Miljö och politiska partier

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Miljö och politiska partier

Inlägg av Jerker »

Kanske vi kan diskutera politiska partier och deras förmåga att driva miljöfrågor i denna tråd istället för OT i andra?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av ovelundkvist »

Bra initiativ!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Bra initiativ.

Miljöpartiet är en bakåtsträvande propp för svensk aktiv politik för en hållbar framtid. Miljöfrågor ska drivas så att det är ekonomiskt oförsvarbart att satsa på något som är sämre ur hållbarhetsperspektiv!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag håller helt med om att Miljöpartiet, som från början var ett tvärpolitiskt parti, nu har blivit ett traditionellt vänsterparti. Och det är synd eftersom det i princip minskat deras möjlighet att påverka politiken. Men de satte definitivt miljön på agendan så att inget annat parti kan strunta i den.

Jag har själv de senaste åren fått upp ögonen för detta att "man inte kan bromsa sig ur en uppförsbacke". Hade Elon Musk tänkt så hade världen inte sett ut som den gör idag med den gryende elbilsindustrin. Vi måste se framåt och söka lösningar i tekniska framsteg, inte i begränsningar.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Jag håller helt med om att Miljöpartiet, som från början var ett tvärpolitiskt parti, nu har blivit ett traditionellt vänsterparti. Och det är synd eftersom det i princip minskat deras möjlighet att påverka politiken. Men de satte definitivt miljön på agendan så att inget annat parti kan strunta i den.

Jag har själv de senaste åren fått upp ögonen för detta att "man inte kan bromsa sig ur en uppförsbacke". Hade Elon Musk tänkt så hade världen inte sett ut som den gör idag med den gryende elbilsindustrin. Vi måste se framåt och söka lösningar i tekniska framsteg, inte i begränsningar.
Miljöfrågorna hade fått minst lika stor uppmärksamhet utan detta parti idag (från början bra, nu har de spelat ut sin roll). Kanske hade Centern bytt namn idag för att få ut ett tydligare budskap om det inte varit upptaget...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

zyax skrev:
Jerker skrev:

Miljöfrågorna hade fått minst lika stor uppmärksamhet utan detta parti idag (från början bra, nu har de spelat ut sin roll). Kanske hade Centern bytt namn idag för att få ut ett tydligare budskap om det inte varit upptaget...
Hur det sett ut utan ett miljöparti i Sverige kan vi inte veta. Men det var ju ett antal politiker som var frustrerade över att miljöfrågorna aldrig fick nån plats i debatten, så de samlades i Miljöpartiet och de kom från olika partier, såväl från höger som vänster. Det är som det brukar vara. Det krävs ofta enfrågepartier för att få upp frågor på den politiska agendan som de etablerade inte önskar/orkar/är intresserade av att de ska lyftas fram.

Men nu är miljön här för att stanna oavsett vem som man ska tacka.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Exakt!

Och då kunde man ju önska att övriga partier klev i lite bättre:
http://www.vibilagare.se/nyheter/riksda ... -elbilarna
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

ovelundkvist skrev:
Exakt!

Det där blir man ju sjukt besviken på, miljölobbyisterna har misslyckats med att attrahera. Varför?

Hur hade det där sett ut om Miljöpartiet inte funnits eller varit höger/mitten? Jag tror att den vänstra sidan hade varit mest emot och den högra varit mest för i ett sånt läge då blockpolitiken i Sverige styr vad partierna ska tycka i mångt och mycket. Ju mer Miljöpartiet basunerar ut att man vill något desto mindre lyssnar Moderaterna på argumenten.

För att få med alla partier i Sverige på banan så bör man få Volvo att ställa om fortare mot laddhybrider och BEV!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tycker inte att något av partierna tar miljöpolitik riktigt på allvar. Det är ju egentligen inte bara miljö vi pratar om, utan ett hållbart samhälle generellt. Tyvärr ser jag inte det tänket hos politikerna. Oavsett parti.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

ovelundkvist skrev:
Exakt!

En grej till om den där undersökningen. När det handlar om frågor om bidrag så vet man från början svaret. Hade man istället bara pratat om skattelättnader (samma sak egentligen) och undantag så attraherar det alla partier. Lite som man ställer frågorna får man svaren.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Artikeln är två år gammal. Tekniken har utvecklats sedan dess och elbilar har fått en annan position i samhället än vad de hade för två år sedan. Man ser det inte minst i kommentarerna till artikeln. Totalt förlegad information.
Det skulle vara roligt att se resultatet av en likadan enkät idag.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

mati skrev:
Artikeln är två år gammal. Tekniken har utvecklats sedan dess och elbilar har fått en annan position i samhället än vad de hade för två år sedan. Man ser det inte minst i kommentarerna till artikeln. Totalt förlegad information.
Annorlunda helt klart, men det är ändå få politiker som är insatta. Sedan kanske man kan omformulera frågorna så att de inte blir en blockpolitisk vinkling.

Vet någon hur många miljarder per år som Sverige importerar av fossila bränslen för transporter? Pengar talar till alla politiker...
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Så du menar att till och med att Moderaterna och Folkpartiet är helkass på miljöbilssatsningar är Miljöpartiets fel?

Har de andra partierna inget eget ansvar?!? :D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Kan inte annat än nämna klippet när Topgear parkerade en miljövänlig SUV samt AMG och fick reaktioner på SUV ingen brydde sig om AMG som var många ggr värre miljöbov
Säger en del om hur insatta de är
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

ovelundkvist skrev:
Så du menar att till och med att Moderaterna och Folkpartiet är helkass på miljöbilssatsningar är Miljöpartiets fel?

Har de andra partierna inget eget ansvar?!? :D
Självklart inte. Menar att de kanske hade lyssnat på vettiga argument om de inte varit så cementerade i blockpolitik.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Blockpolitikens hämmande effekt håller jag helt med om!

Men det är just därför jag protesterar när Miljöpartiet utpekas som ett miljöfientligt vänsterparti. Den typen av uttalanden bygger ju bara vidare på blockpolitiktanken.

Ska vi lyckas ta oss vidare från den behöver vi se till vad de olika partierna verkligen gör i miljöfrågan, oavsett var de står på denna förlegade högervänster-skala.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

e5m1r skrev:
Kan inte annat än nämna klippet när Topgear parkerade en miljövänlig SUV samt AMG och fick reaktioner på SUV ingen brydde sig om AMG som var många ggr värre miljöbov
Säger en del om hur insatta de är
Sorry, men det finns inga miljövänliga bilar, bara mer eller mindre miljöovänliga. Och samtliga fossilbilar hör definitivt allihop till den ovänligaste halvan av skalan.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

ovelundkvist skrev:
Blockpolitikens hämmande effekt håller jag helt med om!

Men det är just därför jag protesterar när Miljöpartiet utpekas som ett miljöfientligt vänsterparti. Den typen av uttalanden bygger ju bara vidare på blockpolitiktanken.

Ska vi lyckas ta oss vidare från den behöver vi se till vad de olika partierna verkligen gör i miljöfrågan, oavsett var de står på denna förlegade högervänster-skala.
Man kommer vara med i blockpolitiken så länge man vill ge fler bidrag, höja A-kassan och alla andra vänstergrejer som har inflytande på pengarna som blir över till miljöomställning. Miljöpartiet måste inte vara blockpolitiskt, ej heller de andra partierna. De andra partierna borde självklart lyssna på riktiga argument även om de står med i miljöpartiets valprogram, men det är ju en realitet, så här fungerar det. Vem ska krypa till korset först? Båda sidor, Miljöpartiet slutar med blockpolitik och de blåaste lyssnar på miljöargumenten!
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Med tanke på utvecklingen av klimatförändringarna är det nog så att ingen har något annat val än att lyssna på miljöargumenten. Att skylla på att ett annat partis politik löser inga klimatproblem...
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

mati skrev:
Ja, det skulle det verkligen! Jag tror dock att resultatet skulle bli väldigt likt detta.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det tragikomiska i sammanhanget är att just elbilsägare ofta beskylls vara miljöpartister. "Då har ni inte varit på vårt forum" brukar jag säga.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

+1!

Jag har till och med skickat länkar till några ämnen åt dem!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

TiborBlomhall skrev:
Det tragikomiska i sammanhanget är att just elbilsägare ofta beskylls vara miljöpartister. "Då har ni inte varit på vårt forum" brukar jag säga.
Haha, mycket bra. Du får väl undersöka saken :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Haha, jag det är verkligen sant. Fast om någon vill beskylla mig att vara miljöpartist så är det väl så. Det finns betydligt värre saker. ;)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Att folk automatiskt tror att man är Miljöpartist bara för att man har elbil tycker jag säger mer om de andra partierna än Miljöpartiet.
Skriv svar