Verdi skrev:joel80 skrev:Vad skulle vara den största anledningen till att vi ska öka farten till 130km/h på vissa vägavsnitt? Den "enorma" tidsvinsten på knappt 25 sekunder per mil? Eller är det mest för att vissa tycker det är tråkigt att köra i 120?
Du tjänar 2 mil per körd timme. På en dagstur på 8 timmars körning sparar du 16 mil, eller ca 1,5 timme. Jag tycker det är en hel del om jag ska vara ärlig. Däremot på korta vardagskörningar så spelar det kanske mindre roll. Men hur många kör korta turer på motorvägssträckor som lämpar sig för 130 km/h?
Jag sparar 1 mil per körd timme. (Högsta hastighet på vägar som klarar det säkerhetsmässigt är idag 120km/h.) Det är 5 minuter per timme, under dom mil som motorvägen är tillräckligt uppdaterad för att tillåta det.
Mellan Gävle - Stockholm som jag rätt ofta kör (2-4 ggr per vecka) är det ca 5-6 mil med 120km/h. Skulle vi ha 130km/h där istället hade jag bara sparat ca 2-2,5 minuter. Men min förbrukning hade ökat, däckslitaget ökat och risken för att skada sig allvarligt vid en olycka ökar lite.
Skulle jag köra hela sträckan i 130 (vilket är en omöjlighet, men om vi räknar på det och låtsas att dom uppgraderar vägen och att trafiken försvinner) hade dom ytterligare 10 milen då gett mig ca 4 minuter till.
Högre farter betyder också större skillnader mellan trafikanter... det uppstår oftare farliga situationer när skillnaden mellan trafikanter på vägen är större.
Sen är det så att om du kör 8h i 130 kommer du 104 mil. Kör du samma sträcka i 110km/h tar det knappt 1:20tim extra, inte 1,5h. 1:20 är såklart inte så lite heller, men i verkligheten har du ändå inte sånna vägar där du idag ligger i 110km/h i 8h, dels är det trafik som gör att det stundtals går saktare, och där vi har bra vägar har vi 120km/h, så tidsvinsten vid en höjning där det går skulle i verkligheten bli betydligt mindre.