Test Michelin X-ICE
Moderator: Redaktion
Test Michelin X-ICE
Äntligen så sitter däcken på bilen
Jag med några till har fått Michelin X-ICE för att testa och skriva ärliga erfarenheter av dessa.
Så ingen hummersås erfarenheter kommer postas utan enbart ärliga egna erfarenheter av dessa på min bil
Däcken är av storlek 245/45/19 och sitter på Teslas original 19" fälg
Bilen är en Tesla Model S 70 så jag har inte D och då bakhjulsdrift (som riktiga bilar ska vara) där däcken är viktiga så här års
Första reaktionen efter sommardäcken är att det blev tystare och att ratten känns lättare trötts samma dimension
att det blev tystare är ganska givet då det inte är dubb på däcken, men att ratten blev lättare fick mig och fundera lite så jag gick ut och tittade noga på hjulen
Dimensionen är rätt 245/45/19 så de ska vara lika breda, jag kan dock tycka att de ser ut att vara smalare, fälgkanten är inte skyddad sticker tydligt utåt (tesla original fälg 19) å andra sidan så är det bra med gummi uppåt så några fälgskrap lär det inte bli.
Jag fortsätter posta mina personliga erfarenheter av dessa däck allt eftersom tiden går och jag hunnit köra i snö, is, köra långt (energi) osv.
Jag med några till har fått Michelin X-ICE för att testa och skriva ärliga erfarenheter av dessa.
Så ingen hummersås erfarenheter kommer postas utan enbart ärliga egna erfarenheter av dessa på min bil
Däcken är av storlek 245/45/19 och sitter på Teslas original 19" fälg
Bilen är en Tesla Model S 70 så jag har inte D och då bakhjulsdrift (som riktiga bilar ska vara) där däcken är viktiga så här års
Första reaktionen efter sommardäcken är att det blev tystare och att ratten känns lättare trötts samma dimension
att det blev tystare är ganska givet då det inte är dubb på däcken, men att ratten blev lättare fick mig och fundera lite så jag gick ut och tittade noga på hjulen
Dimensionen är rätt 245/45/19 så de ska vara lika breda, jag kan dock tycka att de ser ut att vara smalare, fälgkanten är inte skyddad sticker tydligt utåt (tesla original fälg 19) å andra sidan så är det bra med gummi uppåt så några fälgskrap lär det inte bli.
Jag fortsätter posta mina personliga erfarenheter av dessa däck allt eftersom tiden går och jag hunnit köra i snö, is, köra långt (energi) osv.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Test Michelin X-ICE
Varför är det självklart att de är tystare än sommardäcken bara för att de inte är dubbade? Äger inte en egen bil så har inte mycket erfarenhet men brukar odubbade vinterdäck låta mindre än sommardäck?
Re: Test Michelin X-ICE
Vinterdäck är ju mjukare än sommardäck så de borde väl vara tystare.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Test Michelin X-ICE
Jag testar också enligt samma upplägg, dvs jag har fått låna däck mot att skriva om mina upplevelser här på forumet utan några som helst riktlinjer från Michelin.
På torr asfalt så tyckte jag att mina vinterdäck lät mer än mina 19" sommardäck, dock marginellt. Frun var nyss till Ullared och tyckte att däcken lät mindre.
Premiärturen för mig med mina däck var ToR Prag. Mer detaljer om motorvägsegenskaper i 180km/h i en annan tråd senare. Tempot kanske också förklarar min och fruns olika uppfattning.
På torr asfalt så tyckte jag att mina vinterdäck lät mer än mina 19" sommardäck, dock marginellt. Frun var nyss till Ullared och tyckte att däcken lät mindre.
Premiärturen för mig med mina däck var ToR Prag. Mer detaljer om motorvägsegenskaper i 180km/h i en annan tråd senare. Tempot kanske också förklarar min och fruns olika uppfattning.
Re: Test Michelin X-ICE
Det ska bli spännande att just testa högre farter, erfarenheten är annars att det blir lite svajigt efter 140 med friktionsdäck, vi får se hur det blir med dessa.dstr skrev:Jag testar också enligt samma upplägg, dvs jag har fått låna däck mot att skriva om mina upplevelser här på forumet utan några som helst riktlinjer från Michelin.
På torr asfalt så tyckte jag att mina vinterdäck lät mer än mina 19" sommardäck, dock marginellt. Frun var nyss till Ullared och tyckte att däcken lät mindre.
Premiärturen för mig med mina däck var ToR Prag. Mer detaljer om motorvägsegenskaper i 180km/h i en annan tråd senare. Tempot kanske också förklarar min och fruns olika uppfattning.
Jag han prata lite med Michelin, och deras uppfattning av däcken är att de ska vara stabila i högre fart samt slitas mindre än konkurrenter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Test Michelin X-ICE
Det låter ju bra, men visst har dom hastighetsindex som begränsar till typ 170km/m eller har dom här däcken bättre (dvs högre)?e5m1r skrev:Det ska bli spännande att just testa högre farter, erfarenheten är annars att det blir lite svajigt efter 140 med friktionsdäck, vi får se hur det blir med dessa.dstr skrev:Jag testar också enligt samma upplägg, dvs jag har fått låna däck mot att skriva om mina upplevelser här på forumet utan några som helst riktlinjer från Michelin.
På torr asfalt så tyckte jag att mina vinterdäck lät mer än mina 19" sommardäck, dock marginellt. Frun var nyss till Ullared och tyckte att däcken lät mindre.
Premiärturen för mig med mina däck var ToR Prag. Mer detaljer om motorvägsegenskaper i 180km/h i en annan tråd senare. Tempot kanske också förklarar min och fruns olika uppfattning.
Jag han prata lite med Michelin, och deras uppfattning av däcken är att de ska vara stabila i högre fart samt slitas mindre än konkurrenter
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Test Michelin X-ICE
Kollade precis upp (online får verifiera på bilen sen) de har hastighetsindex H (Upp till 210) så de är bättre än det vanliga som jag i alla fall är van vid (160)Bjelke skrev:Det låter ju bra, men visst har dom hastighetsindex som begränsar till typ 170km/m eller har dom här däcken bättre (dvs högre)?e5m1r skrev:Det ska bli spännande att just testa högre farter, erfarenheten är annars att det blir lite svajigt efter 140 med friktionsdäck, vi får se hur det blir med dessa.dstr skrev:Jag testar också enligt samma upplägg, dvs jag har fått låna däck mot att skriva om mina upplevelser här på forumet utan några som helst riktlinjer från Michelin.
På torr asfalt så tyckte jag att mina vinterdäck lät mer än mina 19" sommardäck, dock marginellt. Frun var nyss till Ullared och tyckte att däcken lät mindre.
Premiärturen för mig med mina däck var ToR Prag. Mer detaljer om motorvägsegenskaper i 180km/h i en annan tråd senare. Tempot kanske också förklarar min och fruns olika uppfattning.
Jag han prata lite med Michelin, och deras uppfattning av däcken är att de ska vara stabila i högre fart samt slitas mindre än konkurrenter
Sen står det även så här så det blir upp till bevis sen....
NEDAN ÄR TILLVERKARENS BESKRIVNING ÅTERSTÅR ATT SE OM DET STÄMMER !
Ett dubbfritt däck för nordiska vintervägar, passar alla typer av personbilar
Mer säkerhet, även under extrema vinterförhållanden, med tredje generationens vintergrepp-teknologi.
Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Test Michelin X-ICE
Jag testkör också Michelins X-ICE och upplever också att ljudnivån är lägre än sommardäcken jag fick med bilen i somras.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Test Michelin X-ICE
Jag körde på Nokias förra vintern och dom var oxo väldigt tysta, men jag har för mig att dom hade sämre hastighetsindex än dom ni provar nu iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Test Michelin X-ICE
I jämförelse med vad? Blankslitna sommardäck?e5m1r skrev:Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Test Michelin X-ICE
Det står inte, mitt antagande är mot föregående X-Ice däckNicke Nyfiken skrev:I jämförelse med vad? Blankslitna sommardäck?e5m1r skrev:Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Test Michelin X-ICE
Det låter rimligt.e5m1r skrev:Det står inte, mitt antagande är mot föregående X-Ice däckNicke Nyfiken skrev:I jämförelse med vad? Blankslitna sommardäck?e5m1r skrev:Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi
Men lite löjligt att inte MICHELIN anger vad man jämför med, när man redovisar så exakta värden.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Test Michelin X-ICE
Samma deklarerade dimension hos olika märken och modeller kan faktiskt betyda olika verklig dimension. Det finns inga exakta regler för hur dimension ska anges och därför kan man diffa lite genom olika mycket (som du beskriver) eller lite stretch. Därför kan det vara ganska stor skillnad mellan olika däck när det gäller ljud, bromssträcka etc bara pga verklig kontaktyta med asfalten.e5m1r skrev:Äntligen så sitter däcken på bilen
Jag med några till har fått Michelin X-ICE för att testa och skriva ärliga erfarenheter av dessa.
Så ingen hummersås erfarenheter kommer postas utan enbart ärliga egna erfarenheter av dessa på min bil
Däcken är av storlek 245/45/19 och sitter på Teslas original 19" fälg
Bilen är en Tesla Model S 70 så jag har inte D och då bakhjulsdrift (som riktiga bilar ska vara) där däcken är viktiga så här års
Första reaktionen efter sommardäcken är att det blev tystare och att ratten känns lättare trötts samma dimension
att det blev tystare är ganska givet då det inte är dubb på däcken, men att ratten blev lättare fick mig och fundera lite så jag gick ut och tittade noga på hjulen
Dimensionen är rätt 245/45/19 så de ska vara lika breda, jag kan dock tycka att de ser ut att vara smalare, fälgkanten är inte skyddad sticker tydligt utåt (tesla original fälg 19) å andra sidan så är det bra med gummi uppåt så några fälgskrap lär det inte bli.
Jag fortsätter posta mina personliga erfarenheter av dessa däck allt eftersom tiden går och jag hunnit köra i snö, is, köra långt (energi) osv.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Test Michelin X-ICE
Då har jag kört lite till och upptäckt att däcken är väldigt högljudda mellan 50-65kmh brummande ljud som börjar vid ca 50 och slutar vid ca 65
Kan ha att göra med att de är nya och inte inkörda men så ser det ut nu
Återkommer i fall ljudet försvinner när man kört in dem lite
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan ha att göra med att de är nya och inte inkörda men så ser det ut nu
Återkommer i fall ljudet försvinner när man kört in dem lite
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Test Michelin X-ICE
Tyvärr så är detta däck svajigt i högre hastighet hur de klassat den till 210 är ett ?
Kan hända att den är stabil i 210 vid minusgrader men så fort kör jag inte vid minus
Än så länge lika bra / dålig som övriga sk Nordiska vinterdäck
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan hända att den är stabil i 210 vid minusgrader men så fort kör jag inte vid minus
Än så länge lika bra / dålig som övriga sk Nordiska vinterdäck
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Test Michelin X-ICE
Jag har haft förra (eller förr-förra?) generation X-ice. Det gick utan problem att köra 200km/h med dem, däremot så var de totalt värdelösa på vinterväglag. De satt på en Volvo V60. Kan alltså vara så att det var bilen som var värdelös och inte däcken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Test Michelin X-ICE
Äntligen snö och kyla och däcken beter sig över förväntan inga överaskningar tydlig gräns för grepp
Kombination x-ice och bakhjulsdriven s = körglädje
Kombination x-ice och bakhjulsdriven s = körglädje
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Test Michelin X-ICE
Har också X-ice. Köpte nya med bilen.
Tycker att de är bra. Bra grepp. Har dock inte testat högre hastigheter än normal Svensk motorvägsfart.
Tycker att de är bra. Bra grepp. Har dock inte testat högre hastigheter än normal Svensk motorvägsfart.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Test Michelin X-ICE
Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?
Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna
Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Test Michelin X-ICE
Har inte haft haka r2 så jag vet inte hur dessa ärchpaulin skrev:Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?
Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna
Kan säga att x-ice funkar i + grader
Det är mest x ägare som haft problem med hakka frågan är om de kör med r2 eller r2suv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Test Michelin X-ICE
Jag har en S med R2 och tycker att det fungerar mycket bättre än vad många beskriver här.chpaulin skrev:Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?
Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna
Mindre ormiga är de Continental Sport/Wintercontact jag fått monterat av Volvo på min XC60/70.
Iofs olika dimensioner men jag tycker att de fungerar bra. Nu är det dessutom vinterväglag och det är fortsatt bra.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Test Michelin X-ICE
Det låter som både x-ice och R2 är bra val. Går kika lite tester när det lider. Tack för feedbacken
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Test Michelin X-ICE
Har haft 20" R2 på min tidigare MS och nu R2 suv på min MX. Bägge har gått stadigt och fint i såväl +10 som -10.e5m1r skrev:Har inte haft haka r2 så jag vet inte hur dessa ärchpaulin skrev:Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?
Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna
Kan säga att x-ice funkar i + grader
Det är mest x ägare som haft problem med hakka frågan är om de kör med r2 eller r2suv
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Test Michelin X-ICE
Snö igen
Däcken har blivit lite tystare 50-65km/h
I övrigt utan anmärkning bra grepp överlag start i backe inga problem trötts bakhjulsdrift
Däcken har blivit lite tystare 50-65km/h
I övrigt utan anmärkning bra grepp överlag start i backe inga problem trötts bakhjulsdrift
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se