Totala försäljning av elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Totala försäljning av elbilar
Hela bilmarknaden i världen har varit i gungning detta året och detta har såklart även drabbat laddbara bilar även om det inte varit riktigt lika illa. Nu efter ett nytt rekord i september så är vi dock åter upp på svarta siffror med entillväxt över de första nio månaderna på 11%.
Tack vare fallet för bilmarknaden i stort så står laddbara bilar för 3,4% varav elbilar är 2,3%. Detta kan jämföras med förra året som hade 2,5%.
Fördelningen mellan elbilar och laddhybrider är 68%/32% så laddbara bilar har vuxit något snabbare i år än rena elbilar.
Kollar vi på de enskilda modellerna så är Tesla Model 3 i en helt egen liga även i år, nästan fyra gånger så många som tvåan. Där är dock en överraskning för mig, Renault Zoe är i år den andra mest sålda laddbara bilen i världen, upp från plats åtta förra året.
Tesla Model Y har klättrat fort och är nu på plats tre, kommer Tesla lyckas få om Zoe innan året är slut?
En annan överraskning är att EGolf i år är på plats sex, något den aldrig tidigare har varit nära av vad jag vill minnas. Ett sätt för Volkswagen att få ner sina utsläpp här i Europa innan de fick ut ID3 gissar jag. ID3 var den femte bäst säljande laddbara bilen under september men är inte tillräcklig för att komma upp på top 20 för året.
Nu i september lyckades Model X slå sig in på top 20 igen efter att ha varit borta från listan ett tag.
Kollar vi bland tillverkarna så är Tesla även här i en egen liga med 18% av marknaden men här har Volkswagen verkligen klättrat i år och är nu på plats två. September var till och med så extrem så att hela nio tillverkare slog egna rekord när det kom till försäljningen av laddbara bilar.
För att förstå färgschemat här
Minst 90% rena elbilar av laddbara
över 50% rena elbilar av laddbara
Över 10% rena elbilar av laddbara
Mindre än 10% av laddbara bilar rena elbilar
http://ev-sales.blogspot.com/2020/10/gl ... -2020.html
Kollar vi per koncern så blir resultaten såhär
http://ev-sales.blogspot.com/2020/10/q1 ... m.html?m=0
Tack vare fallet för bilmarknaden i stort så står laddbara bilar för 3,4% varav elbilar är 2,3%. Detta kan jämföras med förra året som hade 2,5%.
Fördelningen mellan elbilar och laddhybrider är 68%/32% så laddbara bilar har vuxit något snabbare i år än rena elbilar.
Kollar vi på de enskilda modellerna så är Tesla Model 3 i en helt egen liga även i år, nästan fyra gånger så många som tvåan. Där är dock en överraskning för mig, Renault Zoe är i år den andra mest sålda laddbara bilen i världen, upp från plats åtta förra året.
Tesla Model Y har klättrat fort och är nu på plats tre, kommer Tesla lyckas få om Zoe innan året är slut?
En annan överraskning är att EGolf i år är på plats sex, något den aldrig tidigare har varit nära av vad jag vill minnas. Ett sätt för Volkswagen att få ner sina utsläpp här i Europa innan de fick ut ID3 gissar jag. ID3 var den femte bäst säljande laddbara bilen under september men är inte tillräcklig för att komma upp på top 20 för året.
Nu i september lyckades Model X slå sig in på top 20 igen efter att ha varit borta från listan ett tag.
Kollar vi bland tillverkarna så är Tesla även här i en egen liga med 18% av marknaden men här har Volkswagen verkligen klättrat i år och är nu på plats två. September var till och med så extrem så att hela nio tillverkare slog egna rekord när det kom till försäljningen av laddbara bilar.
För att förstå färgschemat här
Minst 90% rena elbilar av laddbara
över 50% rena elbilar av laddbara
Över 10% rena elbilar av laddbara
Mindre än 10% av laddbara bilar rena elbilar
http://ev-sales.blogspot.com/2020/10/gl ... -2020.html
Kollar vi per koncern så blir resultaten såhär
http://ev-sales.blogspot.com/2020/10/q1 ... m.html?m=0
Re: Totala försäljning av elbilar
Tack vigge50 för att du regelbundet gör denna sammanställning!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Totala försäljning av elbilar
Ja bra sammanställning vigge
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Totala försäljning av elbilar
Det är väl diskuterat här på forumet att Tesla levererar flest bilar sista månaden varje kvartal men sanningen är att man kan se samma trend hos en del andra tillverkare också även om jag inte har studerat de i detalj. Detta gör mig dock förvånad att vi i oktober nästan slog rekordet som sattes i september, rekord brukar alltid endast slås sista månaden i kvartal.
Totalt levererades det 342 000 laddbara bilar, endast 3000 mindre än förra månaden vilket tyder på fina siffror i december.
Jämför vi med oktober förra året så ökade försäljningen med 127%, den största ökningen som skett för en månad jämfört med ett år tidigare på åtta år. Kollar vi var för sig så ökade rena elbilar med 125% och plug-in hybrider med 131%. Marknadsdelen ligger nu på 4,9%(3,3% elbilar) för oktober och 3,5(2,4%) för året. Detta kan jämföras med 2,5% förra året.
Trots första månaden i kvartalet så vann Model 3 stort men på andra plats kom en ny kinesisk bil som verkar produceras i höga volymer. Model Y kom på plats 3 och endast 18 bilar efter kom ID3.
Kollar vi på listan för hela året så gled Model Y ner en plats och Model X försvann från top 20. ID3 har inte kommit in på top 20 än men med över 20 000 leveranser så lär de komma in med god marginal nästa månad.
Audi e-Tron lyckades klättra upp på plats 7 vilket är bra för en bil i den prisklassen.
För tillfället har rena elbilar alla platser i top 10 och har nu 68%, mot 32% för plug-in hybrider.
I september slog nio tillverkare nya personbästa sätt till antal levererade laddbara bilar, i oktober var det sex tillverkare.
http://ev-sales.blogspot.com/2020/11/gl ... -2020.html
Totalt levererades det 342 000 laddbara bilar, endast 3000 mindre än förra månaden vilket tyder på fina siffror i december.
Jämför vi med oktober förra året så ökade försäljningen med 127%, den största ökningen som skett för en månad jämfört med ett år tidigare på åtta år. Kollar vi var för sig så ökade rena elbilar med 125% och plug-in hybrider med 131%. Marknadsdelen ligger nu på 4,9%(3,3% elbilar) för oktober och 3,5(2,4%) för året. Detta kan jämföras med 2,5% förra året.
Trots första månaden i kvartalet så vann Model 3 stort men på andra plats kom en ny kinesisk bil som verkar produceras i höga volymer. Model Y kom på plats 3 och endast 18 bilar efter kom ID3.
Kollar vi på listan för hela året så gled Model Y ner en plats och Model X försvann från top 20. ID3 har inte kommit in på top 20 än men med över 20 000 leveranser så lär de komma in med god marginal nästa månad.
Audi e-Tron lyckades klättra upp på plats 7 vilket är bra för en bil i den prisklassen.
För tillfället har rena elbilar alla platser i top 10 och har nu 68%, mot 32% för plug-in hybrider.
I september slog nio tillverkare nya personbästa sätt till antal levererade laddbara bilar, i oktober var det sex tillverkare.
http://ev-sales.blogspot.com/2020/11/gl ... -2020.html
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19586
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Totala försäljning av elbilar
Jag upprepar gärna att jag också uppskattar mycket vigges sammanställningar!Legato skrev:Tack vigge50 för att du regelbundet gör denna sammanställning!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Totala försäljning av elbilar
Jag kan inte annat än att hålla med, mycket bra Vigge!Bjelke skrev:Jag upprepar gärna att jag också uppskattar mycket vigges sammanställningar!Legato skrev:Tack vigge50 för att du regelbundet gör denna sammanställning!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Totala försäljning av elbilar
Då är detta året snart över och vi har fått in siffrorna för november som inte helt oväntat drog till med ett nytt rekord, över 414 000 laddbara bilar. Jämför vi med november förra året så ökade BEV med 125% och PHEV med 155%, tillsammans 133% vilket är det högsta ökningen över ett år på över åtta år.
Totalt i november så hade laddbara bilar en marknadsandel på 5,9% och kollar vi för årets 11 månader blev det 3,8%. För rena elbilar var siffrorna 4,1% och 2,6%.
Tills ingens förvåning så blev Model 3 åter igen den bäst säljande modellen med återigen så tog den kinesiska bilen Wuling HongGuang Mini hem andraplatsen följt av Model Y långt där efter. Model Y tog ikapp nå*pt på Reanult Zoe och gör mer under december men någon prispall lär det tyvärr inte bli.
ID3 kom med i top 20 för första gången och är nu på plats 18 men kommer nog inte ha några problem med att klättra ytterligare några platser i december.
I den neder delen av top 20 så ser vi några stycken kinesiska bilar som säljer bra och klättrar, bland annat GW ORA R1 och Chery eQ.
Utanför top 20 på plats 22 ligger Model X, kommer den lyckas slå sig in på top 20 även i år?
Kollar vi bland tillverkarna så vann Tesla även denna månaden följt av samarbetet SGMW(SAIC, GM och Wuling). Låt mig uppriktigt säga att jag blir osäker här, räknas SAICs försäljning både under SAIC och SGMW eller är SGMW en separat producent som kommer högt trots ingen bil bland top 20? Låt mig återkomma.
http://ev-sales.blogspot.com/2020/12/gl ... 0.html?m=0
Totalt i november så hade laddbara bilar en marknadsandel på 5,9% och kollar vi för årets 11 månader blev det 3,8%. För rena elbilar var siffrorna 4,1% och 2,6%.
Tills ingens förvåning så blev Model 3 åter igen den bäst säljande modellen med återigen så tog den kinesiska bilen Wuling HongGuang Mini hem andraplatsen följt av Model Y långt där efter. Model Y tog ikapp nå*pt på Reanult Zoe och gör mer under december men någon prispall lär det tyvärr inte bli.
ID3 kom med i top 20 för första gången och är nu på plats 18 men kommer nog inte ha några problem med att klättra ytterligare några platser i december.
I den neder delen av top 20 så ser vi några stycken kinesiska bilar som säljer bra och klättrar, bland annat GW ORA R1 och Chery eQ.
Utanför top 20 på plats 22 ligger Model X, kommer den lyckas slå sig in på top 20 även i år?
Kollar vi bland tillverkarna så vann Tesla även denna månaden följt av samarbetet SGMW(SAIC, GM och Wuling). Låt mig uppriktigt säga att jag blir osäker här, räknas SAICs försäljning både under SAIC och SGMW eller är SGMW en separat producent som kommer högt trots ingen bil bland top 20? Låt mig återkomma.
http://ev-sales.blogspot.com/2020/12/gl ... 0.html?m=0
Re: Totala försäljning av elbilar
Nu har siffrorna för December kommit och inte helt förvånande så slogs det tidigare rekordet igen, denna gången var det över 571 000 laddbara bilar som såldes under December. Sätt över hela året så såldes det över 3,1 miljoner laddbara bilar.
BEV ökade med 81% jämfört med December förra året och PHEVs ökade med hela 205%, tillsammans var ökningen 105%. Ser vi på hela 2020 så ökade försäljningen av laddbara bilar med 41% samtidigt som bilmarknaden i stort föll med 14%. Ser vi på marknadsandelar så hade BEV 2,8% och PHEV 1,2%.
Ser vi på modellerna så tog Model 3 än en gång enkelt hem förstaplatsen följt av Wuling Mini EV. Efter det så slog ID3 till med 28 108 leveranser. En bit efter kom Renault Zoe tätt följt av Model Y.
Model 3s siffror var ännu ett nytt rekord för en enskild modell för en månad. Samtliga modeller i top 5 hade nya rekord. Jag skulle vilja säga att det är riktigt imponerande att Zoe efter så många år på marknaden kommer upp på den listan. Nu är CCS säkert en stor anledning men ändå bra jobbat.
Ser vi på top 20 så är det totalt sju modeller som kommer över 10 000 gränsen, för ett år sedan var det två.
