Teslapodden!

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

kofoten
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 jul 2014 22:39

Re: Teslapodden!

Inlägg av kofoten »

Inspirerande podd! :)

Tänkte lite på ljudet/diskanten i din bil, det är inte så att den behöver spelas in? Eller görs sånt från fabrik?

Iaf när man köper nya element löst så är det ett måste, vissa behöver typ 100 timmar. Gärna med rosa brus
Användarvisningsbild
Jmn
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 jun 2016 23:31
Ort: Sundsvall

Re: Teslapodden!

Inlägg av Jmn »

Lyssande av senaste avsnittet... att säljaren inte ska vara på är helt felaktig. Tror snarare att det är ett premiumbilfenomen, alltså att det är betydligt färre som faktist är spekulanter pga priset. De var precis som ni sa i början mot mig, men nör de hade förstört att jag mest troligt skulle köpa bilen så blev de sjukt på. Ringde , mailade och var iofs mycket hjälpsam men de slet verkligen för att få igenom beställningen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslapodden!

Inlägg av LarsL »

Jmn skrev:
Lyssande av senaste avsnittet... att säljaren inte ska vara på är helt felaktig. Tror snarare att det är ett premiumbilfenomen, alltså att det är betydligt färre som faktist är spekulanter pga priset. De var precis som ni sa i början mot mig, men nör de hade förstört att jag mest troligt skulle köpa bilen så blev de sjukt på. Ringde , mailade och var iofs mycket hjälpsam men de slet verkligen för att få igenom beställningen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Teslas säljare har fungerat på ett rimligt sätt. De ringde faktiskt upp och försökte motivera mig till att slå till efter provkörningen. Ja, de fick mig nästan att vända mitt beslut... nästan. Det har jag aldrig råkat ut för hos någon annan bilsäljare, de brukar vara rätt loja.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Teslapodden!

Inlägg av Beigler »

Jmn skrev:
Lyssande av senaste avsnittet... att säljaren inte ska vara på är helt felaktig. Tror snarare att det är ett premiumbilfenomen, alltså att det är betydligt färre som faktist är spekulanter pga priset. De var precis som ni sa i början mot mig, men nör de hade förstört att jag mest troligt skulle köpa bilen så blev de sjukt på. Ringde , mailade och var iofs mycket hjälpsam men de slet verkligen för att få igenom beställningen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag upplever säljarna som vilka bilhandlare som helst. Flera felaktigheter och toma löften för att få köpet att bli av.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Teslapodden!

Inlägg av djFabbe »

kofoten skrev:
Inspirerande podd! :)

Tänkte lite på ljudet/diskanten i din bil, det är inte så att den behöver spelas in? Eller görs sånt från fabrik?

Iaf när man köper nya element löst så är det ett måste, vissa behöver typ 100 timmar. Gärna med rosa brus
Tusen tack för de fina orden!

Ärligt talat, jag tror inte riktigt på det här med inspelning. Vet att det pratas en massa om detta i ljudkretsar - men det finns mycket mumbojumbo och placebo i den branschen, måste jag säga. Kan inte låta bli att tänka som en läkare här. (Bästa exemplet jag har är när polaren hade köpt en maskin till sin studio som skulle göra att allt lät bättre. Vi lyssnade A/B en hel kväll och tyckte att det lät fantastiskt när vi slog på den - bara för att polaren dagen därpå fick erkänna att han blandat ihop reglagen - när vi trodde maskinen var på var den eg bypassad (av)!) Hur vet man tex om ljudsystemet är inspelat eller om det bara är jag som vant mig vid (o)ljudet? Om det finns en "äkta" inspelningseffekt, skulle jag tippa på att den är ganska marginell. Själv har jag förbrukat ett ganska stort antal hifi-högtalare, studiomonitorer och hörlurar genom åren. Aldrig ägnat inspelning en tanke. Så som mitt ljud i Teslan låter nu tror jag absolut inte att avsaknad av inspelning ensamt är orsaken tyvärr...
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
kofoten
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 jul 2014 22:39

Re: Teslapodden!

Inlägg av kofoten »

Haha jo att det finns en massa mabojambo i hifi branschen kan jag lätt skriva under på.

Bara "grejen" med högtalarkablar, där vissa kan lägga fler tusentals koronor, sen använder högtalaren passiva filter i och "billigt" internt kablage...

Tycker dock att just inspelning är relevant, men lever man med ljudet undertiden så blir det givetvis svårt att märka skillnad
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Teslapodden!

Inlägg av danni »

HiFi är på många sätt den manliga motsvarigheten till kristallhealing och astrologi... Finns så mycket skit. Just det där med inspelning har jag verkligen försökt läsa på om och jag är väldigt skeptisk. Trots det har jag själv tyckt mig uppleva inspelningseffekter många gånger. Jag tror en viktig anledning till att många upplever det så är att man faktiskt behöver tid att vänja och anpassa sig själv till hur ett ljudsystem låter. Som t.ex. när jag köpte ett par highend-hörlurar med väldigt klart definierad, eller till och med vass, diskant. I början tyckte jag att diskanten var rent av obehaglig på många låtar, men efter ett tag tyckte jag bara det var kristallklart och vackert. Hade hörlurarna spelats in eller hade jag vant mig och lärt mig uppskatta den väldigt markerade diskanten?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Teslapodden!

Inlägg av djFabbe »

danni skrev:
HiFi är på många sätt den manliga motsvarigheten till kristallhealing och astrologi... Finns så mycket skit. Just det där med inspelning har jag verkligen försökt läsa på om och jag är väldigt skeptisk. Trots det har jag själv tyckt mig uppleva inspelningseffekter många gånger. Jag tror en viktig anledning till att många upplever det så är att man faktiskt behöver tid att vänja och anpassa sig själv till hur ett ljudsystem låter. Som t.ex. när jag köpte ett par highend-hörlurar med väldigt klart definierad, eller till och med vass, diskant. I början tyckte jag att diskanten var rent av obehaglig på många låtar, men efter ett tag tyckte jag bara det var kristallklart och vackert. Hade hörlurarna spelats in eller hade jag vant mig och lärt mig uppskatta den väldigt markerade diskanten?
+1 på allt du skriver Danni. Nu är jag inte värsta Max Martin, men jag har en platinaskiva i ryggen - och om det något jag lärt mig av otaliga timmar i studion så är det att lita på mina öron. Låter det inte bra så låter det inte bra. Och ljudet i Teslan har fler problem än bara diskanten. Men så har jag hört massvis med svindyra system låta rätt illa. Skulle jag nog aldrig köpa några andra högtalare än studiomonitorer (helst från Genelec), även till hemmabio osv. Fattar inte varför inte fler förstår detta - i princip allt ljud som produceras/mastras kommer någon gång genom processen att referenslyssnas mot ett par Genelecmonitorer (standard i alla studios) - det är svårslaget för andra tillverkare.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Teslapodden!

Inlägg av Jocce »

Kära Teslapodden!
Lyssnade precis på sista avsnittet! Alltid trevligt och skoj! :) Ser alltid fram emot nästa avsnitt och ni blir bättre och bättre! :)

Ni pratade lite om repor på nyckeln/foben..

PMa mig era postadresser så ska jag skicka över ett Silikonfodral till Foben (Model S).

Har i dagsläget Röd, Grå, Rosa, Ljusblå samt Svart (endast en kvar :O) av dem!

Med lite Tålamod så kanske jag får fram någon mer till Model X också, men de är slut för tillfället!


Så dra ett PM så skickar jag över det :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
kofoten
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 jul 2014 22:39

Re: Teslapodden!

Inlägg av kofoten »

Intressant disskution det blev!

Vad tycker du är största skillnaden mellan just studio och "vanliga" högtalare fabbe, mer exakt linjära ?

Skulle nog tro att dina lurar hade spelat in sig danni, men sen hade du väl vant dig lite också.

Fick ett par nya hörselskydd med radio (ljudkvalitén är sådär men principen) i jobbet för ett tag sen, var samma model som de förra jag hade och det var en klar skillnad, ville knappt byta mot de gammla jag hade som knappt höll ihop...

Sen kan de iof bytt element också, men stör mig mindre på ljudet nu, vad de nu beror på ;)
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Teslapodden!

Inlägg av djFabbe »

kofoten skrev:
Intressant disskution det blev!

Vad tycker du är största skillnaden mellan just studio och "vanliga" högtalare fabbe, mer exakt linjära ?
Ja delvis är det väl så att man i studiomonitorer inte drar på så fullt med loudness (mer bas + diskant) som hifisystem, men mycket handlar om diskanten som i studiomonitorer oftast är klarare. När man sedan referenslyssnar mot ett hifisystem känns det typ som att det ligger ett papper framför högtalaren. Basen är också oftast mer exakt (vissa kanske skulle säga tråkig), men inte alls lika bullrig som som i hifisystem. Det går att få mycket bas även ur studiomonitorer om man vill det (jag vill det :-) ) men det blir en annan, tydligare karaktär.

Det resulterar i att största skillnaden mellan bra studiomonitorer och hifisystem är att om du får mixen att låta fint i dina monitorer så kommer mixen låta hyggligt i - i princip - alla andra system. Det beror sannolikt på att de, precis som du säger, har en mer linjär återgivning än hifihögtalare.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Teslapodden!

Inlägg av djFabbe »

Jocce skrev:
Kära Teslapodden!
Lyssnade precis på sista avsnittet! Alltid trevligt och skoj! :) Ser alltid fram emot nästa avsnitt och ni blir bättre och bättre! :)

Ni pratade lite om repor på nyckeln/foben..

PMa mig era postadresser så ska jag skicka över ett Silikonfodral till Foben (Model S).

Har i dagsläget Röd, Grå, Rosa, Ljusblå samt Svart (endast en kvar :O) av dem!

Med lite Tålamod så kanske jag får fram någon mer till Model X också, men de är slut för tillfället!


Så dra ett PM så skickar jag över det :)


/Jocce
Oj, vad generöst! Skickar iväg ett PM på direkten!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Teslapodden!

Inlägg av 18650 »

Jag följer RTL och provade talking tesla. RTL är ju bra i mina ögon men Ryan är en smula långrandig. Han kan mala på om exakt samma sak i 10minuter. Men på senare dagar börjar det bli bättre flow. Talking Tesla är som ett P3 program där de sitter ganska många i studion och en av dem konstant gapflabbar. Brukar vara en tjej på P3 här är det en kille. Det förstör i mina ögon hela programmet när en person sitter och gapflabbar. En av dem brukar dessutom VRÅLA ord slumpvis. Heter det tourettes när man gör så? Sak samma, det gjorde i vart fall att jag strök prenumerationen. Teslapodden är dock trevlig och behaglig att lyssna på. Två personer med inbjuden gäst då och då är ett perfekt format för mig. Bra balans mellan teknisk nivå och bara vanliga människors och deras vardag. Minus för ljudkvaliteten på Danny över telefon som inbjuden gäst angående förmånsvärden. Det är nästan inte gör bart att höra vad han säger när man sitter i bilen. Ni borde kunna få till lika bra kvalitet som ni andra har exempelvis via hangouts, skype eller något mer modernt media än telefonlina.

Hade den funnits att tillgå via podbean så vore det toppen. Använder inte apple nämligen.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Teslapodden!

Inlägg av Herr X »

18650 skrev:
Minus för ljudkvaliteten på Danny över telefon som inbjuden gäst angående förmånsvärden. Det är nästan inte gör bart att höra vad han säger när man sitter i bilen. Ni borde kunna få till lika bra kvalitet som ni andra har exempelvis via hangouts, skype eller något mer modernt media än telefonlina.
Dannis ljud kommer från Skype och är en fallbacklösning eftersom det blev problem med den primära ljudupptagningen. Andra gäster kommer låta bättre.

Nytt avsnitt kl. 12 idag!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Teslapodden!

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt nu på teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
amiga
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 feb 2015 13:35
Ort: Haninge

Re: Teslapodden!

Inlägg av amiga »

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Teslapodden!

Inlägg av djFabbe »

Nytt avsnitt ute nu av Teslapodden!
Bild
Teslapodden: Model X – Teslas långsammaste bil

I detta avsnitt:
Anders har efter lång väntan äntligen fått sin Tesla Model X!

Men varför gör Tesla alls en SUV? Är det bara för att Elon Musk har 5 barn? Vi går igenom bilen med utgångspunkt ur presentationen som gjordes redan 2012. Anders briljerar med fina ord som kardanaxel, och självklart pratar vi om den stora show-stoppern: Falkonvingdörrarna med inspiration från ”Back to the future”.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Trevlig lyssning!

ps:
För er som undrar över referensen Pom-Pom-bröderna:
Senast redigerad av djFabbe, redigerad totalt 1 gånger.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Teslapodden!

Inlägg av Peter Holm »

Frukost och Teslapodd på väg till Arvidsjaur. Tack för underhållningen.

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Teslapodden!

Inlägg av Challe76a »

Hoppas ni sjunger snapsvisan som vann SM i nästa pod! :D
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Teslapodden!

Inlägg av ochso »

Riktigt bra podd som vanligt, kul att lyssna på!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Teslapodden!

Inlägg av HelectriC »

djFabbe skrev:
Nytt avsnitt ute nu av Teslapodden!
Bild
Teslapodden: Model X – Teslas långsammaste bil

I detta avsnitt:
Anders har efter lång väntan äntligen fått sin Tesla Model X!

Men varför gör Tesla alls en SUV? Är det bara för att Elon Musk har 5 barn? Vi går igenom bilen med utgångspunkt ur presentationen som gjordes redan 2012. Anders briljerar med fina ord som kardanaxel, och självklart pratar vi om den stora show-stoppern: Falkonvingdörrarna med inspiration från...
Ni som pratar till massorna, säkert bra att använda korrekt namn. Finns ingen fågel som på svenska heter falkon, bara öl. Falkvingedörrar blir rätt på svenska.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Teslapodden!

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Finns ingen fågel som på svenska heter falkon, bara öl. Falkvingedörrar blir rätt på svenska.
Finns ingen öl som på svenska heter falkon, bara artilleripjäser.
Falcon blir rätt på svenska.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Teslapodden!

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Finns ingen fågel som på svenska heter falkon, bara öl. Falkvingedörrar blir rätt på svenska.
Finns ingen öl som på svenska heter falkon, bara artilleripjäser.
Falcon blir rätt på svenska.
Men nu refererar vi inte till en ölpodd.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10914
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslapodden!

Inlägg av Jerker »

Nej, rätt ska va rätt! Falkvingedörrar på svenska! Man har ju alltid sagt måsvingedörrar om stelopererade dörrar och inte den engelskspråkiga varianten moosewing doors!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Teslapodden!

Inlägg av 12man »

du menar korsning mellan en älg och pegas
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar