Först när kolet är på väg bort från elkraftsystemet kan vi börja investera i ny elförbrukning.
Har de möjligen tagit fram oljedunken istället för dunken med hemkört till gårkvällens drinkmaraton?
Det går alldeles utmärkt att bygga modern infrastruktur och konkurrera bort kolkraftverken. Precis vad typ tyskarna både gör och har gjort de senaste åren.
Vad är det för inträdeskrav för att få en debatt-artikel inlagd? Att man någon gång i sitt liv har öppnat Word? Det krävs ju uppenbarligen inte någon form av intelligens eller rationellt tänkande. Jösses.
Vad i!
Och bara detta stycke är ju kvalificerat nonsens!?
En del kritiker har hakat upp sig på att vi säger att det alltid är kol på marginalen. Så är det i Sverige. På Jylland till exempel där vindkraften är rejält utbyggd, händer det riktigt blåsiga helgnätter att man stänger av vindkraftverk. Det beror på att man exporterar maximalt vad kraftledningarna tål samtidigt som förbrukningen är låg. Vindkraftselen blir då instängd.
Dra en kabel till Barsebäck och anslut till de tidigare kärnkraftskablarna?
Infrastrukturen på svenska sidan finns redan, anpassad för rejäla styrkor. Känns som att det blir mindre förluster att skeppa elektroner från Danmark till södra Sverige än att skicka ner kraft från Norrlandsälvarna.
Att lägga ner en kabel eller tre i marken ett par mil känns inte som raketkirurgi.
.. Om man vet att det är ett potentiellt problem med överproduktion av vindkraftverk, vilket ingenjörerna bör veta om de har kompetens att bygga infrastruktur, så bygg ut ledningarna för att hantera det hela.
Eller sätt ditt ett batteri-pack som de gjorde i Australien.
Eller skaffa en hög elbilar som passar på att ladda över natten.
Eller kombinationer av allt ovan.
Inget av alternativen ovan kräver att först man stänger ner ett kolkraftverk i Tyskland. Sånt (o)kvalificerat blaj.
Senast redigerad av evilirish, redigerad totalt 1 gånger.
Det går inte om alla debattörer hukar sig bakom den svenska produktionsmixbluffen. Det är ju också omöjligt att få människor att minska sin elförbrukning, inklusive elektrifierade transporter, om budskapet är att vi i Sverige kan konsumera el utan klimatpåverkan.
Varför kallar de det för produktionsmixbluff?? Och att det skulle vara omöjligt att få människor att minska sin elförbrukning??
Det är ju just genom att vi kan välja flera olika fossilfria energislag vi kan minska vårt energiuttag, just via solenergi, vattenkraft, vindkraft etc.
Är det en bluff?
De vill inte heller svara eller stå för de påståenden de gjorde gentemot elbilar.
"På en åker utanför Hörby står sedan fyra år en arkitektritad elanläggning – hjärtpunkten i en statlig investering på åtta miljarder kronor.
Men anläggningen fungerar inte. Ingen vet när den kan tas i bruk.
Ursprungstanken var enkel. Skåne skulle också efter nedläggningen av kärnkraftverket i Barsebäck få billig ström – och säker tillgång till el.
Elgatan kallas Sydvästlänken och har stått klar sedan 2014. Två nedgrävda likströmskablar ska frakta högspänd el från småländska Nässjö till skånska Lyby.
...
– Enligt vår senaste uppskattning ska anläggningen vara i drift den 31 mars 2019. Det är svårt att veta hur säker den uppskattningen är. Den dagen gäller just nu. Sen får vi se, säger Joel Nylin, kommunikatör för den projektgrupp som arbetar med Sydvästlänken.
Det är fortfarande samma problem som tidigare. Det är tekniken i omriktarstationerna som inte fungerar. Det pågår tester. Arbetet går framåt."
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
"På en åker utanför Hörby står sedan fyra år en arkitektritad elanläggning – hjärtpunkten i en statlig investering på åtta miljarder kronor.
Men anläggningen fungerar inte. Ingen vet när den kan tas i bruk.
Ursprungstanken var enkel. Skåne skulle också efter nedläggningen av kärnkraftverket i Barsebäck få billig ström – och säker tillgång till el.
Elgatan kallas Sydvästlänken och har stått klar sedan 2014. Två nedgrävda likströmskablar ska frakta högspänd el från småländska Nässjö till skånska Lyby.
...
– Enligt vår senaste uppskattning ska anläggningen vara i drift den 31 mars 2019. Det är svårt att veta hur säker den uppskattningen är. Den dagen gäller just nu. Sen får vi se, säger Joel Nylin, kommunikatör för den projektgrupp som arbetar med Sydvästlänken.
Det är fortfarande samma problem som tidigare. Det är tekniken i omriktarstationerna som inte fungerar. Det pågår tester. Arbetet går framåt."
Det går inte om alla debattörer hukar sig bakom den svenska produktionsmixbluffen. Det är ju också omöjligt att få människor att minska sin elförbrukning, inklusive elektrifierade transporter, om budskapet är att vi i Sverige kan konsumera el utan klimatpåverkan.
Varför kallar de det för produktionsmixbluff?? Och att det skulle vara omöjligt att få människor att minska sin elförbrukning??
Det är ju just genom att vi kan välja flera olika fossilfria energislag vi kan minska vårt energiuttag, just via solenergi, vattenkraft, vindkraft etc.
Är det en bluff?
De vill inte heller svara eller stå för de påståenden de gjorde gentemot elbilar.
Folk borde vara mer inriktade på att minska ENERGIFÖRBRUKNINGEN. Och då främst den enorma del som kommer från all olja vi importerar. För det är ju just en ganska rejäl minskning av energiförbrukning man gör om man går över från ICE till elbil. Att den då också kan framställas med nära fossilfri produktion är en stor bonus.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det går inte om alla debattörer hukar sig bakom den svenska produktionsmixbluffen. Det är ju också omöjligt att få människor att minska sin elförbrukning, inklusive elektrifierade transporter, om budskapet är att vi i Sverige kan konsumera el utan klimatpåverkan.
Varför kallar de det för produktionsmixbluff?? Och att det skulle vara omöjligt att få människor att minska sin elförbrukning??
Det är ju just genom att vi kan välja flera olika fossilfria energislag vi kan minska vårt energiuttag, just via solenergi, vattenkraft, vindkraft etc.
Är det en bluff?
De vill inte heller svara eller stå för de påståenden de gjorde gentemot elbilar.
Folk borde vara mer inriktade på att minska ENERGIFÖRBRUKNINGEN. Och då främst den enorma del som kommer från all olja vi importerar. För det är ju just en ganska rejäl minskning av energiförbrukning man gör om man går över från ICE till elbil. Att den då också kan framställas med nära fossilfri produktion är en stor bonus.
Du har uppfatet det helt rätt!! Det här är komplexa saker och frågor som inte alltid är lätta att förstå. Men deras (debattörernas) så kallade replik är rent av förvirrande.
Fann en artikel häromdagen där Energimyndighetens expert går igenonom en rad olika åtgärder som skett genom åren, där tar han faktiskt upp vad elbils-utvecklingen inneburit och de resultat man fått via olika insatser, även för energi-mixen och landets energisituation. Länk för den som orkar läsa: https://www.energivarlden.se/artikel/fr ... t-i-sikte/
Edit: Kanske inte direkt nått för fordon om man tänker på säkerheten i att hantera väteperoxid och riskerna vid en eventuell krock. Men för stationära tillämpningar lär det ju kunna vara rätt intressant.
Edit: Kanske inte direkt nått för fordon om man tänker på säkerheten i att hantera väteperoxid och riskerna vid en eventuell krock. Men för stationära tillämpningar lär det ju kunna vara rätt intressant.
Från artikeln:
"– Eftersom verkningsgraden i processen ligger nära 100 procent kan väteperoxid också användas som energilager för förnyelsebar energi, som vind-eller solenergi, säger Eric Glowacki, forskare vid LOE och knuten till Wallenberg Centrum för Molekylär Medicin."
Min magkänsla säger att det är för hög verkningsgrad för att vara sant, men jag har haft fel förut!
Edit: Kanske inte direkt nått för fordon om man tänker på säkerheten i att hantera väteperoxid och riskerna vid en eventuell krock. Men för stationära tillämpningar lär det ju kunna vara rätt intressant.
Från artikeln:
"– Eftersom verkningsgraden i processen ligger nära 100 procent kan väteperoxid också användas som energilager för förnyelsebar energi, som vind-eller solenergi, säger Eric Glowacki, forskare vid LOE och knuten till Wallenberg Centrum för Molekylär Medicin."
Min magkänsla säger att det är för hög verkningsgrad för att vara sant, men jag har haft fel förut!
Hela processen att först skapa väteperoxid och sedan spjälka det till vatten och syrgas lär inte ligga nära 100%. Skulle det inte krävas någon energi för detta så skulle det vara bra mycket vanligare med väteperoxid där det finns vatten och syre samt att väteperoxid skulle bilda vatten och syre spontant. Han kanske tänker på att verkningsgraden för 2 H2O2 -> 2H2O + O2 är nära hundra procent men att skapa väteperoxid från första början kostar energi och det verkar vara mer än 50% som förloras i detta steg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Edit: Kanske inte direkt nått för fordon om man tänker på säkerheten i att hantera väteperoxid och riskerna vid en eventuell krock. Men för stationära tillämpningar lär det ju kunna vara rätt intressant.
Från artikeln:
"– Eftersom verkningsgraden i processen ligger nära 100 procent kan väteperoxid också användas som energilager för förnyelsebar energi, som vind-eller solenergi, säger Eric Glowacki, forskare vid LOE och knuten till Wallenberg Centrum för Molekylär Medicin."
Min magkänsla säger att det är för hög verkningsgrad för att vara sant, men jag har haft fel förut!
Hela processen att först skapa väteperoxid och sedan spjälka det till vatten och syrgas lär inte ligga nära 100%. Skulle det inte krävas någon energi för detta så skulle det vara bra mycket vanligare med väteperoxid där det finns vatten och syre samt att väteperoxid skulle bilda vatten och syre spontant. Han kanske tänker på att verkningsgraden för 2 H2O2 -> 2H2O + O2 är nära hundra procent men att skapa väteperoxid från första början kostar energi och det verkar vara mer än 50% som förloras i detta steg.
Ja det känns svårt att lista ut vad som egentligen menas, för att få ett bra svar behöver man förmodligen fråga Eric G.
Googlade lite snabbt på lagring av väteperoxid och det första som dyker upp är ett dokument från Sprängämnesinspektionen. Spontant kan man då tänka sig att det finns en del logistikproblem kring väteperoxid. Fanns även med en sönderfalls formel som angav 2900kJ/kg vilket motsvarar ~0,8kWh/kg för att få en känsla för storheterna. Sen är ju frågan vad det i praktiken skulle kunna bli för utbyte för hela processen och ut från den tilltänkta bränslecellen.
Nissan fälls i england för sitt påstående att bilen kan laddas till 80% på mellan 40 till 60 minuter. Det anses vara vilseledande med tanke på att laddningen kan ta längre tid, speciellt om man snabbladdar bilen flera gånger på samma dag.
Har varken läst reklamen eller dom men men kan dom inte gått på spåret att den laddas när man bromsar farten, då går det i varje fall inte åt bensin specifikt för att ladda?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Tycker det är okej att Nissan fälls för Rapidgate, där har de varit lite vilseledande.
Att inte fälla Toyota är ju bara fel! Det är ingen elbil och den är inte självladdande.
Nix men på TOYOTA Irlands hemsida skriver de så här:
“Toyota has led the motor industry in environmentally friendly technology for the past 30 years and we will continue to do so through the development and adoption of energy-saving options such as self-charging hybrid and fossil fuel alternatives including hydrogen and electric.