Just det, visst. Jag trodde att det var fysikaliskt omöjligt.
Jag har haft en Mazda CX-5 med SkyActiv dieselmotor. Den skulle vara jättesnål och otroligt ren. Bilen var absolut inget fel på, men snål var den inte. Istället för de utlovade 0,5 liter/mil låg den lätt på 0,7l/mil och partikelfiltret renades hela jä*a tiden, säkert en gång om dagen eller så. Och då rusade förbrukningen i ofattbara höjder i en kvart, 20 minuter. Snålkörning var en total omöjlighet. Det kändes inte alls bra, eftersom partikelfilterreningen inte ingår i mätcykeln för varken förbrukning eller avgaser. Bilen spyr alltså ut mycket mycket mer än vad de säger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Enligt biltillverkaren kommer verkningsgraden hos Skyactiv-3 innebära att fordon med bensinaren blir mer miljövänliga än elfordon. Mazda bygger sin beräkning på de utsläpp som genereras av elproduktion jämfört med produktionen av fossila bränslen.
Lär ju bero på om elen kommer från Polen eller Norge. Det ser nog ut som "bye bye" Mazda.
Står i en annan artikel att det ska motsvar utsläppen från en elbil där elen kommer från naturgas. Bättre än kol men sämre än förnyelsebart.
Enligt biltillverkaren kommer verkningsgraden hos Skyactiv-3 innebära att fordon med bensinaren blir mer miljövänliga än elfordon. Mazda bygger sin beräkning på de utsläpp som genereras av elproduktion jämfört med produktionen av fossila bränslen.
Lär ju bero på om elen kommer från Polen eller Norge. Det ser nog ut som "bye bye" Mazda.
Står i en annan artikel att det ska motsvar utsläppen från en elbil där elen kommer från naturgas. Bättre än kol men sämre än förnyelsebart.
Och sedan kopplar man ur de system som håller nere utsläppen. Lägger på en bsr mjukvara eller av annat märke, därefter spyr den ut precis som vilken bil som från 80 talet.
Ja lite så tycker jag de fungerar idag.
En ytterligare fördel med elbil är att de naturligt är mer miljövänliga även om man trimmar motor och annat i bilen.
Den här idén lär inte "flyga" på det här forumet gissar jag.
Sara Skyttedals miljötips: ”Flyg mer!”
Flyg mer för att hjälpa klimatet – det föreslår Kristdemokraternas kommunalråd i Linköping, Sara Skyttedal, på sin Twitter. Uttalandet har mött motstånd på det sociala mediet.
Kortfattat så är tanken att flygbolagen behöver bättre ekonomi så att de kan göra nödvändiga investeringar i ny teknik.
Eftersom jag inte kan och vet allting så säger jag varken bu eller bä. Tanken är inte orimlig. Problemet är väl att flygbolagen antagligen aldrig gör de där investeringarna om de redan tjänar bra med pengar...
Den här idén lär inte "flyga" på det här forumet gissar jag.
Sara Skyttedals miljötips: ”Flyg mer!”
Flyg mer för att hjälpa klimatet – det föreslår Kristdemokraternas kommunalråd i Linköping, Sara Skyttedal, på sin Twitter. Uttalandet har mött motstånd på det sociala mediet.
Kortfattat så är tanken att flygbolagen behöver bättre ekonomi så att de kan göra nödvändiga investeringar i ny teknik.
Eftersom jag inte kan och vet allting så säger jag varken bu eller bä. Tanken är inte orimlig. Problemet är väl att flygbolagen antagligen aldrig gör de där investeringarna om de redan tjänar bra med pengar...
Företag som bara är intresserade av vinst gör inga såna investeringar hur bra de än tjänar om inte något annat tvingar dem till det, t.ex. myndigheter eller att kunderna hotar att sluta åka med dem ifall de inte ställer om.
Sen är det ju så att så billigt som det är att flyga idag så skulle de aldrig klara sig utan de kraftiga subventioner av olika slag som de redan åtnjuter. Jag tror att flygbranschen är i en sits där de aldrig skulle klara av att verkligen ta betalt av kunderna vad det kostar att flyga. Då får vi kliva tillbaka 20-30 år i tiden då biljetterna kostade flera gånger mer än de kostar idag. Detta skulle innebära att färre skulle flyga eftersom färre skulle ha råd till det. Sektorn skulle krympa. Så i den meningen har hon rätt. Men jag personligen kan ändå inte förmå mig att gynna en så miljövidrig transportlösning. Jag har nyttjat flyg 2 ggr i mitt 55-åriga liv hittills. Kanske blir det ytterligare nån enstaka gång men inte många. Det är för mig en enda rimliga hållningen i frågan.
Vi har ju pratat om det här med flyg många gånger nu. Sambon har några kompisar som har fått för sig att de ska göra en "tjej-resa". Spelar ingen roll vart. Men utomlands ska det vara. Och det ska minsann flygas. De kom på att det ska gå till Polen, för det var tydligen billigt. Jag tuppade nästan av när jag hörde det. Då skaffar man elbilar, ser till att elen kommer från solen, köper kravmärkt närodlad mat, sopsorterar osv. Och så ska de sabotera allting med en enda jä*a f*ing nöjesresa till ett grannland. Kan de inte åka tåg och hålla sig inom Sverige? Mitt mindre utbrott hade åtminstone effekt på sambon. Hon skulle nu meddela sina kompisar att hon inte kan följa med på en sådan resa eftersom hon har en så miljömedveten sambo. Hon får gärna skylla på mig, det bjuder jag på. Hoppas bara det sätter igång en tankeprocess hos de andra kärringarna att man inte måste flyga till varje pris.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det inte ens ok om hon klimatkompenserar resan?
Det blir ganska jobbig klimatkompensering. Jag ser inte hur hon ska åstadkomma det. Det är betydligt mindre jobbigt att välja en resa som är klimatsmartare. De måste ju inte flyga. Det finns bättre sätt att resa på. Det är bara att de inte kan eller vill tänka i de banorna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vi har ju pratat om det här med flyg många gånger nu. Sambon har några kompisar som har fått för sig att de ska göra en "tjej-resa". Spelar ingen roll vart. Men utomlands ska det vara. Och det ska minsann flygas. De kom på att det ska gå till Polen, för det var tydligen billigt. Jag tuppade nästan av när jag hörde det. Då skaffar man elbilar, ser till att elen kommer från solen, köper kravmärkt närodlad mat, sopsorterar osv. Och så ska de sabotera allting med en enda jä*a f*ing nöjesresa till ett grannland. Kan de inte åka tåg och hålla sig inom Sverige? Mitt mindre utbrott hade åtminstone effekt på sambon. Hon skulle nu meddela sina kompisar att hon inte kan följa med på en sådan resa eftersom hon har en så miljömedveten sambo. Hon får gärna skylla på mig, det bjuder jag på. Hoppas bara det sätter igång en tankeprocess hos de andra kärringarna att man inte måste flyga till varje pris.
Vi har ju pratat om det här med flyg många gånger nu. Sambon har några kompisar som har fått för sig att de ska göra en "tjej-resa". Spelar ingen roll vart. Men utomlands ska det vara. Och det ska minsann flygas. De kom på att det ska gå till Polen, för det var tydligen billigt. Jag tuppade nästan av när jag hörde det. Då skaffar man elbilar, ser till att elen kommer från solen, köper kravmärkt närodlad mat, sopsorterar osv. Och så ska de sabotera allting med en enda jä*a f*ing nöjesresa till ett grannland. Kan de inte åka tåg och hålla sig inom Sverige? Mitt mindre utbrott hade åtminstone effekt på sambon. Hon skulle nu meddela sina kompisar att hon inte kan följa med på en sådan resa eftersom hon har en så miljömedveten sambo. Hon får gärna skylla på mig, det bjuder jag på. Hoppas bara det sätter igång en tankeprocess hos de andra kärringarna att man inte måste flyga till varje pris.
Tråkigt att det ska behöva bli lite så där jobbigt innan folk kopplar, men jag kan lova att det sannerligen blir än jobbigare om man fortsätter att stoppa huvudet i sanden...
mati skrev:
Anderzzon skrev:
Är det inte ens ok om hon klimatkompenserar resan?
Det blir ganska jobbig klimatkompensering. Jag ser inte hur hon ska åstadkomma det. Det är betydligt mindre jobbigt att välja en resa som är klimatsmartare. De måste ju inte flyga. Det finns bättre sätt att resa på. Det är bara att de inte kan eller vill tänka i de banorna.
Sen är det ju så att så billigt som det är att flyga idag så skulle de aldrig klara sig utan de kraftiga subventioner av olika slag som de redan åtnjuter. Jag tror att flygbranschen är i en sits där de aldrig skulle klara av att verkligen ta betalt av kunderna vad det kostar att flyga. Då får vi kliva tillbaka 20-30 år i tiden då biljetterna kostade flera gånger mer än de kostar idag. Detta skulle innebära att färre skulle flyga eftersom färre skulle ha råd till det. Sektorn skulle krympa. Så i den meningen har hon rätt.
