Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Går inte att läsa om man inte betalar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Går inte att läsa om man inte betalar.
Vill du läsa?
Vi vet ju varför försäljningen bromsar upp, eller hur? Det beror ju på Opel Ampera-e, Model 3 och alla fantastiska bilar som ska komma 2018-20. De senare finns ju just för att skapa osäkerhet och förvirring för att få effekten att det ska säljs färre och inget annat. Hälften av dem kommer aldrig produceras och den andra halvan kommer bli betydligt sämre än vad de nu presenteras om.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Går inte att läsa om man inte betalar.
Vill du läsa?
Vi vet ju varför försäljningen bromsar upp, eller hur? Det beror ju på Opel Ampera-e, Model 3 och alla fantastiska bilar som ska komma 2018-20. De senare finns ju just för att skapa osäkerhet och förvirring för att få effekten att det ska säljs färre och inget annat. Hälften av dem kommer aldrig produceras och den andra halvan kommer bli betydligt sämre än vad de nu presenteras om.
Haha! Nja, egentligen vet jag inte om jag vill läsa, men ska man kunna bemöta felaktigheterna som säkert finns där, så...
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Ian Robertson, sälj och marknadsföringsansvarig på BMW har uttalat sig om Model 3.
The world needs that sort of new competitor. That isn’t to say that we’re not going to be very competitive with them as well, of course—but Elon Musk has achieved a lot, and I admire what he has done. I think that [Musk] is moving from being a startup to being a full-blown company, and he’s beginning to understand some of the challenges that brings. Those are the sort of challenges we don’t have. We are able to productionize things and move quickly in that regard.
The Model 3 will come, but I’m not sure of what volume it will come with, I’m not sure of the price point it will come with, and I’m not sure how good the car [will be],
Han säger dock att iNext är det senaste inom elektriska bilar och att han tror elbilar och plug-in hybrider kommer passera 20% av deras försäljning innan 2025.

Med tanke på att de redan är på ungefär 3,6% så tror jag de kommer gå snabbare om de är beredda att satsa.

https://electrek.co/2017/03/16/bmw-exec ... l-3-inext/
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslalink »

För att läsa paywall artiklar i DN, gör så här:
Chrome web browser
  1. 1. Tryck F12 (för dev tools)
    2. CTRL+F (För sök)
    3. Sök efter: paywall-content
    4. Markera raden som dyker upp
    5. Till höger under fliken "Styles", raden där det står "Height: 49px". Ändra den till "Height: 100%"
    6. Tryck F12 (för att ta bort dev tools)
Model 3 LR AWD 19"
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av olza »

Teslalink skrev:
För att läsa paywall artiklar i DN, gör så här:
Chrome web browser
  1. 1. Tryck F12 (för dev tools)
    2. CTRL+F (För sök)
    3. Sök efter: paywall-content
    4. Markera raden som dyker upp
    5. Till höger under fliken "Styles", raden där det står "Height: 49px". Ändra den till "Height: 100%"
    6. Tryck F12 (för att ta bort dev tools)
Eller använd copy-paste. Tycker i alla fall jag är lite enklare!
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Teslalink skrev:
För att läsa paywall artiklar i DN, gör så här:
Chrome web browser
  1. 1. Tryck F12 (för dev tools)
    2. CTRL+F (För sök)
    3. Sök efter: paywall-content
    4. Markera raden som dyker upp
    5. Till höger under fliken "Styles", raden där det står "Height: 49px". Ändra den till "Height: 100%"
    6. Tryck F12 (för att ta bort dev tools)
Är det så enkelt på alla betalsidor?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Artikel i media

Inlägg av jonasl »

Det funkar lite olika men oftast går det att gå runt.

