Snedslitna däck

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Snedslitna däck

Inlägg av Alexander »

Mina bakdäck är slitna i innerkant vilket jag tycker är märkligt. Dessa 21" har rullat ca 3000 mil och däcktrycket varit ca 3,1 bar. Är detta något att acceptera eller ska jag ta det med SC? Råd och tankar mottages tacksamt.
IMG_5356.JPG
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Snedslitna däck

Inlägg av HelectriC »

Mycket vanligt på MS med 21". Det set jag precis köpt är nedslitna till corden på tre av däcken/innerkant. Hjulinställningarna är tydligen mycket svårare att få till med 21" än med 19".
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Alexander »

Men är det reklamationsbart?
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Snedslitna däck

Inlägg av HelectriC »

Alexander skrev:
Men är det reklamationsbart?
Hjulinställningar är det iaf. Jag hade förberett mig på att reklamera att däcken var snedslitning på mitt andra set däck, men det visade sig att första SC hade mätt fel och att de inte var snedslitna :o så det ställde bara in vinklarna och sen var det ok.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Challe76a »

Det man skulle vilja är att kunna göra hjulinställningarna lokalt. Man kan inte åka 30 mil för en hjulinställning.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Stefan T »

Passa dej så du inte får punka

Jag körde punka på min roadster med däck som såg ut som dina
Då har jag ändå ställt bakvagnen på min gränsen på lite camber enligt specen för minska slitaget
Dom däcken hade inte klarat 3000 mil och det är 17":are
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Snedslitna däck

Inlägg av TeslaMartin »

Challe76a skrev:
Det man skulle vilja är att kunna göra hjulinställningarna lokalt. Man kan inte åka 30 mil för en hjulinställning.
Jag ställde mina hjul lokalt, hos en firma som kör senaste inom 3D inställning.
Men det går säkert på vanlig firma också. Det är ju vanlig Mercedes-hjulupphängning, inga konstigheter.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Alexander »

Jag åker förbi SC i Väsby idag så får jag se vad de säger. Helst nya däck och inställning på direkten eller lämna den tills det blir fixat.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Snedslitna däck

Inlägg av lator »

Intressant att inse hur olika biltillverkare ser på detta med reklamation... Insåg efter ca 500 mil med Leafen att något inte stod rätt (till) i bakvagnen. Reklamerade till återförsäljaren och fick till svar: "det kan vi inte ta på garanti, du kan ju ha kört på något eller i en grop..."). Kollade upp bilen hos en lokal däck-krängare och det konstaterades att bakhjulen pekade tokigt men samtidigt att det inte gick att justera... Provade att reklamera hela bakaxeln men se det gick ju inte för den ligger inom toleranserna! 9,3 mm toe-in var gränsen för Nissan! Vad göra??? Jo, KÖP EN TESLA!

Nu är bilen trots allt utlöst och bakaxeln ska fixas på min egen verkstad!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Alexander »

Fick inga nya sulor idag men bokade en tid om två veckor så ska de justera felet gratis med lånebil över dagen.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Skriv svar