Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av jonasl »

Tänk om man kunde få reserverad plats på en laddare när rutten planeras med navigatorn. Kanske mot en extra kostnad eller något annat system som gör att det inte missbrukas.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Har de 5år på sig? Hur många bilar tillverkar Tesla om 5år om de fortsätter att öka i samma takt?
Nej, 5 år är för lång tid. Det var bara ett tal som verkar realistiskt om man ser på utveckligen hittills, men kan vara både kortare och längre. Ser man dessutom på övriga biltillverkar så verkar det ju inte som 5år är orealistiskt innan dom är på banan ordentligt.
Jag tror det kommer ta längre tid för dem att fatta och sedan sätta igång och då är det försent. Nu är iofs inte ett laddnätverk lika komplicerat som en bil, de tar ju 5 år att utveckla ungefär (öven för Tesla). Men det kräver ändå lite markarbeten, bygglov och annat när man väl är på gång. Fast beslutet att göra det är nog det som är jobbigast.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av LarsL »

jonasl skrev:
Tänk om man kunde få reserverad plats på en laddare när rutten planeras med navigatorn. Kanske mot en extra kostnad eller något annat system som gör att det inte missbrukas.
Typ en tysk handduk att hänga över laddaren... :D
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bat »

jonasl skrev:
Tänk om man kunde få reserverad plats på en laddare när rutten planeras med navigatorn. Kanske mot en extra kostnad eller något annat system som gör att det inte missbrukas.
Tveksam över det. Skulle innebära lägre effektivitet i utnyttjandet av laddarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av LarsL »

Naturligtvis är lösningen att det finns flera uttag till samma Megaladdare, alltså en 350kW laddare med kanske 4-6 uttag. Då kommer det vara bra utnyttjandegrad samtidigt som alla kan börja ladda när de anländer till stationen. Vid högtrafik får man minst 50kW men i normalfallet så får man 100-150kW.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Naturligtvis är lösningen att det finns flera uttag till samma Megaladdare, alltså en 350kW laddare med kanske 4-6 uttag. Då kommer det vara bra utnyttjandegrad samtidigt som alla kan börja ladda när de anländer till stationen. Vid högtrafik får man minst 50kW men i normalfallet så får man 100-150kW.
Dvs ungefär som en helt vanlig Tesla-station ser ut idag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av apkungen »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Naturligtvis är lösningen att det finns flera uttag till samma Megaladdare, alltså en 350kW laddare med kanske 4-6 uttag. Då kommer det vara bra utnyttjandegrad samtidigt som alla kan börja ladda när de anländer till stationen. Vid högtrafik får man minst 50kW men i normalfallet så får man 100-150kW.
Dvs ungefär som en helt vanlig Tesla-station ser ut idag :)
Förutom att idag så är en laddare uppdelat på två platser. Det gäller att man ställer sig rätt och om nån laddar fullt eller står kvar efter laddning så blir folk irriterade och stationen utnyttjar inte hela sin kapacitet. Om man skulle göra om Teslas station I infra city till en laddare på 400kW, då matas den med samma effekt och sen ha 12st uttag, då kan man bara ställa sig på en plats och gå o äta bäst man vill och så sköter laddaren laddningen. Jag tror att det är rätt ofta den laddaren inte utnyttjas fullt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av apkungen »

HelectriC skrev:
Ju mer jag funderar på det så fattar jag verkligen inte hur man ska kunna köpa någon annan långfärdselbil än Tesla. Ska man stå och vänta med sin Jaguar (tex) vid CCS-station som ofta bara har 1 laddpunkt (eller kanske 2 om man har tur)? Det håller ju verkligen inte! När ska de andra börja bygga ordentlig laddinfrastruktur som dessutom hänger ihop och där man får upp en samlad resa i GPS:en som man får hos Tesla. Jag ser ett potentiellt getingbo och vet inte om man vågar ge sig in i det? Ser för mig bilsemestern med familjen där man får vänta två timmar för att ens få tillgång till laddstolpen :o självklart ordnas detta på sikt, men risken är ju att det tar kanske 5 år innan det är någorlunda ok.
Kommer bilarna så kommer laddarna också. Kolla den länken på Fortums ambitionen:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ll-350-kw/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
HelectriC skrev:
Ju mer jag funderar på det så fattar jag verkligen inte hur man ska kunna köpa någon annan långfärdselbil än Tesla. Ska man stå och vänta med sin Jaguar (tex) vid CCS-station som ofta bara har 1 laddpunkt (eller kanske 2 om man har tur)? Det håller ju verkligen inte! När ska de andra börja bygga ordentlig laddinfrastruktur som dessutom hänger ihop och där man får upp en samlad resa i GPS:en som man får hos Tesla. Jag ser ett potentiellt getingbo och vet inte om man vågar ge sig in i det? Ser för mig bilsemestern med familjen där man får vänta två timmar för att ens få tillgång till laddstolpen :o självklart ordnas detta på sikt, men risken är ju att det tar kanske 5 år innan det är någorlunda ok.
Kommer bilarna så kommer laddarna också. Kolla den länken på Fortums ambitionen:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ll-350-kw/
Ja, att det kommer är självklart. Frågan är bara hur lång tid det tar innan man kan resa lika fritt som med Tesla. Jag orkar inte köpa en elbil där jag får vänta 2-5 år innan laddinfrastrukturen är på plats.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av jpetters »

På flertalet Superchargers i Schweiz håller Tesla på och utökar med fler laddplatser. I något fall mer än dubblering av kapaciteten.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av HelectriC »

jpetters skrev:
På flertalet Superchargers i Schweiz håller Tesla på och utökar med fler laddplatser. I något fall mer än dubblering av kapaciteten.
Och vad händer samtidigt med CCS? Går möjligen från 1 till 2 punkter eller har man riktig tur så utökas till 4 punkter :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av 12man »

oslo-sthlm-helsinki den hade tesla igång 2015-05-07, om inte fortum tänker sig runt bottenviken=> för lite, för sent, tänk om, tänk bättre
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Naturligtvis är lösningen att det finns flera uttag till samma Megaladdare, alltså en 350kW laddare med kanske 4-6 uttag. Då kommer det vara bra utnyttjandegrad samtidigt som alla kan börja ladda när de anländer till stationen. Vid högtrafik får man minst 50kW men i normalfallet så får man 100-150kW.
Dvs ungefär som en helt vanlig Tesla-station ser ut idag :)
Förutom att idag så är en laddare uppdelat på två platser. Det gäller att man ställer sig rätt och om nån laddar fullt eller står kvar efter laddning så blir folk irriterade och stationen utnyttjar inte hela sin kapacitet. Om man skulle göra om Teslas station I infra city till en laddare på 400kW, då matas den med samma effekt och sen ha 12st uttag, då kan man bara ställa sig på en plats och gå o äta bäst man vill och så sköter laddaren laddningen. Jag tror att det är rätt ofta den laddaren inte utnyttjas fullt.
Ja, precis. Jag vill kunna plugga in bilen och sedan sätta mig och äta eller fika i lung och ro utan att fundera på om bilen måste flyttas eller inte. Enda sättet att göra det på är om många bilar kan dela på samma laddare.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av jpetters »

Eller så parkerar bilen om sig själv när den är klar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av LarsL »

jpetters skrev:
Eller så parkerar bilen om sig själv när den är klar. Bild
Om man vill krångla till det ja...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

jpetters skrev:
På flertalet Superchargers i Schweiz håller Tesla på och utökar med fler laddplatser. I något fall mer än dubblering av kapaciteten.
Ja, det verkar vara rätt mycket utbyggnader av befintliga stationer. Antagligen för att det är enklast och billigast så. Men jag skulle ändå säga att de har en del på att jobba på vad gäller yttäckningen, vilket jag ser som ännu viktigare. Jag har liksom ingen nytta av att det finns en station med 20 laddare utan kö norr om Oslo när jag är i Gällivare eller Warszawa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av mati »

Ja, det är en konstig prioritering som sker nu. När man tittar på kontinenten, framförallt i Tyskland, så har man ju satsat på yttäcknig till en början, med många SuC-sites fast oftast ganska få laddare per site. Och fler behövs knappast, eftersom det är nästan alltid tomt där. Jag tycker ju iofs att yttäckning är mycket viktigare än ett fåtal monster-SuC, men det är klart att det är billigare att bara utöka befintliga anläggningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Vasp »

Sverige behöver definitivt mer Supercharger platser för att täcka landet.

E4 norr om Skellefte behöver en till i alla fall. Töre skulle vara bästa placeringen för att även täcka E10.

E45 behöver för att resor i inlandet och För resor till Norge ska funka minst 3 stycken. En i Gällivare en i Arvidsjaur och en i Storuman. 4 laddare på varje ställe räcker.

Så 16 laddare på 4 ställen så är Norrland hyfsat bra täckt. Känns inte som en så stor investering. Enstaka Supercharger stationer har ju fler laddare än så idag.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

I Sverige behövs en framförallt mellan Borås och Ulricehamn.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Remuz »

EnTraktor skrev:
I Sverige behövs en framförallt mellan Borås och Ulricehamn.
Gärna precis innan stigningen efter Ulricehamn annars (sett från boråshållet)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jeb
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 jan 2017 20:52

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av jeb »

Vid Shell Jära mellan Jönköping och Ulricehamn hade varit en bra placering. Där finns även ett matställe. Placeringen skulle göra det betydligt lättare för Göteborgare att ge sin in i mörkaste Småland. Skall man tex åka till Gotland via Oskarshamn från Göteborg, vilket säkert händer då och då, blir det en ganska rejäl omväg idag via Lagan. Med en laddare strax före Jönköping skulle det problemet vara ur världen.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av nicklasandersson »

Vore helt perfekt! Fanns väl inritat vid Ulricehamn på senaste kartan över planerade SuC? Längtar efter en i dessa trakterna.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

Kommande platser för Sverige enligt plan (vilket kan ändras):
2017-Scandinavia.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Kommande platser för Sverige enligt plan (vilket kan ändras):
Inte så imponerande precis... Kan ju hoppas på mer ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Inte så imponerande precis... Kan ju hoppas på mer ;)
Ja, det är långt mellan vägguttagen i Sveriges norra del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar