Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev: 19 okt 2023 00:46
Gustafsson skrev:
Det är märkligt med Tesla! Dels verkar de ha mest klagomål och fel, och samtidigt ligger de alltid högt i betyg av ägarna.
Vissa verkar få dyra fel tidigt, medans andra har gått 100k mil utan stora fel.

Verkar ha ojämn kvalité?
Det finns väl rätt bra med exempel på ICE-bilar där motorerna rasat efter ett fåtal mil också. Måndagsexemplar finns i alla produktioner. Kanske så att man har högre förväntningar på en bil som kostar så mycket mer och att det är en annan kundgrupp som är van vid att föra sin talan och har en högre benägenhet att berätta om det i olika typer av media så att det syns och hörs.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Så är det förstås, men min egen erfarenhet baserat på fyra Teslor och fyra Toyota Prius dessförinnan, så leder Tesla med 4-0. Inga åtgärder behövdes på någon Toyota, medan alla Teslorna haft något att åtgärda på garantin. Min 2018 S hade jag inne 4 gånger för att takluckan var fel monterad. Min nuvarande går framdörren emot framskärmen och ett dörrhandtag ligger emot dörrplåten och gnisslar som en lagårdsdörr.
Så jag är lite biased att tro att kritiken i artikeln ligger nära sanningen
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

joel80 skrev: 19 okt 2023 00:46
Gustafsson skrev:
Det är märkligt med Tesla! Dels verkar de ha mest klagomål och fel, och samtidigt ligger de alltid högt i betyg av ägarna.
Vissa verkar få dyra fel tidigt, medans andra har gått 100k mil utan stora fel.

Verkar ha ojämn kvalité?
Det beror nog på vad man prioriterar. Jag körde BMW i 28 år innan jag skaffade Teslan. Ingen av alla BMW jag haft var problemfri, men de hade fördelar i andra avseenden som med råge vägde upp problemen. För min del är köregenskaper, komfort, prestanda, upplevd kvalitetskänsla, och många andra saker mycket viktigare än problemfrihet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Det faktum att jag har Tesla fortfarande är ju för att de fortfarande är mycket bra bilar i mina ögon. Men det vore ju ännu bättre om de var mindre B i flera kanske mindre viktiga avseenden.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Banane »

Jag skrev ett längre inlägg (som jag tog bort då jag tyckte det kändes lite väl OT) om hur jag valde bort en dödstråkig mörkgrön Toyota Carina E på 90-talet och istället skaffade en gul chiptrimmad Audi A4 med stora fälgar eftersom jag vill bli glad av min bil. Inte uttråkad. Sen vad kvaliteten på Audin flera ggr sämre än den på Toyotan. Turbon rasade osv.

Men grejen är att jag trots några besök på verkstaden blev glad av den. Jag blev glad när jag tänkte på den, när jag såg den, när jag körde den. Än idag köper jag bara bilar som jag blir glad av. Det ska kännas rätt.

Min poäng är alltså att man kan bli glad av en bil som går sönder lite oftare också bara den har rätt egenskaper i övrigt. Och hade jag valt Toyotan på 90-talet kanske jag också hade varit en sån där som sett bilen som ett nödvändigt ont som man har till att ta sig från A till B. Nu blev det inte så och det är jag glad för även om det kostat mig säkert många hundra tusen.

Ironiskt nog är det just dessa känslor som hindrar mig från att köpa den förnuftiga Model Y och behåller min Model S. Det är väldigt svårt att sätta fingret på men jag blir inte glad av Model Y. Är för mycket som skaver.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

Trivs man med bilen så är det nog lättare att ha överseende med eventuella problem som uppstår. Min förra BMW X3 fick jag byta EGR ventil två gånger på när bilen bara var något år gammal och bromsbeläggen bak tog slut efter 3000 mil. Men jag uppskattade bilen enormt ändp och hade den i 6 år. Skodan dessförinnan hade färre fel som krävde verkstadsbesök, men krävde påfyllning av olja varje månad och led av en vibrerande DSG-låda, så den orkade jag bara behålla i 3 år.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev: 19 okt 2023 14:23
Trivs man med bilen så är det nog lättare att ha överseende med eventuella problem som uppstår.
Om dessutom verkstaden sköter sig bra blir det ännu lättare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 19 okt 2023 14:28
tesla newbie skrev: 19 okt 2023 14:23
Trivs man med bilen så är det nog lättare att ha överseende med eventuella problem som uppstår.
Om dessutom verkstaden sköter sig bra blir det ännu lättare.
Och den inte är alltför långt borta. Jag har bara 16 km till SC, men bussarna går ganska sällan sent på kvällen så jag fick gå 4 km från pendeltåget i förrgår.
Som jämförelse har jag 250 meter till Bilia.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev: 19 okt 2023 14:28
tesla newbie skrev: 19 okt 2023 14:23
Trivs man med bilen så är det nog lättare att ha överseende med eventuella problem som uppstår.
Om dessutom verkstaden sköter sig bra blir det ännu lättare.
En nära och engagerad verkstad betyder mycket om man har problem med en ny bil.
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Artikel i media

