Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Det går tydligen inte åka elbil på landet eller i Skaraborg... :roll: Särskilt svårt är det att åka småärenden mellan skola, dagis och fotbollsträning. Jösses!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... dstationer
Vill man inte så kan man inte... :cry:
Ni ser! Lavinen har börjat. Fler och fler skriver om elbilar och deras snabba volymökning. Ganska snart skriver man om problemen som hopar sig för traditionell bilindustri. Nu hjälper ingen hummersås längre.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Svårt att avgöra om det är ren okunskap/oförståelse eller rent motstånd mot elbilar av någon anledning :?

Trodde de flesta numera förstått att elbilar åtminstone funkar på kortkörning nära hemmet? Det brukar ju vara den årliga resan till moster Greta man hakar upp sig på.

Kan någon upplysa henne om att hon har massor av "laddställen" inbyggt i väggarna i sitt hem/garage.. :roll:
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Artikel i media

Inlägg av jpetters »

Kanske för att
"SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet."
Detta känns ju lite akut, så de kanske fick tumma på sanningen...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Hur har de lyckats få till detta resultat från en undersökning
”I en undersökning som mässan gjort, där över 1.000 svenska bilägare deltog, svarade över hälften att det är för långt att åka för att ladda bilen.”

Personligen har jag aldrig åkt för att ladda!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Hur har de lyckats få till detta resultat från en undersökning
”I en undersökning som mässan gjort, där över 1.000 svenska bilägare deltog, svarade över hälften att det är för långt att åka för att ladda bilen.”

Personligen har jag aldrig åkt för att ladda!
Inte jag heller, har aldrig tänkt: "Idag är en bra dag att åka och ladda bilen inför veckan." Orsaken till det är kanske att bilen är färdigladdad varje morgon och det behovet aldrig finns.

Jag håller på att ge upp hoppet allt mer för SVT fast sedan ett par år kollar jag i princip aldrig på TV, händer möjligtvis när man är på besök hos släkt och vänner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Intressant. Jag hänger bl.a. också på en FB-grupp som heter Hybrid- och elbilar i Sverige och där är det massor som helt håller med. Men det måste vara hybridägare som fortfarande är kvar i fossiltänket. De fattar helt enkelt inte hur det funkar med en batteribil.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Jerker skrev:
Intressant. Jag hänger bl.a. också på en FB-grupp som heter Hybrid- och elbilar i Sverige och där är det massor som helt håller med. Men det måste vara hybridägare som fortfarande är kvar i fossiltänket. De fattar helt enkelt inte hur det funkar med en batteribil.
Lite förståelse får man ha för lägenhetsinnehavare som aldrig haft garageplats.
När jag bodde i Stockholm och sen i Årsta så hade jag aldrig möjlighet till annat än gatuparkering. Skulle jag bott så idag skulle det varit lite småknöligt med laddning för elbil. På nått av ställena jag bott på hade jag kunnat köra ner o betala 100kr/natt I nått garage med laddare nån gång ibland.. Men det blir lite smådyra kwh om jag inte kan ha väldigt tomt batteri innan.

Att det här går att lösa framöver tror jag säkert, men just idag är det ett litet problem för många tror jag..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Idag var denna artikel i papperstidningen:

https://www.dn.se/ekonomi/motor/forskar ... elbilar-1/

IMG_4797.jpg
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Artikel i media

Inlägg av lobbin »

Ska man alltid hålla på att vänta på "the next thing", så kommer det aldrig att hända något. Sedan vet jag inte vad han menar med de revolutionerande batterierna som kommer att dyka upp.

Sedan alla som håller på och yrar om vätgas. Har man ens koll på hur man tillverkar vätgas, att man fortfarande behöver köra ut den till tankställena, och framförallt, man måste fortfarande åka och tanka med bilen. När folk på riktigt fattar att man har cirka 25+ ladduttag hemma, så kommer det aldrig att ta fart. Bara hoppas att det inte blir ett nytt E85-projekt av staten.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Intressant. Jag hänger bl.a. också på en FB-grupp som heter Hybrid- och elbilar i Sverige och där är det massor som helt håller med. Men det måste vara hybridägare som fortfarande är kvar i fossiltänket. De fattar helt enkelt inte hur det funkar med en batteribil.
Ja eller så kan de inte ladda hemma eller på jobbet. Majoriteten av de som bor i lght har antagligen stora problem att ha elbil.

Förståelsen måste finnas. Åt båda hållen!
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

lobbin skrev:
Ska man alltid hålla på att vänta på "the next thing", så kommer det aldrig att hända något. Sedan vet jag inte vad han menar med de revolutionerande batterierna som kommer att dyka upp.

Sedan alla som håller på och yrar om vätgas. Har man ens koll på hur man tillverkar vätgas, att man fortfarande behöver köra ut den till tankställena, och framförallt, man måste fortfarande åka och tanka med bilen. När folk på riktigt fattar att man har cirka 25+ ladduttag hemma, så kommer det aldrig att ta fart. Bara hoppas att det inte blir ett nytt E85-projekt av staten.

Läste precis det där. Lasse Swärd är en riktig vätgasentusiast. Med "nya batterier" menar han antagligen de "Tesla-utmanare" som är på väg från MB, BMW, Jaguar, Porsche osv. Alltså stora bilar man ska kunna åka långt i.

Svårt att säga emot också. De enda modeller som funkar på riktigt just nu är ju Model S och Model X och man kan inte kräva att såna som idag har det tufft ekonomiskt med en beggad V70 för 100 papp ska slå till på en Tesla. DN skriver inte bara för egna företagare och miljonärer. Däremot borde ju fler fås att köpa elektriska bilar som andrabil i familjen. Åka till jobbet, affären osv.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
Jerker skrev:
Intressant. Jag hänger bl.a. också på en FB-grupp som heter Hybrid- och elbilar i Sverige och där är det massor som helt håller med. Men det måste vara hybridägare som fortfarande är kvar i fossiltänket. De fattar helt enkelt inte hur det funkar med en batteribil.
Lite förståelse får man ha för lägenhetsinnehavare som aldrig haft garageplats.
När jag bodde i Stockholm och sen i Årsta så hade jag aldrig möjlighet till annat än gatuparkering. Skulle jag bott så idag skulle det varit lite småknöligt med laddning för elbil. På nått av ställena jag bott på hade jag kunnat köra ner o betala 100kr/natt I nått garage med laddare nån gång ibland.. Men det blir lite smådyra kwh om jag inte kan ha väldigt tomt batteri innan.

Att det här går att lösa framöver tror jag säkert, men just idag är det ett litet problem för många tror jag..
Jo, men gatuparkering och lägenhetsboende är ovanligt på landet. Så nä tyvärr så saknas det kunskap hos denna projektledare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
joel80 skrev:
Jerker skrev:
Intressant. Jag hänger bl.a. också på en FB-grupp som heter Hybrid- och elbilar i Sverige och där är det massor som helt håller med. Men det måste vara hybridägare som fortfarande är kvar i fossiltänket. De fattar helt enkelt inte hur det funkar med en batteribil.
Lite förståelse får man ha för lägenhetsinnehavare som aldrig haft garageplats.
När jag bodde i Stockholm och sen i Årsta så hade jag aldrig möjlighet till annat än gatuparkering. Skulle jag bott så idag skulle det varit lite småknöligt med laddning för elbil. På nått av ställena jag bott på hade jag kunnat köra ner o betala 100kr/natt I nått garage med laddare nån gång ibland.. Men det blir lite smådyra kwh om jag inte kan ha väldigt tomt batteri innan.

Att det här går att lösa framöver tror jag säkert, men just idag är det ett litet problem för många tror jag..
Jo, men gatuparkering och lägenhetsboende är ovanligt på landet. Så nä tyvärr så saknas det kunskap hos denna projektledare.
Precis. Texten i artikeln rörde endast landsbygden, så vi kan glömma hur det är i städerna i den här diskussionen. Vi som vet hur lätt det är för boende i eget hus på landet att äga och köra elbil fattar ju hur korkat det framställdes i artikeln. Jag blir så trött på att dessa korkade argument upprepas i media gång på gång.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Artikel i media

Inlägg av PoloPrinsen »

Ahh tack vare era senaste inlägg i denna tråd så kom jag just på en idé som jag tror både kan genomföras relativt enkelt och med lite tur få både spridning på nätet (film i detta fall), och kanske kanske kunna ge typer som LasseSwärd lite mindre påverkan på "Svensson" vad gäller elbilarnas användbarhet redan NU.

Upplägget är enkelt och kan gärna justeras efterhand som någon annan forumsläsare kommer med bättre idéer, men det går ut på att visa att "alla" kan ha och använda en elbil i sitt liv redan idag.

Filmens enkla handling:
En familj boendes i villa i villaområde eller i ett hus på landet kommer hem för dagen och sätter bilen som vanligt på laddning, förbereder att få besök (typ studenten/födelsedag/jul/annan orsak till många främmande).

Efterhand anländer flera elbilar med besökare till villan/huset, där alla kommer in tyst o fint och inte stör grannarna samt att alla kopplar in sin elbil till husets elnät och laddar.

Mötet/ träffen är över och alla kopplar ur sin bil efter hand som de ska ge sig av hemmet. Någon skarvsladd ETC tas undan med när den ej behövs längre.

Nu klipps allas färdigladdade bilars instrument in i filmen och man får se att alla har "full tank" i respektive bilbatteri.

Filmen klar.

Det är bara till fördel om många olika typer av elbilar kan vara med, inte bara 15 st TESla model s utan alltså även x, roadstern, Zoe, Clio, trillingarna, leaf, bklass, i3 osv elbilsmodeller!

Vad tror ni om detta?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

En liiiiten hållhake. Huvudsäkringarna lär ryka mitt i julstöket -ridå :shock:
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Artikel i media

Inlägg av PoloPrinsen »

Ja, en uppenbar risk, man får dels fasfördela men jag tror (iomed att det är en engångshändelse man har kanske 10+ elbilar samtidigt och eg bara skall filma det, inte fira jul (etc) på riktigt, så kan man passa på att koppla ur andra större husrelaterade förbrukare just då.

Eventuellt kan man ju tidsdiffa olika bilars laddning samt (fuskvarninig) dra fulskarvsladd från nån granne som är med på det hela och lånar ut några Ampere under en filminspelning.

Folk får undvika att komma helt/nära tomma i batteriet, går åt mindre påfyllnad till fullt då.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
joel80 skrev:
Jerker skrev:
Intressant. Jag hänger bl.a. också på en FB-grupp som heter Hybrid- och elbilar i Sverige och där är det massor som helt håller med. Men det måste vara hybridägare som fortfarande är kvar i fossiltänket. De fattar helt enkelt inte hur det funkar med en batteribil.
Lite förståelse får man ha för lägenhetsinnehavare som aldrig haft garageplats.
När jag bodde i Stockholm och sen i Årsta så hade jag aldrig möjlighet till annat än gatuparkering. Skulle jag bott så idag skulle det varit lite småknöligt med laddning för elbil. På nått av ställena jag bott på hade jag kunnat köra ner o betala 100kr/natt I nått garage med laddare nån gång ibland.. Men det blir lite smådyra kwh om jag inte kan ha väldigt tomt batteri innan.

Att det här går att lösa framöver tror jag säkert, men just idag är det ett litet problem för många tror jag..
Jo, men gatuparkering och lägenhetsboende är ovanligt på landet. Så nä tyvärr så saknas det kunskap hos denna projektledare.
Precis. Texten i artikeln rörde endast landsbygden, så vi kan glömma hur det är i städerna i den här diskussionen. Vi som vet hur lätt det är för boende i eget hus på landet att äga och köra elbil fattar ju hur korkat det framställdes i artikeln. Jag blir så trött på att dessa korkade argument upprepas i media gång på gång.
Nu är det ju kanske så att det är vi som då har dålig kunskapa om "landsbygden" också. Om vi inte pratar om väldigt små byar utan om landsbygdsorter så bor väldigt många I lägenheter där också.

Att folk som bor i hus på landsbygden självklart har utmärkt läge för elbilar bör såklart försöka spridas kunskap kring.. Men för de som bor i lägenhet är det tyvärr i nuläget svårt.. Speciellt när offentlig infrastruktur helt saknas på de orterna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Där jag växte upp saknades hyreshus. Byggdes sen ett par på 80-talet MEN då sattes det också upp många motorvärmaruttag på parkeringen utanför.