Jag vet ju inte hur länge de har subventionerat flyget men vi får nog gå tillbaka längre än 20 - 30 år skulle jag tro för det är nu 25 år sedan jag flög ganska ofta till Brasilien och de biljetterna var då klart billigare då än de är nu... Givetvis finns det ett prisindex inblandat men även med beaktande av det så tror jag inte att priserna har gått ner.
Jag har ju hittat en liten oas i världen som jag gärna vill återvända till och det är Azorerna. Ännu en orsak för att inte vänta på Model 3 utan köpa den första Model S som kommer under 400000 kr! Då kan jag åka med den ner till Lissabon och sen ta båten (med bilen) över till Azorerna. Visserligen kommer det säkert att kosta mer än en flygbiljett men det är det värt!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Sen är det ju så att så billigt som det är att flyga idag så skulle de aldrig klara sig utan de kraftiga subventioner av olika slag som de redan åtnjuter. Jag tror att flygbranschen är i en sits där de aldrig skulle klara av att verkligen ta betalt av kunderna vad det kostar att flyga. Då får vi kliva tillbaka 20-30 år i tiden då biljetterna kostade flera gånger mer än de kostar idag. Detta skulle innebära att färre skulle flyga eftersom färre skulle ha råd till det. Sektorn skulle krympa. Så i den meningen har hon rätt.
Jag vet ju inte hur länge de har subventionerat flyget men vi får nog gå tillbaka längre än 20 - 30 år skulle jag tro för det är nu 25 år sedan jag flög ganska ofta till Brasilien och de biljetterna var då klart billigare då än de är nu... Givetvis finns det ett prisindex inblandat men även med beaktande av det så tror jag inte att priserna har gått ner.
Jag har ju hittat en liten oas i världen som jag gärna vill återvända till och det är Azorerna. Ännu en orsak för att inte vänta på Model 3 utan köpa den första Model S som kommer under 400000 kr! Då kan jag åka med den ner till Lissabon och sen ta båten (med bilen) över till Azorerna. Visserligen kommer det säkert att kosta mer än en flygbiljett men det är det värt!
Azorerna skulle jag verkligen åka till igen! Lissabon låter ju som ett najs mål i sig oxo, hur funkar det med båt därifrån?
Skulle ju kunna bli årets resa neröver
Det som är lite jobbigt är att det är lika illa att åka konventionell båt som flyg. Tibor skrev om det för ett tag sedan. Men eldrivna båtar har kommit längre än eldrivna flygplan, så där finns ett konkret hopp iaf.
Det som är lite jobbigt är att det är lika illa att åka konventionell båt som flyg. Tibor skrev om det för ett tag sedan. Men eldrivna båtar har kommit längre än eldrivna flygplan, så där finns ett konkret hopp iaf.
Per kilometer? Men eftersom man inte åker lika långt med båt så måste det väl ändå vara mycket bättre "per resa"?
Det som är lite jobbigt är att det är lika illa att åka konventionell båt som flyg. Tibor skrev om det för ett tag sedan. Men eldrivna båtar har kommit längre än eldrivna flygplan, så där finns ett konkret hopp iaf.
Tänk segel!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det som är lite jobbigt är att det är lika illa att åka konventionell båt som flyg. Tibor skrev om det för ett tag sedan. Men eldrivna båtar har kommit längre än eldrivna flygplan, så där finns ett konkret hopp iaf.
Det beror lite på vilken båt och hur man räknar. Snabbåtarna till Gotland drar en hel del, mer än flygplan per person-km. Och räknar man bara bränsle per person på en långsammare färja så är de också rätt dåliga, men de tar även en del gods som borde göra totalen bättre. Men även att köra ensam i en fossilbil drar nära vad ett fullsatt plan drar per person-km.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
För varje generation av nya plan så drar de betydligt mindre med bränsle. Och släpper då ut betydligt mindre per flygande kilometer. Fast den väldigt kraftiga sänkningen i plans bränsleförbrukning vägs upp av att man flyger mer idag än man gjorde för 20-30-40 år sen.
Är helt enkelt ekonomi för flygbolagen att planen förbrukar mindre bränsle. Mindre pengar som går åt till bränslet. Och kan man ha med sig mindre bränsle på planet så kan man få på fler betalande passagerare.