Nissan Leaf har länge hållit sig kvar högt upp på listan och lyckades 2019 komma tre men nu är motståndet för stort och den har trillat ner på plats sju. Med flera intressanta modeller som precis kommit eller kommer komma snart så skulle jag tro att Leaf kommer tappa ytterligare placeringar detta året om den inte får en ordentlig uppdatering och sänkt pris.
Tittar vi på tillverkarna så vann Tesla här både månaden och året med god marginal.
Det är flera europeiska tillverkare som slog sina egna rekord vilket till stor del är att möta EUs regler. Volkswagen klättrade förra året upp på plats två från plats sex men det inget jämfört med Mercedes som klättrade från plats 25 till plats 6. Detta är dock till stor del PHEV.
Volvo måste ligga på ganska hög andel laddhybrider om de sålde över 112 000 laddbara bilar.
http://ev-sales.blogspot.com/2021/02/gl ... -2020.html
BEV ökade med 81% jämfört med December förra året och PHEVs ökade med hela 205%, tillsammans var ökningen 105%. Ser vi på hela 2020 så ökade försäljningen av laddbara bilar med 41% samtidigt som bilmarknaden i stort föll med 14%. Ser vi på marknadsandelar så hade BEV 2,8% och PHEV 1,2%.
Ser vi på modellerna så tog Model 3 än en gång enkelt hem förstaplatsen följt av Wuling Mini EV. Efter det så slog ID3 till med 28 108 leveranser. En bit efter kom Renault Zoe tätt följt av Model Y.
Model 3s siffror var ännu ett nytt rekord för en enskild modell för en månad. Samtliga modeller i top 5 hade nya rekord. Jag skulle vilja säga att det är riktigt imponerande att Zoe efter så många år på marknaden kommer upp på den listan. Nu är CCS säkert en stor anledning men ändå bra jobbat.
Ser vi på top 20 så är det totalt sju modeller som kommer över 10 000 gränsen, för ett år sedan var det två.
Nissan Leaf har länge hållit sig kvar högt upp på listan och lyckades 2019 komma tre men nu är motståndet för stort och den har trillat ner på plats sju. Med flera intressanta modeller som precis kommit eller kommer komma snart så skulle jag tro att Leaf kommer tappa ytterligare placeringar detta året om den inte får en ordentlig uppdatering och sänkt pris.
Tittar vi på tillverkarna så vann Tesla här både månaden och året med god marginal.
Det är flera europeiska tillverkare som slog sina egna rekord vilket till stor del är att möta EUs regler. Volkswagen klättrade förra året upp på plats två från plats sex men det inget jämfört med Mercedes som klättrade från plats 25 till plats 6. Detta är dock till stor del PHEV.
Volvo måste ligga på ganska hög andel laddhybrider om de sålde över 112 000 laddbara bilar.
http://ev-sales.blogspot.com/2021/02/gl ... -2020.html
Re: Totala försäljning av elbilar
Under årets sex första månader så såldes det över 2,5 miljoner laddbara bilar, vilket räcker till en marknadsandel på 6,3%. Ser vi på placeringarna så är det endast kinesiska Wuling HongGuang mini som har en chans mot Tesla Model 3 och Model Y.
ID4 har klättrat snabbt och är nu otroligt nära att ta plats 4 även om det är långt efter plats 3 som Model Y har. ID3 började året segt men har lyckts klättra upp några placeringar.
Nissan Leaf fortsätter att tappa placeringar vilket tyder på att Nissan måste göra något om de vill vara kvar bland tillverkarna som leder omställningen.
Kollar vi på tillverkarna så får Tesla fira att de passerat BYDs tidigare rekord med att vinna 24 månader i rad. Kollar man endast på tillverkare så finns det helt enkelt ingen idag som kan utmana Tesla med den produktionskapaciteten de har men samtidigt går det att notera att Tesla har en marknadsandel på 15% nu jämfört med 19% för ett år sedan. Marknaden växer alltså snabbare än Tesla och frågan är hur stor del av marknaden de har om ett år.
Kollar vi på hela koncerner så leder Tesla även här men Volkswagen är ändå inte så långt efter.
Vi kan även titta på endast rena elbilar och där har Tesla ett större försprång då volkswagen gör en hel del plug-in hybrider.
https://cleantechnica.com/2021/08/01/pl ... -take-1-2/
ID4 har klättrat snabbt och är nu otroligt nära att ta plats 4 även om det är långt efter plats 3 som Model Y har. ID3 började året segt men har lyckts klättra upp några placeringar.
Nissan Leaf fortsätter att tappa placeringar vilket tyder på att Nissan måste göra något om de vill vara kvar bland tillverkarna som leder omställningen.
Kollar vi på tillverkarna så får Tesla fira att de passerat BYDs tidigare rekord med att vinna 24 månader i rad. Kollar man endast på tillverkare så finns det helt enkelt ingen idag som kan utmana Tesla med den produktionskapaciteten de har men samtidigt går det att notera att Tesla har en marknadsandel på 15% nu jämfört med 19% för ett år sedan. Marknaden växer alltså snabbare än Tesla och frågan är hur stor del av marknaden de har om ett år.
Kollar vi på hela koncerner så leder Tesla även här men Volkswagen är ändå inte så långt efter.
Vi kan även titta på endast rena elbilar och där har Tesla ett större försprång då volkswagen gör en hel del plug-in hybrider.
https://cleantechnica.com/2021/08/01/pl ... -take-1-2/
Re: Totala försäljning av elbilar
Plug-in hybrider kommer inte leda till nollutsläpp och de hindrar biltillverkares omställning. Det är nollutsläpp som är målet. Mer logiskt att bortse från hybriderna och bara räkna rena elbilar.vigge50 skrev:Kollar man endast på tillverkare så finns det helt enkelt ingen idag som kan utmana Tesla med den produktionskapaciteten de har men samtidigt går det att notera att Tesla har en marknadsandel på 15% nu jämfört med 19% för ett år sedan. Marknaden växer alltså snabbare än Tesla och frågan är hur stor del av marknaden de har om ett år.
Tesla har haft stabil marknadandel på över 22,5% av den globala försäljningen av rena elbilar sedan 2019. Marknadsandelen har snarare ökat över tid än minskat vilket är imponerande med tanke på hur mycket mopedbilar och annat konstigt som har räknats med i den här statistiken de senaste åren.
Re: Totala försäljning av elbilar
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Totala försäljning av elbilar
Inte förvånande att Model 3 vinner stort om man endast kolla på Juni, mer rättvist dock att kolla på Europa under första halvåret där Model 3 ändå säljer bättre än ID3 och ID4 tillsammans.
Re: Totala försäljning av elbilar
Nu är siffrorna för hela 2021 inne och totalt blev det nästan 6,5 miljoner laddbara bilar, en ökning på 108% jämfört med förra året. Den ökningen är än mer imponerande när man tar hänsyn till att bilmarknaden överlag backade.
Totalt fick laddbara bilar en marknadsandel på 9% vilket är en rejäl ökning från 4% under 2020.
Det var dock framförallt rena elbilar som ökade vilket gör att de tog 71% av försäljningen, det är bättre än de 69% de hade 2020 men sämre än de 74% de fick 2019. Ska bli intressant att se hur det blir 2022.
Den modellen som såldes bäst var Model 3 med över en halv miljon bilar följt av mopedbilen Wuling Mini EV. På tredjeplats väldigt nära tvåan var Model Y, bör klara sig bättre nu 2022.
På fjärde plats långt efter toptrion kom ID4 som låg i en annan liga.
Här är top 20 för laddbara bilar för hela 2021, gröna rena elbilar och blå PHEV.
https://cleantechnica.com/2022/01/30/wo ... cord-year/
Kollar vi istället på tillverkare så leder Tesla stort här men det finns definitivt tillverkare bakom Tesla som haft en större ökning och minskat avståndet. De kinesiska tillverkarna drabbades hårt i början av 2020 av Corona så de är kanske inte helt rättvist att jämföra ökning endast för 2020 till 2021 här.
Kollar vi istället på hela koncerner så ser ställningen annorlunda ut och Volkswagen är inte så långt efter Tesla.
Men tar vi bort alla laddhybrider och endast räknar rena elbilar så lyckades inte Volkswagen leverera ens hälften av vad Tesla lyckades.
https://cleantechnica.com/2022/01/31/te ... s-in-2021/
Totalt fick laddbara bilar en marknadsandel på 9% vilket är en rejäl ökning från 4% under 2020.
Det var dock framförallt rena elbilar som ökade vilket gör att de tog 71% av försäljningen, det är bättre än de 69% de hade 2020 men sämre än de 74% de fick 2019. Ska bli intressant att se hur det blir 2022.
Den modellen som såldes bäst var Model 3 med över en halv miljon bilar följt av mopedbilen Wuling Mini EV. På tredjeplats väldigt nära tvåan var Model Y, bör klara sig bättre nu 2022.
På fjärde plats långt efter toptrion kom ID4 som låg i en annan liga.
Här är top 20 för laddbara bilar för hela 2021, gröna rena elbilar och blå PHEV.
https://cleantechnica.com/2022/01/30/wo ... cord-year/
Kollar vi istället på tillverkare så leder Tesla stort här men det finns definitivt tillverkare bakom Tesla som haft en större ökning och minskat avståndet. De kinesiska tillverkarna drabbades hårt i början av 2020 av Corona så de är kanske inte helt rättvist att jämföra ökning endast för 2020 till 2021 här.
Kollar vi istället på hela koncerner så ser ställningen annorlunda ut och Volkswagen är inte så långt efter Tesla.
Men tar vi bort alla laddhybrider och endast räknar rena elbilar så lyckades inte Volkswagen leverera ens hälften av vad Tesla lyckades.
https://cleantechnica.com/2022/01/31/te ... s-in-2021/
Re: Totala försäljning av elbilar
Kollar vi på försäljningen i år så kan vi konstatera att september var första månaden någonsin då det registrerades över 1 miljon laddbara bilar under en månad, detta räckte till en marknadsandel på 17%. Rena elbilar hade själv en marknadsandel på 13% vilket inte är helt fel.
Kollar vi på hela året så har laddbara bilar en marknadsandel på 13% där rena elbilar står för 9,3%.
Kollar vi på listan över top 20 så ser vi att Tesla har de två första platserna med Model Y i klar ledning men Model 3 är inte så långt ifrån att tappa plats två. Vi kan även se att kinesiska bilar har flera av de kommande placeringarna innan vi kommer ner till ID4 på plats 9.
Kollar vi på tillverkare och räknar med laddhybrider så har Tesla sen ett tag tillbaka tappat förstaplatsen till förmån för BYD som även under Teslas peackmånad september tog förstaplatsen. BYD kan nog känna sig säkra på att ta förstaplatsen i år något som Tesla har kunnat göra flera år nu senaste tiden. Under Tesla är det dock långt ner till nästa.
Kollar vi däremot endast på försäljningen av rena elbilar så leder Tesla fortfarande men de har tappat marknadsandelar då försäljningen av elbilar i allmänhet ökar snabbare än vad Tesla lyckas öka sin försäljning.
https://cleantechnica.com/2022/10/31/10 ... -globally/
https://cleantechnica.com/2022/11/01/to ... -globally/
Kollar vi på hela året så har laddbara bilar en marknadsandel på 13% där rena elbilar står för 9,3%.
Kollar vi på listan över top 20 så ser vi att Tesla har de två första platserna med Model Y i klar ledning men Model 3 är inte så långt ifrån att tappa plats två. Vi kan även se att kinesiska bilar har flera av de kommande placeringarna innan vi kommer ner till ID4 på plats 9.
Kollar vi på tillverkare och räknar med laddhybrider så har Tesla sen ett tag tillbaka tappat förstaplatsen till förmån för BYD som även under Teslas peackmånad september tog förstaplatsen. BYD kan nog känna sig säkra på att ta förstaplatsen i år något som Tesla har kunnat göra flera år nu senaste tiden. Under Tesla är det dock långt ner till nästa.
Kollar vi däremot endast på försäljningen av rena elbilar så leder Tesla fortfarande men de har tappat marknadsandelar då försäljningen av elbilar i allmänhet ökar snabbare än vad Tesla lyckas öka sin försäljning.
https://cleantechnica.com/2022/10/31/10 ... -globally/
https://cleantechnica.com/2022/11/01/to ... -globally/