Önskelista för nya features!

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av Surfaren »

Många bra förslag redan, men jag vill ändå addera:
- Vifta med foten under bilen (bak eller fram) för att öppna luckan (bagage eller frunk).
- Sensorer för baklucka och frunkhuv som ser till att de inte slår i något när de öppnas (så kan man ta bort höjdlåsknappen i bagageluckan).
- Lastnät (f-n vad lasten flyger ibland, och då har jag bara 85D).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 976
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av Toja »

Elektrisk fruni öppnare/stängare
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av Pontus »

Toja skrev:
Elektrisk fruni öppnare/stängare
Borde nästan gå att få från tredjepart som reagerar på att man öppnar frunken. Sedan hur stängningen ska aktiveras?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av Vasp »

Snabbare ombordladdare. 43 kw ac. Då skulle man slippa skaffa Chademo adapter. Skulle Tesla släppa Model S med 43 kw ombordladdare skulle jag sälja lägenheten köpa mig en Tesla och flytta in i en hyres istället.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av jonas »

Schemastyrd och behovsanpassad klimatisering
Schemastyrd laddning då den skall vara klar
Ändra laddström från app
Kunna trycka igång parkeringsklimatisering i bilen på en enkekt sätt. Campermode är krångligt likaså att trycka igång via app eftetsom det tar så lång tid innan man får kontakt.
Eluttag frunk, bagage och baksäte.
Automatiskt stänga alla fönster/luckor med knapptryckning på fob.
Dragkrok
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av Andreasson »

Elmanövrerad frunk
Dragkrok
Schemalagd klimatanläggning
Tripplanner med delmål inkl t.o.r.
Förvaringsfack här och där.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av Pontus »

En app som kontaktar närmaste vägkamera eller liknande så att man kan få se sin skönhet utifrån.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av joel80 »

Skönare säten, typ Volvos... Så man sitter bra även om man är lite större. (185cm och 100kg... Jag satt okej i next gen under provkörning men det var inte lika skönt som i Volvon.. Och orginalsätena i Tesla känns som vilken SL-buss som helst.

Adaptiva helljus. Som blockar mötande/framförvarande och följer så resterande del av vägen är upplyst. Fantastisk funktion i min nuvarande bil. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av pegs »

Pontus skrev:
En app som kontaktar närmaste vägkamera eller liknande så att man kan få se sin skönhet utifrån.
Behövs väl ingen app för det? Jag kan aktivera vägkamerorna med en pedal på golvet.
Sen får jag ett kort på posten, utskrivet och klart. Fast dom är rätt dyra o inte så bra kvalitet ;-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av TiborBlomhall »

pegs skrev:
Behövs väl ingen app för det? Jag kan aktivera vägkamerorna med en pedal på golvet.
Sen får jag ett kort på posten, utskrivet och klart. Fast dom är rätt dyra o inte så bra kvalitet ;-)
:lol: :lol: :lol:
Skrattar så jag gråter här
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av bullen »

Andreasson skrev:
Elmanövrerad frunk
Dragkrok
Schemalagd klimatanläggning
Tripplanner med delmål inkl t.o.r.
Förvaringsfack här och där.
Nästan exakt min lista.
Lägger bara till att kunna styra laddströmmen från appen.
Sen kännns inte autofrunken så viktig på min D modell. Får ju inte plats så mycket ändå.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av bullen »

TiborBlomhall skrev:
pegs skrev:
Behövs väl ingen app för det? Jag kan aktivera vägkamerorna med en pedal på golvet.
Sen får jag ett kort på posten, utskrivet och klart. Fast dom är rätt dyra o inte så bra kvalitet ;-)
Bild Bild Bild
Skrattar så jag gråter här
+1!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av danni »

Vasp skrev:
Snabbare ombordladdare. 43 kw ac. Då skulle man slippa skaffa Chademo adapter. Skulle Tesla släppa Model S med 43 kw ombordladdare skulle jag sälja lägenheten köpa mig en Tesla och flytta in i en hyres istället.
Det här ser jag inte riktigt poängen med. Varenda 43 kW AC jag sett har suttit vid en snabbladdare som också haft CHAdeMO, så i praktiken skulle det göra extremt liten skillnad. Och den adapter kostar bara några tusenlappar, troligen bra mycket mindre än du skulle få ge för en så kraftfull ombordladdare. Så hur kan det vara en dealbreaker?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av pegs »

Bra stöd för podcasts i media-appen. Dvs:
- Stort utbud med podcasts och bra sökfunktion.
- Resume
- Hoppa framåt/bakåt 30s

