Såg det där, det är ju strålande bra. Helt plötsligt så går det ifrån att ha varit en väl dold plats till en hel sektion/avdelning med parkeringar.
Hoppas att det inte står fossilbilar där framöver bara.
Nu är laddarna i Druvan igång. Även Gesällen har 6 platser igång. Om ni gillar att de finns och vill hjälpa oss att övertyga andra fastighetsägare om utbyggnad i regionen så använd laddarna så mycket ni kan. Statistik som visar på användande ger också incitament till Dukaten att bevaka att platserna inte blockeras av fossilbilar.
Såg det där, det är ju strålande bra. Helt plötsligt så går det ifrån att ha varit en väl dold plats till en hel sektion/avdelning med parkeringar.
Hoppas att det inte står fossilbilar där framöver bara.
Nu är laddarna i Druvan igång. Även Gesällen har 6 platser igång. Om ni gillar att de finns och vill hjälpa oss att övertyga andra fastighetsägare om utbyggnad i regionen så använd laddarna så mycket ni kan. Statistik som visar på användande ger också incitament till Dukaten att bevaka att platserna inte blockeras av fossilbilar.
Dessvärre blir väl avgiften ett hinder för linköpingsborna. Bättre att göra som i Norrköping, lite dyrare parkering för alla än i Linköping, men inget extra för laddningen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Såg det där, det är ju strålande bra. Helt plötsligt så går det ifrån att ha varit en väl dold plats till en hel sektion/avdelning med parkeringar.
Hoppas att det inte står fossilbilar där framöver bara.
Nu är laddarna i Druvan igång. Även Gesällen har 6 platser igång. Om ni gillar att de finns och vill hjälpa oss att övertyga andra fastighetsägare om utbyggnad i regionen så använd laddarna så mycket ni kan. Statistik som visar på användande ger också incitament till Dukaten att bevaka att platserna inte blockeras av fossilbilar.
Bra! Och bra att det står att det endast är för bilar med pågående laddning! Äntligen!
2:50/kWh + parkeringskostnad. Vad är det för effekt på laddarna med typ2?
Alla AC-punkter vi bygger kan ge 22 kW. I exempelvis parkeringshus och andra platser med många uttag används laststyrning vilket gör att det effekten kan bli lägre om tillräckligt många anslutna bilar kräver hög effekt samtidigt. För den intresserade kan jag säga att de 6 laddarna på rad på den stora väggen i Druvan matas av 63A och de två gavelgrupperna med tre uttag har 35 A vardera. Med dagens bilpark och antal är det väldigt få situationer som laststyrningen kommer ha någon märkbar effekt då det blir en sammanlagringseffekt av att olika bilar stått olika länge och laddat, och att det bara är Zoe och dubbelladdar-Teslor som tar 22 kW.
Vad gäller priset är det standar CLEVER-prissättning som gäller, det beror alltså på vilken typ av abonnemang man har.
Jag tycker 2.50 / kWh är ett rimligt pris. Det är inte bara elen som kostar, anläggning och underhåll måste också finansieras.
Det tycker jag också, men jag tycker samtidigt att man istället kan finansiera elen via parkeringsavgiften. Det blir väldigt lite extra på den ordinarie taxan, och så slipper man mecka med två betalningar.
Det skulle också betyda en liten rabatt för elbilsanvändare, vilket skulle bidra mer till elbilsanvändning än att avgiftsbelägga och krångla till med ytterligare en betalning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Dessvärre blir väl avgiften ett hinder för linköpingsborna. Bättre att göra som i Norrköping, lite dyrare parkering för alla än i Linköping, men inget extra för laddningen.
El är inte gratis. Tillgänglighet (dygnetruntöppen kundtjänst, avtal med lokala servicepartners som driftar) är inte gratis. Om kunden förväntar sig att laddaren ska fungera och vara tillgänglig när det behövs måste någon betala. Installationen i sig är också en rejäl investering som inte ens Klimatklivet-pengar kan ge svarta siffror på.
Jag kan tycka att det är rimligare att den som behöver el till sin bil betalar för det än att alla andra ska betala. Att basera debiteringen på tid, som vissa gör, leder till att den som åker en bil med en klenare intern laddare subventionerar de som har interna laddare som klarar högre effekt.
Jag tycker 2.50 / kWh är ett rimligt pris. Det är inte bara elen som kostar, anläggning och underhåll måste också finansieras.
Det tycker jag också, men jag tycker samtidigt att man istället kan finansiera elen via parkeringsavgiften. Det blir väldigt lite extra på den ordinarie taxan, och så slipper man mecka med två betalningar.
Det skulle också betyda en liten rabatt för elbilsanvändare, vilket skulle bidra mer till elbilsanvändning än att avgiftsbelägga och krångla till med ytterligare en betalning.
Ett extremt partiskt inlägg från min sida, men ändå: Jag tycker inte det är att "mecka med två betalningar" att man som elbilsförare har ett CLEVER-kort då det ger tillgång till Sveriges (och Danmarks, om man vill åka dit) största publika laddnätverk. Rent "meck"-mässigt är det inget extra jobb att blippa kortet när man sätter i kabeln. Men som sagt, i den här frågan är jag inte helt objektiv...
Vad gäller priset är det standar CLEVER-prissättning som gäller, det beror alltså på vilken typ av abonnemang man har.
Aha, då är uppgiften i reportaget att det kostar 2:50 att ladda inte korrekt. Det mest relevanta att säga är att det kostar 5:-/kWh eftersom det är det man betalar om man inte har ett abonnemang hos Clever. Om man har Clevers abonnemang för 99:-/mån så kostar det 2:50/kWh att ladda, men det kräver att man laddar ofta på Clever.
Vad gäller priset är det standar CLEVER-prissättning som gäller, det beror alltså på vilken typ av abonnemang man har.
Aha, då är uppgiften i reportaget att det kostar 2:50 att ladda inte korrekt. Det mest relevanta att säga är att det kostar 5:-/kWh eftersom det är det man betalar om man inte har ett abonnemang hos Clever. Om man har Clevers abonnemang för 99:-/mån så kostar det 2:50/kWh att ladda, men det kräver att man laddar ofta på Clever.
Japp. Jag är ändå imponerad att journalisten fick så många andra saker rätt i artikeln. Det mest korrekta är att säga att det är CLEVER-pris som gäller. Kontantkort är dyrt, flatrate billigt. Bara att välja utefter hur mycket publik laddning man har behov av.
Jag har svårt att tycka att ens 5:- / kWh för sällanladdning är jättedyrt. Det blir 10 kr / mil på långresor ungefär, mer för en Model X men mindre med t.ex. en Ioniq. Och gissningsvis startar man med ett fullt batteri och kan ladda fullt innan hemresa också så en del av resan görs med klart lägre pris.
63A huvudsäkring för en anläggning tickar på rätt bra i fasta kostnader även om den inte används.
Dessvärre blir väl avgiften ett hinder för linköpingsborna. Bättre att göra som i Norrköping, lite dyrare parkering för alla än i Linköping, men inget extra för laddningen.
El är inte gratis. Tillgänglighet (dygnetruntöppen kundtjänst, avtal med lokala servicepartners som driftar) är inte gratis. Om kunden förväntar sig att laddaren ska fungera och vara tillgänglig när det behövs måste någon betala. Installationen i sig är också en rejäl investering som inte ens Klimatklivet-pengar kan ge svarta siffror på.
Jag kan tycka att det är rimligare att den som behöver el till sin bil betalar för det än att alla andra ska betala. Att basera debiteringen på tid, som vissa gör, leder till att den som åker en bil med en klenare intern laddare subventionerar de som har interna laddare som klarar högre effekt.
Självklart ska man betala för elen. På samma sätt som man betalar för bensin/diesel. Och då menar jag PÅ SAMMA SÄTT!
Det finns ju betalautomater som tar kort på varenda parkering. Skulle det vara så svårt att fixa så det går att betala med vanligt kort istället för någon jävla Clever-lösning?!?
Som Tesla-ägare och Linköpingsbo som ofta parkera i de här parkeringshusen så kan jag säga att så länge det är krånglig betallösning så inte en chans att jag tänker nyttja dem.
Jag har svårt att tycka att ens 5:- / kWh för sällanladdning är jättedyrt. Det blir 10 kr / mil på långresor ungefär, mer för en Model X men mindre med t.ex. en Ioniq. Och gissningsvis startar man med ett fullt batteri och kan ladda fullt innan hemresa också så en del av resan görs med klart lägre pris.
63A huvudsäkring för en anläggning tickar på rätt bra i fasta kostnader även om den inte används.
Jag tycker som sagt inte att kostnaden är hög i sig, men jag vidhåller att fossilerna bör subventionera elbilarna i någon grad och ett enkelt sätt vore att slå ut kostnaderna för utrustning för laddning mm på alla som parkerar. Laddmöjlighet bör vara ett basutbud i ett P-hus. Det är ju flera 100 ggr fler vanliga bilar än elbilar i ett P -hus, så speciellt mycket fördyrande kan det inte bli. Idag ser vi ju inga förmåner för elbilister förutom för egna företagare som mig själv. "Gratis" parkering på kommunal mark fanns ett tag men togs bort förra året.
Vi får snart se hur många som utnyttjar dessa laddare, kostar det 5kr/kWh tror jag att jag laddar hemma eller på IKEA vilket då drar bort köpkraft från city...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Självklart ska man betala för elen. På samma sätt som man betalar för bensin/diesel. Och då menar jag PÅ SAMMA SÄTT!
Det finns ju betalautomater som tar kort på varenda parkering. Skulle det vara så svårt att fixa så det går att betala med vanligt kort istället för någon jävla Clever-lösning?!?
Som Tesla-ägare och Linköpingsbo som ofta parkera i de här parkeringshusen så kan jag säga att så länge det är krånglig betallösning så inte en chans att jag tänker nyttja dem.
Alla dehär speciallösningar för betalning som varje aktör själv uppfinner drar ett löjets skimmer över hela branschen.
Varför ska det vara omöjligt att betala med ett vanligt j-a kreditkort. I princip allt annat som säljs i världen går att köpa med ett vanligt kreditkort. Men inte några sketna kWh el till bilen. Då ska det vara speciallösningar med kort som varje aktör själv ska utfärda, RFID taggar, SMS betalning, abonnemang, appar, eller andra idiotiska system. Det är ju pinsamt krångligt i jämförelse med att köpa lite bensin.
Inte ens bensinbolagen höll på med sådant här trams när det var som värst på 80-talet.
Jag kommer gladeligen köra omvägar för att ladda min bil hos den första aktören som inför kreditkortsbetalning på alla sina laddare.
Självklart ska man betala för elen. På samma sätt som man betalar för bensin/diesel. Och då menar jag PÅ SAMMA SÄTT!
Det finns ju betalautomater som tar kort på varenda parkering. Skulle det vara så svårt att fixa så det går att betala med vanligt kort istället för någon jävla Clever-lösning?!?
Som Tesla-ägare och Linköpingsbo som ofta parkera i de här parkeringshusen så kan jag säga att så länge det är krånglig betallösning så inte en chans att jag tänker nyttja dem.
Alla dehär speciallösningar för betalning som varje aktör själv uppfinner drar ett löjets skimmer över hela branschen.
Varför ska det vara omöjligt att betala med ett vanligt j-a kreditkort. I princip allt annat som säljs i världen går att köpa med ett vanligt kreditkort. Men inte några sketna kWh el till bilen. Då ska det vara speciallösningar med kort som varje aktör själv ska utfärda, RFID taggar, SMS betalning, abonnemang, appar, eller andra idiotiska system. Det är ju pinsamt krångligt i jämförelse med att köpa lite bensin.
Inte ens bensinbolagen höll på med sådant här trams när det var som värst på 80-talet.
Jag kommer gladeligen köra omvägar för att ladda min bil hos den första aktören som inför kreditkortsbetalning på alla sina laddare.
Håller med om allt typ, i alla andra branscher där ngn vill sälja ngt så gör man det väl så lätt/attraktivt som det bara går lixom,
så om dom vill sälja el ska dom väl satsa på att det går så smidigt som möjligt, eller? Men dom tänker kanske inte längre än näsan på säljaren av laddutrustningen...
Självklart ska man betala för elen. På samma sätt som man betalar för bensin/diesel. Och då menar jag PÅ SAMMA SÄTT!
Det finns ju betalautomater som tar kort på varenda parkering. Skulle det vara så svårt att fixa så det går att betala med vanligt kort istället för någon jävla Clever-lösning?!?
Som Tesla-ägare och Linköpingsbo som ofta parkera i de här parkeringshusen så kan jag säga att så länge det är krånglig betallösning så inte en chans att jag tänker nyttja dem.
Alla dehär speciallösningar för betalning som varje aktör själv uppfinner drar ett löjets skimmer över hela branschen.
Varför ska det vara omöjligt att betala med ett vanligt j-a kreditkort. I princip allt annat som säljs i världen går att köpa med ett vanligt kreditkort. Men inte några sketna kWh el till bilen. Då ska det vara speciallösningar med kort som varje aktör själv ska utfärda, RFID taggar, SMS betalning, abonnemang, appar, eller andra idiotiska system. Det är ju pinsamt krångligt i jämförelse med att köpa lite bensin.
Inte ens bensinbolagen höll på med sådant här trams när det var som värst på 80-talet.
Jag kommer gladeligen köra omvägar för att ladda min bil hos den första aktören som inför kreditkortsbetalning på alla sina laddare.
Inte riktigt mitt område, men det här är min åsikt: Alla de stora bolagen använder RFID för debitering. Man kan ha ett kort i plånboken eller en tag på nyckelknippan och det går att beställa via telefon, clever.nu eller köpas över disk (bl.a. i samma byggnad som dessa laddare, även på Circle K och många andra ställen) så så värst krångligt är det inte. När man väl har kortet/tagen har man tillgång till Sveriges största publika laddnätverk.
Kreditkortslösningar är förknippade med massa extra kostnader och admininstration som skulle leda till högre priser (det finns heller inga laddare på marknaden som stöder kreditkortsbetalning). P-automater som du nämner har enormt mycket högre omsättning än de fåtal kronor (för några få "sketna kWh") det handlar om för elbilsladdning. En naturligare utveckling, tycker jag, är att betalning sker via appen, vilket det jobbas på.
Självklart ska man betala för elen. På samma sätt som man betalar för bensin/diesel. Och då menar jag PÅ SAMMA SÄTT!
Det finns ju betalautomater som tar kort på varenda parkering. Skulle det vara så svårt att fixa så det går att betala med vanligt kort istället för någon jävla Clever-lösning?!?
Som Tesla-ägare och Linköpingsbo som ofta parkera i de här parkeringshusen så kan jag säga att så länge det är krånglig betallösning så inte en chans att jag tänker nyttja dem.
Alla dehär speciallösningar för betalning som varje aktör själv uppfinner drar ett löjets skimmer över hela branschen.
Varför ska det vara omöjligt att betala med ett vanligt j-a kreditkort. I princip allt annat som säljs i världen går att köpa med ett vanligt kreditkort. Men inte några sketna kWh el till bilen. Då ska det vara speciallösningar med kort som varje aktör själv ska utfärda, RFID taggar, SMS betalning, abonnemang, appar, eller andra idiotiska system. Det är ju pinsamt krångligt i jämförelse med att köpa lite bensin.
Inte ens bensinbolagen höll på med sådant här trams när det var som värst på 80-talet.
Jag kommer gladeligen köra omvägar för att ladda min bil hos den första aktören som inför kreditkortsbetalning på alla sina laddare.
Inte riktigt mitt område, men det här är min åsikt: Alla de stora bolagen använder RFID för debitering. Man kan ha ett kort i plånboken eller en tag på nyckelknippan och det går att beställa via telefon, clever.nu eller köpas över disk (bl.a. i samma byggnad som dessa laddare, även på Circle K och många andra ställen) så så värst krångligt är det inte. När man väl har kortet/tagen har man tillgång till Sveriges största publika laddnätverk.
Kreditkortslösningar är förknippade med massa extra kostnader och admininstration som skulle leda till högre priser (det finns heller inga laddare på marknaden som stöder kreditkortsbetalning). P-automater som du nämner har enormt mycket högre omsättning än de fåtal kronor (för några få "sketna kWh") det handlar om för elbilsladdning. En naturligare utveckling, tycker jag, är att betalning sker via appen, vilket det jobbas på.
Jag blir bara trött av att höra någon försvara alla idiotiska lösningar som finns hos billaddningsaktörerna.
Som sagt: När Clever har kreditkortsbetalning på alla sina laddare så kommer jag att gynna företaget genom att köpa deras produkt. Men det kommer inte att hända innan dess.
Det finns visst laddare med kreditkortsbetalning på marknaden, men inte i Sverige. För här har aktörerna bestämt att det skulle göra livet för elbilsägare alldeles för enkelt, så därför hittar man på en massa egna korkade system.
Självklart ska man betala för elen. På samma sätt som man betalar för bensin/diesel. Och då menar jag PÅ SAMMA SÄTT!
Det finns ju betalautomater som tar kort på varenda parkering. Skulle det vara så svårt att fixa så det går att betala med vanligt kort istället för någon jävla Clever-lösning?!?
Som Tesla-ägare och Linköpingsbo som ofta parkera i de här parkeringshusen så kan jag säga att så länge det är krånglig betallösning så inte en chans att jag tänker nyttja dem.
Alla dehär speciallösningar för betalning som varje aktör själv uppfinner drar ett löjets skimmer över hela branschen.
Varför ska det vara omöjligt att betala med ett vanligt j-a kreditkort. I princip allt annat som säljs i världen går att köpa med ett vanligt kreditkort. Men inte några sketna kWh el till bilen. Då ska det vara speciallösningar med kort som varje aktör själv ska utfärda, RFID taggar, SMS betalning, abonnemang, appar, eller andra idiotiska system. Det är ju pinsamt krångligt i jämförelse med att köpa lite bensin.
Inte ens bensinbolagen höll på med sådant här trams när det var som värst på 80-talet.
Jag kommer gladeligen köra omvägar för att ladda min bil hos den första aktören som inför kreditkortsbetalning på alla sina laddare.
Inte riktigt mitt område, men det här är min åsikt: Alla de stora bolagen använder RFID för debitering. Man kan ha ett kort i plånboken eller en tag på nyckelknippan och det går att beställa via telefon, clever.nu eller köpas över disk (bl.a. i samma byggnad som dessa laddare, även på Circle K och många andra ställen) så så värst krångligt är det inte. När man väl har kortet/tagen har man tillgång till Sveriges största publika laddnätverk.
Kreditkortslösningar är förknippade med massa extra kostnader och admininstration som skulle leda till högre priser (det finns heller inga laddare på marknaden som stöder kreditkortsbetalning). P-automater som du nämner har enormt mycket högre omsättning än de fåtal kronor (för några få "sketna kWh") det handlar om för elbilsladdning. En naturligare utveckling, tycker jag, är att betalning sker via appen, vilket det jobbas på.
