Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av JonasH »

Nu tror jag det är hög tid att Tesla tar taxibolagen i örat angående deras blockering av superchargern i Upplands Väsby.

Kom idag norrifrån efter en resa till norra/östra Uppland och behövde ladda för att komma vidare hem.

När jag rullar in på parkeringen strax efter 21 och då står det 6 taxibilar och laddar och ytterligare två står och väntar. Jag åker då bort till SC och där står ytterligare två taxibilar och laddar. Suck...

Jag åker tillbaka till Max och tänker att jag får väl vänta då...

Som tur är så åker en av de väntande bilarna och två av de laddande bilarna ganska snart, men samtidigt glider det runt ytterligare taxibilar i cirklar runt SuC likt gamar som bara väntar på lediga platser.

Detta funkar inte längre! SuC i Väsby är inte en uppställningsplats för Taxi!
De bryter mot avtal mot Tesla och missbrukar systemet, och taxibolagen skiter fullständigt i detta. Har själv kontaktat Taxi Stockholm och endast fått undanflykter och felaktiga påståenden.

Det är nog dags för klubben att högljudt påpeka detta för Tesla.

Otroligt trist att se denna utveckling och situationen blir bara värre för varje dag.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Challe76a »

Jag håller med. Är alltid orolig när jag ska ladda i Stockholm.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Tars »

Håller fullständigt med dig! De har dessa bilar uppställda någonstans och därifrån ska de laddas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Challe76a »

Kom på en sak. Om ett helt gäng TCS medlemmar åker dit samtidigt och ställer sig i kö så kan ju inte taxi ladda på väldigt länge. Det vore roligt!
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av EnTraktor »

Håller med till 100%. Behövde ladda i Upplands Väsby förra helgen och 5 platser var upptagna av Taxi och kö för att ladda. Taxi borde hitta en egen lösning på laddningen!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av EnTraktor »

Challe76a skrev:
Kom på en sak. Om ett helt gäng TCS medlemmar åker dit samtidigt och ställer sig i kö så kan ju inte taxi ladda på väldigt länge. Det vore roligt!
Bra ide! Vi skriver ett schema så vi laddar i Upplands Väsby efter rullande schema i 7 dagar. Då kommer Taxi bli tvungna hitta en annan lösning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Teslaspolen »

Det låter bedrövligt att dom krama SuC så där. Kan dom inte lägga ut lite pengar på egen Fast Charger eller CHAdeMO?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av JonasH »

Teslaspolen skrev:
Det låter bedrövligt att dom krama SuC så där. Kan dom inte lägga ut lite pengar på egen Fast Charger eller CHAdeMO?
När jag tog upp frågan med Taxi Stockholm så hänvisade de bara till att andra skulle fixa laddning till deras bilar och att det faktiskt ingick gratis laddning när man köpte en Tesla.
De hade tydligen glömt att läsa att gratis laddning gäller långresor. När jag påpekade det, så fick jag inget svar.

Min slutsats är att de skiter fullständigt i detta, eftersom det är gratis, och gratis är gott.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Nyren »

Låter som om ni ska utföra er blockad...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av icreate »

Vad säger Tesla om problemet?
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Plinder »

Problemet bygger mycket på att Upplands Väsby är felplacerad. Den borde helt enkelt inte vara där, utan snarare någonstans norr om Arlanda, säg 10-15 minuter. Antar att den byggdes för att det var praktiskt en gång i tiden och nu svårt att komma ur... Och med komma ur kanske jag menar begränsa effekten för de som laddar ofta?

Då skulle det lösa sig lite bättre. Av samma anledning vill man inte komma för nära andra stora städer, som tex Göteborg...
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Challe76a »

Då får dom riva den helt enkelt och sätta upp en ny där. Bra idé, och taxi kan inte gnälla heller.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av akeller »

Plinder skrev:
Problemet bygger mycket på att Upplands Väsby är felplacerad. Den borde helt enkelt inte vara där, utan snarare någonstans norr om Arlanda, säg 10-15 minuter. Antar att den byggdes för att det var praktiskt en gång i tiden och nu svårt att komma ur... Och med komma ur kanske jag menar begränsa effekten för de som laddar ofta?

Då skulle det lösa sig lite bättre. Av samma anledning vill man inte komma för nära andra stora städer, som tex Göteborg...
Begränsar man effekten så kommer det troligen bara att betyda att de står där längre.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av JonasH »

Problemet med placering norr om Arlanda är att det finns absolut inget där... Bara skoooooog typ. Jo det finns ju lite mer skog också.
Det är ju alltid trevligt med något att äta när man väntar.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Johnny_B »

EnTraktor skrev:
Challe76a skrev:
Kom på en sak. Om ett helt gäng TCS medlemmar åker dit samtidigt och ställer sig i kö så kan ju inte taxi ladda på väldigt länge. Det vore roligt!
Bra ide! Vi skriver ett schema så vi laddar i Upplands Väsby efter rullande schema i 7 dagar. Då kommer Taxi bli tvungna hitta en annan lösning.
Kul idé, men det kommer krävas många som ställer upp för att hålla schemat rullande..
Det skulle behövas ungefär fyra Teslor per laddstolpe för att hela tiden ockupera alla stolpar (det måste köras närmare 40 mil per Tesla innan den kan ta upp en laddstolpe någon längre tid igen - om man inte kör Ludicrous hela tiden.)
Sedan kan taxibilarna fortfarande ställa sig i kö för att komma till.

