PluglessPower trådlös laddning
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7421
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: PluglessPower trådlös laddning
Inne och läser på IDG?
Jag såg den precis. Verkar hur najs som helst. 7,2kW är inte fyskam.
Frågan är bara när D-varianten kommer om den kommer tills slutet av året och när den i sådana fall kommer till Europa.
Jag såg den precis. Verkar hur najs som helst. 7,2kW är inte fyskam.
Frågan är bara när D-varianten kommer om den kommer tills slutet av året och när den i sådana fall kommer till Europa.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: PluglessPower trådlös laddning
"Same charging time as a 7.2kW Level 2 corded charger"
Betyder det att energiförlusten inte än större än i en kabel?
Men det avser 30A enfas som har större energiförlust än trefasladdning(?)
2 pole breaker... Är det för att fördubbla från 110V i USA? Jag är ingen elektriker
Betyder det att energiförlusten inte än större än i en kabel?
Men det avser 30A enfas som har större energiförlust än trefasladdning(?)
2 pole breaker... Är det för att fördubbla från 110V i USA? Jag är ingen elektriker
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: PluglessPower trådlös laddning
Hur mycket förlorar man jämfört med kabel?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: PluglessPower trådlös laddning
AGCF skrev:"Same charging time as a 7.2kW Level 2 corded charger"
Betyder det att energiförlusten inte än större än i en kabel?
Men det avser 30A enfas som har större energiförlust än trefasladdning(?)
2 pole breaker... Är det för att fördubbla från 110V i USA? Jag är ingen elektriker
Det är L2 laddning i USA
120Vx2 I USA har man mitt som N (180grader fas förskjutning)
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: PluglessPower trådlös laddning
Frågorna som dyker upp för mig är:
[*]Hur mycket behöver man modda i bilen?
[*]Vad säger Teslas Garanti?
[*]Hur fungerar den med snö/is osv?
[*]Hur tålig är den under bilen (se ovanstående t.ex.)?
[*]Sekundärt: Vad kostar den och när kan jag få den?
/Jocce
[*]Hur mycket behöver man modda i bilen?
[*]Vad säger Teslas Garanti?
[*]Hur fungerar den med snö/is osv?
[*]Hur tålig är den under bilen (se ovanstående t.ex.)?
[*]Sekundärt: Vad kostar den och när kan jag få den?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: PluglessPower trådlös laddning
Man förlorar ca 12% enligt de själva mot vanlig kabelladdning. Kabelladdning har ca 87% verkningsgrad enligt källor på nätet.
Då är man nere på ca 76%.
Det är rätt stora förluster även med kabelladdning tycker jag, men bekvämt med induktion om man inte behöver ladda med högre effekt.
Då är man nere på ca 76%.
Det är rätt stora förluster även med kabelladdning tycker jag, men bekvämt med induktion om man inte behöver ladda med högre effekt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: PluglessPower trådlös laddning
Behöver man ladda med högre effekt så kan man ju alltid öppna laddluckan och stoppa in sladden istället.jonas skrev:Man förlorar ca 12% enligt de själva mot vanlig kabelladdning. Kabelladdning har ca 87% verkningsgrad enligt källor på nätet.
Då är man nere på ca 76%.
Det är rätt stora förluster även med kabelladdning tycker jag, men bekvämt med induktion om man inte behöver ladda med högre effekt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: PluglessPower trådlös laddning
Jocce skrev:Frågorna som dyker upp för mig är:
[*]Hur mycket behöver man modda i bilen?
[*]Vad säger Teslas Garanti?
[*]Hur fungerar den med snö/is osv?
[*]Hur tålig är den under bilen (se ovanstående t.ex.)?
[*]Sekundärt: Vad kostar den och när kan jag få den?
/Jocce
Och hur förändras verkningsgraden med höjden på luftfjädringen?
Tesla Model Y
Re: PluglessPower trådlös laddning
Gillart!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: PluglessPower trådlös laddning
Nu rundar du ju av åt fel håll 76,56% blir ju 77%.jonas skrev:Man förlorar ca 12% enligt de själva mot vanlig kabelladdning. Kabelladdning har ca 87% verkningsgrad enligt källor på nätet.
Då är man nere på ca 76%.
Det är rätt stora förluster även med kabelladdning tycker jag, men bekvämt med induktion om man inte behöver ladda med högre effekt.
Har varit i kontakt med dom tidigare och Europa verkar inte ligga speciellt högt på deras prioriteringslista så det kommer nog dröja innan vi får se dom här i Sverige.
Dessutom så var det en omöjlighet att gräva ner "sändaren" i backen så man kan skotta utan risk för att ha sönder den, dvs fungerar bara i snöfritt land eller inne i garage.
Hur reagerar Summon om man har den på laddning och vill ha ut bilen ur garaget, struntar bilen i all försök att använda Summon pga den laddar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: PluglessPower trådlös laddning
Pontus skrev:Nu rundar du ju av åt fel håll 76,56% blir ju 77%.jonas skrev:Man förlorar ca 12% enligt de själva mot vanlig kabelladdning. Kabelladdning har ca 87% verkningsgrad enligt källor på nätet.
Då är man nere på ca 76%.
Det är rätt stora förluster även med kabelladdning tycker jag, men bekvämt med induktion om man inte behöver ladda med högre effekt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: PluglessPower trådlös laddning
Åh nej har de samma problem som Sveriges Järnvägar!? Hur ska man hantera den härade snön och löven som faller varje år!? Satan!!Pontus skrev:Nu rundar du ju av åt fel håll 76,56% blir ju 77%.jonas skrev:Man förlorar ca 12% enligt de själva mot vanlig kabelladdning. Kabelladdning har ca 87% verkningsgrad enligt källor på nätet.
Då är man nere på ca 76%.
Det är rätt stora förluster även med kabelladdning tycker jag, men bekvämt med induktion om man inte behöver ladda med högre effekt.
Har varit i kontakt med dom tidigare och Europa verkar inte ligga speciellt högt på deras prioriteringslista så det kommer nog dröja innan vi får se dom här i Sverige.
Dessutom så var det en omöjlighet att gräva ner "sändaren" i backen så man kan skotta utan risk för att ha sönder den, dvs fungerar bara i snöfritt land eller inne i garage.
Hur reagerar Summon om man har den på laddning och vill ha ut bilen ur garaget, struntar bilen i all försök att använda Summon pga den laddar?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: PluglessPower trådlös laddning
Plugless har diskuterats redan ett par ggr. Tex: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... t=plugless
Generellt så vart koncensus då: tumme ner.
Fast jag tror fortfarande på det för en massmarknad att få till laddning på tex gatan.
Enda parametern att lösa är avståndet mellan sändare / mottagare.
Generellt så vart koncensus då: tumme ner.
Fast jag tror fortfarande på det för en massmarknad att få till laddning på tex gatan.
Enda parametern att lösa är avståndet mellan sändare / mottagare.
MYLR-24
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: PluglessPower trådlös laddning
Hej hej alla. Lite smygare här men jag tycker ert forum blir allt bättre. Framförallt de senaste artiklarna, tex om provtestet på 23 timmar! Och artikeln om solceller.
Är medlem i en energiförening och vill följa upp den här tråden.
Jag har förstått att vissa kommuner i landet äntligen fått upp ”ögonbrynen”, det ryktas nämligen starkt om autonoma bilar. Framförallt eldrivna och vad jag förstått är
”Plugless” - Evtran Group redan inne på Kinesiska marknaden.
Undrar också om inte effektförlusten ändå är försumbar, för är bara stadsplanerarna med på ”gatan” så kan antalet laddställen att öka. Får man hoppas.
https://www.pluglesspower.com/pgls_pres ... rade-show/
https://www.pluglesspower.com/learn/
Är medlem i en energiförening och vill följa upp den här tråden.
Jag har förstått att vissa kommuner i landet äntligen fått upp ”ögonbrynen”, det ryktas nämligen starkt om autonoma bilar. Framförallt eldrivna och vad jag förstått är
”Plugless” - Evtran Group redan inne på Kinesiska marknaden.
Undrar också om inte effektförlusten ändå är försumbar, för är bara stadsplanerarna med på ”gatan” så kan antalet laddställen att öka. Får man hoppas.
https://www.pluglesspower.com/pgls_pres ... rade-show/
https://www.pluglesspower.com/learn/
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: PluglessPower trådlös laddning
Efter ett antal år som elbilsägare tror jag tyvärr inte att det är frånvaron av bra teknik för trådlös laddning som är haken för utbyggnaden av laddinfrastruktur...
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: PluglessPower trådlös laddning
Gammal tråd men...
Känns rätt meningslöst i "vanliga" fall. Men däremot bra mycket enklare för autonoma bilar än en laddorm. I alla fall i många fall.
Känns rätt meningslöst i "vanliga" fall. Men däremot bra mycket enklare för autonoma bilar än en laddorm. I alla fall i många fall.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: PluglessPower trådlös laddning
För autonoma bilar finns det en poäng eller två. Dels så är det svårt att plugga in en kabel när det inte finns någon förare, går att lösa med robotarmar eller något sånt med ganska komplicerat. Sen kan också en autonom bil ta sig tid att ställa sig exakt rätt på laddare något en mänsklig förare inte orkar med varje dag, gissar jag. För att sedan öka effekten ytterligare kan ytorna föras närmare varandra tex genom att sänka ner receivern emot laddaren också fördelaktigt vid autonomdrift.
Men en stor nackdel kvarstår snö och slask över laddare som ligger på marken. Funkar säkert bra om man bygger parkeringshus åt de autonoma bilarna.
Men en stor nackdel kvarstår snö och slask över laddare som ligger på marken. Funkar säkert bra om man bygger parkeringshus åt de autonoma bilarna.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: PluglessPower trådlös laddning
Håller med, kan funka under tak osv och gärna en utveckling som höjer verkningsgraden sas (tex att delarna kommer mycket närmare varandra mm),
men i övrigt känns det inte så aktuellt tycker jag, lrvigt enkelt att stoppa i kabeln när man kommer hem ju.
Kan även bli intressant på större företag och liknande oxo, där man värderar bekvämligheten och "renheten" (slippa kablar/stolpar osv), taxiköer och
liknande har vi ju även pratat om...
Miljöer där alla former av kontakter bör undvikas är ett annat område, tex sjukt fuktiga ställen eller saltvatten (kustnära blåsiga områden faktiskt)
där man vill få bort alla skarvar" sas, jämför med trådlöst i badrum osv...
men i övrigt känns det inte så aktuellt tycker jag, lrvigt enkelt att stoppa i kabeln när man kommer hem ju.
Kan även bli intressant på större företag och liknande oxo, där man värderar bekvämligheten och "renheten" (slippa kablar/stolpar osv), taxiköer och
liknande har vi ju även pratat om...
Miljöer där alla former av kontakter bör undvikas är ett annat område, tex sjukt fuktiga ställen eller saltvatten (kustnära blåsiga områden faktiskt)
där man vill få bort alla skarvar" sas, jämför med trådlöst i badrum osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: PluglessPower trådlös laddning
Då blev det lite klarare för mig.
För privatpersoner ointressant, snö ställer faktiskt till det.
Kan funka bäst för företag och autonoma fordon i P-hus.
Tack ALLA!
För privatpersoner ointressant, snö ställer faktiskt till det.
Kan funka bäst för företag och autonoma fordon i P-hus.
Tack ALLA!