Andrahandsvärde vid lätt beg Tesla typ 12000 mil
Moderator: Redaktion
Andrahandsvärde vid lätt beg Tesla typ 12000 mil
Jag är väldigt inne på att beställa en model S men jag kör mellan 3500 och 5000 mil om året i tjänsten så den Volvo jag kör nu har gått från 470000:- till 170000:-. på tre år och 12500 mil. Hur tror ni värdet håller sig på en Tesla? Är det någon som kör bilen på lika mycket som tycker att det fungerar bra?
mvh jörgen
mvh jörgen
Re: Andrahandsvärde vid lätt beg Tesla typ 12000 mil
Personligen tror jag andrahandsvärdet blir bra på en Tesla. Om du kör så där mycket så beror det lite på ditt körmönster och var du kör, huruvida jag ska rekommendera eller inte. Om du har mycket stressiga resor kors-och tvärs över dan, med över 40 mil per dag, så skulle jag råda att du väntar lite så att laddstationer hinner byggas ut mer.
Hej
Jag har precis beställt en S och bor i Löddeköpinge så närheten till en nyöppnad SC gjorde valet lite enklare och beslutet snabbare. Jag har haft samma funderingar då jag kör ca 3000 i tjänsten och ca 2000 privat så kommer nog att rulla en del till då detta nu även blir första bilen.
Personligen tror jag att 4 resp. 8 års garantier kan hjälpa till att hålla andahansvärdet upp och då tillsammans med gratis laddning som jag på sikt kommer att försvinna på senare modeller. Tyvärr var det inget svar från en kör en Tesla nu men såhär tänkte jag.
Jag har precis beställt en S och bor i Löddeköpinge så närheten till en nyöppnad SC gjorde valet lite enklare och beslutet snabbare. Jag har haft samma funderingar då jag kör ca 3000 i tjänsten och ca 2000 privat så kommer nog att rulla en del till då detta nu även blir första bilen.
Personligen tror jag att 4 resp. 8 års garantier kan hjälpa till att hålla andahansvärdet upp och då tillsammans med gratis laddning som jag på sikt kommer att försvinna på senare modeller. Tyvärr var det inget svar från en kör en Tesla nu men såhär tänkte jag.
Jag tror att andrahandsvärdet,tredjehandsvärdet kommer att vara skyhögt på teslorna.
1: Gratis laddningsmöjlighet hela bilens livslängd (tänk dig en bensin/dieselbil med gratis bränsle)
nog kommer det fortsatt att vara "gratis" förbetald laddning på SC, antingen inkluderad i bilens pris eller som en option.
2: Billiga reservdelar, eller inte så mycket som kan gå sönder ev hjulupphängningar hjullager fjädring etc,
men ingen dyr dieselpump turbo motor växellåda, kamremsbyte etc.
3: batteriet kommer nog att vara ett diskussionsämne, men efter garantitidens slut runt 2019 på dom först sålda bilarna så har nog batteripriserna droppat
rejält.
4: om bensin/dieselpriset höjs, då blir dom nog ännu mera populära
Om det visar sig att dom är pålitliga och inte kräver just några reparationer, kommer nog också att öka suget efter beg.
1: Gratis laddningsmöjlighet hela bilens livslängd (tänk dig en bensin/dieselbil med gratis bränsle)
nog kommer det fortsatt att vara "gratis" förbetald laddning på SC, antingen inkluderad i bilens pris eller som en option.
2: Billiga reservdelar, eller inte så mycket som kan gå sönder ev hjulupphängningar hjullager fjädring etc,
men ingen dyr dieselpump turbo motor växellåda, kamremsbyte etc.
3: batteriet kommer nog att vara ett diskussionsämne, men efter garantitidens slut runt 2019 på dom först sålda bilarna så har nog batteripriserna droppat
rejält.
4: om bensin/dieselpriset höjs, då blir dom nog ännu mera populära
Om det visar sig att dom är pålitliga och inte kräver just några reparationer, kommer nog också att öka suget efter beg.
Det man skall komma ihåg med batterigarantin är dock att den inte täcker att batteriet med tid och användning tappar en del i kapacitet. Det finns väl dock omvittnat att kapacitetsförlusten inte är särskild stor men visst finns den till viss del.
Model X P100D
Jag kör ca 3000-5000 i tjänsten och har haft min Tesla sen Juli. När jag räknade på det så kom jag fram till att det var andrahandsvärdet som var den största risken. Jag tror och hoppas på vad andra i denna tråden tidigare har sagt avseende andrahandsvärdet. Min andra fundering var hur skall det fungera med laddningar när det vankas 70 och 80 mila dagar? Inga problem. SC löser redan en hel del och det kommer bara bli bättre men oxå att vid mina möten så har det alltid fungerat med laddning 16a eller 32a (har dubbelladdare) Våra kunder eller leverantörer kan alltid skaka fram ett 16a uttag som man får låna under möten. För min del är det bara plus. Varenda problem fundering innan beslutet och under väntan på bilen har kommit på skam. Så kvar finns bara andrahandsvärdet som jag får vänta något år till på, men eftersom bilen är så satans bra så kan jag nog tänka mig ta behålla den om det skulle bli katastrof.
Tillgång och efterfrågan.
De få priser man sett på beg. Tesla S har varit höga även på krockade bilar.
Lång väntetid på en ny är en annan faktor som håller upp priset.
Aluminium kaross håller upp andrahandsvärdet.
Ett nytt batteri idag tror jag kostade ca. 70.000kr och om några år kanske 50.000kr ( i USA). Men om 80% av ursprungseffekten är garanterad kvar så tror jag inte ens det avskräcker köpare av beg. Model S.
Vet många som vill köpa en beg. S
De få priser man sett på beg. Tesla S har varit höga även på krockade bilar.
Lång väntetid på en ny är en annan faktor som håller upp priset.
Aluminium kaross håller upp andrahandsvärdet.
Ett nytt batteri idag tror jag kostade ca. 70.000kr och om några år kanske 50.000kr ( i USA). Men om 80% av ursprungseffekten är garanterad kvar så tror jag inte ens det avskräcker köpare av beg. Model S.
Vet många som vill köpa en beg. S
Första bilen som jag inte ens funderat på att sälja... Model X lockar mig inte då jag tycker den är ganska ful (bara sett bild) och ingen ny model S lär komma inom överskådlig framtid. Så blir nog att äga denna kärra längre än man brukar...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Innan model S körde jag bilar som BMW M, Alpina etc.
Jag funderade en hel del på andrahandsvärdet på Teslan. Men sedan funderade jag på vad som kommer hända med alla sportbilar av typen bensin... De kommer bli iskalla när alla fattar model S och motsvarande framtida elbilar.... Dvs andrahandsvärdet på dem lär oavsett bli mycket sämre. Det är vad jag tror. (inte inräknat unika bilar)
Jag funderade en hel del på andrahandsvärdet på Teslan. Men sedan funderade jag på vad som kommer hända med alla sportbilar av typen bensin... De kommer bli iskalla när alla fattar model S och motsvarande framtida elbilar.... Dvs andrahandsvärdet på dem lär oavsett bli mycket sämre. Det är vad jag tror. (inte inräknat unika bilar)
Tack för alla svar!
Det får nog bli S 85 snart. Bor i Trollhättan så det finns SC nära åt alla håll, samt så är det inga som helst problem att tanka el 3fas 32 A eller 16A hos mina kunder. Någon som vet när Tesla Store öppnar i Göteborg?
Det får nog bli S 85 snart. Bor i Trollhättan så det finns SC nära åt alla håll, samt så är det inga som helst problem att tanka el 3fas 32 A eller 16A hos mina kunder. Någon som vet när Tesla Store öppnar i Göteborg?
12000 på tre år är inte lätt begagnad. 4500 mil på tre år är lätt begagnad och då gissar jag på 40-50% av nypriset. På 12000 mil så gissar jag runt 30%.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- kanylbullen
- Teslaägare
Givet det jag vet idag skulle jag lätt köpa en tre år gammal Tesla, även med 20000 mil på. Förutom batteriet, som har åtta års garanti, vad kan gå sönder? Utan krångliga växellådor, kardanaxlar, kylare, avgasrening m.m. för att inte tala om förbränningsmotorn, så är det inte så mycket kvar som kan generera obehagliga överraskningar. Förutsatt att Tesla sköter sina kort rätt och ger bra service på det som är unikt med Tesla, det vill säga drivlinan samt elektroniken och programvaran, så ser jag betydligt mindre risk jämfört med att köpa en annan lyxsedan/coupé med 20.000 mil, exempelvis Jaguar XF, Audi A7 Mercedes CLS etc.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
"Lätt beg" var liksom på skoj. Jag var nyfiken på vad andra som körde ungefär dom milen hade räknat på för restvärde. 30 % är väl ungefär vad jag trodde då detta passar bra på tidigare bilar. Vilket skulle ge ca 17000:- mån vid staffladleasing på 3 år och S85 med lull lull ca 900000:-. Vilket är ganska lika det som Volvon kostar 11500:- minus soppa på 4000:- om sedan förmånsvärdet dras ifrån så blir kalkylen ännu bättre. Vad PR-värdet är i min branch på bilen är ännu svårare men det är en bil som syns och retar inte upp folk på samma sätt som tex en Mercedes. Så går mina tankat iaf. Kanske är helt ute och cyklar 

Som ännu en normal tjänstebilsåkare (Max 8 basbelopp) tänkte jag såhär inför ägandet av egen bil och valet blev då en Tesla.
På 5 år kostar det mig ca 300.000:- att normal ha tjänstebil med förmånsvärde + drivmedel och att köra 3500/mil i tjänsten ger mig ca 500.000:- på 5 år alltså totalt 800.000:-.
Min beställning hamnade på 850.000 men resten av siffrorna (50.000:-) tar jag på ökat avdrag i deklaration samt att förhoppningsvis är bilen värt något efter 5 år och inte alltför mycket reparationer. Ett allternativ till ett lågt andrahandsvärde är att byta batteri och köra billigt några år till.
Som jag ser det är det svårt att räkna hem allt i varje krona men ibland får vårt tekniska intresse och framdriften av ex. elbilar kosta lite och jag måste hylla jag de som redan för minst 1 år sedan fått sina bilar som riktiga pionärer och plogde vägen för ex. mig.
Mest konstigt är att behöva ha en bil i 5 år mot normalt 2 år men kan nog leva med det också.
På 5 år kostar det mig ca 300.000:- att normal ha tjänstebil med förmånsvärde + drivmedel och att köra 3500/mil i tjänsten ger mig ca 500.000:- på 5 år alltså totalt 800.000:-.
Min beställning hamnade på 850.000 men resten av siffrorna (50.000:-) tar jag på ökat avdrag i deklaration samt att förhoppningsvis är bilen värt något efter 5 år och inte alltför mycket reparationer. Ett allternativ till ett lågt andrahandsvärde är att byta batteri och köra billigt några år till.
Som jag ser det är det svårt att räkna hem allt i varje krona men ibland får vårt tekniska intresse och framdriften av ex. elbilar kosta lite och jag måste hylla jag de som redan för minst 1 år sedan fått sina bilar som riktiga pionärer och plogde vägen för ex. mig.
Mest konstigt är att behöva ha en bil i 5 år mot normalt 2 år men kan nog leva med det också.
Menar du att om du kör privatbil 3500 mil per år i tjänsten i fem år så får du in 500.000 Kr? Hurdå?leiflodde skrev:och att köra 3500/mil i tjänsten ger mig ca 500.000:- på 5 år .
Eller vad menar du?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Vi har 39 kr/mil från företaget och då är tror jag 19 kr skattefritt och övriga 20 kr blir som lön och då med ca 50% skatt på 20 kr ger då ca 28 Kr x 3500 mil och hamnar då runt 100.000:-/år.matbl skrev:Menar du att om du kör privatbil 3500 mil per år i tjänsten i fem år så får du in 500.000 Kr? Hurdå?leiflodde skrev:och att köra 3500/mil i tjänsten ger mig ca 500.000:- på 5 år .
Eller vad menar du?
Finns lite mer att ta hänsyn till i ekonomin däck, försäkring, ev räntor och ev reparationer men känns ändå som en helt ok kalkyl och bara hoppas att andrahandsvärde kan bli någorlunda högt även på högmilare och med gratis laddning i framtiden kanske kan hjälpa till.
Andrahandsvärdet kommer troligen inte vara det bästa. Elon Musk har själv gjort eller kommer att ha ett återköpsprogram där bilägaren får tillbaka 43-50% efter 3 år. Det är ett kraftigt ras för en så kallad kvalitétsbil.
Det var en Tesla till salu i Stockholm i somras, nypris 1,2, utpris var 950 000, men vet inte vad den gick för.
Tesla har troligen en hel del problem med sina bilar (min åker in och ut på verkstaden) och risken är att det påverkar andrahandsvärdet. Tesla har mycket att lära av BMW/Mercedes, Tysk kvalité......
Det var en Tesla till salu i Stockholm i somras, nypris 1,2, utpris var 950 000, men vet inte vad den gick för.
Tesla har troligen en hel del problem med sina bilar (min åker in och ut på verkstaden) och risken är att det påverkar andrahandsvärdet. Tesla har mycket att lära av BMW/Mercedes, Tysk kvalité......
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Återköpsprogrammet du syftar på gäller (för tillfället iaf) enbart USA, där Elon Musk personligen garanterar att Model S ska ha minst lika bra andrahandsvärde som Mercedes S-klass. Värdeminskningen på Model S ska alltså garanterat bli lägre än Mercedes.
- kanylbullen
- Teslaägare
Min säljare på Tesla i Täby verkade tro att det kommer till Europa också inom kort.
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Usch det lät inget bra! Jag är i princip allergisk mot krångelbilar eftersom jag måste ha bilen i jobbet. Vad är det för fel som du haft på din bil och hur långt har den gått?
Som tjänstebilsåkare så hade jag gärna slagit till på en ett år gammal Tesla. Ospecade tillbehör samt lite lägre inköpspris skulle vara finfint! Så, jag tror att våra bilar kommer vara rätt eftertraktade om 1-2 år. De som leasar då vill säga och inte är momssmittade.... 

Det leasingbolag jag varit i kontakt med gällande Tesla, (dom har fler) rekommenderar att sikta på 34% i restvärde efter 3 år och 6 000 mil.
Man kan tala sig varm för att det inte finns så många slitdelar i form av förbränningmotor, växellådor och avgasrör som kan krångla på en Tesla. Men bilen är fullproppad med elektronik som kan börja strula när bilen blir äldre. Givetvis står inte utvecklingen still, så nya M S har t.ex. det nya teknikpaketet med autopilot osv. Självklart kommer det dra ner värdet på dom äldre bilarna som saknar den tekniken. Vem vill ha en trött dator med stöd för html 4 om 10 år i sin bil?
Man kan tala sig varm för att det inte finns så många slitdelar i form av förbränningmotor, växellådor och avgasrör som kan krångla på en Tesla. Men bilen är fullproppad med elektronik som kan börja strula när bilen blir äldre. Givetvis står inte utvecklingen still, så nya M S har t.ex. det nya teknikpaketet med autopilot osv. Självklart kommer det dra ner värdet på dom äldre bilarna som saknar den tekniken. Vem vill ha en trött dator med stöd för html 4 om 10 år i sin bil?
Jag skulle säga att andrahandsvärdet kommer hänga ihop väldigt mycket med Model 3(eller likvärdigt alternativ). Om Model 3 inte lanserats om 3 år, så kommer andrahandsvärdet för Model S vara betydligt högre. Kanske närmare 50% av nypriset. Har dock Model 3 lanserats så ligger det nog närmare 35%.Fredriksv skrev:Det leasingbolag jag varit i kontakt med gällande Tesla, (dom har fler) rekommenderar att sikta på 34% i restvärde efter 3 år och 6 000 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Eftersom du vet absolut inget om model 3 så spekulerar du å det grövsta! Tänk på ett tal! Model 3 skall bli en mellanklassbil i plåt sägs ryktas det. Inte samma segment som model S. De som egentligen inte har råd med en model S kommer kunna välja en begagnad model S eller en ny model 3. Ungefär som att välja mellan en begagnad Audi S7/RS7 eller en Audi A4. Ja jag spekulerar like mycket baserst på det Elon sagt om model 3 so far....
Mycket snack.
Svaret är enkelt. Ingen jävel vet. Med tanke på att vi fortfarande ligger runt ett par hundra bilar sålda överhuvudtaget i Sverige så finns det ingen som kan uttala sig ett smack om andrahandsvärdet. Att leasingbolagen är intresserade av att trycka ner restvärdet i botten är knappast överraskande, de minimerar sin risk och maximerar sina intäkter. Vilken chock! Beroende på vilket upplägg du har så kan du som företagare också vara intresserad av att trycka ner restvärdet men det är en annan sak. Vad det faktiska andrahandsvärdet på de här bilarna blir är det ingen som vet. Det finns ingenting som säger att det skulle bli sämre än motsvarande modeller från andra märken. Geez.
Svaret är enkelt. Ingen jävel vet. Med tanke på att vi fortfarande ligger runt ett par hundra bilar sålda överhuvudtaget i Sverige så finns det ingen som kan uttala sig ett smack om andrahandsvärdet. Att leasingbolagen är intresserade av att trycka ner restvärdet i botten är knappast överraskande, de minimerar sin risk och maximerar sina intäkter. Vilken chock! Beroende på vilket upplägg du har så kan du som företagare också vara intresserad av att trycka ner restvärdet men det är en annan sak. Vad det faktiska andrahandsvärdet på de här bilarna blir är det ingen som vet. Det finns ingenting som säger att det skulle bli sämre än motsvarande modeller från andra märken. Geez.