Inlägg av niklas12 »

Teslas behandling av garantiärenden verkar vara lite sisådär om man ska tro denna artikeln

https://carup.se/korde-tesla-i-regn-kra ... 5xiS5yo1BA
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

niklas12 skrev: 19 okt 2023 19:25
Teslas behandling av garantiärenden verkar vara lite sisådär om man ska tro denna artikeln

https://carup.se/korde-tesla-i-regn-kra ... 5xiS5yo1BA
Diskuteras även i en annan tråd.

Fr.o.m. det här inlägget och neråt i den här andra tråden:
viewtopic.php?p=749751#p749751
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 19 okt 2023 15:27
Niklas Z skrev: 19 okt 2023 14:28
tesla newbie skrev: 19 okt 2023 14:23
Trivs man med bilen så är det nog lättare att ha överseende med eventuella problem som uppstår.
Om dessutom verkstaden sköter sig bra blir det ännu lättare.
Och den inte är alltför långt borta. Jag har bara 16 km till SC, men bussarna går ganska sällan sent på kvällen så jag fick gå 4 km från pendeltåget i förrgår.
Som jämförelse har jag 250 meter till Bilia.
Jo det är en stor fördel att ha verkstaden nära. Bavaria ligger 10 min promenad hemifrån, så det var betydligt lättare att lämna bilen där och gå hem. Lyckligtvis så finns ju Mobile Service om det inte krävs större reparationer.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Artikel i media

Inlägg av ONSatan »

Någon som läst denna på Aftonbladet och kan sammanfatta? Vilken vann och varför?

” Teknikmonstret vs nya Teslan – solklar vinnare”
https://www.aftonbladet.se/bil/a/Mol8lM ... -et5-betyg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

ONSatan skrev: 02 nov 2023 10:51
Någon som läst denna på Aftonbladet och kan sammanfatta? Vilken vann och varför?

” Teknikmonstret vs nya Teslan – solklar vinnare”
https://www.aftonbladet.se/bil/a/Mol8lM ... -et5-betyg
Tesla vann. Dels pga av ekonomin då batterihyran och batteribytena är så dyra. Dels på att Teslas navigering och övriga infotainment är överlägset.

Under Äga fick Nio bara 1 plus och Tesla 5.
Under Säkerhet fick Nio 4 plus och Tesla 3 pga avsaknaden av blinkersspak.
Under Teknik fick Nio 3 plus och Tesla 5.
Sammanfattning: Nio 4 plus och Tesla 5.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

Gustafsson skrev: 19 okt 2023 10:59
Så är det förstås, men min egen erfarenhet baserat på fyra Teslor och fyra Toyota Prius dessförinnan, så leder Tesla med 4-0. Inga åtgärder behövdes på någon Toyota, medan alla Teslorna haft något att åtgärda på garantin. Min 2018 S hade jag inne 4 gånger för att takluckan var fel monterad. Min nuvarande går framdörren emot framskärmen och ett dörrhandtag ligger emot dörrplåten och gnisslar som en lagårdsdörr.
Så jag är lite biased att tro att kritiken i artikeln ligger nära sanningen
S och X görs ju i USA och 3 har också kommit från USA länge, Y kom från Kina och även Berlin. USA är ökända för att arbetarna gör bilarna slarvigt, karosspassning etc, så är ens Tesla från USA så är det inget konstigt att man har problem med sin bil.

Jag köpte en Y från Kina och den har det inte varit några problem med, 1,5 år.


https://www.teslarati.com/elon-musk-tes ... -shanghai/

Musk commended the plant for producing some of the “best quality” automobiles in the world, a long-standing narrative in the Tesla community. Tesla has long sparred with critics over the quality and build of its vehicles, but Giga Shanghai has long attempted to redefine the moniker of “Made in China” by producing what is the best and highest quality cars in the company’s lineup of factories.

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

https://www.affarsvarlden.se/artikel/te ... -northvolt

Tecken på att Volkswagen tröttnat på Northvolt
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Artikel i media

Inlägg av tslaqqq »

Gjorde dom inte det när dom drog sig ur Saltzgitter fabriken redan för några år sedan och beslutade (då) att bygga den i egen regi och inte förlita sig på Nortvolt. Nu har ju VW ingen direkt erfarenhet av att bygga vare sig batterier eller batterifabriker så gissar inte heller det lär hända.

Vilken artikel i media diskuteras här, kan man flika in denna...
https://www.svd.se/a/dwWRbq/trog-forsal ... -med-flera

Som vanligt beskriver MSM läget för hela branschen när artikeln snarare borde framhålla hela branschen minus Tesla.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Dyrt att köra diesel i Danmark se upp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76 ... n-ge-boter


644 böter har delats ut till svenskar inom loppet av drygt en månad när de kört över till Danmark.
Anledningen: nya danska dieselregler.

I slutet av oktober tog Helene Aurell, 62, bilen över Öresundsbron till Danmark för att gå på en konstutställning på Danska Grafiker i Köpenhamn.

Några veckor senare fick hon veta att utflykten blivit en dyrare historia än hon tänkt sig – genom ett brev på posten från danska myndigheter.

– Jag förstod ingenting. De vill att jag ska betala 1500 danska kronor gånger två för att jag körde fram och tillbaka, säger hon.

Hundratals svenskar bötfällda
Böterna är utfärdade efter de nya miljözon-reglerna som gäller för dieselbilar som trädde i kraft den 1 oktober i år.

Sedan dess har 644 svenska bilar bötfällts, uppger danska Naturvårdsverket för Aftonbladet.

Helene Aurell bor en bit utanför Simrishamn och berättar att hon i sin yrkesroll som konstnär åker över bron flera gånger till Köpenhamn varje år.

Men nu kör hon en bil som inte uppfyller de nya danska miljökraven för att kunna köra i vissa områden i landet – en Opel med dieselmotor från 2011.

Hon berättar att hon endast hittat begränsad information på nätet om de nya reglerna.

– Jag tycker att 3000 danska kronor är väldigt mycket pengar för en företeelse man just infört, framför allt när det inte varit lätt att få information.

”Sverige har inget ansvar”
Enligt Per Öhlund, utredare vid Transportstyrelsen, är det den enskilda föraren som är skyldig att ta reda på vilka lagar som gäller – och att Sverige inte har något ansvar i detta fall.

– Sverige har en skyldighet att informera för regler som gäller i Sverige. Men vi kan inte bevaka hur andra länder väljer att ändra sina regler.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Händer det äntligen nåt med torkarna?
https://electrek.co/2024/02/19/tesla-up ... pers-soon/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev: 19 feb 2024 23:58
Händer det äntligen nåt med torkarna?
https://electrek.co/2024/02/19/tesla-up ... pers-soon/
Det gjorde det med 2023.44. De blev sämre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Artikel i media

Inlägg av themax »

mikebike skrev: 20 feb 2024 08:25
Gustafsson skrev: 19 feb 2024 23:58
Händer det äntligen nåt med torkarna?
https://electrek.co/2024/02/19/tesla-up ... pers-soon/
Det gjorde det med 2023.44. De blev sämre.
Jag har givit upp tron på att Tesla faktiskt kommer klara uppdatera något som är kritiskt för framförandet av fordonet. Att vi får ytterligare ett meningslöst spel är jag dock säker på.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

mikebike skrev: 20 feb 2024 08:25
Gustafsson skrev: 19 feb 2024 23:58
Händer det äntligen nåt med torkarna?
https://electrek.co/2024/02/19/tesla-up ... pers-soon/
Det gjorde det med 2023.44. De blev sämre.
Den uppdateringen har väl inget att göra med artikeln annat än att de i nuläget inte är speciellt bra? Menar du att uppdateringen redan kommit?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev: 20 feb 2024 10:38
mikebike skrev: 20 feb 2024 08:25
Gustafsson skrev: 19 feb 2024 23:58
Händer det äntligen nåt med torkarna?
https://electrek.co/2024/02/19/tesla-up ... pers-soon/
Det gjorde det med 2023.44. De blev sämre.
Den uppdateringen har väl inget att göra med artikeln annat än att de i nuläget inte är speciellt bra? Menar du att uppdateringen redan kommit?
Nä, jag menar att det "hände nåt med torkarna".
Det positiva är att det borde vara lätt att förbättra funktionen, det är bara att backa den senaste förändringen. :lol:

Torkarautomatiken kommer aldrig fungera bra med den befintliga hårdvaran. Det tycker jag de senaste 5 åren visat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Jag har via ”deep learning” programmerat min tumme att trycka på rätt plats på Yoken när det kommer regn på rutan, det funkar kanon och är nästan helautomatiskt nu. Den är så smart att den startar torkarna redan innan mötet med lastbilarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar