Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Originalkrönikan: https://www.energyandcapital.com/articl ... t-car/6090
Tidskriften Energy and Capital verkar vara fokuserad på olja och gas, så det är kanske inte så konstigt att de misstror eldrivna bilar. Det som är riktigt pinsamt är dock svenska översättningen med info om krönikören, tagen direkt från bylinen, inflikat i texten. Är så trött på de här metanyheterna. En återgivning av en åsikt, vad är det för nyhet?
Största misstaget hon gör tycker jag är att blanda ihop elbilstillverkning och fossilbilstillverkning, som om GM och Toyota bara kan trycka på en knapp och börja spruta ur sig miljoner elbilar. De har varken batterierna eller tillverkningslinorna för det! Tesla kommer ha högst kapacitet av alla inom några månader när Model 3-produktionen kommer igång på allvar, och det är alla andra som kommer behöva investera för att komma ikapp.
Tidskriften Energy and Capital verkar vara fokuserad på olja och gas, så det är kanske inte så konstigt att de misstror eldrivna bilar. Det som är riktigt pinsamt är dock svenska översättningen med info om krönikören, tagen direkt från bylinen, inflikat i texten. Är så trött på de här metanyheterna. En återgivning av en åsikt, vad är det för nyhet?
Största misstaget hon gör tycker jag är att blanda ihop elbilstillverkning och fossilbilstillverkning, som om GM och Toyota bara kan trycka på en knapp och börja spruta ur sig miljoner elbilar. De har varken batterierna eller tillverkningslinorna för det! Tesla kommer ha högst kapacitet av alla inom några månader när Model 3-produktionen kommer igång på allvar, och det är alla andra som kommer behöva investera för att komma ikapp.
Re: Artikel i media
Spännande med en liten annan vinkel på lösning av diesel problemet... Här är de nya bilar som inte får köra i stan.
http://www.skd.se/2017/10/10/kopenhamns ... eselbilar/
http://www.skd.se/2017/10/10/kopenhamns ... eselbilar/
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
jaja..chaffis75 skrev:Spännande med en liten annan vinkel på lösning av diesel problemet... Här är de nya bilar som inte får köra i stan.
http://www.skd.se/2017/10/10/kopenhamns ... eselbilar/
Re: Artikel i media
Långsiktigt är det rätt, även om det kortsiktigt ger mer effekt att förbjuda gamla bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Ja, det är ett dilemma. Nya dieslar är ju på sätt och vis renare, eller snarare mindre skitiga. Om man förbjuder nya dieslar så kommer folk att köra längre med sina gamla skitbilar, vilket kommer att förvärra situationen än mer. Å andra sidan har han rätt när han säger att det kommer få allvarliga konsekvenser för alla som redan kör dieselbil. En mellanväg skulle kunna vara att förbjuda riktigt gamla dieslar och likaså förbjuda införskaffandet av nya. Existerande dieslar, säg utsläppsklass EURO 4-6 tillåts gå några år till. Och så förbjuds de gradvis tills alla är borta. Nåt sånt.
Jag har f ö lagt märke till att väldigt många dieslar här omkring som jag möter när jag är ute och går och som är några år gamla, dvs utsläppsklass EU4 eller EU5, luktar väldigt illa och ryker. Mer än vanligt alltså. Ungefär som jättegamla dieslar från 80-talet som saknade avgasrening. Jag misstänker att dessa bilar har gått så många mil att partikelfilter och katalysator har gjort sitt. Och eftersom ett byte av dessa delar oftast kostar massor så väljer folk att plocka bort dem istället. Jag tror att det är ganska vanligt. Min förra chef gjorde så med sin XC60 och han hade inga som helst problem med det. Argumentet var att det gick ju bra förr, och varför skulle det skada mer idag än vad det gjorde då. Idiotiskt såklart, men om en välutbildad ingenjör, som borde veta bättre, tänker så antar jag att det är sannolikt att många tänker likadant.
Jag har f ö lagt märke till att väldigt många dieslar här omkring som jag möter när jag är ute och går och som är några år gamla, dvs utsläppsklass EU4 eller EU5, luktar väldigt illa och ryker. Mer än vanligt alltså. Ungefär som jättegamla dieslar från 80-talet som saknade avgasrening. Jag misstänker att dessa bilar har gått så många mil att partikelfilter och katalysator har gjort sitt. Och eftersom ett byte av dessa delar oftast kostar massor så väljer folk att plocka bort dem istället. Jag tror att det är ganska vanligt. Min förra chef gjorde så med sin XC60 och han hade inga som helst problem med det. Argumentet var att det gick ju bra förr, och varför skulle det skada mer idag än vad det gjorde då. Idiotiskt såklart, men om en välutbildad ingenjör, som borde veta bättre, tänker så antar jag att det är sannolikt att många tänker likadant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Artikel i media
Mercedes satsar på större batteri i laddhybrider! Som överbryggningsteknik!
