Betalningslösning för Supercharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av sondell »

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ing.76424/

Ser ju rätt sannolikt ut faktiskt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av Bjelke »

Vet inte om jag vågar/vill klicka på den länken :D
Fast inget helt oväntat för kommande generation av bilar/lösningar antar jag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av zyax »

sondell skrev:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ing.76424/

Ser ju rätt sannolikt ut faktiskt.
Känns bra faktiskt. Då kommer det bli synligt snart vad det kostar att ha det som tillval med avgiftsfri supercharge.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av gellerstam »

Gör Tesla såhär för att man vill att information skall läcka ut? :ugeek: har granskat kod tidigare så de kan ju knappast bli förvånade att ngn hittat detta?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare
Inlägg: 133
Blev medlem: 05 jul 2015 15:47
Ort: Glommen

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av Waxinator »

Detta har ju Tesla redan skrivit i samband med att Model 3 presenterades ! :shock:
Det är enbart för toppmodellerna S & X som kostnaden för livslångt användande av Superchargers ingår i priset.
I och med Model 3 så kommer Superchargers att vara ett tilllval. Härav koden i programvaran. :geek:
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av Silversound »

Denna lösning skulle passa mina körvanor bra med tanke på var jag bor och kör idag i alla fall. Men kan det bli problem för Tesla att sälja el på detta sätt i Sverige med vår lagstiftning? Alternativt om olika länder i Europa har olika lagar för elförsäljning, skulle det kunna bli så att man inte kommer kunna ladda på detta sätt i alla länder på en långresa genom Europa? Det tåls att spekulera om...
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare
Inlägg: 133
Blev medlem: 05 jul 2015 15:47
Ort: Glommen

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av Waxinator »

Redan idag finns flera leverantörer av laddstationer där du får betala per laddning via RFID-kort eller abonnemang. I Sverige har Tesla slutit avtal om el-leveranser med Skellefteå Kraft. Liknande avtal ingås med Tesla över hela Europa, land för land.

Angående läckta koder så försöker inte Tesla att hemlighålla något utan är öppna både när det gäller patent såsom API'er. De 'läcker' dock inte ut information i förtid. Till exempel hittades koden för P100DL någon månad innan de fick modellen typgodkänd i Europa. Nu vet alla att modellen finns.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av LarsL »

Lustigtatt de vägrade släppa in andra tillverkare på SC om de inte följde deras betalningssystem och sedan byter de själva system? Kan ju förstås vara så att de vill öppna upp nu för andra genom att möjliggöra betalning vid laddaren inte vid köp. En positiv utveckling i så fall är att identifieringen/betalningen sitter i bilen, så att det bara är att plugga in och betalningen sköter sig själv.

Hoppas det nu blir betalning per kWh så att det är möjligt att jämföra med andra leverantörer. Om inte så är Clever fortfarande min favorit.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Lustigtatt de vägrade släppa in andra tillverkare på SC om de inte följde deras betalningssystem och sedan byter de själva system? Kan ju förstås vara så att de vill öppna upp nu för andra genom att möjliggöra betalning vid laddaren inte vid köp. En positiv utveckling i så fall är att identifieringen/betalningen sitter i bilen, så att det bara är att plugga in och betalningen sköter sig själv.

Hoppas det nu blir betalning per kWh så att det är möjligt att jämföra med andra leverantörer. Om inte så är Clever fortfarande min favorit.
Tesla har ju potential i det här fallet att bli lite som Microsoft eller Google lixom.
Att bygga ut vid befintliga SuC:s med lite fler uttag (typ CHAdeMO tex) osv lär ju vara ganska intressant,
förutom det uppenbara att se till så att andra (med lite modifierad kontakt lika som Teslas egna) kan ladda direkt på SuC...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Kan ju förstås vara så att de vill öppna upp nu för andra genom att möjliggöra betalning vid laddaren inte vid köp. En positiv utveckling i så fall är att identifieringen/betalningen sitter i bilen, så att det bara är att plugga in och betalningen sköter sig själv.
Det ser jag det som. Sen gissar jag på att andra tillverkare får betala en viss summa även om man väljer endast x/kWh varianten. Att Tesla skulle öppna upp deras nätverk helt (betala/kWh varianten) ser jag som mindre troligt, om än väldigt altruistiskt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Lustigtatt de vägrade släppa in andra tillverkare på SC om de inte följde deras betalningssystem och sedan byter de själva system? Kan ju förstås vara så att de vill öppna upp nu för andra genom att möjliggöra betalning vid laddaren inte vid köp. En positiv utveckling i så fall är att identifieringen/betalningen sitter i bilen, så att det bara är att plugga in och betalningen sköter sig själv.

Hoppas det nu blir betalning per kWh så att det är möjligt att jämföra med andra leverantörer. Om inte så är Clever fortfarande min favorit.
Kan ju ha en split mellan kWh-/minutdebitering. Upp till 80% SoC betalar man per kWh, efter det ett relativt högt minutpris för att få folk att flytta på sig. Appen säger självklart till när man når 80%.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av mati »

Lite konstigt att kodsnutten även finns med på Model S sidan. "Livslångt" betyder kanske nåt annat än vad vi trodde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av sondell »

mati skrev:
Lite konstigt att kodsnutten även finns med på Model S sidan. "Livslångt" betyder kanske nåt annat än vad vi trodde.
De ändrar nog inte existerande bilar. Men kanske kan man få köpt nys model s senare något billigare och istället få betala för varje laddning? Annars främst för model 3 säkert.
Framgår väl av kodsnutten att det är supercharger Credit i kWh.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av HelectriC »

sondell skrev:
mati skrev:
Lite konstigt att kodsnutten även finns med på Model S sidan. "Livslångt" betyder kanske nåt annat än vad vi trodde.
De ändrar nog inte existerande bilar. Men kanske kan man få köpt nys model s senare något billigare och istället få betala för varje laddning? Annars främst för model 3 säkert.
Framgår väl av kodsnutten att det är supercharger Credit i kWh.
om man köper en pott med kWh, så kanske dom kommer undan olika länders strömleverantörsregler? Då skulle det ju även kunna bli som med serviceavtal; att man kan vidareföra det till nästa Tesla man köper eller till den som köper ens Tesla begagnad. Intressant tanke.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av Kalle »

Ja hur funkar de? Blir vell krångel (skatt) att ta betalt per kwh i sverige?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av apkungen »

Bara jag slipper rfid brickor, appar o sms och annat strunt. Registrera ett kort och sen sköter bilen och laddaren resten känns helt rätt o så dras pengarna från kortet när man laddat klart. Hoppas på cirka 2kr/min alltså cirka 2kr/mil i kostnad.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av 12man »

som skype? drar en hundring eller 2 när "kassan" är tom? kan inte vara alltför svårt för tesla att få elhandelstillstånd i sverige, är nog värre i tyskland och många andra länder..
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av bylund »

12man skrev:
som skype? drar en hundring eller 2 när "kassan" är tom? kan inte vara alltför svårt för tesla att få elhandelstillstånd i sverige, är nog värre i tyskland och många andra länder..
+1
Jag förstår inte attityden att "detta går inte, man måste vara elhandelsföretag" när det gäller olika laddlösningar. Men bli det då! Att varje liten bostadsrättsförening inte vill bli det förstår jag, men bolag som Tesla eller parkeringsjättar? Eller är det superdyrt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
12man skrev:
som skype? drar en hundring eller 2 när "kassan" är tom? kan inte vara alltför svårt för tesla att få elhandelstillstånd i sverige, är nog värre i tyskland och många andra länder..
+1
Jag förstår inte attityden att "detta går inte, man måste vara elhandelsföretag" när det gäller olika laddlösningar. Men bli det då! Att varje liten bostadsrättsförening inte vill bli det förstår jag, men bolag som Tesla eller parkeringsjättar? Eller är det superdyrt?
problemet är väl inter att bli det 1 gång, men att sätta sig in i samtliga länders regler och bli strömleverantör i samtliga av dessa.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av 12man »

HelectriC skrev:
bylund skrev:
12man skrev:
som skype? drar en hundring eller 2 när "kassan" är tom? kan inte vara alltför svårt för tesla att få elhandelstillstånd i sverige, är nog värre i tyskland och många andra länder..
+1
Jag förstår inte attityden att "detta går inte, man måste vara elhandelsföretag" när det gäller olika laddlösningar. Men bli det då! Att varje liten bostadsrättsförening inte vill bli det förstår jag, men bolag som Tesla eller parkeringsjättar? Eller är det superdyrt?
problemet är väl inter att bli det 1 gång, men att sätta sig in i samtliga länders regler och bli strömleverantör i samtliga av dessa.
har ju gått bra med mobiltelefoner, sen kan vi väl hoppa roaming avgifterna, de är ju ändå på väg bort..
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Lite konstigt att kodsnutten även finns med på Model S sidan. "Livslångt" betyder kanske nåt annat än vad vi trodde.
Och nu finns den inte längre. Varken på min Model 3- eller Model S-sida.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av gellerstam »

Så var ryktet spridit sig och sakta börjar kommande användare av SuC acceptera att det kommer kosta i framtiden. Så när väl detta presenteras för M3 så kommer det vara helt naturligt och ingen blir shockad och skriker högt. :geek:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av e5m1r »

Tror ni tesla slarvade med kodsnitten eller var det ett medvetet trick ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av zyax »

e5m1r skrev:
Tror ni tesla slarvade med kodsnitten eller var det ett medvetet trick ?
Trick för att sälja desom är färdigproducerade kanske...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Betalningslösning för Supercharger

Inlägg av gellerstam »

e5m1r skrev:
Tror ni tesla slarvade med kodsnitten eller var det ett medvetet trick ?
Istället för reklam! Fanboysen gräver upp detta och det blir nyheter i kretsar där presumtiva kunder finns. Gratis publicitet. :-)
Tesla Model Y
Skriv svar