Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Jag har inte plus så jag kan inte läsa, men det vore kul att veta mängden kobolt i olika saker så man får perspektiv
D4376953-2047-4134-BA56-981F728BB987.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Jag har inte plus så jag kan inte läsa, men det vore kul att veta mängden kobolt i olika saker så man får perspektiv
Collin är verkligen en bakåtsträvare.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

Apple har väl varit världens största konsument av kobol innan. Intressant att det bolaget inte svartmålas i pressen..
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

evilirish skrev:
Apple har väl varit världens största konsument av kobol innan. Intressant att det bolaget inte svartmålas i pressen..
Jag har ingen koll på hur mycket kobolt de använder men hittade denna rätt innehållsrika, färska artikel:

”Consumers who purchase new devices should also research their environmental footprint. United Laboratories, a global independent safety science company, recently established standards for “green electronics” that are more environmentally friendly. Thus far, Samsung is the only smartphone manufacturer to receive the new certification. (Samsung did not immediately return a request for comment.”

Länk: https://www.marketwatch.com/story/why-a ... 2017-09-12

Hepp!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

TiborBlomhall skrev:
TeslaTissel skrev:
Nu tänder unga män mer på eldrift

Två av tre bilägare vill helst ha eldrift nästa gång de byter bil. Bland unga män märks ett betydligt större intresse för eldrift än tidigare. Det visar en enkät till 1 000 bilägare som gjorts av företaget Mejsel på uppdrag av elbilmässan Ecarexpo.(TT)

Jag undrar hur de ställde frågorna?
För vad jag insett är att även unga kvinnor önskar sig elbil?

http://elbilsnytt.se/nu-tander-unga-man-mer-pa-eldrift/

Hepp!
Vad jag förstått har unga kvinnor alltid önskat elbil i högre grad än män ända sen de börjat göra undersökningen. Nyheten är att nu har även unga män börjat intressera sig för elbilar.

eCarExpo har i åratal mycket skickligt skaffat uppmärksamhet för sin mässa genom att skicka ut pressmeddelanden om deras undersökning bit för bit. Väldigt bra för det ökar medvetenheten om elbilar i allmänhet.
Det är intressant och viktigt förstå statistik.

Den här artikeln belyser det ytterligare där frågor även ställdes till kvinnor: http://www.mynewsdesk.com/se/kvd/pressr ... na-2710859
256E7141-D494-46DB-B212-1969BF9E9E77.jpeg
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Lustigt att han skriver att ”ingen pratar om kobolten i elbilar” när det har skrivits flera spaltmeter om det senaste åren. Är det någon industri som har nagelfarits stenhårt så är det ju elbilsindustrin. Alla har sin egen vinkling på varför elbilar egentligen är dåliga för miljön.

Det alla alltid missar är dock följande faktum:

Råvaror till batterier framställs under dåliga förhållanden: kan lösas
Batterierna är energikrävande att tillverka och blir därmed miljöfarliga beroende på elmixen: kan lösas
Om elen kommer från kolkraft blir det ändå smutsigt i slutändan: kan lösas
Bensinbilar går på fossila bränslen: kan aldrig någonsin lösas hur mycket man än förfinar motorerna, blandar i etanol, fuskar med avgastester osv.

Elbilar är inte perfekta idag men de innebär en väg framåt där bensin- och dieselbilar kört fast för länge sen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Mazda satsar mot framtiden! Jag ser verkligen fram emot en hybrid med wankelmotor....eller inte...

https://www.nyteknik.se/fordon/wankelmo ... ar-6933797

(en av dom obekvämaste bilar jag provsuttit i modern tid är förresten Mazda 3, har inte gått in i den lokalen sedan dess...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jerka skrev:
Lustigt att han skriver att ”ingen pratar om kobolten i elbilar” när det har skrivits flera spaltmeter om det senaste åren. Är det någon industri som har nagelfarits stenhårt så är det ju elbilsindustrin. Alla har sin egen vinkling på varför elbilar egentligen är dåliga för miljön.

Det alla alltid missar är dock följande faktum:

Råvaror till batterier framställs under dåliga förhållanden: kan lösas
Batterierna är energikrävande att tillverka och blir därmed miljöfarliga beroende på elmixen: kan lösas
Om elen kommer från kolkraft blir det ändå smutsigt i slutändan: kan lösas
Bensinbilar går på fossila bränslen: kan aldrig någonsin lösas hur mycket man än förfinar motorerna, blandar i etanol, fuskar med avgastester osv.

Elbilar är inte perfekta idag men de innebär en väg framåt där bensin- och dieselbilar kört fast för länge sen.

Debatten om batterierna verkar bara gälla elbilar. Är inte det jävligt lustigt? Att det är samma sorts batterier i mobiltelefoner, laptops och en massa annat verkar liksom inte spela någon roll. Det är de där "jävla elbilarna" som ska sättas åt.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Ja särskilt med tanke på att tex kobolt även används i karalysatorer och i petroleumindustrim i någon form av ”avsvavlingsprocesser” eller vad det kallas. Skulle killgissa att den faktiska användningen IDAG av kobolt är större i anknytning till fossilbilar än i just elbilsbatterier (eftersom det ännu säljs så få elbilar relativt sett)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Wankelmotor är bra, bränner olja som en 2-taktare, party i öknen, idioti
ms 76132 "Eleamore"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

12man skrev:
Wankelmotor är bra, bränner olja som en 2-taktare, party i öknen, idioti
Kul att de pratar om rex nu när BMW tydligen ska tar bort rex varianten av i3. Nej jag säger allt eller inget, dvs bara el eller fossilt... (och då väljer vi el såklart)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Hoppas inte alla tillverkare anser sig behöva vandra den vägen
Hybrid Yaffec laddhybrid weirdmobile Rex bev...detta kommer ta lång tid, tyvärr
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

Leo skrev:
Ja särskilt med tanke på att tex kobolt även används i karalysatorer och i petroleumindustrim i någon form av ”avsvavlingsprocesser” eller vad det kallas. Skulle killgissa att den faktiska användningen IDAG av kobolt är större i anknytning till fossilbilar än i just elbilsbatterier (eftersom det ännu säljs så få elbilar relativt sett)
Här är lite info om kobolt jag hittat. Notera årtalen på första bilden.

Edit: Som jag förstått används kobolt till bland annat supe
rlegeringar i flygmotorer/gasturbiner/rymdfarkoster, hårdmetallskär till svarv/fräs/borr, dubbar till däck, kirurgiska implantat, katalysator i olika slag ex. som nämns ovan för avsvavling av fossilabränslen, färgpigment med mera.

Enligt rykten ska Apple vara den enskilt största slutanvändaren.
740x-1.png
cobalt_end_marke.1061x0-is.jpg
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

Nu ska vi se här...

Enligt denna källa: https://www.researchgate.net/publicatio ... anex_R_272

Så behöver den Indonesiska oljeproduktionen 94,5 ton kobolt/per år (1350 ton waste med 7 viktprocent kobolt). Detta för en oljeproduktion på 889 300 barrels/dag.

2016 var den genomsnittliga världsproduktionen 80 622 000 barrels/dag. Vilket ger faktor 90,6 jämfört med Indonesien.

Grovt förenklat skulle detta alltså inneböra att oljeindustrin skulle behöva 8 566 000 kg kobolt per år för sina processer.

Hört att i genomsnitt behöver Tesla ca. 5kg kobolt per batteripack. Alltså skulle kobolten använd i oljeindustrin räcka till 1 700 000 elbilar per år!

Nu måste man ta dessa siffror med stora nävar salt då jag använt begränsad mängd källor och jag inte vet tillförlitligheten på dessa. Sen vet jag inte heller vilka andra processer som kan användas och hur stor ev. återvinning av kobolten är. Även oklart hur representativ Indonesien är jämfört med andra oljenationer.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av Hedman »

Intressant någon som har mer fakta som stödjer detta?
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

Ännu en FUD-artikel på SvD: https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-milj ... d-kolkraft
"Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."


Varför fortsätter jag läsa smörjan.. :/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

evilirish skrev:
Ännu en FUD-artikel på SvD: https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-milj ... d-kolkraft
"Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."


Varför fortsätter jag läsa smörjan.. :/
OM man ska tro artikelförfattarna, vilka elkomponenter i Sverige drivs då inte av kolkraft? Tänder jag en lampa så drivs den av kokraft, om man ska fullfölja deras resonemang. Nu skriver jag på min bärbara dator, visserligen utan laddkabel i, men jag kommer ju så småningom att behöva ladda den. Det sker i så fall med kolel. Och så vidare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Artikel i media

Inlägg av jpetters »

evilirish skrev:
Ännu en FUD-artikel på SvD: https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-milj ... d-kolkraft
"Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."


Varför fortsätter jag läsa smörjan.. :/
Får sälja Teslorna och köpa dieselbilar... Eller det kanske är annorlunda i Schweiz. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
OM man ska tro artikelförfattarna, vilka elkomponenter i Sverige drivs då inte av kolkraft? Tänder jag en lampa så drivs den av kokraft, om man ska fullfölja deras resonemang. Nu skriver jag på min bärbara dator, visserligen utan laddkabel i, men jag kommer ju så småningom att behöva ladda den. Det sker i så fall med kolel. Och så vidare.
Nä, kokraften är för Toyota Mirai eller var det bara shit från de manliga nötkreaturen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Niklas Z skrev:
evilirish skrev:
Ännu en FUD-artikel på SvD: https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-milj ... d-kolkraft
"Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."


Varför fortsätter jag läsa smörjan.. :/
OM man ska tro artikelförfattarna, vilka elkomponenter i Sverige drivs då inte av kolkraft? Tänder jag en lampa så drivs den av kokraft, om man ska fullfölja deras resonemang. Nu skriver jag på min bärbara dator, visserligen utan laddkabel i, men jag kommer ju så småningom att behöva ladda den. Det sker i så fall med kolel. Och så vidare.

Vad är det för dumheter? Alla har rätt att säga sin mening men hur kan man ens påstå något sådant. :o (alltid med kolkraft)?
De flesta vet ju mycket väl att kolkraften är så gott som helt utfasad i vårt land, eller menar de tyskland som ännu bryter brunkol pga fackliga konflikter??
Tyvärr går det bara att läsa ingressen? Ngt knep att läsa texten någon annanstans? TT?

?
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Pertan »

evilirish skrev:
Ännu en FUD-artikel på SvD: https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-milj ... d-kolkraft
"Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."


Varför fortsätter jag läsa smörjan.. :/
Man blir ju mörkrädd hur vissa resonerar. Så det gick åt en del kolkraft när dom skrev sin artikel på datorn. Lås in dom i ett rum med en dieselbil på tomgång så kanske dom kommer fram till bättre saker.
Man undrar ju hur mycket folk som skriver sånt här får pengar av oljebolag. För det är så urbota dumma argument.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Jag antar att artikelförfattarna menar att all extra el som används, oavsett var den konsumeras, leder till att kolkraft måste användas för att täcka upp detta. Överproduktion här i Sverige hade annars exporterats och tryckt undan kolkraft.

Nu laddas dock elbilar främst på natten när övrig konsumtion är lägre så elbilsladdning leder troligen till mindre svängningar i konsumtionen.

Några nya kolkraftverk byggs väl knappast i vår närhet?

Konsumtionen av bensin/diesel lär ju minska och därmed också raffinaderiernas konsumtion av el om man ska köra samma logik som artikelförfattarna.

Ökad konsumtion lär ju leda till ökande medel till nya investeringar i elproduktion. Med stor sannolikhet lär det vara förnyelsebar el alternativt senarelagd stängning av kärnkraftverk.

Skulle kolkraft öka pga av laddning av elbilar så är det oavsett bara högst tillfällig effekt, alternativ kraftproduktion kommer hur som helst ersätta kolkraften.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Artikel i media

Inlägg av ellerstrom »

jpetters skrev:
evilirish skrev:
Ännu en FUD-artikel på SvD: https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-milj ... d-kolkraft
"Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."


Varför fortsätter jag läsa smörjan.. :/
Får sälja Teslorna och köpa dieselbilar... Eller det kanske är annorlunda i Schweiz. Bild
Nu vet jag inte exakt hur elproduktionen i Schweiz ser ut, men med deras resonemang är det ju superbra att ladda en elbil i Polen eller Tyskland. Då får man ju marginalelen från överskottet av den svenska eller norska elproduktionen och den är ju som vi vet väldigt grön. ;)

Skämt åsido så har de ju en poäng i att om vi minskar vår elproduktion så kan vi sälja mer av vår gröna el och på så sätt bidraga till minskade utsläpp. Dock tycker jag inte att man ska blanda in elbilar i det resonemanget och därigenom hävda att de inte är mer miljövänliga än fossila diton. Elbilar har större potential, än fossilbilar, när det kommer till minskade utsläpp.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar