Teslas solar roof

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Teslas solar roof

Inlägg av gellerstam »

zyax skrev:
Jerker skrev:
AGCF skrev:
Jerker skrev:
Undrar när det kommer solcellstakpannor som ser ut som traditionella svenska? Inget av det som Elon visade upp skulle jag vilja ha på taket.
Den som heter tuscan är nog så nära man kommer. Cellen sitter i den platta delen i vilket fall..
Jo, jag vet, men den finns ju inte här i Norden, känns inte aktuellt. Frågan är om det går att lägga solceller i en vanlig 2-kupig panna.
https://byggtjanst.se/acdmy/glasklart-med-solenergi/
Detta är ju inte solceller utan solvärme!
https://www.kth.se/forskning/artiklar/g ... t-1.413350
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Teslas solar roof

Inlägg av AGCF »

Bara det harmoniserar i färgen är det ok för mig. Eftersom jag har lertegel är tuscan aktuell.

Skifferplattan är annars snygg men jag har precis lagt om taket :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Teslaspolen »

Det som brukar länkas som ett alternativ är svenska SolTech. http://www.soltechenergy.com/sv/produkt ... h-shingel/
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Det sol brukar länkas som ett alternativ är svenska SolTech. http://www.soltechenergy.com/sv/produkt ... h-shingel/
Bättre, men det är ändå så att de inte gått hela vägen och verkligen fått det att se ut som nån slags traditionell takbeläggning.

Det är ju det som skiljer Elon Musk från andra entreprenörer att han aldrig accepterar en medelmåttig kompromiss utan löper hela linan ut. Hans exempel på solcellstak går inte att skilja ifrån originalen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Det sol brukar länkas som ett alternativ är svenska SolTech. http://www.soltechenergy.com/sv/produkt ... h-shingel/
Bättre, men det är ändå så att de inte gått hela vägen och verkligen fått det att se ut som nån slags traditionell takbeläggning.

Det är ju det som skiljer Elon Musk från andra entreprenörer att han aldrig accepterar en medelmåttig kompromiss utan löper hela linan ut. Hans exempel på solcellstak går inte att skilja ifrån originalen.
Är patenten fria här också så kan vi ju starta en europeisk variant ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Teslaspolen »

Tja om vi hade någon som var duktig på design, och kunde svänga ihop en 3D modell och skicka iväg till Elon så hade det ju varit kul att i alla fall försöka komma med ett förslag.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Pontus »

Teslaspolen skrev:
Tja om vi hade någon som var duktig på design, och kunde svänga ihop en 3D modell och skicka iväg till Elon så hade det ju varit kul att i alla fall försöka komma med ett förslag.
CAD är jag duktig på men då skulle man ju helst först velat ha en sprängskiss på deras plattor eller att någon som är i USA tar med sig ett par hem.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Bjelke »

Och 3D-printning har vi ju tillgång till oxå ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Och 3D-printning har vi ju tillgång till oxå ;)
Ah nu börjar vi komma någonstans :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Teslas solar roof

Inlägg av FredrikR »

vigge50 skrev:
Nu säger Elon att i eftermiddag ska beställningar för solar roof öppna och att de första som går till produktion är smoth och texture. De andra två går i produktion först om sex månader och de är först nästa år som leveranserna utanför USA börjar.

Åter igen försening. I april var det sagt, hos mig är det 10e Maj idag. Är det inte bättre att Elon kommer med svävande svar. Istället för att säga i april, kunde han väl sagt i vår?