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -laddning/
Topp säger jag!
(Kolla bilden på dieselmotorn, 2000 delar som kan gå sönder... $$$$ till verkstad, gör som i bmw i3, släng i enklast möjliga motor och generator)
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -laddning/
Topp säger jag!
(Kolla bilden på dieselmotorn, 2000 delar som kan gå sönder... $$$$ till verkstad, gör som i bmw i3, släng i enklast möjliga motor och generator)
Re: Artikel i media
Swede1 skrev:Mercedes satsar på större batteri i laddhybrider! Som överbryggningsteknik!
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -laddning/
Topp säger jag!
(Kolla bilden på dieselmotorn, 2000 delar som kan gå sönder... $$$$ till verkstad, gör som i bmw i3, släng i enklast möjliga motor och generator)
Vi får väl se hur det blir med det efter att Tesla presenterat sin lastbil...Ola Källenius skrev:Vi behöver fortfarande dieseln och i framtiden kommer vi fortsätta utveckla den. Den har en fördel när det gäller koldioxidutsläpp och dieseln är fortfarande relevant för godstransporter och på många marknader, framför allt i Europa.
Re: Artikel i media
Nej, bilprovningen litar på bilens inbyggda diagnossystem. Så långe bilen säger att allt är grönt gör de ingen avgaskontroll längre. De finns firmor som har specialiserat sig på att patcha mjukvaran i bilarna.MangeT skrev:Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jaså? Jag besiktade min bil så sent som förra veckan och då mättes iaf avgaser. Det är visserligen en bensinare och ingen diesel och jag vet inte om man mätte något annat än CO - men mätte gjorde man.mati skrev:Nej, bilprovningen litar på bilens inbyggda diagnossystem. Så långe bilen säger att allt är grönt gör de ingen avgaskontroll längre. De finns firmor som har specialiserat sig på att patcha mjukvaran i bilarna.MangeT skrev:Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Artikel i media
Väldigt smart att förbjuda nya dieselbilar! De som då köper en dieselbil vet exakt vad de ger sig in på, ingen överraskning där.
Re: Artikel i media
Bensinare mäter man på men diesel mäter man inte utan läster bara felkoder...StefL skrev:Jaså? Jag besiktade min bil så sent som förra veckan och då mättes iaf avgaser. Det är visserligen en bensinare och ingen diesel och jag vet inte om man mätte något annat än CO - men mätte gjorde man.mati skrev:Nej, bilprovningen litar på bilens inbyggda diagnossystem. Så långe bilen säger att allt är grönt gör de ingen avgaskontroll längre. De finns firmor som har specialiserat sig på att patcha mjukvaran i bilarna.MangeT skrev:Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Jo de är väl de positiva, jag kan känna att man lurade de som köpt en diesel för något år sedan som miljö bil och plötsligt får man inte köra den. Köper man den nu istället så är de klara besked, denna bilen får du inte köra in i stan med...LarsL skrev:Väldigt smart att förbjuda nya dieselbilar! De som då köper en dieselbil vet exakt vad de ger sig in på, ingen överraskning där.
Sedan om man ser de helt miljö mässigt så är de såklart en nackdel...
En mellan lösning kanske är bäst, förbjud nya bilar och bilar som är säg 15 eller 20 år eller äldre.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Precis. Bilprovningen kan visserligen även mäta dieslar, men de gör det inte gärna. När jag skulle besiktiga en V50 diesel för första gången i bilens liv så indikerade felkoderna ett kam- och vevaxelfel. Hade det stämt så hade bilen inte rullat en meter. Det var alltså fel felkod. Ändå så valde bilprovningen att lita på felmeddelandet och bilen fick underkänt i avgastestet som alltså utfördes av bilen själv. Det var såklart inget fel på bilen. Hade de stoppat en sond i avgasröret så hade de märkt att allting var ok. Men de gjorde inte det. På samma vis kommer de att släppa igenom drösvis med patchade dieslar som borde egentligen få körförbud.chaffis75 skrev:Bensinare mäter man på men diesel mäter man inte utan läster bara felkoder...StefL skrev:Jaså? Jag besiktade min bil så sent som förra veckan och då mättes iaf avgaser. Det är visserligen en bensinare och ingen diesel och jag vet inte om man mätte något annat än CO - men mätte gjorde man.mati skrev:Nej, bilprovningen litar på bilens inbyggda diagnossystem. Så långe bilen säger att allt är grönt gör de ingen avgaskontroll längre. De finns firmor som har specialiserat sig på att patcha mjukvaran i bilarna.MangeT skrev:Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
De är väl rädda om sina grejer, vill inte att de ska gegga igen å såchaffis75 skrev:Bensinare mäter man på men diesel mäter man inte utan läster bara felkoder...
Re: Artikel i media
mati skrev:Precis. Bilprovningen kan visserligen även mäta dieslar, men de gör det inte gärna. När jag skulle besiktiga en V50 diesel för första gången i bilens liv så indikerade felkoderna ett kam- och vevaxelfel. Hade det stämt så hade bilen inte rullat en meter. Det var alltså fel felkod. Ändå så valde bilprovningen att lita på felmeddelandet och bilen fick underkänt i avgastestet som alltså utfördes av bilen själv. Det var såklart inget fel på bilen. Hade de stoppat en sond i avgasröret så hade de märkt att allting var ok. Men de gjorde inte det. På samma vis kommer de att släppa igenom drösvis med patchade dieslar som borde egentligen få körförbud.chaffis75 skrev:Bensinare mäter man på men diesel mäter man inte utan läster bara felkoder...StefL skrev:Jaså? Jag besiktade min bil så sent som förra veckan och då mättes iaf avgaser. Det är visserligen en bensinare och ingen diesel och jag vet inte om man mätte något annat än CO - men mätte gjorde man.mati skrev:Nej, bilprovningen litar på bilens inbyggda diagnossystem. Så långe bilen säger att allt är grönt gör de ingen avgaskontroll längre. De finns firmor som har specialiserat sig på att patcha mjukvaran i bilarna.MangeT skrev:Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
Det här låter ju helt absurt! Men så har ju jag bara ägt bensinare och nu en el-bil.
Hur kan de ha fått igenom den regeln? Mycket mutor och lobby arbete från biltillverkarna.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ytterligare en variant på elväg, fast den här såg faktiskt ut att kunna göras till en mycket lägre pris en dom övriga man sett hittills, och
rent tekniskt ser det ut som något som skulle kunna funka på vissa områden. Yrkestrafik där man vill komma åt laddning när man stannar utan att behöva
hålla på med kablar osv kan tex bli intressant, jag har tex sett hur hemtjänsten arbetar, dom skulle ha nytta av ett par parkeringsplatser med detta isf induktiv
laddning (med sämre verkningsgrad och dyrare installation fast det återstår ju att se om det stämmer såklart), och detsamma skulle kunna gälla utryckningsfordon och tex Taxi osv...
För lite tyngre fordon kan det oxo vara intressant av samma skäl som övriga liknande projekt just nu...
Nackdelar?
- På allmänna vägar kan jag inte se hur vinterväghållning ska funka, inte om det ska fortsätta vara en billig lösning som inte är nerfälld i vägbanan.
- Funktionen vintertid även om man bortser från snöröjning, is/snö/salt på skenorna lär knappast bli skoj (uppvärmning kan lösa detta till viss del och till ökad kostnad)
- På vägar med högre hastigheter (dom pratar om landsvägar) eller egentligen alla vägar där man vill kunna byta fält och passera över skenan i sidled, ingen höjdare om
dom inte kan få ner bygghöjden (och återigen till högre pris isf).
- För privata som oss vanliga så ser jag inte den ekonomiska nyttan så länge det är superenkelt att stoppa i en sladd när man kommer hem lixom (att det skulle leda till mindre
behov att stora batterier är rent önsketänkande om man inte elektrifierar typ alla vägar som finns i hela landet), då blir det kvar dom som inte kan ladda hemma, men blir ju då
bara en ersättning för att installera fler helt vanliga laddplatser någonstans osv.
Speciellt vintertid ser jag samma nackdelar som alla andra varianter som är nere i/på vägbanan...
Det känns mest som att man är kvar i tänket för 10-20 år sedan.
http://www.svenskverkstad.se/play-forst ... er-elvagen
rent tekniskt ser det ut som något som skulle kunna funka på vissa områden. Yrkestrafik där man vill komma åt laddning när man stannar utan att behöva
hålla på med kablar osv kan tex bli intressant, jag har tex sett hur hemtjänsten arbetar, dom skulle ha nytta av ett par parkeringsplatser med detta isf induktiv
laddning (med sämre verkningsgrad och dyrare installation fast det återstår ju att se om det stämmer såklart), och detsamma skulle kunna gälla utryckningsfordon och tex Taxi osv...
För lite tyngre fordon kan det oxo vara intressant av samma skäl som övriga liknande projekt just nu...
Nackdelar?
- På allmänna vägar kan jag inte se hur vinterväghållning ska funka, inte om det ska fortsätta vara en billig lösning som inte är nerfälld i vägbanan.
- Funktionen vintertid även om man bortser från snöröjning, is/snö/salt på skenorna lär knappast bli skoj (uppvärmning kan lösa detta till viss del och till ökad kostnad)
- På vägar med högre hastigheter (dom pratar om landsvägar) eller egentligen alla vägar där man vill kunna byta fält och passera över skenan i sidled, ingen höjdare om
dom inte kan få ner bygghöjden (och återigen till högre pris isf).
- För privata som oss vanliga så ser jag inte den ekonomiska nyttan så länge det är superenkelt att stoppa i en sladd när man kommer hem lixom (att det skulle leda till mindre
behov att stora batterier är rent önsketänkande om man inte elektrifierar typ alla vägar som finns i hela landet), då blir det kvar dom som inte kan ladda hemma, men blir ju då
bara en ersättning för att installera fler helt vanliga laddplatser någonstans osv.
Speciellt vintertid ser jag samma nackdelar som alla andra varianter som är nere i/på vägbanan...
Det känns mest som att man är kvar i tänket för 10-20 år sedan.
http://www.svenskverkstad.se/play-forst ... er-elvagen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
hehe... ja den aspekten tänkte jag inte på... Du är nog rättTiborBlomhall skrev:De är väl rädda om sina grejer, vill inte att de ska gegga igen å såchaffis75 skrev:Bensinare mäter man på men diesel mäter man inte utan läster bara felkoder...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Och här är artikeln som Sanders pratar om:
https://www.ecowatch.com/electric-vehic ... 84925.html
https://www.ecowatch.com/electric-vehic ... 84925.html
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Artikel i media
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Råkade ut för något sådant för massa år sedan och fick svaret ”Lyser en lampa så är det fel tills den är släckt av firma, det kvittar att bilen har rätt avgaser om vi mäter den nu. Om bilen skulle få fel på avgasreningen så vet du ju ej det annars för lampan lyser ju redan” om man tänker till så tycker jag att det är rätt av dom att underkänna bilen då.mati skrev:Precis. Bilprovningen kan visserligen även mäta dieslar, men de gör det inte gärna. När jag skulle besiktiga en V50 diesel för första gången i bilens liv så indikerade felkoderna ett kam- och vevaxelfel. Hade det stämt så hade bilen inte rullat en meter. Det var alltså fel felkod. Ändå så valde bilprovningen att lita på felmeddelandet och bilen fick underkänt i avgastestet som alltså utfördes av bilen själv. Det var såklart inget fel på bilen. Hade de stoppat en sond i avgasröret så hade de märkt att allting var ok. Men de gjorde inte det. På samma vis kommer de att släppa igenom drösvis med patchade dieslar som borde egentligen få körförbud.chaffis75 skrev:Bensinare mäter man på men diesel mäter man inte utan läster bara felkoder...StefL skrev:Jaså? Jag besiktade min bil så sent som förra veckan och då mättes iaf avgaser. Det är visserligen en bensinare och ingen diesel och jag vet inte om man mätte något annat än CO - men mätte gjorde man.mati skrev:Nej, bilprovningen litar på bilens inbyggda diagnossystem. Så långe bilen säger att allt är grönt gör de ingen avgaskontroll längre. De finns firmor som har specialiserat sig på att patcha mjukvaran i bilarna.MangeT skrev:Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
Re: Artikel i media
På min Toyota RAV4 så lyste motorlampan från första dagen jag fick den. Toyota släckte den om och om igen men den tändes lite random ändå, felet var sensorer i lambdasonden. Tröttnade på att be Toyota fixa detta efter att garantin gått ut men kom på att jag kunde släcka den själv genom att koppla bort batteriet före besiktning. Gick igenom besiktningen utan problem, lampan tändes efter ett par km senare...Kulingen skrev:
Råkade ut för något sådant för massa år sedan och fick svaret ”Lyser en lampa så är det fel tills den är släckt av firma, det kvittar att bilen har rätt avgaser om vi mäter den nu. Om bilen skulle få fel på avgasreningen så vet du ju ej det annars för lampan lyser ju redan” om man tänker till så tycker jag att det är rätt av dom att underkänna bilen då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Hade så på min MB C-klass... försökte få verkstaden att rätta till felet men de släckte bara lampan. Köpte till slut en kodläsare och släckte lampan själv innan besiktning.Svenssons skrev:På min Toyota RAV4 så lyste motorlampan från första dagen jag fick den. Toyota släckte den om och om igen men den tändes lite random ändå, felet var sensorer i lambdasonden. Tröttnade på att be Toyota fixa detta efter att garantin gått ut men kom på att jag kunde släcka den själv genom att koppla bort batteriet före besiktning. Gick igenom besiktningen utan problem, lampan tändes efter ett par km senare...Kulingen skrev:
Råkade ut för något sådant för massa år sedan och fick svaret ”Lyser en lampa så är det fel tills den är släckt av firma, det kvittar att bilen har rätt avgaser om vi mäter den nu. Om bilen skulle få fel på avgasreningen så vet du ju ej det annars för lampan lyser ju redan” om man tänker till så tycker jag att det är rätt av dom att underkänna bilen då.