För just DN kör jag Chrome-tillägget DN Fixer. Då slipper man göra något alls.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av danni »

Teslalink skrev:
För att läsa paywall artiklar i DN, gör så här:
Chrome web browser
  1. 1. Tryck F12 (för dev tools)
    2. CTRL+F (För sök)
    3. Sök efter: paywall-content
    4. Markera raden som dyker upp
    5. Till höger under fliken "Styles", raden där det står "Height: 49px". Ändra den till "Height: 100%"
    6. Tryck F12 (för att ta bort dev tools)
Eller mycket enklare och snabbare, klipp in följande i adressfältet (eller lägg som ett bookmarklet):

Kod: Markera allt

javascript:$('.article__premium-content').show();$('.paywall').hide();
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av danni »

lator skrev:
Teslalink skrev:
För att läsa paywall artiklar i DN, gör så här:
Chrome web browser
  1. 1. Tryck F12 (för dev tools)
    2. CTRL+F (För sök)
    3. Sök efter: paywall-content
    4. Markera raden som dyker upp
    5. Till höger under fliken "Styles", raden där det står "Height: 49px". Ändra den till "Height: 100%"
    6. Tryck F12 (för att ta bort dev tools)
Är det så enkelt på alla betalsidor?
Nej. Bara de sidor som är dumma nog att skicka hela texten till klienten och bara gömma den med Javascript. Det är dock ganska ovanligt. Ibland finns det andra saker man kan göra för att komma runt det, som t.ex. att säga åt sin webbläsare att låtsas vara en Google-bot - många sidor skickar fulltexten till Google men inte till vanliga användare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av helix »

vigge50 skrev:
Ian Robertson, sälj och marknadsföringsansvarig på BMW har uttalat sig om Model 3.
The world needs that sort of new competitor. That isn’t to say that we’re not going to be very competitive with them as well, of course—but Elon Musk has achieved a lot, and I admire what he has done. I think that [Musk] is moving from being a startup to being a full-blown company, and he’s beginning to understand some of the challenges that brings. Those are the sort of challenges we don’t have. We are able to productionize things and move quickly in that regard.
The Model 3 will come, but I’m not sure of what volume it will come with, I’m not sure of the price point it will come with, and I’m not sure how good the car [will be],
Han säger dock att iNext är det senaste inom elektriska bilar och att han tror elbilar och plug-in hybrider kommer passera 20% av deras försäljning innan 2025.

Med tanke på att de redan är på ungefär 3,6% så tror jag de kommer gå snabbare om de är beredda att satsa.

https://electrek.co/2017/03/16/bmw-exec ... l-3-inext/
Tycker det är lite ironiskt att uttala sig om produktion/pris för Model 3 när han sitter i en konceptbil som troligtvis är byggd med våldsamt dyra material samt inte kommer se dagens ljus på många år. Hur som helst är det kanon att BMW satsar! Det gillas!

Bild
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av _TonyV »

Nån kör md alternativa fakta.

Tre gånger fler supermiljöbilar hittills i år
http://teknikensvarld.se/tre-ganger-fle ... ar-434385/
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

_TonyV skrev:
Nån kör md alternativa fakta.

Tre gånger fler supermiljöbilar hittills i år
http://teknikensvarld.se/tre-ganger-fle ... ar-434385/
Det är inte så konstigt att siffrorna är olika om man jämför äpplen men päron. Din länk handlar om Sverige och Håkans artikel handlar om Europa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
_TonyV skrev:
Nån kör md alternativa fakta.

Tre gånger fler supermiljöbilar hittills i år
http://teknikensvarld.se/tre-ganger-fle ... ar-434385/
Det är inte så konstigt att siffrorna är olika om man jämför äpplen men päron. Din länk handlar om Sverige och Håkans artikel handlar om Europa.
Fast även Håkans data för Europa pekar på att elbilar ökar snabbare än avgasbilar och tar marknadsandelar från avgasbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
_TonyV skrev:
Nån kör md alternativa fakta.

Tre gånger fler supermiljöbilar hittills i år
http://teknikensvarld.se/tre-ganger-fle ... ar-434385/
Det är inte så konstigt att siffrorna är olika om man jämför äpplen men päron. Din länk handlar om Sverige och Håkans artikel handlar om Europa.
Fast även Håkans data för Europa pekar på att elbilar ökar snabbare än avgasbilar och tar marknadsandelar från avgasbilar.
Passat GTE storsäljare! När får vi volvo v70 get och alla andra storsäljande bilar? I med ett 10 kwh batteri i alla vanliga bilar så lär sig folk hur gött det är med eldrift och nästa steg blir rena elbilar med 40-60 kwh batteri. Kunderna måste kräva elbil, annars blir det inget köp. Säg det till volvo bilförsäljaren. Annars blir det en vw get eller bmw i performance.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
_TonyV skrev:
Nån kör md alternativa fakta.

Tre gånger fler supermiljöbilar hittills i år
http://teknikensvarld.se/tre-ganger-fle ... ar-434385/
Det är inte så konstigt att siffrorna är olika om man jämför äpplen men päron. Din länk handlar om Sverige och Håkans artikel handlar om Europa.
Fast även Håkans data för Europa pekar på att elbilar ökar snabbare än avgasbilar och tar marknadsandelar från avgasbilar.
Det ökar snabbare än fossilbilar men långsammare än tidigare år, enligt artikeln ökade försäljningen av rena elbilar med 7% jämfört med 2015, jag kan bara hoppas att ökningen framöver är betydligt större för annars kommer de väll ta några år innan rena elbilar når 1% av bilmarknaden i europa.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Fast även Håkans data för Europa pekar på att elbilar ökar snabbare än avgasbilar och tar marknadsandelar från avgasbilar.
Man kan väl argumentera för att statistiken kanske inte är så relevant kortsiktigt. 370k Model 3 reservationer visar att intresset är enormt, mer intressant är då hur det ser ut om 2-3 år då man förhoppningsvis har kommit igång rejält med produktionen. Samt kanske också fått en viss konkurrens.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av Seregon »

Teslalink skrev:
För att läsa paywall artiklar i DN, gör så här:
Chrome web browser
  1. 1. Tryck F12 (för dev tools)
    2. CTRL+F (För sök)
    3. Sök efter: paywall-content
    4. Markera raden som dyker upp
    5. Till höger under fliken "Styles", raden där det står "Height: 49px". Ändra den till "Height: 100%"
    6. Tryck F12 (för att ta bort dev tools)
Jag har upptäckt att det enklaste sättet att komma förbi i stort sett alla paywalls är att förhindra att sidan lagrar cookies, dvs manuellt blockera att "dn.se" eller "di.se" sparar kakor, direkt i din webbläsares sekretessinställningar.
Model S85D -15, "Voltaire"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Fast även Håkans data för Europa pekar på att elbilar ökar snabbare än avgasbilar och tar marknadsandelar från avgasbilar.
Man kan väl argumentera för att statistiken kanske inte är så relevant kortsiktigt. 370k Model 3 reservationer visar att intresset är enormt, mer intressant är då hur det ser ut om 2-3 år då man förhoppningsvis har kommit igång rejält med produktionen. Samt kanske också fått en viss konkurrens.
Precis, man kan inte på ett års resultat säga hur trenden är. Låt oss säga att elbilsförsäljningen ökade med 75% ett år och nästa år bara med 5%, hur mycket skulle utvecklingen vara år 3? -65%? +40% +75%? +5%? Omöjligt att säga något om, alldeles för lite data och nya variabler som påverkar framtiden så baserat på passerad försäljning går det inte säga något alls om framtida försäljning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Precis, man kan inte på ett års resultat säga hur trenden är. Låt oss säga att elbilsförsäljningen ökade med 75% ett år och nästa år bara med 5%, hur mycket skulle utvecklingen vara år 3? -65%? +40% +75%? +5%? Omöjligt att säga något om, alldeles för lite data och nya variabler som påverkar framtiden så baserat på passerad försäljning går det inte säga något alls om framtida försäljning.
Exakt. En variabel är förstås batteriproduktionen, det är några gigafabriker som ska byggas och dessa byggs inte på en dag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Suck
http://www.dn.se/ekonomi/motor/langresa ... r-talamod/

Batteridrivna elbilar fungerar utmärkt i vardagstrafiken. Men hur är de på långfärd? Vi fyller batterierna i två bilar och tar sikte på Gävle. Klarar vi oss ända dit?