Eller möjligtvis om det dyker upp 5-6 Teslor per stolpe på en och samma gång och alla har synkat sin förbrukning så de ställer sig i kö med max 2% kvar i batterierna. Det kunde kanske vara värt väntan för de som står sist i kön att se våndan i fejset på taxichaufförerna som tvingats vänta snäva 6 timmar på att få ladda.

Fast båda alternativen verkar orealistiska. Enklast är nog att mana till massringning av forummeddlemar till Tesla för att klaga..
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av gellerstam »

Stop där. Inte massrigning. De har annat å göra på Tesla. De ska ju rädda världen.

Vår överpräst får äran att framföra medlemmarnas begäran!

Om inte det hjälper går ni ta fran plan "B".
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av TiborBlomhall »

Som första steg har jag påkallat Teslas uppmärksamhet (åter igen) på situationen vid laddstolparna. Vi får se vad det ger.
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Lofet2 »

Kan man över huvud taget göra nåt åt de som "alltid" står där eller måste man göra nåt åt vad detta medför? Skulle en ny SuC vara att föredra norr om arlanda eller blir denna upptagen av taxibilar från Uppsala då?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Mickep »

Undrar hur det kommer bli i Umeå där det finns några teslor som går som taxi.
Om man ser att det är kapacitetsbrist nu behöver man inte fundera hur det kommer bli när modell3 kommer (eller om andra tillverkare släpps på nätverket) kan inte se att taxi som har haft långkörning inte skulle få ladda. Problemet verkar vara antalet och närhet till Arlanda.
Lösningen är nog fler laddplatser och någon snabbladdning vid Arlanda (som är rimligt prisats)
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av joel80 »

Ingen som kan sätta upp en webbkamera eller nått och göra en timelaps över hur det ser ut där under några dagar. Det vore ju intressant att se hur laddarna utnyttjas. Lite olaglig kameraövervakning för den goda sakens skull. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av apkungen »

Finns det inte en tråd eller två för detta redan?

SuC är till för långresor. Vad är det som säger att 50mil i Stockholm inte är en lång resa? Såvitt jag har hört så vill tesla att taxi ska köra elbil. Finns inget värre för miljön och teslas reklam. Det rullar säkert upp emot 50 teslataxi idag i Stockholm. Jag har sett minst fem olika firmor som kör tesla.

50st taxiar är 1 miljon till SuC. Antingen kan tesla bygga en station ännu mer centralt i Stockholm åt just taxi eller två stycken mindre stationer, en på e4an o en på e18. Tycker att det är så det ska lösas. Int genom förbud o grejer.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Beigler »

apkungen skrev:
Finns det inte en tråd eller två för detta redan?

SuC är till för långresor. Vad är det som säger att 50mil i Stockholm inte är en lång resa? Såvitt jag har hört så vill tesla att taxi ska köra elbil. Finns inget värre för miljön och teslas reklam. Det rullar säkert upp emot 50 teslataxi idag i Stockholm. Jag har sett minst fem olika firmor som kör tesla.

50st taxiar är 1 miljon till SuC. Antingen kan tesla bygga en station ännu mer centralt i Stockholm åt just taxi eller två stycken mindre stationer, en på e4an o en på e18. Tycker att det är så det ska lösas. Int genom förbud o grejer.
Håller faktiskt med. Det är snarare Tesla som behöver lösa problemet med fler laddare. Skulle dessutom inte ens förvåna mig om Tesla vid försäljningen använt SuC som en del i kalkylen.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Herr X »

Johnny_B skrev:
Kul idé, men det kommer krävas många som ställer upp för att hålla schemat rullande..
Det skulle behövas ungefär fyra Teslor per laddstolpe för att hela tiden ockupera alla stolpar (det måste köras närmare 40 mil per Tesla innan den kan ta upp en laddstolpe någon längre tid igen - om man inte kör Ludicrous hela tiden.)
Man kan ringa taxibolagen och höra om de kan ställa upp med teslor som kan hjälpa till - de har många!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av e5m1r »

Det är upp till Tesla att lösa problemet
Även om det är taxi så är det samma regler som gäller som för mig och dig
Om jag personligen hade misskött mig på samma sätt så hade tesla säkert reagerat om inget annat med ett mail ( som några har fått) är det så att man fortsatt missköter sig så bör man kunna från teslas sida begränsa eller rent av stänga av suc på bilen som missköter sig
Titta bara på begränsning på AP i sw8
Steg 1 Tibor framför ( redan avklarat ) steg 2 alla vi ägare mailar steg 3 vi organiserar oss och blockerar SuC det bör inte vara så svårt att åstadkomma med en ägarträff
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Gustafsson »

Så fort något blir för bra ropas det på förbud och hinder. Tesla har nu en gång byggt en SuC mitt i en storstadsregion. Då används den förstås av alla som behöver. Det är kanonbra reklam för Tesla och elbilar att det finns Teslataxi.
Inför modell 3 mfl bilar kommer antalet SuC att behöva mångdubblas.
Bara att göra som Norge- bygg värdens största SuC ! Eller åtminstone fler SuC utanför centrala Stockholmsregionen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar