Dubbdäcksfundamentalisterna
Moderator: Redaktion
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Det finns inget som heter eller kan kallas året runt-däck. Det som vanligen åsyftas är dubbfria vinterdäck av något slag (annars får de inte användas vintertid). Att köra på dem året runt är både dumt, oansvarigt och oekonomiskt och borde enligt min åsikt vara lika förbjudet som att använda sommardäck vintertid.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Det finns inga "året-runt-däck".bylund skrev:Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Det var ju just det som var min poäng, att de som kallas för det inte är godkända för bruk året runt.Verdi skrev:Det finns inga "året-runt-däck".bylund skrev:Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Det finns de som marknadsförs som all seasons i t ex USA . Dessa är alltså inte godkända som vinterdäck här.
Och är det vinterdäck man menar med åretruntdäck så är det ju just vinterdäck.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Men de är ju märkta M+S som betyder Mud + Snow. Jag har alltid trott att det är OK att använda såna däck.
Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Vet inte vad som är tillåtet och inte och säkert så är väl en del riktiga vinterdäck också märkta M+S. Men kravet är väl att däcket är med i en lista som ges ut årligen.Tjell skrev:Men de är ju märkta M+S som betyder Mud + Snow. Jag har alltid trott att det är OK att använda såna däck.
Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
https://info.kaltire.com/difference-winter-vs-mud-snow/
Fast personligen så struntar jag i vad som är tillåtet. Jag vill ha riktigt bra däck året om. Skulle inte köra med sommardäck året om även om det blev tillåtet igen.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Det är även Goodyear-sommardäcken som kom med min Tesla (m+s). Vinterdäck är även märkta med en snöflinga eller bergstopp.Tjell skrev:Men de är ju märkta M+S som betyder Mud + Snow. Jag har alltid trott att det är OK att använda såna däck.
Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
Besiktningen bryr sig inte om vinterdäck. Att köra till besiktningen är rentav ett av undantagen från kravet på vinterdäck.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Faktum är att det däcket marknadsförs som ett året-runt-däck, men alltså är ett sommardäck med svenska mått.
https://www.goodyear.com/en-US/tires/ea ... dTireImage
https://www.goodyear.com/en-US/tires/ea ... dTireImage
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Hmm, jag tror jag får omvärdera min gamla vanliga syn på däck. Jag märker en tydlig skillnad mellan Subarun, som alltså var helt suverän på alla underlag, och Teslan. Inte så konstigt, de är ju två väldigt olika bilar.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Dubbdäcksfundamentalisterna
Är det någon i min närhet (Borås, Alingsås, Göteborg) som kör dubbat som kan låta mig åtminstone få lyssna på (o)ljudet från dubbdäck?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Inget du vill göra! Det låter förskräckligt. Hade en lånebil från Tesla innan jul som hade dubbdäck. Det var ingen trevlig ljudupplevelses.
Har dubbfriadäck på min egen bil och kommer att fortsätta med detta pågrund av ljudnivån.
Har dubbfriadäck på min egen bil och kommer att fortsätta med detta pågrund av ljudnivån.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
De däck jag har nu, som alltså funkar rätt så bra generellt men totalt värdelösa i modd. Sååå svårt att välja....
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Här kommer ett intressant/underhållande inlägg från Björn Nyland. Dubb vs dubbfritt avgörs medelst dragkamp.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Ja, det där var ju intressant, iaf på snö/is.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Har nu kört dubbfritt för första gången. Dubbelt upp dessutom. Dubbfritt på båda bilarna. På i3:an fanns inga alternativ och på Teslan så väljer jag dubbfritt av bullerskäl. Den är ju rätt dåligt isolerad i hjulhusen så jag tror dubbade hade blivit jobbigt.
Det har ju periodvis varit rätt bra vinter och vi har även åkt norrut några gånger. På riktig vinterväg tycker jag dubbfritt fungerar jättebra. Den är ofta skrovlig och däcken får bra fäste i ojämnheterna. Däremot vid första ishalkan i höstas var det lite läskigt. Eller i tisdags när jag i en kurva kände att bilen gled lite i en kurva (i 90 km/h!!!) innan den återfick greppet. Hade varit underkylt regn så det var som en skridskobana. Vilket jag märkte när jag testade att tvärnita på raksträckan efter. Det var nära att det kom lite knäck i brallan när jag kände att styrningen inte riktigt tog. Var väldigt lite. Knappt märkbart ändå tydligt.
Jag skulle alltså hävda att dubbfritt är klockrent i Norrland som har stabil vinterväg. Det är ju i områden som har större risk för underkylt regn och annan blixthalka som det behövs dubbar. På större vägar saltas det ju så där går det bra ändå men åker man mycket på småvägar så tror jag dubbade är bättre.
För att dubbfria ska klara sig p g a "milt klimat" så ska man nästan befinna sig i Skåne eller på västkusten.
Det har ju periodvis varit rätt bra vinter och vi har även åkt norrut några gånger. På riktig vinterväg tycker jag dubbfritt fungerar jättebra. Den är ofta skrovlig och däcken får bra fäste i ojämnheterna. Däremot vid första ishalkan i höstas var det lite läskigt. Eller i tisdags när jag i en kurva kände att bilen gled lite i en kurva (i 90 km/h!!!) innan den återfick greppet. Hade varit underkylt regn så det var som en skridskobana. Vilket jag märkte när jag testade att tvärnita på raksträckan efter. Det var nära att det kom lite knäck i brallan när jag kände att styrningen inte riktigt tog. Var väldigt lite. Knappt märkbart ändå tydligt.
Jag skulle alltså hävda att dubbfritt är klockrent i Norrland som har stabil vinterväg. Det är ju i områden som har större risk för underkylt regn och annan blixthalka som det behövs dubbar. På större vägar saltas det ju så där går det bra ändå men åker man mycket på småvägar så tror jag dubbade är bättre.
För att dubbfria ska klara sig p g a "milt klimat" så ska man nästan befinna sig i Skåne eller på västkusten.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Vi som har dubbfritt kör alltid med dubbla kalsonger.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Jag brukar anpassa hastigheten efter underlaget. Tyvärr ser man inte alltid tex underkylt regn, men än så länge har jag klarat mig bra. 8år dubbfritt i Stockholm, varav ett pr med tesla
P85D svart/svart med gratis SuC
Dubbdäcksfundamentalisterna
Min förra däckhandlare sa att dubbdäck bara behövs i storstäderna. Folk kör som de gör och avstånden är korta och tempot högt. Eftersom jag mest kör utanför huvudstaden har jag haft dubbfritt i över 20 år, och det har gått alldeles utmärkt på 35000 mil med vinterdäck.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Har aldrig haft dubb på bilen och lever rätt bra ändå. Nu senast landade jag på ett hotell i Bayern med 15cm snö på vägen utanför i landet där dubbdäck är förbjudet. Rest my case.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Fast de som inte har dubb och inte lever längre skriver ju inte på forumet om det, så det blir ju lite survivor bias här.Hedman skrev:Har aldrig haft dubb på bilen och lever rätt bra ändå. Nu senast landade jag på ett hotell i Bayern med 15cm snö på vägen utanför i landet där dubbdäck är förbjudet. Rest my case.
Men även jag saknar dubb och lever rätt bra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
True!bylund skrev:Fast de som inte har dubb och inte lever längre skriver ju inte på forumet om det, så det blir ju lite survivor bias här.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Jag saknar också dubb.. Så fort jag inte har det på bilen vintertid.
Enormt stor skillnad på vissa vägar. E4an mellan Gävle och Stockholm (eller främst Gävle och Uppsala) är ofta isig vintertid. Jag har kört utan dubb en säsong.. Aldrig mer! Fy satan så dåligt grepp man hade ibland. På snö gick det fint, så länge den inte var hårdpackad, eller uppraggad av andra med dubb... Men på isig polerad motorväg var det hemskt.
Dom Hakka8 jag har idag är dom bästa vinterdäck jag haft.
Att det fungerar för vissa med dubbfria har jag full förståelse för. Men för mig gör det inte det på den bil jag pendlar mycket motorväg med.
Enormt stor skillnad på vissa vägar. E4an mellan Gävle och Stockholm (eller främst Gävle och Uppsala) är ofta isig vintertid. Jag har kört utan dubb en säsong.. Aldrig mer! Fy satan så dåligt grepp man hade ibland. På snö gick det fint, så länge den inte var hårdpackad, eller uppraggad av andra med dubb... Men på isig polerad motorväg var det hemskt.
Dom Hakka8 jag har idag är dom bästa vinterdäck jag haft.
Att det fungerar för vissa med dubbfria har jag full förståelse för. Men för mig gör det inte det på den bil jag pendlar mycket motorväg med.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Lustigt hur olika det kan vara. Jag skulle aldrig få för mig att motorvägspendla med dubb. Är ju bar asfalt nästan jämt (gäller E18 mellan Stockholm och Västerås). Förfärligt oljud, högre förbrukning och lär ju dessutom inte dröja länge förrän dubben är alldeles rundsliten av all asfalt. Har pendlat i över tre år med dubbfria däck och är hur nöjd som helst.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Samma sak för mig, har pendlat Stockholm-Sundsvall i 4 år och det är helt otänkbart med dubbdäck. Har inte en enda gång upplevt att mina dubbfria Pirelli skulle ha sämre grepp än dubbade, snarare tvärtom.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Fru Gröndahl jobbar som greenkeeper och är ledig länge på vintern. Vi brukar åka mycket ute i Europa då. Att ha 3 hjuluppsättningar blir det nog inte tal om, det räcker med 2.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!