Det har kommit en ny generation elbilar med räckvidder på uppemot 40 mil. Bilarna har också blivit större, bekvämare och säkrare än den första generationen.

Våra två testbilar är Renault Zoe, som med ett större batteri på hela 41 kWh ska klara upp till 40 mil på en laddning.

Hyundai Ioniq är en helt ny modell i Sverige. Den finns som hybrid, som laddhybrid och som elbil med ett batteri på 28 kWh. Det ska räcka för upp till 28 mil.

Men vardagen består mest av korta resor på högst några mil, som arbetspendling och hämtning/lämning på dagis. Det klarar man lätt med en elbil, förutsatt att man kan ladda hemma. På köpet får du avgasfri körning utan störande motorbuller.

Men hur är elbilen på längre resor? Hur långt kommer man, var kan man ladda och hur lång tid tar det? Kan man lite på elmätaren i bilen?

Sagt och gjort. Jag och kollegan Jacques Wallner går ner i DN-garaget och tar plats i varsin fulladdad bil.

Nu kommer den första överraskningen. Hyundai ska klara 28 mil. Men färddatorn visar bara 18,4 mil. Siffran bygger på hur bilen använts under de senaste resorna och bygger därmed på verklig körning.

Detta blir extra tydligt i Renault Zoe. När Jacques startar bilen säger färddatorn 18,5 mil. Men han hinner knappt lämna garaget förrän siffran stiger till 29,9 mil.

Resmålet Hemlingby vid södra infarten till Gävle är inlagt på navigatorn. Sträckan är 16,6 mil. På skärmen visas en karta med en grön ring, som anger hur långt man kommer. Ringen når nästan till Gävle.

Men bara nästan. Det fattas en liten bit.

Hmmm.

I normala fall vill man inte komma fram med tom tank eller ännu värre drabbas av bränsletorsk; särskilt inte i en elbil och absolut inte vintertid.

Men nu är det test, så vi beslutar att chansa. I värsta fall kan vi ladda i Tierp vid Gulfmacken intill E4:an. Där finns en snabbladdare.

Resan börjar lovande. I farter kring 80 kilometer i timmen sjunker räckvidden lite långsammare än den faktiska körsträcka vi avverkar.

Men när vi efter ett par mil ökar till 100 och därefter till 110 km/tim blir det tvärtom: elen sinar i oroväckande snabb takt. Ännu värre blir det norr om Uppsala där maxfarten är 120 km/tim. Efter två mil i den farten drar vi ner till 110, sedan 100.

När vi passerar Tierpsavfarten återstår 5,9 mil i räckvidd i Ioniqen. Det är mycket frestande att vika av, men vi kör på.

Jacques har fram till nu fascinerat sett hur räckviddsmätaren i hans Renault åkt jojo under resan. 29,9 mil föll till 28,1 efter en avverkad faktisk mil. Vid nästa kontrollpunkt, 2 mil, hade räckvidden ökat och visade 30,2 mil.

Hmmmm.

Vi kör över Dalälvsbron och jag sänker farten till 90 och därefter till 80 km/tim. Det är en idealisk fart för en elbil. I högre farter blir luftmotståndet alltför svårt att övervinna.

Passerande bilar drivna av fossil energi bryr sig inte sådana hinder. Inte ens bilar med släp har tålamod med vår låga fart.

Och där, äntligen, dyker avfarten till Gävle södra upp i regndiset. Vi svänger av med 3 respektive 9,2 mils räckvidd kvar. För Jacques är det lugna gatan, men jag känner mig lätt nervös med min futtiga reserv. Stämmer siffran? Klarar vi oss till Ica Maxi där det enligt sajten uppladdning.nu ska finnas laddstolpar?

Jodå, vi kommer dit. Inte bara det – de två stolparna är dessutom lediga.

Men nu börjar äventyret. Luckan till stolpen går att öppna, men man måste ha en nyckel för att få ström. Jacques vandrar bort över den stora parkeringen, för givetvis är laddstolparna med el, framtidens bilbränsle, placerade längst bort från entrén till Ica.

Jag väntar i regnet; i fem minuter, i tio. Efter 14 minuter kommer Jacques tillbaka efter att ha köat vid det kombinerade ATG- och postombudet.

– Det var mycket folk och killen i disken krävde en deposition på 50 kronor, förklarar Jacques.

Han drar nyckeln vid sidan av stolpen för att aktivera strömmen. På en liten och svårläst skärm rullar information på engelska (vad är det för fel på svenska??) om hur man ska göra.

Anslut sladden! Klart.

Anslut kontakten i bilen. Klart.

Ingen händer, ingen ström. Ingenting.

Stäng luckan på laddstolpen! Aha, luckan är halvöppen. Men hur jag än trycker går den inte att stänga. Laddsladden som sticker ut nedtill är för tjock. Jacques försöker, utan resultat. Men så trycker han till extra hårt, och då blinkar det plötsligt till i lamporna, men bara för ett par sekunder – vi hann få el för kanske två millimeters körning innan luckan flög upp igen.

– Vi har hört att det är problem med nya elbilar. Och tyvärr verkar det inte som det går att åtgärda, får vi veta när vi lämnar tillbaka nyckeln (efter att ha köat i ytterligare tio minuter).

Uppladdning.nu visar att det finns ytterligare en laddstation, på Max hamburgeri. Det ligger i samma område. Vi kör dit och finner till vår lättnad att det är en extra kraftfull snabbladdare – och att den är ledig. Det är i grevens tid, bränslemätaren i bilen lyser nu i rött på skärmen.

Jag ansluter pistolhandtaget till bilens kontakter och får bekräftelse på att strömmen börjar flöda till priset 2,40 kronor per minut.

Efter en försenad lunch på 40 minuter avbryter vi laddningen och ser att batteriet har fyllts på till 94 procent i rena turbofarten. Räckvidden har nu hoppat upp till 18,6 mil.

Vi övernattar i stan och laddar på en publik p–plats invid Gevalia rosteri där alla platser med laddstolpe utom en är ledig.

På morgonen visar räckviddsmätaren i Renaulten 24,5 mil. Ioniqen däremot har bara 15,3 mil trots en hel natts laddning. Efter start ökar den till 16,5 mil.

Vi byter bilar med varandra. När vi kör söderut märker Jacques att räckvidden i Ioniq minskar i allt snabbare takt.

– Jag tror inte jag klarar mig hem. Jag föreslår att vi tankar i Tierp, säger han i telefon.

I Tierp finns en stor laddstolpe med plats för tre bilar. Vi ansluter våra bilar och får sällskap av en Mitsubishi Outlander laddhybrid.

Vi går mot restaurangen för en fika. Jag vänder mig om och betraktar för ett ögonblick bilden av stolpen och de tre bilarna.

Det är en bild av framtiden, kanske, men också av den batteridrivna elbilens akilleshäl, den långa laddtiden. Och krångliga. Det gäller att ha laddsladdar med rätt kontakter med sig. Eller hitta stolpar med kontakter som passar ens bil.

Om det nu kommer ytterligare tre bilar hit får de vackert vänta på sin tur. I minst en halvtimme. Att tanka en vätgasdriven elbil tar bara 3 minuter, lika snabbt som att tanka bensin eller diesel eller gas.

Över en varm macka och starkt kaffe summerar vi våra intryck.

Vi upplever en stor skillnad mellan testbilarna. Ioniq känns mer som en premiumbil, den är snygg i formen och mer praktisk med sin halvkombikaross. Styrningen däremot känns diffus och ljudnivån är besvärande hög. Säkerheten är på absoluta toppen, enligt krockprov.

Svagheten är räckvidden, som i verklig körning verkar ligga kring 16-18 mil, mot utlovade 28. Inga problem så länge du håller dig inom din komfortzon, men längre resor kräver tålamod och planering.

Plus för nybilsgaranti på fem år med fri körsträcka och för 20.000 mil eller 8 år för batteriet.

Grundpriset är 371.900. Bilen går att privatleasa för 4.424 kronor per månad. Som tjänstebil blir den extra förmånlig med nedsatt förmånsvärde och en månadskostnad netto på cirka en tusenlapp.

Renault Zoe är mindre, enklare byggd och känns rakt igenom som en billigare bil. Den går att snabbladda, men inte i Europastandarden CCS. Priset är lägre, batteriet går att leasa separat och räckvidden är längre – 25-28 mil, men långt ifrån angivna 40 mil.

På Renaults hemsida finns en förnämlig räckviddssnurra där du kan se hur hastighet, temperatur och storlek på hjulen påverkar räckvidden. Dubblad fart från 60 till 120 km/tim halverar räckvidden!

Sammanfattningsvis känns eldrift som framtiden, men den kommer nog i olika former. Dagens batteribilar har blivit bättre, men fungerar bäst för dig med lokala körmönster. Eldrift med vätgas ger räckvidd med snabb tankning, men förutsätter att det byggs vätgasmackar. Återstår mellanlösningen laddhybrid, som ger eldrift i stan, men trygg räckvidd med flytande bränsle på långturen. Ioniq finns även i det utförandet.

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Suck
http://www.dn.se/ekonomi/motor/langresa ... r-talamod/

Batteridrivna elbilar fungerar utmärkt i vardagstrafiken. Men hur är de på långfärd? Vi fyller batterierna i två bilar och tar sikte på Gävle. Klarar vi oss ända dit?

Det har kommit en ny generation elbilar med räckvidder på uppemot 40 mil. Bilarna har också blivit större, bekvämare och säkrare än den första generationen.

...
Humle och Dumle på vilda äventyr!

Varför finns det inte en enda elbilskunnig journalist när det ska skrivas om elbilar? Som att be mig skriva om Systemets nya viner i nån tidning (jag är nykterist) eller låta en vegan bedöma olika kötträtter på en restaurang.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Dom klagar på uppgiven räckvidd men har inte ork eller lust att sätta sig in i NDEC och vad sen verklig uppgiven räckvidd kan vara.

Men ändå blir det inte en massa rubriker när en V70 D3 (som jag hade förut) har uppgiven räckvidd 155 mil (4,5l/100km och 70l tank) när man bara kommer kring 110 mil!
Okej att det kan bli nån notis att de drar mer än uppgivet, men eftersom alla vet att det är så blir det ingen stor grej, där accepterar dom det fullt ut.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Artikel i media

Inlägg av kler »

joel80 skrev:
Dom klagar på uppgiven räckvidd men har inte ork eller lust att sätta sig in i NDEC och vad sen verklig uppgiven räckvidd kan vara.

Men ändå blir det inte en massa rubriker när en V70 D3 (som jag hade förut) har uppgiven räckvidd 155 mil (4,5l/100km och 70l tank) när man bara kommer kring 110 mil!
Okej att det kan bli nån notis att de drar mer än uppgivet, men eftersom alla vet att det är så blir det ingen stor grej, där accepterar dom det fullt ut.
Inte så konstigt tycker jag.
Över 100 mil spelar inte 15 mil hit eller dit så stor roll, man kommer dit man ska. Men under 40 mil spelar däremot 15 mil stor roll.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

kler skrev:
Inte så konstigt tycker jag.
Över 100 mil spelar inte 15 mil hit eller dit så stor roll, man kommer dit man ska. Men under 40 mil spelar däremot 15 mil stor roll.
I det fallet har det inte med räckvidden att göra utan med förbrukning/miljö. Nog så viktigt kan man tycka och något de borde nämna i varje recension, främst av dieselbilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar