Dubbdäcksfundamentalisterna

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av AGCF »

Jerker skrev:
Ni läste väl denna kolumn i Aftonbladet efter seriekrockarna på E4 förra veckan? Collin sparar inte på krutet. "Hipsterdäck" var en ny benämning för mig. :D

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kVq ... ipsterdack
Det var den som fick mig att söka fram ett test av begagnade vinterdäck till. En gång har Teknikens värld respeltive AMS testat vinterdäck som inte är fabriksnya. Aftonbladet aldrig. 30 år av test med fabriksnya däck. Naturligtvis står däcktillverkarna för däcken. Collins krönika är på den lägsta nivå som blir allt vanligare. Bilister kör med alla sorters vinterdäck av alla mönsterdjup. Problemet är hastighet och avstånd.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Legato »

AGCF skrev:
Legato skrev:
Alla dubbdäckshatare är varmt välkomna hem till oss. Det har funnits gott om is att hacka loss på vår lååånga och braaaaanta uppfart :D
Man ska ta bort snön när den fallit. Is är farligt i alla situationer. Bromssträcka från 50 km/h på runt 80 meter både med och utan dubb. På plan mark. Dubbdäck är ju ingen ursäkt för att slöa med skottning och sandning av sin egen uppfart.
Jag har inga planer på att hålla 50 km/h på min uppfart. Med Nokian H2 funkar det fint, man får bara köra sakta. Men även du är välkommen att skotta snö nattetid ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av EnTraktor »

Jerker skrev:
Ni läste väl denna kolumn i Aftonbladet efter seriekrockarna på E4 förra veckan? Collin sparar inte på krutet. "Hipsterdäck" var en ny benämning för mig. :D

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kVq ... ipsterdack
Det är väl ingen nyhet att Collin hatar friktionsdäck och älskar Volvo...
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Jerker »

Vet inte om det var i den här tråden (orkar inte läsa igenom den) men det var nån som erbjöd sig att komma hem till mig och köra i vår isiga backe för att bevisa att dubbfria vinterdäck är minst lika bra som dubbdäck. Skulle ha varit här nu. Iofs var inte vår lilla backe några problem, (grovt grus där snöblasket som frusit inte kunnat lägga sig som ett lager ovanpå) men ute på gatan var det isgata. Is som frusit på under natten och nu regnar det på det. Min hustru har just åkt till jobbet och det var nära att hon hamnade i diket men dubbarna räddade henne från det. Hon tog sig med nöd och näppe ut på stora vägen där det var saltat. En granne utan dubbar tog sig inte ens ut från sin tomt. Det fanns inget grepp öht. Hans infart sluttar litegrann nedåt från gatan. Vi fick hjälpas åt och knuffa ut honom på gatan.

#livetpålandet
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av perkabolo »

Snöfall övergående i regn i två dagar och sen kallt igen. Ser också ut att få en bra testbacke nu. Att ta sig upp är en utmaning i de förhållandena, men att ta sig NER är det som kan vara riktigt läskigt. Rakt ut på landsvägen där det kommer bilar i 90 utan möjlighet att bromsa. Någon i södra norrlands kustland som vill komma och övertyga mig om de dubbfria vinterdäckens förträfflighet på spolad blankis?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av AGCF »

perkabolo skrev:
Snöfall övergående i regn i två dagar och sen kallt igen. Ser också ut att få en bra testbacke nu. Att ta sig upp är en utmaning i de förhållandena, men att ta sig NER är det som kan vara riktigt läskigt. Rakt ut på landsvägen där det kommer bilar i 90 utan möjlighet att bromsa. Någon i södra norrlands kustland som vill komma och övertyga mig om de dubbfria vinterdäckens förträfflighet på spolad blankis?
Sanda din backe för tusan :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Gustafsson »

Det beror på däckens vridmoment ;-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av perkabolo »

Walker skrev:
perkabolo skrev:
Snöfall övergående i regn i två dagar och sen kallt igen. Ser också ut att få en bra testbacke nu. Att ta sig upp är en utmaning i de förhållandena, men att ta sig NER är det som kan vara riktigt läskigt. Rakt ut på landsvägen där det kommer bilar i 90 utan möjlighet att bromsa. Någon i södra norrlands kustland som vill komma och övertyga mig om de dubbfria vinterdäckens förträfflighet på spolad blankis?
Spolar du din uppfart?? :shock:
;) :lol:
Gör inte alla det? :)
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av perkabolo »

AGCF skrev:
perkabolo skrev:
Snöfall övergående i regn i två dagar och sen kallt igen. Ser också ut att få en bra testbacke nu. Att ta sig upp är en utmaning i de förhållandena, men att ta sig NER är det som kan vara riktigt läskigt. Rakt ut på landsvägen där det kommer bilar i 90 utan möjlighet att bromsa. Någon i södra norrlands kustland som vill komma och övertyga mig om de dubbfria vinterdäckens förträfflighet på spolad blankis?
Sanda din backe för tusan :)
Det brukar gå att få till lite styrning om man har framförhållning så att man kan få ut ett däck eller två i dikeskanten och antingen få fäste eller en dikeskörning för att få stopp. Varför sanda när det finns enklare lösningar! Vardagsedge! :roll:
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Verdi

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Verdi »

Jag har dubbfria för första gången nu och jag tycker de känns lite halare än dubbdäck när det är is. Dock rullar de så tyst och mjukt när det är slask/plusgrader att jag förlåter dem.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av LarsL »

Finns det några bra kedjor eller sådana där ”täcken” man kan sätta på hjulen. Ibland är det hopplöst att komma de första 100 metrarna utan dubbdäck. Resten är det mer ordning.
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av N H »

Sjukt intressant tråd. Bor i Dalarna och har alltid kört dubbat, men med elbil vette 17 om jag klarar av dubb igen. Halva njutningen försvinner med dubbljudet.

Jag är fascinerad av att den allmänna erfarenheten om att dubb och is är bättre än friktion och is samtidigt som det finns undersökningar som säger motsatsen. Nånstans är d fel!

Är det ljudet från dubb som river i isen som ger oss dubbade en falsk känsla av kontroll och att nu jävlar är det friktion? Eller är det för få, för dåliga och för gamla undersökningar vi elbilister som vill slippa det där s*tans dubbsmattret älskar att se resultatet av och bortser från något väsentligt?

Jag börjar bli helt snurrig av min hjärnas svängningar från det ena till det andra. I mars kommer ny bil så då måste jag bestämma mig, lotteri vilken sida jag kommer att vara på just då :)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av AGCF »

Nu hittade jag faktiskt ett mycket mer omfattande test med en stor mängd begagnade däck.
http://vti.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Ni kan scrolla ner till sidan 34 för tester på is (dessa är på en isbana, en sjö alltså). Där kan man se att för fabriksnya däck är dubb bättre, men på begagnade är dubb och nordisk friktion likvärdiga även om de individuella skillnaderna är stora. Premiumdäck är bäst (det står på ett annat ställe i texten). Notera att en av momenten är bromsfriktion, där den allmänna uppfattningen är att dubbdäck stannar mycket snabbare än friktion men testet visar att det beror helt på vilket däck och i genomsnitt är det ungefär samma. Om du inte köper nya vinterdäck varje år, men det gör ju INGEN, nästan alla kör tills det är 3 mm kvar om man inte säljer bilen innan.

På sidan 35 är det test på is med 20 graders styrvinkel (sladd), då är dubb bättre än friktion. Man får fråga sig, hur ofta man svänger så skarpt på is.

På sidan 46 är samma test på snö och där är begagnade friktion alltjämt något bättre än dubb. För de nya däcken är de likvärdiga.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av LarsL »

Skitsnack att inte dubb skulle hjälpa på is... dubbfria däck funkar däremot inte alls på min isgata.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Gustafsson »

Intressant skrift! Här är det ju riktiga forskare på VTI som ligger bakom studien. Då var helgen räddad !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Verdi »

Att tänka på är att dubbfria nordiska är sämre på bar asfalt. Både blöt och torr. Dessutom är de känsliga för vattenplaning.

Samtidigt är det inte så stora skillnader trots allt och det är ju fantastiskt skönt att ha tysta däck.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Intressant skrift! Här är det ju riktiga forskare på VTI som ligger bakom studien. Då var helgen räddad !
:D
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av perkabolo »

Igår tror jag inte det spelade någon roll vilka däck man hade. 15 cm genomblöt snösörja, så däcken tappade inte kontakten med underlaget utan underlaget flyttade sig helt enkelt. I morse hade snösörjan till största delen regnat bort och blottlagt isen som var under på vilken det var en yta av några mm rinnande vatten som höll den spolad och slät. Jag har svårt att se hur dubbfria däck skulle ha chans att få fäste på det underlaget, men studien från VTI verkar ju faktiskt ha använt en hyffsad isbana i sina tester även om den var torr vilket ju gör det hela lite enklare.

Någon som kan förklara fysiken på ett lekmannamässigt sätt? Hur får mjuka gummidäck fäste på blankis och hur kan det vara likvärdigt med eller bättre än en metalldubb som gräver sig ner?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av bylund »

Framförallt så är dubben sliten på äldre däck och gräver inte ner sig särskilt bra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Verdi »

perkabolo skrev:
Igår tror jag inte det spelade någon roll vilka däck man hade. 15 cm genomblöt snösörja, så däcken tappade inte kontakten med underlaget utan underlaget flyttade sig helt enkelt. I morse hade snösörjan till största delen regnat bort och blottlagt isen som var under på vilken det var en yta av några mm rinnande vatten som höll den spolad och slät. Jag har svårt att se hur dubbfria däck skulle ha chans att få fäste på det underlaget, men studien från VTI verkar ju faktiskt ha använt en hyffsad isbana i sina tester även om den var torr vilket ju gör det hela lite enklare.

Någon som kan förklara fysiken på ett lekmannamässigt sätt? Hur får mjuka gummidäck fäste på blankis och hur kan det vara likvärdigt med eller bättre än en metalldubb som gräver sig ner?

Är isen spegelblank så får inte dubbfria fäste alls (mer än den lilla friktionen mot isen såklart). De kräver ojämnheter för att få grepp. Tanken är väl att det mjuka gummit och sajpningarna ska greppa tag runt det som går att få tag på. Ofta är det ju nåt. Räcker med att det är lite ruggat av att andra kört med dubbdäck tidigare.

Bild


Så kör man på en väg där det kommit underkylt regn eller nåt så är man illa ute med dubbfria. Dubbade kan ju få lite grepp ändå. Fast is är halt även med dubbade däck. :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av nek0 »

Hade dubbfria däck varit likvärdiga dubbdäck så tror inte jag att man hade tillåtit dubbdäck försäljning. Snacka går det, men snacka så det går, går inte
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Crappy »

Personligen är jag av den åsikten att det är som alltid -Man får köra efter väder
Det finns tillfällen då dubbär ett måste, men de tillfällena är så väldigt få att det inte berättigar att köra omkring på skiten. Varken miljömässigt, komfortmässigt eller ljudmässigt
Är det så svinhalt att dubbdäck är ett måste, så bör man oavsett om man har dubb eller inte, låta bilen stå.
I övrigt så tar man det försiktigt och klarar sig utmärkt på dubbfria som är minst lika bra alla andra dagar
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av LarsL »

Om jag skulle stanna hemma vaje dag det är isgata med vatten på skulle det inte bli många dagar med jobb under vintern. Om det nu blir vinter igen? Nu lutar det mer åt att börja bygga ark.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Kulingen »

Någon smart borde uppfinna dubbfria däck med en knapp i bilen man kan trycka på för att få ut dubben :shock:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av LarsL »

En sådan här däckstrumpa kanske skulle kunna funka?
http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/- ... a/view-all
Skriv svar