Men visst finns det hyreshus utan mororvärmsruttag i glesbygden. Men jag skulle nog säga att det är betydligt vanligare med hus.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Angående filmen menar jag att de liiite insatta "kritikerna" skulle kunna påpeka att huvudsäkringarna inte pallar många elbilar. ;)

Dvs då skulle det bli diskussioner/kommentaren omkring det som skulle kunna bli "-se där, det funkar inte med elbil" och i det här fallet skulle de ju i så fall delvis ha rätt.

Sen att vi som gillar elbilar skulle kunna hitta ett sätt att hantera det med laddning är en helt annan sak.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Leo skrev:
Där jag växte upp saknades hyreshus. Byggdes sen ett par på 80-talet MEN då sattes det också upp många motorvärmaruttag på parkeringen utanför.

Men visst finns det hyreshus utan mororvärmsruttag i glesbygden. Men jag skulle nog säga att det är betydligt vanligare med hus.
Sant! Norrut finns det motorvärmaruttag precis överallt.. Även på många offentliga platser.. Så där borde det många gånger funka även för lägenhetsboenden redan idag.
Många är dock tidsstyrda, men det kanske man kan lösa skapligt enkelt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Hur många gäster skulle man kunna ha och hur långt bortifrån skulle de kunna komma ifrån? Säg att man har 20A tillgängligt, (inte ovanligt med 25A säkring hemma).
Då har vi alltså 20x3=60km/timme att dela ut mellan besökarna. Säg att en normal fest pågår i 6 timmar då har bilarna fått 60x6=360km. 10 besökar kan alltså komma från lite drygt 3 mil bort. :) No fusk!
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Hur många gäster skulle man kunna ha och hur långt bortifrån skulle de kunna komma ifrån? Säg att man har 20A tillgängligt, (inte ovanligt med 25A säkring hemma).
Då har vi alltså 20x3=60km/timme att dela ut mellan besökarna. Säg att en normal fest pågår i 6 timmar då har bilarna fått 60x6=360km. 10 besökar kan alltså komma från lite drygt 3 mil bort. :) No fusk!
Fast man får äta kall mat och skippa musikanläggning under tiden.. Och ge faan i varmvattnet när ni tvättar händerna för sätter varmvattenberedaren igång är det kört! ;)
Ev värme vi elkällor måste också stängas av innan.. Och skippa kaffebryggaren! :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Var poängen med filmen att visa "det går precis lika bra med elbil" så blir det liksom "kontraproduktivt" när det i just det fallet som filmen visar INTE går precis lika smidigt som med vanliga fossilbilar.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

PoloPrinsen skrev:
Vad tror ni om detta?
Mvh PP
Tror den kan fungera som bäst för midsommarfirande med övernattande gäster till ett ställe med solceller. Alla kommer dit efter att ha kört 20-40 mil, stannar i kanske 30 timmar och har full tank från solen när de kör hem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Artikel i media

Inlägg av PoloPrinsen »

Bra och tänkvärda synpunkter som kommit fram, tackar!

Möjlig ändring i filmens handling skulle kunna vara fest MED övernattade gäster, bra tänkt där!

Festen startar tidig eftermiddag (fredag 1600 typ), håller på hela kvällen o folk lämnar dagen efter, efter lunchen. Laddtid totalt då ca 1600-1400 blir 22 timmar.

Om Micro, kaffepanna vvberedare frys kyl lampor mm husgrejjor är jämt fasfördelade och man avstår infravärmare, tvättmaskin mm ej vitalt (just då iaf) så borde man kunna få loss mycket mer energi till laddning.

Saker som man kan ha för att ändra effektbehovet är tex Thermos/Tekanna med redan klarbryggt kaffe, stor varmvattenstank, utegrill istället för spislagad mat, batteridriven musikanläggning*.

* är mycket praktiskt i vanliga fallet också, min egen födelsedagsfest "räddades" för övrigt med levande ljus och en sån där stereo som ser ut och är i storlek som en kabinväska.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Skriv svar