Nåväl, spännande att se priset. Jobbigt att vi ska vänta ett år, eller två om nu Elon åter varit tidsoptimist.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Teslas solar roof

Inlägg av bat »

Ska bygga hus kommande året; hade väldigt gärna lagt ett Tesla tak men jag vete tusan om jag vill låsa byggtidplanen till Teslas tideräkning. Alternativ av prisvärda och integrerade lösningar är dock väldigt begränsat.
Det rimligaste idag är nog Tunnfilmspaneler och plåt för att rama in (typ http://www.futuraenergi.se/2017/03/05/nytt-i-ystad/).
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

bat skrev:
Ska bygga hus kommande året; hade väldigt gärna lagt ett Tesla tak men jag vete tusan om jag vill låsa byggtidplanen till Teslas tideräkning. Alternativ av prisvärda och integrerade lösningar är dock väldigt begränsat.
Det rimligaste idag är nog Tunnfilmspaneler och plåt för att rama in (typ http://www.futuraenergi.se/2017/03/05/nytt-i-ystad/).
Kan du inte bara lägga papp och vänta in dom?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Teslas solar roof

Inlägg av bat »

Ja, släpper de all teknisk/montage-info nu så kanske man vågar det. Ska in med bygglov de kommande månaderna och tills dess behövs det. Vill även ha priser här i Sverige - får se om det kommer idag eller inte.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

bat skrev:
Ja, släpper de all teknisk/montage-info nu så kanske man vågar det. Ska in med bygglov de kommande månaderna och tills dess behövs det. Vill även ha priser här i Sverige - får se om det kommer idag eller inte.
Är väl olika kommuner här hade jag säkert fått godkänt med en bild och en dröm om Tesla
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Franz »

FredrikR skrev:
vigge50 skrev:
Nu säger Elon att i eftermiddag ska beställningar för solar roof öppna och att de första som går till produktion är smoth och texture. De andra två går i produktion först om sex månader och de är först nästa år som leveranserna utanför USA börjar.

Åter igen försening. I april var det sagt, hos mig är det 10e Maj idag. Är det inte bättre att Elon kommer med svävande svar. Istället för att säga i april, kunde han väl sagt i vår?

Nåväl, spännande att se priset. Jobbigt att vi ska vänta ett år, eller två om nu Elon åter varit tidsoptimist.
Du måste använda Elon-kalendern så klart! 10 Maj är ju nästan Mars i den så det här var i god tid.
Imorgon = Nästa vecka
Nästa vecka = Nästa månad
Nästa månad = Nästa kvartal
O.s.v
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Ragnarferdinand »

bat skrev:
Ska bygga hus kommande året; hade väldigt gärna lagt ett Tesla tak men jag vete tusan om jag vill låsa byggtidplanen till Teslas tideräkning. Alternativ av prisvärda och integrerade lösningar är dock väldigt begränsat.
Det rimligaste idag är nog Tunnfilmspaneler och plåt för att rama in (typ http://www.futuraenergi.se/2017/03/05/nytt-i-ystad/).
Är i samma situation som dig bat och vill ärna veta hur undertaket ska se ut och energieffektiviteten. Men i bygglovet lägger jag in brasklappen att om det inte bli Tesla tak så blir det altrnativ x eller y.


P84 - 2014
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Teslas solar roof

Inlägg av AGCF »

Priset $21.85 per kvadratfot. Alltså ca 2000 kr per kvm om ungefär 35% är celler och 65% är blinda pannor. Jag vet inte i vilken värld det är billigare än vanligt tak. Låter som koppartak i så fall.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jojje167 »

AGCF skrev:
Priset $21.85 per kvadratfot. Alltså ca 2000 kr per kvm om ungefär 35% är celler och 65% är blinda pannor. Jag vet inte i vilken värld det är billigare än vanligt tak. Låter som koppartak i så fall.
"Cost of roof
The estimated cost of your Solar Roof includes materials, installation, and the removal of your old roof. Taxes, permit fees and additional construction costs such as significant structural upgrades, gutter replacement, or skylight replacements are not included. The Solar Roof cost is based on estimated roof square footage for your home, provided by Google Project Sunroof where available, and the portion of your roof covered with solar tiles."
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Ragnarferdinand »

AGCF skrev:
Priset $21.85 per kvadratfot. Alltså ca 2000 kr per kvm om ungefär 35% är celler och 65% är blinda pannor. Jag vet inte i vilken värld det är billigare än vanligt tak. Låter som koppartak i så fall.
Jag tror Musk räknar in besparingar över kommande 30+ år.



P84 - 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jerker »

Ragnarferdinand skrev:
AGCF skrev:
Priset $21.85 per kvadratfot. Alltså ca 2000 kr per kvm om ungefär 35% är celler och 65% är blinda pannor. Jag vet inte i vilken värld det är billigare än vanligt tak. Låter som koppartak i så fall.
Jag tror Musk räknar in besparingar över kommande 30+ år.
Samma som de körde med bilarna med tvingades ändra på här i Sverige, var det inte så? De räknade priset minus besparingar i driftskostnad och hade det som första blickfång i konfiguratorn.

Jag trodde aldrig på den uppgiften att det skulle vara billigare i inköp än ett vanligt tak. Sen räknar de dessutom med att man ska köpa hela tjänsten att byta takbeklädnad, inklusive demontering och bortforsling av det gamla. Men vi är många som aldrig skulle leja ut arbete som vi klarar att göra själva, dvs jag skulle demontera det gamla och lägga ny läkt, sen känns det OK att låta proffs komma och montera de sidor av taket som innehåller solceller, de i skuggsidan som bara har vanliga takpannor gör jag själv.

Så jag skulle uppskatta att få ett pris per panna med solceller och ett pris per panna utan så man kan göra en mer realistiskt uträkning. Jag har aldrig gillat försäljare som lägger ut dimridåer och försöker sälja in ett helhetskoncept där jag inte kan analysera kostnaderna in i minsta detalj.

Sen utgår de från soliga Kalifornien och inte från höga Nord, så jag vill se realistiska data för hur mycket man kan få ut på just mitt hus där jag bor.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Ragnarferdinand »

Jag håller helt med Jerker. Är själv byggare och gör gärna det jag kan på huset.

Men vad gäller Kalifornien och soltimmar är jag osäker. Här kommer ju värmen in och sänker effektiviteten på cellerna. Så Pite havsbad i juni-juli bör ge en hel del. Svalt och många soltimmar. Eller?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jerker »

Ragnarferdinand skrev:
Jag håller helt med Jerker. Är själv byggare och gör gärna det jag kan på huset.

Men vad gäller Kalifornien och soltimmar är jag osäker. Här kommer ju värmen in och sänker effektiviteten på cellerna. Så Pite havsbad i juni-juli bör ge en hel del. Svalt och många soltimmar. Eller?
Sant. Har hört att vi här uppe har lika många soltimmar och lika stor teoretisk möjlighet att få solel som på sydligare breddgrader, och just temperaturfaktorn är en fördel här. Men så har vi vintern med snö på taket. Gäller att vara aktiv och ut och ta bort snön så snabbt som möjligt.

Så här kan man göra, men om det frusit fast på pannorna skulle man dessutom behöva värma pannorna för att få det att släppa. Problemet med det är att det då kanske inte lönar sig. Men om det är dagsmeja så släpper väl den sista snön ändå med den uppvärmning som solen ger.

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

Blomberg har skrivit en artikel som Elon delade via Twitter så jag antar att siffrorna stämmer och att de har fått siffrorna från pressamtalet som Tesla höll för media. Enligt deras siffror så kostar pannorna med solceller $42/foot^2 och de utan solceller $11/foot^2. Omräknat till svenska priser, mått och med moms så blir det 5038 kr/m2 med solceller och 1320 kr/m2 utan solceller. :shock: Om detta är med eller utan arbete vet jag inte.

Så här har Bloomberg fått att priserna står sig mot andra taktyper inklusive solceller monterade.
IMG_0851.PNG
https://www.bloomberg.com/amp/news/arti ... you-to-buy
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Ragnarferdinand »

Enligt utsago så ingår allt. Från rivning av nuvarande tak till ström i huset. Frågan är bara vad delarna kostar. Jag har inget tak som ska rivas! Det är färdig reglats. Etc. Då måste väll priset regleras. Kommer väll svar på twitter om ett par månader :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Pontus »

Om det följer vad som sagt tidigare så är det med installation och borttagning av gammalt tak.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar