Felaktigheter i fordonsregistret?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Bjelke »

peterlauri skrev:
Hallon. Börjar närma sig ett riktigt svar. Se nedan:

Hej Peter!



Jag fick ta över din fråga från Kjell-åke Sjödin.



Det har nyligen kommit in frågeställningar kring detta även från andra Tesla-ägare och vi vill diskutera frågan en runda internt innan jag ger dig ett utförligare svar, jag hoppas att du kan avvakta ca 1-2 veckor?



Sverige har bedömt att det inte finns behov att registerföra samtliga värden för effekt. Som information så används olika värden i våra grannlände; Sverige använder max nettoeffekt, Norge använder högsta nettoeffekt under 30 minuter och Finland använder maximal effekt per timme.



Med vänliga hälsningar
Lattjo att dom har bedömt det som att behovet inte finns...
Dels undrar man ju vad dom hade för underlag för att bedöma det behovet (eller eg icke behovet)? Dels undrar man ju ff varför
man inte bara lägger in värdena, det är väl inte jordens mest omfattande jobb eller? Sedan kan man ju undra varför man inte följer gällande regelverk
som vi verkar ha kunnat komma fram till faktiskt finns...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av peterlauri »

Bjelke skrev:

Lattjo att dom har bedömt det som att behovet inte finns...
Dels undrar man ju vad dom hade för underlag för att bedöma det behovet (eller eg icke behovet)? Dels undrar man ju ff varför
man inte bara lägger in värdena, det är väl inte jordens mest omfattande jobb eller? Sedan kan man ju undra varför man inte följer gällande regelverk
som vi verkar ha kunnat komma fram till faktiskt finns...
Men vi får se deras svar, och sedan kan dom kanske ändra detta, vi får väl se :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

peterlauri skrev:
Hallon. Börjar närma sig ett riktigt svar. Se nedan:

Hej Peter!



Jag fick ta över din fråga från Kjell-åke Sjödin.



Det har nyligen kommit in frågeställningar kring detta även från andra Tesla-ägare och vi vill diskutera frågan en runda internt innan jag ger dig ett utförligare svar, jag hoppas att du kan avvakta ca 1-2 veckor?



Sverige har bedömt att det inte finns behov att registerföra samtliga värden för effekt. Som information så används olika värden i våra grannlände; Sverige använder max nettoeffekt, Norge använder högsta nettoeffekt under 30 minuter och Finland använder maximal effekt per timme.



Med vänliga hälsningar
Intressant, ett annat problemet är dock att de verkar summera maxeffekten per motor och ange denna i sitt register. Det är alltså inte enbart fel att de bara anger maxeffekt, de anger dessutom en felaktig maxeffekt. Det är inte Tesla som summerar motoreffekterna, det är Transportstyrelsen. Tesla anger maxeffekt per motor men det går aldrig att trycka in max effekt till bägge motorerna samtidigt. Både Finlands och Norges alternativ är bättre men regelverket säger väl vad som måste anges. Det är väl inget som Transportstyrelsen borde kunna ignorera även ifall de gör det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av vigge50 »

peterlauri skrev:
Hallon. Börjar närma sig ett riktigt svar. Se nedan:

Hej Peter!



Jag fick ta över din fråga från Kjell-åke Sjödin.



Det har nyligen kommit in frågeställningar kring detta även från andra Tesla-ägare och vi vill diskutera frågan en runda internt innan jag ger dig ett utförligare svar, jag hoppas att du kan avvakta ca 1-2 veckor?



Sverige har bedömt att det inte finns behov att registerföra samtliga värden för effekt. Som information så används olika värden i våra grannlände; Sverige använder max nettoeffekt, Norge använder högsta nettoeffekt under 30 minuter och Finland använder maximal effekt per timme.



Med vänliga hälsningar
men Finland är till skillnad från Norge med i EU och EUs direktiv säger ju att effekten över en timme ska anges så han har självsagt att Finland gör som de och Sverige ska göra, kanske bra att poängtera det för honom?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Jensa »

Mycket bra att detta tas upp ännu en gång hos Transportstyrelsen! Den första slappheten man ser hos dem visar ju på att de inte förstår hur mycket det faktiskt spelar in med de värden som de registrerar. Dessutom anger de ju helt klart fel maxeffekt så något måste göras!
2016 Model S 75
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
men Finland är till skillnad från Norge med i EU och EUs direktiv säger ju att effekten över en timme ska anges så han har självsagt att Finland gör som de och Sverige ska göra, kanske bra att poängtera det för honom?
Norge kör på samma regelverk som EU för att underlätta handel av bilar inom Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av jtesla »

Fick Peter något utförligare svar?
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av peterlauri »

jtesla skrev:
Fick Peter något utförligare svar?
Fick svar igår att dom vill att jag ringer till dom. Så mer information kommer under dagen.
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Bjelke »

peterlauri skrev:
jtesla skrev:
Fick Peter något utförligare svar?
Fick svar igår att dom vill att jag ringer till dom. Så mer information kommer under dagen.
Spännande :) (uppdrag granskning får vänta lite till)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av kangru »

Bjelke skrev:
Dels undrar man ju vad dom hade för underlag för att bedöma det behovet (eller eg icke behovet)? Dels undrar man ju ff varför
man inte bara lägger in värdena, det är väl inte jordens mest omfattande jobb eller? Sedan kan man ju undra varför man inte följer gällande regelverk
som vi verkar ha kunnat komma fram till faktiskt finns...

Varför tror jag är baserat på att databasen troligen är gammal och att det inte är trivialt att uppdatera den och lägga in alla saker för alla bilmodeller som är med i systemet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Bjelke »

kangru skrev:
Bjelke skrev:
Dels undrar man ju vad dom hade för underlag för att bedöma det behovet (eller eg icke behovet)? Dels undrar man ju ff varför
man inte bara lägger in värdena, det är väl inte jordens mest omfattande jobb eller? Sedan kan man ju undra varför man inte följer gällande regelverk
som vi verkar ha kunnat komma fram till faktiskt finns...

Varför tror jag är baserat på att databasen troligen är gammal och att det inte är trivialt att uppdatera den och lägga in alla saker för alla bilmodeller som är med i systemet.
Dom tycker det är för jobbigt med andra ord, och det får inga konsekvenser för dom själva, ja det skulle kunna vara så faktiskt (tyvärr),
men känns lite för långsökt för det är ju redan nu mängder med info som läggs in så det borde dom har rutin på sas...
Well vi får väl fortsätta hoppas att det går att ordna till :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av peterlauri »

Ni får vänta tills på måndag, hon har inte tid att prata idag :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av jtesla »

Det här är det jag har fått för min model S

Nu har jag pratat med Transportstyrelsen som svarar att effekten är korrekt angiven. Transportstyrelsen har beslutat att effekten räknas fram genom att effekten för varje batteri adderas vilket i detta fall ger en totaleffekt på 386 kW.

och från Tesla Sverige
"Transportstyrelsen verkar uppenbarligen ha svårt att göra skillnad på batteri (kWh - energi) och motor (kW - effekt) :). Effekten i fram+bak motorn i 85D är tillsammans 386 kW."

Men ingen ytterligare aktivitet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

jtesla skrev:
Det här är det jag har fått för min model S

Nu har jag pratat med Transportstyrelsen som svarar att effekten är korrekt angiven. Transportstyrelsen har beslutat att effekten räknas fram genom att effekten för varje batteri adderas vilket i detta fall ger en totaleffekt på 386 kW.

och från Tesla Sverige
"Transportstyrelsen verkar uppenbarligen ha svårt att göra skillnad på batteri (kWh - energi) och motor (kW - effekt) :). Effekten i fram+bak motorn i 85D är tillsammans 386 kW."

Men ingen ytterligare aktivitet.
Enligt regelverket så skall man ej för elbilar addera effekten per motor och anta ett detta är maxeffekten utan det skall anges max effekt som kan tas ut under en viss tid (halvtimme/timme). Tesla skickar denna info till Transportstyrelsen tillsammans med max effekt per motor. Transportstyrelsen väljer att ignorera (förutom att uppgiften ändå registreras) max effekt över tid och tar själva och summerar motorernas effekt för att få fram max effekt. De har inte alltid gjort detta vilket gör att vissa Model S har lägre effekt. I övriga EU/EG (Norge, Finland, Nederländerna i alla fall) som följer samma regelverk gör inte som Transportstyrelsen. Transportstyrelsens max effekt kan aldrig fås i bilen eftersom kraften inte kan levereras till motorerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av jtesla »

Jag mailar samtidigt med Andy på Tesla Sverige och mitt leasingbolag för att se om de kan agera på något sätt. Tyvärr verkar ju inte Tesla Sverige vara intresserade av att driva frågan. Kanske kan fler personer kontakta Andy Rietschel arietschel@teslamotors.com (eller er egen kontakt på Tesla)

Kan man hitta typgodkännanden för Tesla någonstans? (själv har jag en S85D)
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av peterlauri »

jtesla skrev:
Jag mailar samtidigt med Andy på Tesla Sverige och mitt leasingbolag för att se om de kan agera på något sätt. Tyvärr verkar ju inte Tesla Sverige vara intresserade av att driva frågan. Kanske kan fler personer kontakta Andy Rietschel arietschel@teslamotors.com (eller er egen kontakt på Tesla)

Kan man hitta typgodkännanden för Tesla någonstans? (själv har jag en S85D)
Vi får se vad dom säger efter diskussionen jag kommer ha med Transportstyrelsen på måndag. Jag har hamnat i rätt avdelning, och pratat med rätt personen som jag förstår det. På måndag får vi mer information.
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av kangru »

Blev det något resultat idag?
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av peterlauri »

kangru skrev:
Blev det något resultat idag?
Tyvärr satt jag i möte när hon ringde, så vi ska försöka igen imorgon.
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av jtesla »

Intressant att se hur viktigt det är att få ner effekten. Pratade länge och väl med en säljare på ett försäkringsbolag.

Han kunde skruva på effekten i sitt system för att se hur det skulle slå på en 85D
380 kW som i reg beviset : 50000 kr /år
250 kW 24000 kr / år
100 kW 20000 kr /år

Så om det kan justeras ner så kommer det få stor påverkan på framtida premier.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Bjelke »

Alltså, i princip borde man ju kunna be försäkringsbolaget att titta på dom rätta värdena
direkt, siffrorna finns ju att få fram redan eg, även om dom inte är reggade på rätt sätt
på trp.-styrelsen osv... Om vi nu inte kommer vidare med det här sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av kangru »

Bjelke skrev:
Alltså, i princip borde man ju kunna be försäkringsbolaget att titta på dom rätta värdena
direkt, siffrorna finns ju att få fram redan eg, även om dom inte är reggade på rätt sätt
på trp.-styrelsen osv... Om vi nu inte kommer vidare med det här sas...
Jag tror inte det skulle flyga sas (pun intended). Skall man vara krass och realist så är det inte efter 1h i toppeffekt som olyckan kommer utan snarare efter 5-60s med toppeffekt när hen brakar in i fel sak. Jag tror enbart att detta funkar om de blir omreggade och då enbart tills det finns tillräckligt mycket egen statistik på Teslor så att bolagen inte behöver använda schabloner.
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av peterlauri »

Vi fick inte tag på varandra, men hon skickade ett mail. Så tydligen utvärderar dom deras modell just nu...
Hej Peter!

Vi har ringt om varandra! Egentligen har jag inte så mycket mer information att komma med, annat än att vi utreder om ett annat effektvärde borde registerföras för elfordon. Vi kommer att diskutera vidare i mitten av januari!

Om vi beslutar att ett annat värde ska registerföras så måste även IT-systemen anpassas för detta, oklart när det finns möjlighet att göra det.

Du får gärna höra av dig igen i slutet av januari och kolla av status för detta!
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Bjelke »

peterlauri skrev:
Vi fick inte tag på varandra, men hon skickade ett mail. Så tydligen utvärderar dom deras modell just nu...
Hej Peter!

Vi har ringt om varandra! Egentligen har jag inte så mycket mer information att komma med, annat än att vi utreder om ett annat effektvärde borde registerföras för elfordon. Vi kommer att diskutera vidare i mitten av januari!

Om vi beslutar att ett annat värde ska registerföras så måste även IT-systemen anpassas för detta, oklart när det finns möjlighet att göra det.

Du får gärna höra av dig igen i slutet av januari och kolla av status för detta!
Då får vi fortsätta hålla tummarna, men låter ändå konstigt allt dom säger eftersom dom har reggat dessa värden förut (även
om dom inte fick dom serverade på samma sätt som nu)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tbjorn81
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 jul 2016 22:20

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av tbjorn81 »

Något nytt på denna front?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Dansken »

peterlauri skrev:
Vi fick inte tag på varandra, men hon skickade ett mail. Så tydligen utvärderar dom deras modell just nu...
Hej Peter!

Vi har ringt om varandra! Egentligen har jag inte så mycket mer information att komma med, annat än att vi utreder om ett annat effektvärde borde registerföras för elfordon. Vi kommer att diskutera vidare i mitten av januari!

Om vi beslutar att ett annat värde ska registerföras så måste även IT-systemen anpassas för detta, oklart när det finns möjlighet att göra det.

Du får gärna höra av dig igen i slutet av januari och kolla av status för detta!

Nu har jag läst genom hela denna långa tråden, ch tycker att detta är väldigt intressant.
Peter, har du haft möjlighet till någon ytterligare kontakt medTransportstyrelsen?

Det som jag personligt skulle vilje ha svar på är:
* När ändrade man på registreringsförfarande, och på vilket underlag?
* Nya "regelverket" dom hänvisar till säger jo i alla fall tydligt att "Addera effekten i varje batteri", men Teslan har bara ett batteri, så at kombinera effekten från dom 2 motorerna verkar jo vara direkt felaktigt, oavsett hur man vänder och vrider på frågeställningen.

Sedan undrar jag jo, som alla andra över varför inte tesla själva verkar intresserade av detta :(
Skriv svar