Lite som t ex Apples podcast-app för iOS. (Det finns massor andra bra också.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av pegs »

När jag ändå är igång :-)
- Klient för Audibles ljudböcker
- CarPlay/Android Auto
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av 18650 »

Laddanslutning fram också, i vart fall för AC.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Vasp skrev:
Snabbare ombordladdare. 43 kw ac. Då skulle man slippa skaffa Chademo adapter. Skulle Tesla släppa Model S med 43 kw ombordladdare skulle jag sälja lägenheten köpa mig en Tesla och flytta in i en hyres istället.
Det här ser jag inte riktigt poängen med. Varenda 43 kW AC jag sett har suttit vid en snabbladdare som också haft CHAdeMO, så i praktiken skulle det göra extremt liten skillnad. Och den adapter kostar bara några tusenlappar, troligen bra mycket mindre än du skulle få ge för en så kraftfull ombordladdare. Så hur kan det vara en dealbreaker?
Nä, precis det kommer ju snart bli meningslöst med de större ombordladdarna eftersom Chademo och CCS är så utbyggt. Särskilt med tanke på att de kostar så ordentligt med pengar, 20kkr för 22kWh skulle alltså bli 40kkr för 44kWh, inte en smart lösning alls.
Något man skulle kunna önska sig är däremot en CCS anslutning så attman slapp den extra adaptern. Fast det kräver en facelift av bakljus också, så inte så troligt.

Annars är det dragkrok som får mig att inte vara i närheten av att fundera på en Model S.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av Vasp »

Det känns jäkla bökigt med en adapter. Annars även att när man är ute på resa så vill jag inte ockupera Chademon från alla Leaf ägare. Och att en 43 kw ac laddare skulle göra så att man skulle kunna ladda 22kw hos många industrier och så. Jag fantiserar om en resa som skulle gå otroligt många mil utanför supercharger nätverket så jag skulle behöva all laddhastighet jag kan få. Finns inte ens annan laddinfrastruktur dit jag har tänkt mig. Chademo adapter skulle jag ändå skaffa mig för att ha den möjligheten också.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av PoloPrinsen »

Nu lär det ju dröjja ett bra tag, men när en mer "folklig" modell saluförs av Tesla så skulle jag vara extra intresserad av en version där enbart det vitala för framdriften av bilen är standard.
Stort batteri, bra eller iaf duglig prestanda ut ur motorn är viktigt. Men allt annat onödigt har man antingen bantat bort totalt eller gjort extremt energisnålt OCH långlivat.

Exempel: ingen AC utan snarast väl placerade luftinsläpp för bra ventilation (även utan fläktassistans) och endast skjutfönster.

Resultatet skall vara en billig bil som håller långt och länge samt har ytterst låga driftskostnader.
Med vänlig hälsning PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av Jerker »

PoloPrinsen skrev:
Nu lär det ju dröjja ett bra tag, men när en mer "folklig" modell saluförs av Tesla så skulle jag vara extra intresserad av en version där enbart det vitala för framdriften av bilen är standard.
Stort batteri, bra eller iaf duglig prestanda ut ur motorn är viktigt. Men allt annat onödigt har man antingen bantat bort totalt eller gjort extremt energisnålt OCH långlivat.

Exempel: ingen AC utan snarast väl placerade luftinsläpp för bra ventilation (även utan fläktassistans) och endast skjutfönster.

Resultatet skall vara en billig bil som håller långt och länge samt har ytterst låga driftskostnader.
Med vänlig hälsning PP
Kommer nog aldrig ensån bil från Tesla, det blir nog nån annan tillverkare som skulle kunna bygga en sån bil. Kanske indiska Tatra?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av vigge50 »

Vasp skrev:
Det känns jäkla bökigt med en adapter. Annars även att när man är ute på resa så vill jag inte ockupera Chademon från alla Leaf ägare. Och att en 43 kw ac laddare skulle göra så att man skulle kunna ladda 22kw hos många industrier och så. Jag fantiserar om en resa som skulle gå otroligt många mil utanför supercharger nätverket så jag skulle behöva all laddhastighet jag kan få. Finns inte ens annan laddinfrastruktur dit jag har tänkt mig. Chademo adapter skulle jag ändå skaffa mig för att ha den möjligheten också.
Jag kan förstå om du vill ha en 22 kW laddare som fanns tidigare men inte finns längre för nya bilar. Det som jag inte riktigt förstår är varför du vill ha 43 kW eftersom det finns otroligt få ställen där du kan ladda med 43 kW. Visst kan vissa industrier kanske ha uttag för 63 A men är det verkligen värt för Tesla att ta fram en laddare för några få som vill ha den och kanske använder den någon enstaka gång?
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av PoloPrinsen »

Jerker skrev:
PoloPrinsen skrev:
Nu lär det ju dröjja ett bra tag, men när en mer "folklig" modell saluförs av Tesla så skulle jag vara extra intresserad av en version där enbart det vitala för framdriften av bilen är standard.
Stort batteri, bra eller iaf duglig prestanda ut ur motorn är viktigt. Men allt annat onödigt har man antingen bantat bort totalt eller gjort extremt energisnålt OCH långlivat.

Exempel: ingen AC utan snarast väl placerade luftinsläpp för bra ventilation (även utan fläktassistans) och endast skjutfönster.

Resultatet skall vara en billig bil som håller långt och länge samt har ytterst låga driftskostnader.
Med vänlig hälsning PP
Kommer nog aldrig ensån bil från Tesla, det blir nog nån annan tillverkare som skulle kunna bygga en sån bil. Kanske indiska Tatra?
Förmodligen troligare det du skriver... men kom inte tex självaste Porsche med diverse värstingmodeller (dyra ja) men med allt "onödigt skit" bortskalat? För att få ned vikten och öka sportigheten om jag minns korrekt.
Jag skulle vilja ha genomgående hög kvalitet på de ingående delarna jag får med mig på köpet, men jag vill ha ytterst få delar. ;-) Däri ligger grunden till ett -iaf relativt sett- lågt pris på en bra produkt.
Kanske är jag som är gammalmodig och vill ha saker som inte är styrda in i minsta detalj till en viss, minimal, nivå map kvalitet, hållbarhet, livslängd etc. haha.

Med vänlig hälsning PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av Jerker »

PoloPrinsen skrev:
Jerker skrev:
PoloPrinsen skrev:
Nu lär det ju dröjja ett bra tag, men när en mer "folklig" modell saluförs av Tesla så skulle jag vara extra intresserad av en version där enbart det vitala för framdriften av bilen är standard.
Stort batteri, bra eller iaf duglig prestanda ut ur motorn är viktigt. Men allt annat onödigt har man antingen bantat bort totalt eller gjort extremt energisnålt OCH långlivat.

Exempel: ingen AC utan snarast väl placerade luftinsläpp för bra ventilation (även utan fläktassistans) och endast skjutfönster.

Resultatet skall vara en billig bil som håller långt och länge samt har ytterst låga driftskostnader.
Med vänlig hälsning PP
Kommer nog aldrig ensån bil från Tesla, det blir nog nån annan tillverkare som skulle kunna bygga en sån bil. Kanske indiska Tatra?
Förmodligen troligare det du skriver... men kom inte tex självaste Porsche med diverse värstingmodeller (dyra ja) men med allt "onödigt skit" bortskalat? För att få ned vikten och öka sportigheten om jag minns korrekt.
Jag skulle vilja ha genomgående hög kvalitet på de ingående delarna jag får med mig på köpet, men jag vill ha ytterst få delar. ;-) Däri ligger grunden till ett -iaf relativt sett- lågt pris på en bra produkt.
Kanske är jag som är gammalmodig och vill ha saker som inte är styrda in i minsta detalj till en viss, minimal, nivå map kvalitet, hållbarhet, livslängd etc. haha.

Med vänlig hälsning PP.
Jag håller med dig om att det vore mest intressant med en enkel, robust och praktisk bil. För mig är bil primärt ett transportmedel och jag är i grund och botten inte intresserad av en massa lull-lull. De viktigaste komponenterna för mig är räckvidd, snabbladdning och dragkrok (vid sidan av en hyfsad säkerhet, naturligtvis).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av Jerker »

Walker skrev:
LarsL skrev:
....
Annars är det dragkrok som får mig att inte vara i närheten av att fundera på en Model S.
+1!!
Jag var ju och provkörde model S i förra veckan och jag fick en mycket kortfattad enkät att svara på. I fritextfältet tog jag upp dragkroken som det avgörande skälet till att jag inte kan köpa en S, inte ens en S60, vilket jag faktiskt skulle ha råd med.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Önskelista för nya features!

Inlägg av drakbane »

- Kamera även fram, gärna med dronemode(har sett ett kamerakit med detta, så ser man bilen på skärmen uppifrån med 360 graders view)
- Kunna rikta vent hålen bort från händer, huve o kropp(funkar helt djävla kasst idag)
- Bra skinn i stolarna
-
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Skriv svar