Den vanligaste orsaken till bilbränder brukar vara att branden är anlagd. Utöver det är 12V-systemet en vanlig källa till bränder, något som finns i både ICE-bilar och elbilar. Men när det kommer till HV-systemet i elbilen kontra förbränningsmotorn, bränslesystem etc lär bränder vara vanligare i den senare. Kraven på elsystem på över 60V i bilar är väldigt tuffa när det kommer till t.ex. isolationsfel.Toja skrev:Jag blir så trött på dessa bakåtsträvare, men dom kan ju stå där sen med sina osäljbara fosilbränbarefnystrom skrev:En ny artikel full av elbilsmyter:
https://m3.idg.se/2.1022/1.702617/anled ... kopa-elbil
Inkluderar till och med en bild på en brinnande elbil. Undrar om han vet hur många fossilbilar som brinner varje år?
I UK fick Volvo det lite hett om öronen nyligen när en XC90 PHEV som stod och laddade på en garageuppfart brann upp.
http://www.bbc.com/news/uk-england-birmingham-43737982
När man sedan tittade på övervakningsfilmer visade det sig dock vara en avundsjuk granne eller liknande som varit i farten.