Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
Bjelke skrev:
Shit! Vi har köpt fel bilteknik.... eller Hejdå Mazda... :lol:

https://www.nyteknik.se/fordon/mazda-ha ... ar-6896070
Över 50% verkningsgrad. Lol.
Just det, visst. Jag trodde att det var fysikaliskt omöjligt.
Jag har haft en Mazda CX-5 med SkyActiv dieselmotor. Den skulle vara jättesnål och otroligt ren. Bilen var absolut inget fel på, men snål var den inte. Istället för de utlovade 0,5 liter/mil låg den lätt på 0,7l/mil och partikelfiltret renades hela jä*a tiden, säkert en gång om dagen eller så. Och då rusade förbrukningen i ofattbara höjder i en kvart, 20 minuter. Snålkörning var en total omöjlighet. Det kändes inte alls bra, eftersom partikelfilterreningen inte ingår i mätcykeln för varken förbrukning eller avgaser. Bilen spyr alltså ut mycket mycket mer än vad de säger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Artikel i media

Inlägg av mans71 »

Intressant inlägg om flyget.

8.3 miljarder av våra skattepengar går tydligen årligen till att subventionera verksamheten, känns ju sådär...

https://www.svd.se/flyget-kan-inte-ha-e ... tpolitiken
Model S P85DL+
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

jpetters skrev:
Enligt biltillverkaren kommer verkningsgraden hos Skyactiv-3 innebära att fordon med bensinaren blir mer miljövänliga än elfordon. Mazda bygger sin beräkning på de utsläpp som genereras av elproduktion jämfört med produktionen av fossila bränslen.
Lär ju bero på om elen kommer från Polen eller Norge. Det ser nog ut som "bye bye" Mazda.
Står i en annan artikel att det ska motsvar utsläppen från en elbil där elen kommer från naturgas. Bättre än kol men sämre än förnyelsebart.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4900
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
jpetters skrev:
Enligt biltillverkaren kommer verkningsgraden hos Skyactiv-3 innebära att fordon med bensinaren blir mer miljövänliga än elfordon. Mazda bygger sin beräkning på de utsläpp som genereras av elproduktion jämfört med produktionen av fossila bränslen.
Lär ju bero på om elen kommer från Polen eller Norge. Det ser nog ut som "bye bye" Mazda.
Står i en annan artikel att det ska motsvar utsläppen från en elbil där elen kommer från naturgas. Bättre än kol men sämre än förnyelsebart.
Och sedan kopplar man ur de system som håller nere utsläppen. Lägger på en bsr mjukvara eller av annat märke, därefter spyr den ut precis som vilken bil som från 80 talet.
Ja lite så tycker jag de fungerar idag.
En ytterligare fördel med elbil är att de naturligt är mer miljövänliga även om man trimmar motor och annat i bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10913
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mans71 skrev:
Intressant inlägg om flyget.

8.3 miljarder av våra skattepengar går tydligen årligen till att subventionera verksamheten, känns ju sådär...

https://www.svd.se/flyget-kan-inte-ha-e ... tpolitiken
Ja, det är ju det som folk inte hör när de stoppar huvudet i sanden och bokar sin flygresa...
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Den här idén lär inte "flyga" på det här forumet gissar jag.
Sara Skyttedals miljötips: ”Flyg mer!”
Flyg mer för att hjälpa klimatet – det föreslår Kristdemokraternas kommunalråd i Linköping, Sara Skyttedal, på sin Twitter. Uttalandet har mött motstånd på det sociala mediet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/s ... l-flyg-mer


Kortfattat så är tanken att flygbolagen behöver bättre ekonomi så att de kan göra nödvändiga investeringar i ny teknik.

Eftersom jag inte kan och vet allting så säger jag varken bu eller bä. Tanken är inte orimlig. Problemet är väl att flygbolagen antagligen aldrig gör de där investeringarna om de redan tjänar bra med pengar...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10913
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Den här idén lär inte "flyga" på det här forumet gissar jag.
Sara Skyttedals miljötips: ”Flyg mer!”
Flyg mer för att hjälpa klimatet – det föreslår Kristdemokraternas kommunalråd i Linköping, Sara Skyttedal, på sin Twitter. Uttalandet har mött motstånd på det sociala mediet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/s ... l-flyg-mer


Kortfattat så är tanken att flygbolagen behöver bättre ekonomi så att de kan göra nödvändiga investeringar i ny teknik.

Eftersom jag inte kan och vet allting så säger jag varken bu eller bä. Tanken är inte orimlig. Problemet är väl att flygbolagen antagligen aldrig gör de där investeringarna om de redan tjänar bra med pengar...
Företag som bara är intresserade av vinst gör inga såna investeringar hur bra de än tjänar om inte något annat tvingar dem till det, t.ex. myndigheter eller att kunderna hotar att sluta åka med dem ifall de inte ställer om.

Sen är det ju så att så billigt som det är att flyga idag så skulle de aldrig klara sig utan de kraftiga subventioner av olika slag som de redan åtnjuter. Jag tror att flygbranschen är i en sits där de aldrig skulle klara av att verkligen ta betalt av kunderna vad det kostar att flyga. Då får vi kliva tillbaka 20-30 år i tiden då biljetterna kostade flera gånger mer än de kostar idag. Detta skulle innebära att färre skulle flyga eftersom färre skulle ha råd till det. Sektorn skulle krympa. Så i den meningen har hon rätt. Men jag personligen kan ändå inte förmå mig att gynna en så miljövidrig transportlösning. Jag har nyttjat flyg 2 ggr i mitt 55-åriga liv hittills. Kanske blir det ytterligare nån enstaka gång men inte många. Det är för mig en enda rimliga hållningen i frågan.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av ovelundkvist »

Jag tycker det är hög tid att vi slutar subventionera flygbranschen, så att resorna börjar kosta det de egentligen kostar!

Det om något skulle sätta fart på alternativa bränslen och lösningar, som tex hyperloop.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Vi har ju pratat om det här med flyg många gånger nu. Sambon har några kompisar som har fått för sig att de ska göra en "tjej-resa". Spelar ingen roll vart. Men utomlands ska det vara. Och det ska minsann flygas. De kom på att det ska gå till Polen, för det var tydligen billigt. Jag tuppade nästan av när jag hörde det. Då skaffar man elbilar, ser till att elen kommer från solen, köper kravmärkt närodlad mat, sopsorterar osv. Och så ska de sabotera allting med en enda jä*a f*ing nöjesresa till ett grannland. Kan de inte åka tåg och hålla sig inom Sverige? Mitt mindre utbrott hade åtminstone effekt på sambon. Hon skulle nu meddela sina kompisar att hon inte kan följa med på en sådan resa eftersom hon har en så miljömedveten sambo. Hon får gärna skylla på mig, det bjuder jag på. Hoppas bara det sätter igång en tankeprocess hos de andra kärringarna att man inte måste flyga till varje pris.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Anderzzon »

Är det inte ens ok om hon klimatkompenserar resan?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Anderzzon skrev:
Är det inte ens ok om hon klimatkompenserar resan?
Det blir ganska jobbig klimatkompensering. Jag ser inte hur hon ska åstadkomma det. Det är betydligt mindre jobbigt att välja en resa som är klimatsmartare. De måste ju inte flyga. Det finns bättre sätt att resa på. Det är bara att de inte kan eller vill tänka i de banorna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10913
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Vi har ju pratat om det här med flyg många gånger nu. Sambon har några kompisar som har fått för sig att de ska göra en "tjej-resa". Spelar ingen roll vart. Men utomlands ska det vara. Och det ska minsann flygas. De kom på att det ska gå till Polen, för det var tydligen billigt. Jag tuppade nästan av när jag hörde det. Då skaffar man elbilar, ser till att elen kommer från solen, köper kravmärkt närodlad mat, sopsorterar osv. Och så ska de sabotera allting med en enda jä*a f*ing nöjesresa till ett grannland. Kan de inte åka tåg och hålla sig inom Sverige? Mitt mindre utbrott hade åtminstone effekt på sambon. Hon skulle nu meddela sina kompisar att hon inte kan följa med på en sådan resa eftersom hon har en så miljömedveten sambo. Hon får gärna skylla på mig, det bjuder jag på. Hoppas bara det sätter igång en tankeprocess hos de andra kärringarna att man inte måste flyga till varje pris.
Tummen upp!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Vi har ju pratat om det här med flyg många gånger nu. Sambon har några kompisar som har fått för sig att de ska göra en "tjej-resa". Spelar ingen roll vart. Men utomlands ska det vara. Och det ska minsann flygas. De kom på att det ska gå till Polen, för det var tydligen billigt. Jag tuppade nästan av när jag hörde det. Då skaffar man elbilar, ser till att elen kommer från solen, köper kravmärkt närodlad mat, sopsorterar osv. Och så ska de sabotera allting med en enda jä*a f*ing nöjesresa till ett grannland. Kan de inte åka tåg och hålla sig inom Sverige? Mitt mindre utbrott hade åtminstone effekt på sambon. Hon skulle nu meddela sina kompisar att hon inte kan följa med på en sådan resa eftersom hon har en så miljömedveten sambo. Hon får gärna skylla på mig, det bjuder jag på. Hoppas bara det sätter igång en tankeprocess hos de andra kärringarna att man inte måste flyga till varje pris.
Tråkigt att det ska behöva bli lite så där jobbigt innan folk kopplar, men jag kan lova att det sannerligen blir än jobbigare om man fortsätter att stoppa huvudet i sanden...
mati skrev:
Anderzzon skrev:
Är det inte ens ok om hon klimatkompenserar resan?
Det blir ganska jobbig klimatkompensering. Jag ser inte hur hon ska åstadkomma det. Det är betydligt mindre jobbigt att välja en resa som är klimatsmartare. De måste ju inte flyga. Det finns bättre sätt att resa på. Det är bara att de inte kan eller vill tänka i de banorna.
Jobbigt på vilket sätt, menar du?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Sen är det ju så att så billigt som det är att flyga idag så skulle de aldrig klara sig utan de kraftiga subventioner av olika slag som de redan åtnjuter. Jag tror att flygbranschen är i en sits där de aldrig skulle klara av att verkligen ta betalt av kunderna vad det kostar att flyga. Då får vi kliva tillbaka 20-30 år i tiden då biljetterna kostade flera gånger mer än de kostar idag. Detta skulle innebära att färre skulle flyga eftersom färre skulle ha råd till det. Sektorn skulle krympa. Så i den meningen har hon rätt.
Jag vet ju inte hur länge de har subventionerat flyget men vi får nog gå tillbaka längre än 20 - 30 år skulle jag tro för det är nu 25 år sedan jag flög ganska ofta till Brasilien och de biljetterna var då klart billigare då än de är nu... Givetvis finns det ett prisindex inblandat men även med beaktande av det så tror jag inte att priserna har gått ner.

Jag har ju hittat en liten oas i världen som jag gärna vill återvända till och det är Azorerna. Ännu en orsak för att inte vänta på Model 3 utan köpa den första Model S som kommer under 400000 kr! Då kan jag åka med den ner till Lissabon och sen ta båten (med bilen) över till Azorerna. Visserligen kommer det säkert att kosta mer än en flygbiljett men det är det värt! :D
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19576
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Jerker skrev:
Sen är det ju så att så billigt som det är att flyga idag så skulle de aldrig klara sig utan de kraftiga subventioner av olika slag som de redan åtnjuter. Jag tror att flygbranschen är i en sits där de aldrig skulle klara av att verkligen ta betalt av kunderna vad det kostar att flyga. Då får vi kliva tillbaka 20-30 år i tiden då biljetterna kostade flera gånger mer än de kostar idag. Detta skulle innebära att färre skulle flyga eftersom färre skulle ha råd till det. Sektorn skulle krympa. Så i den meningen har hon rätt.
Jag vet ju inte hur länge de har subventionerat flyget men vi får nog gå tillbaka längre än 20 - 30 år skulle jag tro för det är nu 25 år sedan jag flög ganska ofta till Brasilien och de biljetterna var då klart billigare då än de är nu... Givetvis finns det ett prisindex inblandat men även med beaktande av det så tror jag inte att priserna har gått ner.

Jag har ju hittat en liten oas i världen som jag gärna vill återvända till och det är Azorerna. Ännu en orsak för att inte vänta på Model 3 utan köpa den första Model S som kommer under 400000 kr! Då kan jag åka med den ner till Lissabon och sen ta båten (med bilen) över till Azorerna. Visserligen kommer det säkert att kosta mer än en flygbiljett men det är det värt! :D
Azorerna skulle jag verkligen åka till igen! :) Lissabon låter ju som ett najs mål i sig oxo, hur funkar det med båt därifrån?
Skulle ju kunna bli årets resa neröver :) :) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10913
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Det som är lite jobbigt är att det är lika illa att åka konventionell båt som flyg. Tibor skrev om det för ett tag sedan. Men eldrivna båtar har kommit längre än eldrivna flygplan, så där finns ett konkret hopp iaf.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Det som är lite jobbigt är att det är lika illa att åka konventionell båt som flyg. Tibor skrev om det för ett tag sedan. Men eldrivna båtar har kommit längre än eldrivna flygplan, så där finns ett konkret hopp iaf.
Per kilometer? Men eftersom man inte åker lika långt med båt så måste det väl ändå vara mycket bättre "per resa"?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Det som är lite jobbigt är att det är lika illa att åka konventionell båt som flyg. Tibor skrev om det för ett tag sedan. Men eldrivna båtar har kommit längre än eldrivna flygplan, så där finns ett konkret hopp iaf.
Tänk segel! ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Det som är lite jobbigt är att det är lika illa att åka konventionell båt som flyg. Tibor skrev om det för ett tag sedan. Men eldrivna båtar har kommit längre än eldrivna flygplan, så där finns ett konkret hopp iaf.
Det beror lite på vilken båt och hur man räknar. Snabbåtarna till Gotland drar en hel del, mer än flygplan per person-km. Och räknar man bara bränsle per person på en långsammare färja så är de också rätt dåliga, men de tar även en del gods som borde göra totalen bättre. Men även att köra ensam i en fossilbil drar nära vad ett fullsatt plan drar per person-km.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

För varje generation av nya plan så drar de betydligt mindre med bränsle. Och släpper då ut betydligt mindre per flygande kilometer. Fast den väldigt kraftiga sänkningen i plans bränsleförbrukning vägs upp av att man flyger mer idag än man gjorde för 20-30-40 år sen.

Är helt enkelt ekonomi för flygbolagen att planen förbrukar mindre bränsle. Mindre pengar som går åt till bränslet. Och kan man ha med sig mindre bränsle på planet så kan man få på fler betalande passagerare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19576
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Kanske inte helt nytt, har för mig att vi kunde läsa om det för ett tag sedan eller så minns jag fel, men lite trevligt är det iaf :)

https://www.nyteknik.se/fordon/oljegiga ... ik-6896288
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

Bjelke skrev:
Kanske inte helt nytt, har för mig att vi kunde läsa om det för ett tag sedan eller så minns jag fel, men lite trevligt är det iaf :)

https://www.nyteknik.se/fordon/oljegiga ... ik-6896288
Jepp, känns som att det börjat lossna på flera plan nu. Börjar så smått gå åt rätt håll!
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Artikel i media

Inlägg av stefan007 »

DSC_0754.JPG
Dagens Vi bilägare.... Värsta på länge :shock:
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5974
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Den var ganska lustig.

Går det inte åt olja för att ta den olja? Jag laddar min med SkeKraft miljöel så knappast några gaser som eldas där.

Fattar man bara energiprinciperna så fattar man ju snabbt att saker som går på el alltid kommer vara mer effektiva än saker som går på olja och gas
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Klassiker! Om det vore en känd person skulle den vara kul att spara... nu verkar det här väl bara vara en normal vanlig i**t.
Skriv svar