Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
lator skrev:
Sen var det ju den där USA-bilen också om man nu vill räkna den... :?
Och nu en till... :o
https://www.blocket.se/malmo/Tesla_MS60 ... 6.htm?aw=1
Och nu ligger P85:an hos Tesla oxo under :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av lator »

Den där P85:an måste väl anses vara ganska prisvärd men det är en sak som förbryllar mig... Den blev besiktigad 20170316, innan besiktningsperioden inföll 20170501... Flygande kontroll eller...? Sen blev den inte besiktigad förrän 20180809 vilket innebär att den hade körförbud mellan 20171001 och 20180809. Spelar säkert ingen roll men lite konstigt var det... :?

En annan sak som förbryllar mig. Den röda S70D som finns till salu kostar 722700 kr. Det finns också en blå S75D som har mycket lägre miltal och är bättre utrustad för 731000 kr... Varför denna prissättning?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av olza »

lator skrev:
Den där P85:an måste väl anses vara ganska prisvärd men det är en sak som förbryllar mig... Den blev besiktigad 20170316, innan besiktningsperioden inföll 20170501... Flygande kontroll eller...? Sen blev den inte besiktigad förrän 20180809 vilket innebär att den hade körförbud mellan 20171001 och 20180809. Spelar säkert ingen roll men lite konstigt var det... :?
Lite nyfiken på denna, så matade in VIN här:

https://www.carfax.se/package/vin/5YJSA3H16EFP29567

USA-import! Kan det stämma?

Någon som har regnr på denna bil? (Försökte ringa Tesla, men hamnade i telefonkö tills jag gav upp.)
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av olza »

olza skrev:
lator skrev:
Den där P85:an måste väl anses vara ganska prisvärd men det är en sak som förbryllar mig... Den blev besiktigad 20170316, innan besiktningsperioden inföll 20170501... Flygande kontroll eller...? Sen blev den inte besiktigad förrän 20180809 vilket innebär att den hade körförbud mellan 20171001 och 20180809. Spelar säkert ingen roll men lite konstigt var det... :?
Lite nyfiken på denna, så matade in VIN här:

https://www.carfax.se/package/vin/5YJSA3H16EFP29567

USA-import! Kan det stämma?
Nej, verkar inte stämma! Glöm Carfax, denna funkar bättre:

https://biluppgifter.se/fordon/5YJSA3H16EFP29567

och ger regnr!
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av lator »

En ägare sen ny. Musikbolag i Stockholm. Har tydligen bytt till en ny nu...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

Jag var lite sugen på den röda 75D:n (https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E23JF236623) om jag fått min såld. Men det är ingen miljöbonus alls på den va? Tagen i trafik redan i april? Och så räknas premiumpaket osv som extrautrustning vilket ger högre förmånsvärde. Synd.


Den blåa (https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E2XJF245626) ser annorlunda ut. https://biluppgifter.se/fordon/5YJSA7E2XJF245626 Ej tagen i trafik och reggad efter 1 juli = 60 tkr i miljöbonus?

När blev premiumpaket standard? Skriver de ut det specifikt trots att det är standard? Det verkar de ju göra med luftfjädringen.


Om man köper en "50 km"-bil som är lite nedsatt T ex https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E22JF263151 som kostar 1 288 297 kr men vid nybeställning kostar 1 351 980:-. Hur räknas det garanterade restvärdet ut? 50% av köpesumman eller 50% av nybeställningspriset?

Och till sist, brukar man kunna "pruta" bort AP? Dvs att den avaktiverar AP och drar av 54 tusen från priset? Jag tycker inte AP är värt pengarna och det känns onödigt att betala så mycket för en lite halvdåligt fungerande adaptiv farthållare. :)


Att sälja och beställa en ny blir lite knepigt tyvärr så jag måste nästan få tag på en lagerbil. Leveranstiden är väl 3-4 månader nånting?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Remuz »

Du kan pruta bort ap oftast.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Jag var lite sugen på den röda 75D:n (https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E23JF236623) om jag fått min såld. Men det är ingen miljöbonus alls på den va? Tagen i trafik redan i april? Och så räknas premiumpaket osv som extrautrustning vilket ger högre förmånsvärde. Synd.


Den blåa (https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E2XJF245626) ser annorlunda ut. https://biluppgifter.se/fordon/5YJSA7E2XJF245626 Ej tagen i trafik och reggad efter 1 juli = 60 tkr i miljöbonus?

När blev premiumpaket standard? Skriver de ut det specifikt trots att det är standard? Det verkar de ju göra med luftfjädringen.


Om man köper en "50 km"-bil som är lite nedsatt T ex https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E22JF263151 som kostar 1 288 297 kr men vid nybeställning kostar 1 351 980:-. Hur räknas det garanterade restvärdet ut? 50% av köpesumman eller 50% av nybeställningspriset?

Och till sist, brukar man kunna "pruta" bort AP? Dvs att den avaktiverar AP och drar av 54 tusen från priset? Jag tycker inte AP är värt pengarna och det känns onödigt att betala så mycket för en lite halvdåligt fungerande adaptiv farthållare. :)


Att sälja och beställa en ny blir lite knepigt tyvärr så jag måste nästan få tag på en lagerbil. Leveranstiden är väl 3-4 månader nånting?
Den röda ska väl ha 40tkr i smbp som du dessutom borde få nytta av direkt (Tesla har väl redan fått den),
den blå borde få 60 tkr...
Premiumpaket blev väl std typ ett par veckor efter att jag låste min beställning (skitkul) så typ mitten/slutet av Juli...
Pruta bort AP fullt möjligt :)
Även lagerbilar kan ha typ 6 veckor lev.-tid men står dom i Sverige så blir det snabbare puckar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Du kan pruta bort ap oftast.
Tack! Kan man pruta bort 21" fälgar också? :oops:
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av lobbin »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Du kan pruta bort ap oftast.
Tack! Kan man pruta bort 21" fälgar också? :oops:
Nej, inte med det svaret jag fått iaf
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av lobbin »

Bjelke skrev:
Även lagerbilar kan ha typ 6 veckor lev.-tid men står dom i Sverige så blir det snabbare puckar :)
Inte nu vid kvartalsslut, nu är det full speed som gäller. Vi funderar på en bil som står i Nederländerna och säljaren sa att Tesla kommer att göra allt i sin makt för att den ska kunna levereras ut innan 1/10.
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Jag var lite sugen på den röda 75D:n (https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E23JF236623) om jag fått min såld. Men det är ingen miljöbonus alls på den va? Tagen i trafik redan i april? Och så räknas premiumpaket osv som extrautrustning vilket ger högre förmånsvärde. Synd.


Den blåa (https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E2XJF245626) ser annorlunda ut. https://biluppgifter.se/fordon/5YJSA7E2XJF245626 Ej tagen i trafik och reggad efter 1 juli = 60 tkr i miljöbonus?

När blev premiumpaket standard? Skriver de ut det specifikt trots att det är standard? Det verkar de ju göra med luftfjädringen.


Om man köper en "50 km"-bil som är lite nedsatt T ex https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E22JF263151 som kostar 1 288 297 kr men vid nybeställning kostar 1 351 980:-. Hur räknas det garanterade restvärdet ut? 50% av köpesumman eller 50% av nybeställningspriset?

Och till sist, brukar man kunna "pruta" bort AP? Dvs att den avaktiverar AP och drar av 54 tusen från priset? Jag tycker inte AP är värt pengarna och det känns onödigt att betala så mycket för en lite halvdåligt fungerande adaptiv farthållare. :)


Att sälja och beställa en ny blir lite knepigt tyvärr så jag måste nästan få tag på en lagerbil. Leveranstiden är väl 3-4 månader nånting?
Den röda ska väl ha 40tkr i smbp som du dessutom borde få nytta av direkt (Tesla har väl redan fått den),
den blå borde få 60 tkr...
Premiumpaket blev väl std typ ett par veckor efter att jag låste min beställning (skitkul) så typ mitten/slutet av Juli...
Pruta bort AP fullt möjligt :)
Även lagerbilar kan ha typ 6 veckor lev.-tid men står dom i Sverige så blir det snabbare puckar :)

Tack! Ja det låter ju rimligt.

Har hamnat i nån slags excelarks-vinkelvolt och försöker räkna och tänka igenom det här på ett bra sätt. :roll:
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av jpetters »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Du kan pruta bort ap oftast.
Tack! Kan man pruta bort 21" fälgar också? :oops:
På helt nya bilar har det gått tidigare, dvs de med 50 km.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

jpetters skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:
Du kan pruta bort ap oftast.
Tack! Kan man pruta bort 21" fälgar också? :oops:
På helt nya bilar har det gått tidigare, dvs de med 50 km.
Tack! Bra att veta!

Kommer nog köpa en "50 km"-bil nu. En 100D. Fick ett otroligt bra inbytespris.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

lobbin skrev:
Bjelke skrev:
Även lagerbilar kan ha typ 6 veckor lev.-tid men står dom i Sverige så blir det snabbare puckar :)
Inte nu vid kvartalsslut, nu är det full speed som gäller. Vi funderar på en bil som står i Nederländerna och säljaren sa att Tesla kommer att göra allt i sin makt för att den ska kunna levereras ut innan 1/10.
Ok :)
Ja det låter ju logiskt iofs, kvartalsslut är ju lite speciellt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
jpetters skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:
Du kan pruta bort ap oftast.
Tack! Kan man pruta bort 21" fälgar också? :oops:
På helt nya bilar har det gått tidigare, dvs de med 50 km.
Tack! Bra att veta!

Kommer nog köpa en "50 km"-bil nu. En 100D. Fick ett otroligt bra inbytespris.
:roll: ...nu är jag inte alls med.....
Ska du Verdi köpa en ny Tesla???
Jag trodde du hade fått nog av det märket och att det var en för dyr bil för dig? Du har ju bytt en gång redan och inte blivit helt nöjd...
Ska du ge dig på det igen, alltså?
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

Walker skrev:
Verdi skrev:
jpetters skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:
Du kan pruta bort ap oftast.
Tack! Kan man pruta bort 21" fälgar också? :oops:
På helt nya bilar har det gått tidigare, dvs de med 50 km.
Tack! Bra att veta!

Kommer nog köpa en "50 km"-bil nu. En 100D. Fick ett otroligt bra inbytespris.
:roll: ...nu är jag inte alla med.....
Ska du Verdi köpa en ny Tesla???
Jag trodde du hade fått nog av det märket och att det var en för dyr bil för dig? Du har ju bytt en gång redan och inte blivit helt nöjd...
Ska du ge dig på det igen, alltså?
Han är nog ungefär lika dum i huvudet som mig :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

Provkörde en BMW 535D och hatade den. Tänkte innan att är det nån fossilbil jag ska kunna acceptera så är det den. Men nej. Så då är jag fast. :lol:

Sen fick jag ordning på hjulinställningen och insåg att en Tesla inte alls behöver vibrera och kännas instabil i hög fart.

Kostnaden är vad den är. Nu får jag lägre förmånsvärde, lägre ränta, restvärdesgaranti och blir samtidigt av med de kassa drivaxlarna.

Kommer antagligen svära över den nya bilen ibland också. Kommer säkert klaga på regnsensorn och sådär som inte verkar fungera så bra på ap2 bilar. Men man kan inte få allting.

Sen ska det sägas att jag bara byter in min om de hittar en bra lagerbil med bra pris åt mig. Så helt 100 är det inte.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Provkörde en BMW 535D och hatade den. Tänkte innan att är det nån fossilbil jag ska kunna acceptera så är det den. Men nej. Så då är jag fast. :lol:

Sen fick jag ordning på hjulinställningen och insåg att en Tesla inte alls behöver vibrera och kännas instabil i hög fart.

Kostnaden är vad den är. Nu får jag lägre förmånsvärde, lägre ränta, restvärdesgaranti och blir samtidigt av med de kassa drivaxlarna.

Kommer antagligen svära över den nya bilen ibland också. Kommer säkert klaga på regnsensorn och sådär som inte verkar fungera så bra på ap2 bilar. Men man kan inte få allting.

Sen ska det sägas att jag bara byter in min om de hittar en bra lagerbil med bra pris åt mig. Så helt 100 är det inte.
Grattis!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
... Så helt 100 är det inte.
Näe kan ju bli 75 oxo :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

Alltså, det fylls på med bilar lite då och då känns det som nu :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
... Så helt 100 är det inte.
Näe kan ju bli 75 oxo :mrgreen:
Det hade det kunnat. Men det blev det inte. :oops: Blev en obsidiansvart 100D med soltak och vit interiör. Snålade in på 21" och AP. Kör aldrig på AP annat än korta stunder bara för att prova och är inte överförtjust i den lite ryckiga adaptiva farthållaren heller så det var ett rätt lätt val för mig. Fälgarna ska bytas mot nåt roligare till våren.

Bilen finns på en båt just nu och ska levereras innan sista september. Ca 87 tkr i rabatt mot nybeställning.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av bonath »

Grattis till bilen!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

bonath skrev:
Grattis till bilen!

Tack! Du får hålla utkik på parkeringen här när den röda byts ut mot en svart. ;)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av bonath »

Kollade in den röda för en timme sen. Att du bytar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar