
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

Tror deifnitivt att våra lantbruk bara väntar på att elektrifieras. Det finns enorma pengar som kan sparas för den enskilde bonden, dessutom har de flesta bänder gott om takyta för att producera ansenliga mängder av den energi de behöver lokalt (om än knappast allt). Det kokar ned till ekonomiska brytpunkter här för frmförallt batteritekniken. När man kommer ned någonstans till 1200kr/kwh på ett batteri som i övrigt är dugligt vad gäller livslängd och effektuttag, ja då finns det helt enkelt inga ekonomiska motiv kvar att köra med förbränningsmotor.Ett lantbruk kan också i kraft av att producera energi och potential att lagra den också få en sidoinkomst som frekvens justering, effekt topp kapning och så vidare.
Användarvisningsbild
apanx
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 mar 2016 00:06

Re: Artikel i media

Inlägg av apanx »

Bild
Lasse Swärd skriver positivt om elbilar, shit.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Lite lustigt att ha 2kWh i förbrukning för elbilen och sedan ha fantasi NEDC för fossilerna.

Spekulationer om andrahandsvärdet är svårt. Men jag tror att fossiler är de som är luriga att köpa nu och att elbilen kommer hålla bra i värde.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Bra att Svärd tar upp frågan om andrahandsvärde. Det har funnits en del skribenter som menat att elbilar riskerar att få dåligt andrahandsvärde, t ex på grund av förmodad snabb utveckling av elbilar. Samtidigt är det ofta så att en begagnad bil köps som andrabil i ett hushåll och då är nog inte behovet av rejäl räckvidd så stort.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Niklas Z skrev:
Bra att Svärd tar upp frågan om andrahandsvärde. Det har funnits en del skribenter som menat att elbilar riskerar att få dåligt andrahandsvärde, t ex på grund av förmodad snabb utveckling av elbilar. Samtidigt är det ofta så att en begagnad bil köps som andrabil i ett hushåll och då är nog inte behovet av rejäl räckvidd så stort.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
Ja exakt, 15 mil är fortfarande väldigt användbart. Problemet är väl för dom med riktigt risig batterihantering... (Nissan, why, oh why?)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Niklas Z skrev:
Bra att Svärd tar upp frågan om andrahandsvärde. Det har funnits en del skribenter som menat att elbilar riskerar att få dåligt andrahandsvärde, t ex på grund av förmodad snabb utveckling av elbilar. Samtidigt är det ofta så att en begagnad bil köps som andrabil i ett hushåll och då är nog inte behovet av rejäl räckvidd så stort.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
Ja exakt, 15 mil är fortfarande väldigt användbart. Problemet är väl för dom med riktigt risig batterihantering... (Nissan, why, oh why?)
Jag är 98,5% efter 5000mil på min Leaf 30kWh. Den som pendlar 3-4mil/dag kommer nog klara sig även om ett par år med den bilen.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
Teslaspolen skrev:
Niklas Z skrev:
Bra att Svärd tar upp frågan om andrahandsvärde. Det har funnits en del skribenter som menat att elbilar riskerar att få dåligt andrahandsvärde, t ex på grund av förmodad snabb utveckling av elbilar. Samtidigt är det ofta så att en begagnad bil köps som andrabil i ett hushåll och då är nog inte behovet av rejäl räckvidd så stort.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
Ja exakt, 15 mil är fortfarande väldigt användbart. Problemet är väl för dom med riktigt risig batterihantering... (Nissan, why, oh why?)
Jag är 98,5% efter 5000mil på min Leaf 30kWh. Den som pendlar 3-4mil/dag kommer nog klara sig även om ett par år med den bilen.
Nä, det verkar som den gillar nordiskt klimat faktiskt, här är det nog bara frekvent snabbladdning som dödar den. Tänker annars på södra Europa exempelvis. Hade varit intressant med statistik från flera länder och se om det finns några skillnader. I Kalifornien verkar det vara ganska illa exempelvis.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

"Svensksåld bil" får kanske en helt annan innebörd om några år när det kommer till begagnade elbilar.
Vem vill ha en Leaf som har plågats i sydeuropeiskt klimat? Det är de välbevarade nordiska bilarna som kommer att vara eftertraktade. Iaf påstår jag det nu lite fräckt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Artikel i media

Inlägg av Bonden Roger »

Laban skrev:
Bonden Roger skrev:
Nu har jag inte läst igenom allt (om traktor). Jag har en gård med 80 nötboskap varav 45 är mjölkkor + 100 ha. Har tänkt på batteridrift på traktorn, men inser att det inte går under vårbruk, höstbruk och enilage (gräs) skörd.annars hade det gått bra. Kan ta ett exempel som enilageskörd: tar 8 h att köra in. Allt körs i sträck. Byter bara förare.

Harvning: kör i 12 h (så länge räcker tanken).

Det går bara åt ström med traktor. Man får ingen bromsenergi som bilar och lastbilar. På lastmaskiner är det bara korta ögonblick som man har hög belastning.
Tror det var LarsL som nämnde det men det bör gå att köra ut batteristationer för att ladda på plats. När de inte används är de inkopplade på nätet som energilager vilket ger förtjänst även då de inte används i jordbruket.

Hur mycket förbrukar förresten en traktor vid harvning ?

Enligt LarsL exempel förbrukar en skördetröska 20l/h, räknar vi på 9 kWh/liter blir det 2160 kWh om den körs 12h. Räknar man sedan med ca 1/3 förbrukning vid eldrift blir det 720 kWh. Med Semi priser (indikation) kostar ett sådant batteri 500 000-600 000 SEK. Förtjänsten per dag får jag till ca 1700 kr med ett dieselpris på 10 kr/litern. Hur mycket används en skördetröska i genomsnitt ?
I norra bohuslän 120 h. I bästa fall 150 h. Tröskan kan bara köras när det är torrt. Dagg på kväll, natten, morgonen (om det inte blåser).
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Dags igen!
Artificiell intelligens ligger inte på högsta nivå i Media?


Tesla med autopilot körde rakt in i brandbil vid rödljus
Man vet inte ens om Auto-piloten var påslagen. Föraren skadades.
Funderade just om det är någon mening lägga det här? Men intressant kanske om annan omständighet visar sig?

https://omni.se/tesla-med-autopilot-kor ... s/a/a2xlmO
Skriv svar