Försäkring av model s

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av bylund »

matbl skrev:
Förstår fortfarande inte varför det skiljer så mycket mot företagspriserna. Är inte de utan moms dessutom?
Det är ingen moms på försäkringar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Försäkring av model s

Inlägg av matbl »

Ok. trodde det var det på allt.... Men ok.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Försäkring av model s

Inlägg av mickeisol »

Håller på att bearbeta Dina försäkringar också.

ett par försäkringsbolag (bla Dina) kommer att vara med på (sol) energimässan i bleka tandsbyn utanför östersund (jämtland) den 23:e augusti
(det är ju mycket med försäkringar finansiering på solanläggningar också, info etc)
Tesla motors var med förra året (bland andra elbilar).
Dina skulle ta upp med ledningen hur dom ska förhålla sig till försäkring av Tesla.
Hoppas Tesla kommer i år igen (från sverige den här gången), så får försäkringsgubbarna se den live.
Det ska ju upp snabbladdare runt östersund senare i år, så det vore ju lämpligt för tesla att promota bilarna tillsammans med solanläggningar etc.
Det är ju viktigt att det blir rätt försäkring på tesla, därför är också den här tråden viktig så att teslaägarna kan välja rätt bolag.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Försäkring av model s

Inlägg av hybris »

En annan sak som borde vara positivt är den begränsade toppfarten... man kan inte köra som en blådåre gällande toppfart med en model S.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Försäkring av model s

Inlägg av lator »

hybris skrev:
En annan sak som borde vara positivt är den begränsade toppfarten... man kan inte köra som en blådåre gällande toppfart med en model S.
Nej, bara 210 km/h... en blådåre måste väl upp i 250...

Det har dock framförts klagomål på den begränsade toppfarten från autobahn-folk...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Försäkring av model s

Inlägg av hybris »

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Försäkring av model s

Inlägg av TiborBlomhall »

Det de glömmer nämna i den där videon är dessutom att även om din Tesla blir stulen så är det bara å kolla i din mobil för att se vart du ska åka och hämta tillbaka den från:
http://www.teslamotors.com/forum/forums/my-s-was-stolen
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Försäkring av model s

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Det de glömmer nämna i den där videon är dessutom att även om din Tesla blir stulen så är det bara å kolla i din mobil för att se vart du ska åka och hämta tillbaka den från:
http://www.teslamotors.com/forum/forums/my-s-was-stolen
De uttryckte det som att Tesla håller koll på bilen åt dig och det är väl sant att det är enklare att stänga av mobilåtkomsten än att stänga Tesla Motors ute från att kunna se var bilen befinner sig.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Kalle »

Jag undrar hur det gick för de 4 som blev snodda. Hitta de dem igen?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Försäkring av model s

Inlägg av TiborBlomhall »

Vad jag vet ja. Lite svårt att få en Tesla försvinna när den har inbyggd GPS-tracking.

Berättelsen jag länkade till ovan är en av de 4 i statistiken.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Försäkring av model s

Inlägg av lator »

lator skrev:
Jag blev också nyfiken på att få veta hur mycket en försäkring på Model S ligger på (har inte beställt någon bil men man får väl drömma) så jag kollade Trygg Hansa, helförsäkring, 9000 kr självrisk och 1000 mil. Gissa om jag nästan ramlade av stolen... 4138 kr!!! med 3000 mil och 3000 kr självrisk: 6872 kr.

Inga andra av de bolag jag prövade kunde ge ett pris på webben... Folksam, IF, Vardia, Moderna, Dina, LF...

Försäkringsbranschen är verkligen varierande. :roll:
Nu, cirka 1,5 månader senare så är det lite annorlunda. Trygg, 1000 mil, 9000 kr självrisk: 12.584 kr 3000 mil, 3000 kr självrisk: 22.831 kr!

Övriga bolag fortsätter att vägra ge premieuppgifter via webben.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av z balata »

Nu är det dags för mig att ta beslut om försäkring. Jag har haft två fria månader genom mitt leasingavtal med Handelsbanken Finans. Jag har alltså en leasingbil på företaget. Jag har två vettiga och likvärdiga alternativ. Länsförsäkringar 9 206 kr/år för helförsäkring med 2000 mil/år. Högsta självrisken. Gjensidige 9 854 kr/år med fria mil. Gjensidiges självrisker verkar högre. Men lusläser man försäkringsvillkoren så verkar deras aningen bättre. Hugget som stucket enligt mig. Försäkringen nu är ju i Gjensidige, så det är kanske enklast att fortsätta?
Trygg Hansa och andra som jag kollat ligger långt över dessa båda i pris.
Någon som har några synpunkter om vad jag bör välja?
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Bod »

I och med att vi får bilen nästa vecka har jag återupptagit frågan om försäkring. I början av Juni fick jag ett bud från Moderna på 7900. Nu när jag frågar runt är det inget försäkringsbolag som erbjuder mer än trafikförsäkring. Undrar om det beror på olyckan i helgen? Någon som kan ge något tips?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Larofo »

Bod skrev:
I och med att vi får bilen nästa vecka har jag återupptagit frågan om försäkring. I början av Juni fick jag ett bud från Moderna på 7900. Nu när jag frågar runt är det inget försäkringsbolag som erbjuder mer än trafikförsäkring. Undrar om det beror på olyckan i helgen? Någon som kan ge något tips?
Har du kollat med Aktsam? 1000 mil (ja, jag vet att dom flesta kör det på en vecka) :)
6000:- självrisk, 4210:- helförsäkrad.
Har direktnummer till den trevlige killen jag pratade med om du vill ha.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Försäkring av model s

Inlägg av matbl »

Inte länsförsäkringar heller?
Trygg-Hansa?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Bod »

Larofo skrev:
Bod skrev:
I och med att vi får bilen nästa vecka har jag återupptagit frågan om försäkring. I början av Juni fick jag ett bud från Moderna på 7900. Nu när jag frågar runt är det inget försäkringsbolag som erbjuder mer än trafikförsäkring. Undrar om det beror på olyckan i helgen? Någon som kan ge något tips?
Har du kollat med Aktsam? 1000 mil (ja, jag vet att dom flesta kör det på en vecka) :)
6000:- självrisk, 4210:- helförsäkrad.
Har direktnummer till den trevlige killen jag pratade med om du vill ha.
Jättegärna! :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av z balata »

Jag valde Länsförsäkringar. Helsjukt om det helt plötsligt inte går att helförsäkra.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Larofo »

Bod skrev:
Larofo skrev:
Bod skrev:
I och med att vi får bilen nästa vecka har jag återupptagit frågan om försäkring. I början av Juni fick jag ett bud från Moderna på 7900. Nu när jag frågar runt är det inget försäkringsbolag som erbjuder mer än trafikförsäkring. Undrar om det beror på olyckan i helgen? Någon som kan ge något tips?
Har du kollat med Aktsam? 1000 mil (ja, jag vet att dom flesta kör det på en vecka) :)
6000:- självrisk, 4210:- helförsäkrad.
Har direktnummer till den trevlige killen jag pratade med om du vill ha.
Jättegärna! :)
Aktsam
Tomas Lennartsson
08-51930536
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Bod »

Tackar!

Skall ringa honom, har dock fått lite info från Moderna var problemet ligger. Transportstyrelsen har upptäckt att de skrivit fel på Teslans prestanda och höjt från 69kw till över 170kw, vilket gjort att Moderna slutat försäkra Teslan. Moderna försäkrar bara bilar upp till en effekt på msx 170.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av z balata »

Bod skrev:
Tackar!

Skall ringa honom, har dock fått lite info från Moderna var problemet ligger. Transportstyrelsen har upptäckt att de skrivit fel på Teslans prestanda och höjt från 69kw till över 170kw, vilket gjort att Moderna slutat försäkra Teslan. Moderna försäkrar bara bilar upp till en effekt på msx 170.
Alarmerande eftersom det står 69 kW på alla registreringsbevis som vi andra har fått.
Användarvisningsbild
svo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 05 mar 2014 22:29
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av svo »

Bod skrev:
Tackar!

Skall ringa honom, har dock fått lite info från Moderna var problemet ligger. Transportstyrelsen har upptäckt att de skrivit fel på Teslans prestanda och höjt från 69kw till över 170kw, vilket gjort att Moderna slutat försäkra Teslan. Moderna försäkrar bara bilar upp till en effekt på msx 170.
Då blir det intressant hur Moderna hanterar de Teslor de redan försäkrat.

Vad representerar effektsiffran 69 kW? Är det timeffekt för en elmotor, den effekt som man kan ta ut fortvarigt utan överhettning eller vad är det? Toppeffekt på en förbränningsmotor är den som anges i typintyget. Tex. tyska bilar byggda för att kunna köra på Autobahn skall kunna köra med toppeffekt (fullgas) fortvarigt utan överhettning, de har hög motsvarande timeffekt.
Om en model S är dimensionerad för att kunna köra med toppeffekt fortvarigt utan överhettning så anger 69kw något annat, om den överhettar så är kanske 69 kW timeffekt och allt effektuttag över det, är att se som ett förhöjt effektuttag som kan hanteras under en viss tid.

Undrar vilken siffra Transportstyrelsen valt att ange som prestanda?
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Bod »

Moderna sa att de Teslor som var försäkrade, skulle följa avtalet och sedan då försäkringen ska förnyas välja att avsluta försäkringen om inte ledningen ändrat policyn.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
svo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 05 mar 2014 22:29
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av svo »

Tack för det, på kort sikt, positiva beskedet!

Märkesklubbar kan ibland erbjuda en försäkring för sitt märke genom avtal med ett försäkringsbolag. Det är ofta äldre bilar och det finns restriktioner för användandet.

En motsvarande lösning, då utan restriktioner, kan kanske vara en lösning på de saker vi upplever när vi skall försäkra bilen, om det inte löses på annat sätt.

Förhoppningsvis gör det det.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Försäkring av model s

Inlägg av matbl »

Bod: va? Det får väl inte transportstyrelsen besluta om. De har ju ett EU-typgodkännande att följa?
Har du dubbelkollat med ditt reg nr mot transportstyrelsen på nätet? Får man ta del av ditt reg nr?
De i den här tråden tidigare angivna reg nr har 69 kw när jag kollar nu.

Kollat med länsförsäkringar föresten?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Bod »

Jag har inte dubbelkollat, utgått från dagens erfarenheter och samtalet med Moderna. Jag har en MC och en fossilbil hos dem.

Dagen började med att jag gick in på compricer, och efter en kvart ringde de och sa att inga av deras samarbetsbolag kunde erbjuda annat än trafikförsäkring. Ringde då till DINA och fick ett förslag på över 21000, vilket jag tackade nej till. Gjorde sedan en kalkyl hos Trygg Hansa. Där fick ett erbjudande på drygt 18000.

Då började undra om det var mig det var fel på, så jag fyllde i hustrus persnnr. Det blev ännu dyrare!

Det var nu jag ringde min kontakt på Moderna och fick ovanstående förklaring.

Jag har varit i kontakt med Tesla, men de kände inte till någon ändring hos Transportstyrelsen. De skall dock undersöka saken och återkomma. Får se vad de får fram.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar