Det är väl egentligen bara ett sätt att kunna erbjuda lån på 36 månader utan att avbetalningen sticker iväg allt för mycket.dhanjel skrev:Vissa handlare säljer beg bilar med möjlighet till billån med restvärde.
Har jag missat nåt, eller finns det bara fördelar med det?
Om man tar ett exempel som är enkelt att räkna med, och bortser från räntan.
Bilens pris: 720 000
Avbetalningstid: 36 mån.
Månadskostnad normalt billån: 20 000
Månadskostnad, billån med restvärde 50%: 10 000kr
Skuld kvar vid slutet: 360 000.
När lånet då går ut, har man då följande alternativ, som jag fattat det som:
- Bilens värde är lägre än 360k, man får då ta mellanskillnaden som förlust för att lösa lånet
- Bilens värde är högre än 360k, man får då mellanskillnaden som vinst efter att ha löst lånet
- Man betalar av resterande skuld på 360k kontant
- Man förlänger/byter ut resterande skuld mot ett nytt billån.
Om man avser att lösa lånet efter kontraktets tid, i det här fallet för 360kkr så finns det väl bara fördelar med restvärde?
Iom att räntan man får betala baseras på den totala låneskulden, vilket då är 360k istf 720k så borde ju räntan därmed halveras.
Därmed sagt, vad vinner bankerna på det här? Känns som jag missat nåt.
Räntan räknas väl på hela lånebeloppet oavsett restvärdet. Du lånar fortfarande 720tkr men betalar av hälften på tre år. Eller?
Däremot så används det ibland ihop med kontantinsats, då betalar du t.ex. 200t kontant, resterande lånas med restvärde på 50% av bilens totalpris. Så avbetalningen blir beräknad på 50% av bilens värde minus kontantinsatsen.
Vilket ger lägre betalning per månad men efter 36 månader har du ändå betalat 50% av bilen. Kontantinsatsen används för att balansera upp en lägre månadskostnad.