Teslapodden!

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Teslapodden!

Inlägg av gellerstam »

Snyggt att ni ändrat första posten så att all den aktuella infon finns först i tråden.!! Exemplariskt!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Teslapodden!

Inlägg av bylund »

gellerstam skrev:
Snyggt att ni ändrat första posten så att all den aktuella infon finns först i tråden.!! Exemplariskt!
Och tack för påpekandet! Man ser som inte sånt när man bara klickar på första olästa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Teslapodden!

Inlägg av Herr X »

Då är nästa avsnitt av Teslapodden ute!
http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Teslapodden!

Inlägg av djFabbe »

Bild
Teslapodden, S1E2: Sveriges sämsta stad

I detta avsnitt:
Vi är tillbaka med ett nytt avsnitt! Denna gång om Sveriges sämsta stad för elbilister. Lite om it-säkerhet i din Tesla. Och varför stämmer Anders träff med en mystisk man på en parkeringsplats i Lettland?

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Teslapodden!

Inlägg av blincoln »

grenhall skrev:
danni skrev:
grenhall skrev:
blincoln skrev:
vad ska jag nu ha i lurarna på cykeln till jobbet imorgon?
Motvind. Motvind får du. Det är alltid motvind i detta förbannade landskap.
Klaga inte. Ni slipper i alla fall alla jävla backar precis överallt.
Hellre motvind än små kullar. ;)
Förutom det kalla gruset som jag tvingas äta till frukost så har jag 50 höjdmeter uppför till jobbet. Då krävs det bra och folkbildande program i lurarna Bild

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Teslapodden!

Inlägg av Lessmog »

blincoln skrev:
grenhall skrev:
danni skrev:
grenhall skrev:
blincoln skrev:
vad ska jag nu ha i lurarna på cykeln till jobbet imorgon?
Motvind. Motvind får du. Det är alltid motvind i detta förbannade landskap.
Klaga inte. Ni slipper i alla fall alla jävla backar precis överallt.
Hellre motvind än små kullar. ;)
Förutom det kalla gruset som jag tvingas äta till frukost så har jag 50 höjdmeter uppför till jobbet. Då krävs det bra och folkbildande program i lurarna Bild

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Ja, Lundatrakten är jävligt backig. Ständig motvind. Och uppför även hem! Vill inte ens tänka på hur det måste vara att tvingas börja dagen med att klättra upp ur ett hål mitt i gatan där man bor! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Teslapodden!

Inlägg av Herr X »

Är det någon som hunnit att lyssna på nästa avsnitt ännu? Sugen på att höra vad ni tycker!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
tomhe
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 jul 2016 11:29
Ort: Linköping

Re: Teslapodden!

Inlägg av tomhe »

Bra flyt och högt underhållningsvärde. Ser fram mot nya avsnitt. Och nu låter ljudet riktigt bra från er båda.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Teslapodden!

Inlägg av Anders77 »

Ja det var klart bättre produktion denna gång.

Dock första 7 min kunde varit effektivare. Lite långt försnack om jag skall vara ärlig.

Men underhållande helt klart.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Teslapodden!

Inlägg av djFabbe »

Anders77 skrev:
Ja det var klart bättre produktion denna gång.

Dock första 7 min kunde varit effektivare. Lite långt försnack om jag skall vara ärlig.

Men underhållande helt klart.
Tusen tack för feedbacken! Vi ska ta till oss detta. Precis som med Teslas bilar gör vi gradvisa förbättringar med jämna mellanrum för att slutprodukten ska bli bättre och bättre! ;)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Teslapodden!

Inlägg av gellerstam »

Bra Mycke bättre ljud! :-)

Mycket bra pod. Men lite positiv kritik vill jag gärna ge ändå.

Blir lite ytligt när ni vill ha in då mycket på 30min. Som nämnts tidigare korta välkomstbubblet. Ni kunde tex. Varit mer detaljerade om Wrappen. Efter som ni nu tog upp ämnet.

Jag tänker att de flesta som lyssnar kommer härifrån tcs. Och då vet vi redan rätt mkt om Tesla å så. Därför vore det bra om ni börjar ytligt på ämnena men även att ni snöar in på ngn detalj... Gå på djupet på något. Försök hitta det där extra, det som inte redan står på förstasidan. Försök ge oss en, ahaaaa, uplevelse. ;-)

Super bra podat!! :-) proffsigt helt enkelt.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Teslapodden!

Inlägg av Anders77 »

gellerstam skrev:
Bra Mycke bättre ljud! :-)

Mycket bra pod. Men lite positiv kritik vill jag gärna ge ändå.

Blir lite ytligt när ni vill ha in då mycket på 30min. Som nämnts tidigare korta välkomstbubblet. Ni kunde tex. Varit mer detaljerade om Wrappen. Efter som ni nu tog upp ämnet.

Jag tänker att de flesta som lyssnar kommer härifrån tcs. Och då vet vi redan rätt mkt om Tesla å så. Därför vore det bra om ni börjar ytligt på ämnena men även att ni snöar in på ngn detalj... Gå på djupet på något. Försök hitta det där extra, det som inte redan står på förstasidan. Försök ge oss en, ahaaaa, uplevelse. ;-)

Super bra podat!! :-) proffsigt helt enkelt.
Tror inte de flesta är, eller åtminstone, kommer vara här ifrån. Så svårigheten blir för dem att hålla oss nerdar nöjda, samtidigt som nya lyssnare skall få upp sitt intresse mer. Så de måste blanda och för oss alla.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Teslapodden!

Inlägg av AGCF »

Det var toppen. Blev aldrig uttråkad. Har tidigare lyssnat lite på 2 amerikanska teslapoddar som jag hittade då men de gav mig ingen ny info eller några intressanta spekulationer. Däremot mycket nämnande av sponsorer :) De får ni skaffa också snart
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Teslapodden!

Inlägg av zyax »

Tycker att denna var bättre. Bra analys av vad Stjernkvist kläckte ur sig i SR etc...

Eftersom Herr X nämnde sin resa i icke-SuC-land så vill jag kanske ha en längre utläggning om det där om det finns något som passar för radion. För övrigt, Fabians försök till lettiska är ju bara för bra, eller? ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Teslapodden!

Inlägg av 12man »

finns upplåst varnng, inställbar, i visibletesla
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Teslapodden!

Inlägg av TiborBlomhall »

Kanonbra!

Ni borde dock svära mer för att leva upp till [EXPLICIT] klassningen speaker.com gett er :shock:
Eller hitta inställningen hur man tar bort den ;)
Skulle vara dumt om någon inte vågar eller hindras lyssna pga den stämpeln.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Teslapodden!

Inlägg av akeller »

Jättebra pod, men alldeles för kort. Kan ni inte köra som radio istället så kan jag höra er i lurarna hela dagen. :D
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Teslapodden!

Inlägg av nicklasandersson »

Gott med ytterligare ett avsnitt, rev av det direkt.
Bättre ljud och en härligt positiv anda. Sedan gillar jag ju er dialekt (kan det bero på att jag är uppvuxen i Götet?) ;)

Fått ytterligare två kompisar att börja lyssna och de har blivit intresserade utan att de läser forumet här, så jag tror på en bra mix av lite vanligt snack och någon djupdykning.
Ser fram emot laddning och olika kontakter i nästa podd.
Vad kommer jag behöva ha med mig för adaptrar, var är med i Teslas goodie-bag och vad behöver jag skaffa själv?
En ChaDeMo-adapter låter som ett måste eller? Har inte Clever det på alla sina laddare och lämnar vi SuC-nätverket är det det näst bästa?
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Teslapodden!

Inlägg av HelectriC »

nicklasandersson skrev:
Gott med ytterligare ett avsnitt, rev av det direkt.
Bättre ljud och en härligt positiv anda. Sedan gillar jag ju er dialekt (kan det bero på att jag är uppvuxen i Götet?) ;)

Fått ytterligare två kompisar att börja lyssna och de har blivit intresserade utan att de läser forumet här, så jag tror på en bra mix av lite vanligt snack och någon djupdykning.
Ser fram emot laddning och olika kontakter i nästa podd.
Vad kommer jag behöva ha med mig för adaptrar, var är med i Teslas goodie-bag och vad behöver jag skaffa själv?
En ChaDeMo-adapter låter som ett måste eller? Har inte Clever det på alla sina laddare och lämnar vi SuC-nätverket är det det näst bästa?
Chademoadapter är mycket bra att ha. Clever har inte adapter för Teslas bilar vid sina laddstolpar. Chademokontakten passar rakt in i tex Nissan Leaf, men laddkontakten på Tesla ser helt annorlunda ut, därav behovet av adaptern.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Teslapodden!

Inlägg av kangru »

Nya avsnittet var bra som helhet, lite mycket fluff i introt och i avslutningen men annars bra.

Skulle gärna se en diskussion kring diverse tillbehör och deras vara eller inte, tex vilka egenskaper har de olika vinterdäcken som finns hos Tesla och andra. Samt tex eftermarknads mittkonsoler, mugghållare osv.

Tips och tricks kring hur man överlever diverse begränsningar i navigatorn osv.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Teslapodden!

Inlägg av Herr X »

nicklasandersson skrev:
Fått ytterligare två kompisar att börja lyssna och de har blivit intresserade utan att de läser forumet här, så jag tror på en bra mix av lite vanligt snack och någon djupdykning.
Att hitta nivån är enormt svårt... fick en kommentar från en person utan större Teslainsikt att det flög över huvudet när vi talade om laddning i programmet om Norrköping. Jag tror att det är helt omöjligt att göra alla lyssnargrupper helt nöjda, men vi försöker göra programmen så att så många som möjligt ändå ska kunna uppskatta det vi talar om.
akeller skrev:
Jättebra pod, men alldeles för kort. Kan ni inte köra som radio istället så kan jag höra er i lurarna hela dagen. :D
De kommande programmen blir lite längre - 45-55 minuter vardera. Jag tror att vi kommer att landa i omkring 45 minuter per program. Radio dygnet runt kommer vi inte att göra - redan efter 45 minuter kontinuerligt Teslasnack blir man rejält mosig i hjärnan :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Teslapodden!

Inlägg av chpaulin »

Jätteintressant och bra avsnitt tycker jag :)

Bra att ni tog er tiden och förklarade hur Norrköpings kommunstyre tänker fel. Tror precis som ni att kommunen måste finnas med och styra med både morot och piska och det är inte primärt snabbladdare de skall kämpa för. De bör införa krav på x laddplatser i alla nybyggda brf:er med garage och y (y >> x) laddplatser i alla kommunala parkeringshus. De kan införa subventioner för existerande brf:er som vill lägga till laddning till några platser i sitt garage. Och slutligen som ni även nämnde sätta stolpar vid kommunala dygnsparkeringar runt i staden.

Vi pratar inte om 22kWh, det räcker att initialt erbjuda 3,6 eller 7,2 med Typ2 (kanske till och med 2,3). Sen skadar det väl inte att de överdimensionerar kablaget heller inför framtida uppgraderingar. Norrköpings nuvarande "laddinfrastruktur" håller sakta men säkert på att rosta bort.

Att kunna snabbladda vid ICA är såklart nice men det kan ICA stå för som en edge mot Konsum för att dra kunder.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Teslapodden!

Inlägg av djFabbe »

TiborBlomhall skrev:
Kanonbra!

Ni borde dock svära mer för att leva upp till [EXPLICIT] klassningen speaker.com gett er :shock:
Eller hitta inställningen hur man tar bort den ;)
Skulle vara dumt om någon inte vågar eller hindras lyssna pga den stämpeln.
Explicit-taggen finns där eftersom Apple notoriskt plockar bort podcaster om de upptäcker minsta lilla "jävlar" eller "fan". Det är kort sagt amerikanska familjevärderingar som gäller på iTunes, även om det i svenska öron inte låter så farligt. Så för att slippa beepa bort alla kraftuttryck och inte riskera bli bannade från iTunes är det säkrast att ha Explicit-taggen kvar. :)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslapodden!

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
nicklasandersson skrev:
Fått ytterligare två kompisar att börja lyssna och de har blivit intresserade utan att de läser forumet här, så jag tror på en bra mix av lite vanligt snack och någon djupdykning.
Att hitta nivån är enormt svårt... fick en kommentar från en person utan större Teslainsikt att det flög över huvudet när vi talade om laddning i programmet om Norrköping. Jag tror att det är helt omöjligt att göra alla lyssnargrupper helt nöjda, men vi försöker göra programmen så att så många som möjligt ändå ska kunna uppskatta det vi talar om.
Bra att ni spelar lite på att det är en som är novis och en som kan och förklarar. Det är ofta ett bra trick för att få med de där lite enklare frågorna. Laddningen var en sådan men hamnade nog på lite för hög nivå ändå, tror inte att en genomsnittlig kommunpolitiker hade hängt med ;) (sorry Ander77).
Det är ju viktigt att förstå att elbilar laddas hemma på natten, inte vid badhuset eller köpcentrumet. Allt för många skriker efter snabbladdare när de egentligen behöver ett 1-fas på 10A hemma vid lägenheten där bilen står i många många timmar per dag.
akeller skrev:
Jättebra pod, men alldeles för kort. Kan ni inte köra som radio istället så kan jag höra er i lurarna hela dagen. :D
De kommande programmen blir lite längre - 45-55 minuter vardera. Jag tror att vi kommer att landa i omkring 45 minuter per program. Radio dygnet runt kommer vi inte att göra - redan efter 45 minuter kontinuerligt Teslasnack blir man rejält mosig i hjärnan :)
Bra det här avsnittet kändes för kort. Denna veckas podd hade inte mått dåligt av djupare diskutioner om laddning och var den görs.

Totalt sett en av de bästa Tesla poddarna så håll uppe tempot :)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Teslapodden!

Inlägg av leiflodde »

nicklasandersson skrev:
Gott med ytterligare ett avsnitt, rev av det direkt.
Bättre ljud och en härligt positiv anda. Sedan gillar jag ju er dialekt (kan det bero på att jag är uppvuxen i Götet?) ;)

Fått ytterligare två kompisar att börja lyssna och de har blivit intresserade utan att de läser forumet här, så jag tror på en bra mix av lite vanligt snack och någon djupdykning.
Ser fram emot laddning och olika kontakter i nästa podd.
Vad kommer jag behöva ha med mig för adaptrar, var är med i Teslas goodie-bag och vad behöver jag skaffa själv?
En ChaDeMo-adapter låter som ett måste eller? Har inte Clever det på alla sina laddare och lämnar vi SuC-nätverket är det det näst bästa?
Teslas goodie-bag finns bara adapter till 240 och 400 V (16A)

Jag gillar att inte sakna något på turerna och har följande lilla samling i frunken,. Jag har använd alla utom blåa "Camping" kontakten... jo saknas en en säkring mellan 16A till 32A men funkar ändå.

Eller har jag missat något?

PS har bara enkel laddare
20160312_112049_resized (1).jpg
Skriv svar