Teslapodden!

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslapodden!

Inlägg av Jerker »

12man skrev:
du menar korsning mellan en älg och pegas
Javisst!Bild
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Teslapodden!

Inlägg av djFabbe »

Om en timma är ett rykande färskt avsnitt ute! Idag om presentationen av AP 2.0, nya autopilothårdvaran! :-)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Teslapodden: Självkörande Teslor redan nästa år

Inlägg av djFabbe »

Nytt avsnitt ute nu av Teslapodden!
Bild
Teslapodden: Självkörande Teslor redan nästa år

I detta avsnitt:
Alla bilar som nu rullar ut från Teslafabriken är potentiellt självkörande! De är nämligen utrustade med alla sensorer som Tesla menar behövs för självkörande drift. Hur kommer det fungera egentligen? När kommer bilarna bli helt autonoma? Och hur blir det med autonom drift i Model 3? Vi rätar ut frågetecknen om det nya sensorpaketet och funderar och spekulerar. Redan nu har Fabians Tesla repat sig själv - vems fel är det? Dessutom: Varför har Norska blöjor så dålig passform på Anders barn?


Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Trevlig lyssning!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Teslapodden!

Inlägg av ochso »

Riktigt bra, återigen har ni förgyllt promenaden till och från jobbet. Bra jobbat med podden!!
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Teslapodden!

Inlägg av Jocce »

Lyssnade på senaste podden igår under motionsrundan! Som vanligt skoj och trevligt!
Mycket intressant input gällande nya AP 2.0, val av sensorer (kameror) m.m., samt jämförelse mot t.ex. Volvos "metod" att hantera trafiksituationer!

Tackar än en gång! :)


Har Fob-fodralen kommit fram?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Teslapodden!

Inlägg av 18650 »

Väldigt mycket fokus på att nya hårdvaran inte kommer vara nog bra. Jag hoppas ni har fel givetvis och ser fram emot när bilarna kan köra sig själva. Kanske blir det ett bonussystem där man kan samla poäng genom att torka av kameralinser på strandande Teslor framöver, eller rent av köra den manuellt förbi ett ställe där dan inte själv klarar av att ta sig förbi. Kanske genom en remote key eller med en follow me funktion så den följer din bil. När man torkat 1000 kameralinser får man en handväska och vid 10000 linser en uppsättning gunmetal 22" hjul.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Teslapodden!

Inlägg av Herr X »

18650 skrev:
Väldigt mycket fokus på att nya hårdvaran inte kommer vara nog bra. Jag hoppas ni har fel givetvis och ser fram emot när bilarna kan köra sig själva.
Jag ser det närmast som en självklarhet att hårdvaran inte kommer vara tillräcklig för framtidens helt autonoma fordonstrafik. Att de nya bilarna med den uppdaterade hårdvaran kommer kunna köra själva under fina omständigheter tar jag för givet, men som vi sa i programmet är detta det första riktiga försöket som någon gör på att konstruera autonoma fordon för vanliga konsumenter. Att man har träffat exakt rätt med hårdvaran på första försöket känns väldigt osannolikt - historiskt sett har teknologi evolverats fram till mogen nivå.
Redan när jag köpte min första mobiltelefon för 20 år sedan, pratade Telia om "det mobila kontoret". Men i praktiken var telefonens funktioner allt för dåliga för att kunna ersätta mina andra verktyg - i nödfall kunde jag få iväg något kort mail på den, men den var långt ifrån något mobilt kontor. Min moderna mobiltelefon däremot kan på riktigt fungera som ett mobilt kontor om det behövs, jag har i stort sett allt jag behöver där för att kunna vara borta från kontoret en vecka. Den har evolverats fram till en mogen nivå - Ericssons och Telias första "take" på det mobila kontoret var inte tillräckligt bra.

Nu är det ju inte förbjudet att använda en gammal Ericsson-telefon från 90-talet till mobilt kontor, men den är så dålig på att ersätta kontorets övriga utrustning att få (ingen) faktiskt gör det idag. I analogin med framtidens autonoma trafik, kommer det däremot vara en säkerhetsrisk att ha bilar rullande på vägarna med för dålig teknik, och det är inte alls orimligt att de Teslabilar som nu förses med den nya sensorsviten inte klarar framtidens regulatoriska krav när det gäller autonom drift och därmed inte får rulla autonomt, även om de tekniskt är kapabla till det.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Teslapodden!

Inlägg av Herr X »

Jocce skrev:
Lyssnade på senaste podden igår under motionsrundan! Som vanligt skoj och trevligt!
Mycket intressant input gällande nya AP 2.0, val av sensorer (kameror) m.m., samt jämförelse mot t.ex. Volvos "metod" att hantera trafiksituationer!

Tackar än en gång! :)


Har Fob-fodralen kommit fram?
Ja de har kommit fram! Tusen tack! :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Teslapodden!

Inlägg av Beigler »

Herr X skrev:
18650 skrev:
Väldigt mycket fokus på att nya hårdvaran inte kommer vara nog bra. Jag hoppas ni har fel givetvis och ser fram emot när bilarna kan köra sig själva.
Jag ser det närmast som en självklarhet att hårdvaran inte kommer vara tillräcklig för framtidens helt autonoma fordonstrafik. Att de nya bilarna med den uppdaterade hårdvaran kommer kunna köra själva under fina omständigheter tar jag för givet, men som vi sa i programmet är detta det första riktiga försöket som någon gör på att konstruera autonoma fordon för vanliga konsumenter. Att man har träffat exakt rätt med hårdvaran på första försöket känns väldigt osannolikt - historiskt sett har teknologi evolverats fram till mogen nivå.
Redan när jag köpte min första mobiltelefon för 20 år sedan, pratade Telia om "det mobila kontoret". Men i praktiken var telefonens funktioner allt för dåliga för att kunna ersätta mina andra verktyg - i nödfall kunde jag få iväg något kort mail på den, men den var långt ifrån något mobilt kontor. Min moderna mobiltelefon däremot kan på riktigt fungera som ett mobilt kontor om det behövs, jag har i stort sett allt jag behöver där för att kunna vara borta från kontoret en vecka. Den har evolverats fram till en mogen nivå - Ericssons och Telias första "take" på det mobila kontoret var inte tillräckligt bra.

Nu är det ju inte förbjudet att använda en gammal Ericsson-telefon från 90-talet till mobilt kontor, men den är så dålig på att ersätta kontorets övriga utrustning att få (ingen) faktiskt gör det idag. I analogin med framtidens autonoma trafik, kommer det däremot vara en säkerhetsrisk att ha bilar rullande på vägarna med för dålig teknik, och det är inte alls orimligt att de Teslabilar som nu förses med den nya sensorsviten inte klarar framtidens regulatoriska krav när det gäller autonom drift och därmed inte får rulla autonomt, även om de tekniskt är kapabla till det.
Jag tror tyvärr du har helt rätt. Frågan är hur länge det funkar att Elon säljer saker som inte levereras. Han må vara hur grym som helst. Men det finns en gräns för när folk tröttnar och när varumärket blir så skadat att det inte går att reparera. Den stora massan kunder har betydligt lägre acceptans för avsaknad i leverans än vad vi sekterister har. Jag hoppas att jag har fel.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Teslapodden!

Inlägg av Jocce »

Herr X skrev:
Jocce skrev:
Lyssnade på senaste podden igår under motionsrundan! Som vanligt skoj och trevligt!
Mycket intressant input gällande nya AP 2.0, val av sensorer (kameror) m.m., samt jämförelse mot t.ex. Volvos "metod" att hantera trafiksituationer!

Tackar än en gång! :)


Har Fob-fodralen kommit fram?
Ja de har kommit fram! Tusen tack! :)
Super :)
Så lite så :)



/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Teslapodden!

Inlägg av Herr X »

Beigler skrev:
Jag tror tyvärr du har helt rätt. Frågan är hur länge det funkar att Elon säljer saker som inte levereras. Han må vara hur grym som helst. Men det finns en gräns för när folk tröttnar och när varumärket blir så skadat att det inte går att reparera. Den stora massan kunder har betydligt lägre acceptans för avsaknad i leverans än vad vi sekterister har. Jag hoppas att jag har fel.
Här tror jag att du drar fel slutsats - i min analogi med "det mobila kontoret" ovan blev inte Ericsson eller Telia skadade av att inte kunna erbjuda ett fullfjädrat mobilt kontor eftersom folk inte saknade något de inte hade eller kunde relatera till. Jag är helt övertygad om att Teslas bilar kommer att fungera autonomt när omständigheterna är de rätta (sannolikt väldigt ofta). I de fall Teslas bilar regleras så att de inte får lov att användas, kommer ingen skugga att falla på Tesla då det i själva verket är regulatoriska myndigheter som begränsar användningen. Elon/Tesla har heller inte lovat att Teslas bilar ska kunna fungera helt autonomt i alla givna tillfällen (snöstorm, isiga vägar, orkan, kraftigt regn etc.).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Teslapodden!

Inlägg av djFabbe »

Herr X skrev:
Jocce skrev:
Lyssnade på senaste podden igår under motionsrundan! Som vanligt skoj och trevligt!
Mycket intressant input gällande nya AP 2.0, val av sensorer (kameror) m.m., samt jämförelse mot t.ex. Volvos "metod" att hantera trafiksituationer!

Tackar än en gång! :)


Har Fob-fodralen kommit fram?
Ja de har kommit fram! Tusen tack! :)
Jag fick också en spännande bonus: en jag-är-klar-med-laddningen-klockan-x-skylt! Kommer bli användbart! :)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Teslapodden!

Inlägg av Anders77 »

Jag tror att denna hårdvara kan klara behoven. 250 m sikt med kamerorna är tillräckligt tror jag.

Är själv glad över att de inte satsat hårt på radar, förstår inte heller varför ni vill ha en radar bakåt.

Annars bra podd som vanligt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslapodden!

Inlägg av Jerker »

Anders77 skrev:
Jag tror att denna hårdvara kan klara behoven. 250 m sikt med kamerorna är tillräckligt tror jag.

Är själv glad över att de inte satsat hårt på radar, förstår inte heller varför ni vill ha en radar bakåt.
Det måste ju finnas nån backup när kamerorna slaskar igen och inte ser nåt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Teslapodden!

Inlägg av Mickep »

Om man får göra en analogi med när elen kom in i folks hushåll.
Då när den kom var folk rädda och kallade elapparaterna livsfarliga men idag knäpper varje person bekymmerslös på ljuset utan att ha en tanke på säkerheten (nästan som man skrattar åt släktingarna). Tittar man tillbaka på de oisolerade sladdar och apparater som fanns är det svårt att förstå hur de ens kunde tillåtas då de var med all rätt livsfarliga, men de var trots att mycket mindre farliga än alternativen.
Jag tror att man kommer se på liknande sätt på framtiden när det gäller autonom körning om de kommer jämföra med teslas teknik idag. kommer vi få se olyckor och dödsfall, utan tvekan, men antalet kommer med all säkerhet vara mycket färre.
Frågan är hur länge hårdvaran kommer anses som bra nog, det är nog omöjligt att svara på.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Teslapodden!

Inlägg av Herr X »

Anders77 skrev:
Jag tror att denna hårdvara kan klara behoven. 250 m sikt med kamerorna är tillräckligt tror jag.

Är själv glad över att de inte satsat hårt på radar, förstår inte heller varför ni vill ha en radar bakåt.
Kameror kan bara se, men radar kan "känna". 250 meter sikt gäller under fina omständigheter, när det inte är mörkt etc.

När det ser ut så här, kan en radar bakåt exempelvis se bilar i omkörningsfilen:
Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Teslapodden!

Inlägg av Anders77 »

Radar kan bara känna fasta föremål. Djur, barn mm kan inte radarn känna.

Så vilka fasta föremål bakom är det du tänkt att en radar skall känna?

Kameran kan få problem vid dålig sikt ja. Men det reagerar nog systemet på och då vet du om problemet.

När radarn inte reagerar så kommer du aldrig veta om det.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Teslapodden!

Inlägg av Anders77 »

Men visst bilar i omkörningsfilen kanske inte syns. Men ärligt, vill du att din Tesla kör om andra bilar i snöstorm?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Teslapodden!

Inlägg av zyax »

Tycker åter igen att snöstorm och all annan form av väder då till och med militären backar ur kommer att lösas med det uppenbara, dvs hastigheten sjunker drastiskt och de system (radar blir huvudsystem) som kan se något gör så på det avstånd det kan och anpassar sig därefter, allt annat är BS.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Teslapodden!

Inlägg av Anders77 »

zyax skrev:
Tycker åter igen att snöstorm och all annan form av väder då till och med militären backar ur kommer att lösas med det uppenbara, dvs hastigheten sjunker drastiskt och de system (radar blir huvudsystem) som kan se något gör så på det avstånd det kan och anpassar sig därefter, allt annat är BS.
Radarn ser inte linjerna på vägen.

Men det gör inte kameran vid snö heller.

Men radar bakåt har ändå ingen funktion i dessa lägen ändå.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Teslapodden!

Inlägg av gellerstam »

Så om du inte litar på "total självkörningsförmåga", koppla ur den då, och kör själv. ;-) Det kommer garantera gå att göra i många bilgenerationer till. Gör som idag! Idag använder du autopiloten där den fungerar bra och du litar på den.

AP1 var mindre bra i början och blev bättre. Att det blir lika med "total självkörningsförmåga" är uttalat. Den kommer klara mer och mer vart efter som den lärsig. En vacker dag kommer den säkert även klara snövallar och snöstormar. Men varför måste den klara det från början? När du/ni lär er ngt så börjar ni ju inte med de svåraste, man börjar lätt och försiktigt och ökar på svårighetsgraden vartefter som man lärsig. AI lär sig snabbare än människor så vi får väl se hur lång tid det tar innan AP2 kan hantera snö m.m. Nästa vinter?

Man kan ju spekulera i hur de löser det. (Ja, jag antar att det kommer dröjja lite innan vi får, enligt lag, skicka runt bilen kors och tvärs utan förare.. )
Om det kommer snö på en sidokamera så kanske bilen bara låter bli att byta fil utan att du godkänner att det. Blinka manuellt och bilen byter fil. Snö på backkameran och bilen vägrar att backa utan att föraren verifierar att det är ok.
De tre kamerorna frammåt har värmetrådar i rutan och de sitter i vindrutetorkarnas fält så där är inget "problem". AP2 funktioner kommer fungera.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Teslapodden!

Inlägg av Beigler »

Herr X skrev:
Beigler skrev:
Jag tror tyvärr du har helt rätt. Frågan är hur länge det funkar att Elon säljer saker som inte levereras. Han må vara hur grym som helst. Men det finns en gräns för när folk tröttnar och när varumärket blir så skadat att det inte går att reparera. Den stora massan kunder har betydligt lägre acceptans för avsaknad i leverans än vad vi sekterister har. Jag hoppas att jag har fel.
Här tror jag att du drar fel slutsats - i min analogi med "det mobila kontoret" ovan blev inte Ericsson eller Telia skadade av att inte kunna erbjuda ett fullfjädrat mobilt kontor eftersom folk inte saknade något de inte hade eller kunde relatera till. Jag är helt övertygad om att Teslas bilar kommer att fungera autonomt när omständigheterna är de rätta (sannolikt väldigt ofta). I de fall Teslas bilar regleras så att de inte får lov att användas, kommer ingen skugga att falla på Tesla då det i själva verket är regulatoriska myndigheter som begränsar användningen. Elon/Tesla har heller inte lovat att Teslas bilar ska kunna fungera helt autonomt i alla givna tillfällen (snöstorm, isiga vägar, orkan, kraftigt regn etc.).
Om myndigheterna inte släpper till så räddas Tesla av gonggongen. Låt säga att Volvo släpper något de litar på inom ett eller två år. Då kan jag lova att svenska myndigheter kommer att vara supersnabba. Om Teslas AP2-hårdvara då inte är tillräcklig skulle åtminstone inte jag tveka att kräva en gratis uppdatering av hårdvaran. Nu är jag lyckligt lottad som fick min X genom produktion innan AP2 och kommer därför att ha en AP från dag 1. Jag hade inte blivit glad om jag beställt en AP som levereras utan AP på obestämd tid. Jag kommer heller inte att bli glad om de slutar att uppgradera AP1 så långt det bara går. De har ju sålt en bil med argumentet att de kommer att uppgradera den.

Oavsett AP, performance eller vad det nu må vara. Det finns en gräns för hur mycket folk accepterar att inte få vad de beställde. Många av oss är nördar och väntar gärna eller förlåter avsaknaden av saker. Den stora massan är inte så förlåtande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslapodden!

Inlägg av LarsL »

För att återgå till podden...

Varför bestämmer sig Göteborgskändisarna att köra sin live show från Stocholm? Det är ju elbilsmässa helgen innan i Göteborg, visserligen på fel sida älven men ändå.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Teslapodden!

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
För att återgå till podden...

Varför bestämmer sig Göteborgskändisarna att köra sin live show från Stocholm? Det är ju elbilsmässa helgen innan i Göteborg, visserligen på fel sida älven men ändå.
Jag förstod det som att de skulle vara konfrenciärer på tävlingen, och den går ju i Sthlm av nån anledning.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Teslapodden!

Inlägg av djFabbe »

Anders77 skrev:
LarsL skrev:
För att återgå till podden...

Varför bestämmer sig Göteborgskändisarna att köra sin live show från Stocholm? Det är ju elbilsmässa helgen innan i Göteborg, visserligen på fel sida älven men ändå.
Jag förstod det som att de skulle vara konfrenciärer på tävlingen, och den går ju i Sthlm av nån anledning.
Stämmer bra! Vi kände att det blev lite mycket att göra både och så vi kommer närvara i Stockholm endast. Så ta nu med mamma, pappa, barnen, legobitar och teddybjörnar och stoppa in dem i era vrålåk så ses vi på SECC i Stockholm den 19:e November! :-)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Skriv svar