Problemet är att de inte finns en aktör som har laddstationer överallt utan det är flera aktörer vilket gör att du behöver ha flera kort. Tänk om det inte hade funnits så många benisinmackar och varje mack krävde sitt egna kort, skulle du vilja ha ett kort till OKQ8, Preem, Statoil, jet, tanka, Bilisten, Shell och ST1 för att kunna tanka överallt. Vad vill du helst ha, ett eller åtta kort för att kunna tanka?
Jag väljer också att avstå så länge betallösningen inte är kortbetalning.
Att göra en dålig lösning för att man inte orkar göra en bra är bara uselt.
Jag förutspår att dessa laddplatser kommer att gå samma öde till mötes som de "laddstolpar" som sattes upp för några år sedan.
Dessvärre blir väl avgiften ett hinder för linköpingsborna. Bättre att göra som i Norrköping, lite dyrare parkering för alla än i Linköping, men inget extra för laddningen.
El är inte gratis. Tillgänglighet (dygnetruntöppen kundtjänst, avtal med lokala servicepartners som driftar) är inte gratis. Om kunden förväntar sig att laddaren ska fungera och vara tillgänglig när det behövs måste någon betala. Installationen i sig är också en rejäl investering som inte ens Klimatklivet-pengar kan ge svarta siffror på.
Jag kan tycka att det är rimligare att den som behöver el till sin bil betalar för det än att alla andra ska betala. Att basera debiteringen på tid, som vissa gör, leder till att den som åker en bil med en klenare intern laddare subventionerar de som har interna laddare som klarar högre effekt.
Helt rätt! Såklart man ska betala för sig. Laddning av elbilar kan inte gärna skattefinansieras eller betalas kollektivt av alla bilister. Tycker ni har en gedigen och proffsig inställning. Det måste finnas ett incitament, eller iallfall inte ett "straff" för dom som satsar på att bygga ut infrastrukturen. Tycker ni gör ett fantastiskt jobb och förhoppningsvis visar vägen för andra.
Dessvärre blir väl avgiften ett hinder för linköpingsborna. Bättre att göra som i Norrköping, lite dyrare parkering för alla än i Linköping, men inget extra för laddningen.
El är inte gratis. Tillgänglighet (dygnetruntöppen kundtjänst, avtal med lokala servicepartners som driftar) är inte gratis. Om kunden förväntar sig att laddaren ska fungera och vara tillgänglig när det behövs måste någon betala. Installationen i sig är också en rejäl investering som inte ens Klimatklivet-pengar kan ge svarta siffror på.
Jag kan tycka att det är rimligare att den som behöver el till sin bil betalar för det än att alla andra ska betala. Att basera debiteringen på tid, som vissa gör, leder till att den som åker en bil med en klenare intern laddare subventionerar de som har interna laddare som klarar högre effekt.
Helt rätt! Såklart man ska betala för sig. Laddning av elbilar kan inte gärna skattefinansieras eller betalas kollektivt av alla bilister. Tycker ni har en gedigen och proffsig inställning. Det måste finnas ett incitament, eller iallfall inte ett "straff" för dom som satsar på att bygga ut infrastrukturen. Tycker ni gör ett fantastiskt jobb och förhoppningsvis visar vägen för andra.
Dessvärre blir väl avgiften ett hinder för linköpingsborna. Bättre att göra som i Norrköping, lite dyrare parkering för alla än i Linköping, men inget extra för laddningen.
El är inte gratis. Tillgänglighet (dygnetruntöppen kundtjänst, avtal med lokala servicepartners som driftar) är inte gratis. Om kunden förväntar sig att laddaren ska fungera och vara tillgänglig när det behövs måste någon betala. Installationen i sig är också en rejäl investering som inte ens Klimatklivet-pengar kan ge svarta siffror på.
Jag kan tycka att det är rimligare att den som behöver el till sin bil betalar för det än att alla andra ska betala. Att basera debiteringen på tid, som vissa gör, leder till att den som åker en bil med en klenare intern laddare subventionerar de som har interna laddare som klarar högre effekt.
Helt rätt! Såklart man ska betala för sig. Laddning av elbilar kan inte gärna skattefinansieras eller betalas kollektivt av alla bilister. Tycker ni har en gedigen och proffsig inställning. Det måste finnas ett incitament, eller iallfall inte ett "straff" för dom som satsar på att bygga ut infrastrukturen. Tycker ni gör ett fantastiskt jobb och förhoppningsvis visar vägen för andra.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Fast jag tycker ju att fossilerna SKA betala mer för att elbilsanvändandet ska kunna öka. Norge är ju ett mycket bra exempel på hur elbilsåkande subventioneras främst för privatpersoner till skillnad från här. Med nödvändighet sker ju det på alla bilisters bekostnad. Vill man ha elbilar och en snabb omställning till fossilfritt är det rätt väg att gå. Vill man att det ska vara krångligt å dyrt så kan det visserligen vara mer "rättvist", men elbilsanvändandet lär inte öka mycket till följd av den inställningen.
Ett av Norges största laddföretag, "grön kontakt" som väl här motsvaras främst av Clever, har gjort en del och är på rätt väg, de har t.ex. riktigt bra rabatter ju mer man laddar, möjlighet att koppla sitt kreditkort till sin app mm.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Dessvärre blir väl avgiften ett hinder för linköpingsborna. Bättre att göra som i Norrköping, lite dyrare parkering för alla än i Linköping, men inget extra för laddningen.
El är inte gratis. Tillgänglighet (dygnetruntöppen kundtjänst, avtal med lokala servicepartners som driftar) är inte gratis. Om kunden förväntar sig att laddaren ska fungera och vara tillgänglig när det behövs måste någon betala. Installationen i sig är också en rejäl investering som inte ens Klimatklivet-pengar kan ge svarta siffror på.
Jag kan tycka att det är rimligare att den som behöver el till sin bil betalar för det än att alla andra ska betala. Att basera debiteringen på tid, som vissa gör, leder till att den som åker en bil med en klenare intern laddare subventionerar de som har interna laddare som klarar högre effekt.
Helt rätt! Såklart man ska betala för sig. Laddning av elbilar kan inte gärna skattefinansieras eller betalas kollektivt av alla bilister. Tycker ni har en gedigen och proffsig inställning. Det måste finnas ett incitament, eller iallfall inte ett "straff" för dom som satsar på att bygga ut infrastrukturen. Tycker ni gör ett fantastiskt jobb och förhoppningsvis visar vägen för andra.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Fast jag tycker ju att fossilerna SKA betala mer för att elbilsanvändandet ska kunna öka. Norge är ju ett mycket bra exempel på hur elbilsåkande subventioneras främst för privatpersoner till skillnad från här. Med nödvändighet sker ju det på alla bilisters bekostnad. Vill man ha elbilar och en snabb omställning till fossilfritt är det rätt väg att gå. Vill man att det ska vara krångligt å dyrt så kan det visserligen vara mer "rättvist", men elbilsanvändandet lär inte öka mycket till följd av den inställningen.
Ett av Norges största laddföretag, "grön kontakt" som väl här motsvaras främst av Clever, har gjort en del och är på rätt väg, de har t.ex. riktigt bra rabatter ju mer man laddar, möjlighet att koppla sitt kreditkort till sin app mm.
Att en fossilbil kostar mer att köpa för att subventionera elbilar kan jag gå med på men om jag har en fem år gammal bil och inte har möjlighet att köpa en ny bil ens så ska man inte subventionera elbilarna. Ska jag straffas bara för att jag inte kan köpa en bil för 400 000 kr? Bensinskatten ökar för varje år men du tycker alltså att jag ska även betala strömmen till elbilar?