Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Xmag »

frippe skrev:
mati skrev:
Sambon har tröttnat helt på Teslan och vill helst bli av med den så fort som möjligt.
Men det är som sagt bara funderingar hittills.
Vad är det som gör att hon tröttnat helt på Teslan?
Min sambo är redan trött på Teslan och då har den inte levererats än... :)
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Xmag skrev:
frippe skrev:
mati skrev:
Sambon har tröttnat helt på Teslan och vill helst bli av med den så fort som möjligt.
Men det är som sagt bara funderingar hittills.
Vad är det som gör att hon tröttnat helt på Teslan?
Min sambo är redan trött på Teslan och då har den inte levererats än... :)
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Walker skrev:
LarsL skrev:
Glöm inte att Tesla gynnas om andra börjar bygga bra elbilar. Det kommer finnas mer efterfrågan än tillgång under många år.
Tror ni fortfarande på 50% värdetapp? 8-)
Visst! De där dieselbilarna kommer snabbt tappa 50% av sitt värde... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

frippe skrev:
mati skrev:
Sambon har tröttnat helt på Teslan och vill helst bli av med den så fort som möjligt.
Men det är som sagt bara funderingar hittills.
Vad är det som gör att hon tröttnat helt på Teslan?
Till exempel att den inte går att lita på. Saker som slutar fungera lite random och bilens tveksamma byggkvalitet. Samt att hon känner att bilen beter sig oförutsägbart när man använder farthållaren eller autopiloten, hon gör aldrig det och jag får egentligen inte heller när vi åker tillsammans. För en som inte är så insatt i tekniken (dvs icke-nörd) är det inte lätt att inse på vilket sätt en Tesla ska vara en säker bil när den kan få för sig en massa trafikfarliga saker.
Hon är dessutom ganska kräsen av sig. Det ska vara bra kvalitet på grejerna man köper, annars kan det kvitta. Oavsett om det gäller mat, kläder eller annat. Teslan är en jäkligt dyr pryl, men den motsvarar inte riktigt de kraven. Man får komma ihåg att vår andra bil är en Mazda CX-3. En ganska liten och förhållandevis billig bil. Men det har aldrig någonsin varit minsta lilla fel på den. Aldrig. Efter femtusen mil är den fortfarande som ny. Inget som rasslar en skramlar. Allt sitter ihop och det är mycket hög kvalitetskänsla på den. Man kan ju inte låta bli att jämföra.
Teslan är ett halvår gammal och den har gått 1700 mil. I Teslan är stolarna slitna och ser ut som om de vore 10 år gamla. Bilen gnisslar och skramlar. Jag har en växande lista med saker som behöver åtgärdas. Inget allvarligt, men ack så irriterande. Det är klart att hon blir fundersam om det är så klokt att ha en Tesla. Jag drivs ju av mitt teknikintresse, men har man inte det så blir det svårt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Smutt skrev:
Jag har alldrig köat på SUC dom har alltid startat så en elpassat med ångest varje gång man har brottom och ska ladda, aldrig i livet.
Alla har olika preferenser. Jag skulle nog byta bort min Model S mot en el-Passat (helst med drag) ganska så omgående om det hade funnits en sådan. Jag hade definitivt inte väntat på att leasingavtalet på Teslan går ut. Jag funderar allvarligt på att vår blivande e-Golf faktiskt ska bli vår första bil istället för Teslan. Antingen så behåller vi då bensinbilen ett tag till eller så blir det en mindre elbil som blir vår andrabil. Jag använder SuC-nätverket så sällan att jag faktiskt skulle klara mig utan. Å andra sidan värdesätter jag närheten till märkesverkstaden (som man troligen inte behöver uppsöka så ofta) mycket högre än risken att eventuellt behöva vänta vid en laddstolpe ett par gånger om året. Sambon har tröttnat helt på Teslan och vill helst bli av med den så fort som möjligt.
Men det är som sagt bara funderingar hittills.
Hur ska ni få in hundarna i Golfen?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Hur ska ni få in hundarna i Golfen?
Det har vi kollat. Det går faktiskt jättebra när man fäller ner baksätet. Det funkar till och med i lilla Mazdan. Vi är ju bara två, och baksätet används i princip aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Artikel i media

Inlägg av Surfaren »

mati skrev:
Smutt skrev:
Hur ska ni få in hundarna i Golfen?
Det har vi kollat. Det går faktiskt jättebra när man fäller ner baksätet. Det funkar till och med i lilla Mazdan. Vi är ju bara två, och baksätet används i princip aldrig.
Ja men då så! En sån här lösning (gissa var hundarna får åka):
tesla_car-pic_Sun-Frost.jpg
;) :D

Nu är vi lite off-topic tror jag...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Surfaren skrev:
Ja men då så! En sån här lösning (gissa var hundarna får åka):
Om man hade haft drag på bilen så hade det gått. Det finns faktiskt släpkärror som är avsedda för att transportera hundar i. Så tanken är bra, bara att det är fel bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

mati skrev:
frippe skrev:
mati skrev:
Sambon har tröttnat helt på Teslan och vill helst bli av med den så fort som möjligt.
Men det är som sagt bara funderingar hittills.
Vad är det som gör att hon tröttnat helt på Teslan?
Till exempel att den inte går att lita på. Saker som slutar fungera lite random och bilens tveksamma byggkvalitet. Samt att hon känner att bilen beter sig oförutsägbart när man använder farthållaren eller autopiloten, hon gör aldrig det och jag får egentligen inte heller när vi åker tillsammans. För en som inte är så insatt i tekniken (dvs icke-nörd) är det inte lätt att inse på vilket sätt en Tesla ska vara en säker bil när den kan få för sig en massa trafikfarliga saker.
Hon är dessutom ganska kräsen av sig. Det ska vara bra kvalitet på grejerna man köper, annars kan det kvitta. Oavsett om det gäller mat, kläder eller annat. Teslan är en jäkligt dyr pryl, men den motsvarar inte riktigt de kraven. Man får komma ihåg att vår andra bil är en Mazda CX-3. En ganska liten och förhållandevis billig bil. Men det har aldrig någonsin varit minsta lilla fel på den. Aldrig. Efter femtusen mil är den fortfarande som ny. Inget som rasslar en skramlar. Allt sitter ihop och det är mycket hög kvalitetskänsla på den. Man kan ju inte låta bli att jämföra.
Teslan är ett halvår gammal och den har gått 1700 mil. I Teslan är stolarna slitna och ser ut som om de vore 10 år gamla. Bilen gnisslar och skramlar. Jag har en växande lista med saker som behöver åtgärdas. Inget allvarligt, men ack så irriterande. Det är klart att hon blir fundersam om det är så klokt att ha en Tesla. Jag drivs ju av mitt teknikintresse, men har man inte det så blir det svårt.
Tack för förklaringen.

Ja en el-passat med drag hade varit ok. Men sett till kvalite så har GTE passareten sina fel också. Åtminstone om man ska tro Facebookgruppen. Visst det är en laddhybrid och kanske inte helt jämförbar men ändå.

Fast du verkar mer gå på byggkvaliten vilket kanske är snäppet bättre i en VW.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Artikel i media

Inlägg av Bengt »

3 1/2 år med Tesla, först en bakhjulsdriven som sedan byttes ut mod en ”D” och efter nästan 8.000 mil kan jag inte förstå hur man vill byta till något annat. Visst har det varit verkstadsbesök, men inget större fel förrän batteriet gav upp. Inget problem då heller igentligen eftersom jag fick en likvärdig lånebil direkt tills min var reparerad - och nytvättad. Händer det hos Volvo, VAG eller någon annan? Knappast.....

DN Bil är som de är. De har andats in för mycket bilavgaser. Jag orkar inte längre maila Wallner eller Swärd för att korrigera deras artiklar.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Nu har det kommit en tidsplan för 350 kW CCS-laddnätverket. Men det blir väl naturligtvis bara en laddare på varje ställe?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pa-350-kw/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Tyskarna är väl annars de som ofta har byggt flera CCS i grupp, så det är nog inte omöjligt att de bygger för framtiden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Mm, det är dags för tyskarna att få tummen ur när det gäller laddnätverk om de inte vill bli från körda av Teslas modell 3! Verkar gå trögt än så länge. De gör bara saker när de måste uppenbarligen. Hoppas Tesla får upp produktionen av model 3 snabbt, så den börjar ta rejäla bitar av tyskarnas marknadsandelar, särskilt VW med deras chefers kaxiga uttalanden. Också Audi och BMW, med deras snack om att leda utvecklingen, hahaha.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

https://www.sydsvenskan.se/2017-11-08/g ... i-en-manad

Den som kör elbil kan nu tanka gratis el i Universitetssjukhusets P-hus. Men parkeringen är inte gratis.
De sex uttagen ger 11 kilowatt var, vilket beroende på bil kan ge två till sex mils körsträcka på en timmes laddning. Efter den kostnadsfria provperioden blir priset för en kilowattimme 2,50 kronor.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bullen »

Dagens humor?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -saab-9-3/
"Vår bil blir bättre och säkrare än Teslas bil. De måste sätta upp laddstationer, men vi sätter laddstationen i bilen tack vare en motor som förlänger bilens räckvidd"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

bullen skrev:
Dagens humor?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -saab-9-3/
"Vår bil blir bättre och säkrare än Teslas bil. De måste sätta upp laddstationer, men vi sätter laddstationen i bilen tack vare en motor som förlänger bilens räckvidd"
Dagens och dagens. Citatet är halvtannat år gammalt.
http://www.hurriyetdailynews.com/turkey ... ster-98918
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bullen »

Hoppla där ser man. Ny artikel med ett gammalt citat. Om man läser noggrant kan man uttyda att cltatet var gammalt.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Artikel i media

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Man kan också säga att ZOE har laddstationen i bilen. Det betyder att dom laddar skapligt snabbt på AC men inte har snabbladdning(DC).
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

TV4: EU:s utsläppsmål ger skjuts åt elbilar och batteriproduktion.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3943419
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av perkabolo »

Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Som min Moskvich. Vad är skillnaden :) ?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Du är inte 92 eller ?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det går tydligen inte åka elbil på landet eller i Skaraborg... :roll: Särskilt svårt är det att åka småärenden mellan skola, dagis och fotbollsträning. Jösses!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... dstationer
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Det går tydligen inte åka elbil på landet eller i Skaraborg... :roll: Särskilt svårt är det att åka småärenden mellan skola, dagis och fotbollsträning. Jösses!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... dstationer
Vill man inte så kan man inte... :cry:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Det går tydligen inte åka elbil på landet eller i Skaraborg... :roll: Särskilt svårt är det att åka småärenden mellan skola, dagis och fotbollsträning. Jösses!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... dstationer
Varför finns det inget kommentarsfält?
Skriv svar