Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonu

Inlägg av OfarligTesla »

dbar skrev:
Ok, hur mycket omsätter ni då mellan tummen och pekfingret på dessa två korten för att det ska generera två flyg biljetter på ca 2 år.
För det tycker jag då mer låter värt besväret.
Runt 870k på Amexet ger en star alliance resa för 2 i business till USA när man använder 2-4-1 vouchern man får. Mastercardet ger bara 0,1 poäng per krona medan mittennivån på Amex som jag kör ger 0,15 så då tar det mer spend.

Alltså vill man använda Amex mest och Mastercardet är bara reservkort.

Detta är ju inte hela sanningen heller för man får ju mer poäng på vissa ställen och kan använda länk via Eurobonusportalen när man handlar online på massa ställen och få mer än det dubbla antalet poäng per kr. Men det orkar jah bara med när det är dyrare saker.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Pontus »

Remuz skrev:
Innan Corona så hade jag runt 50k/mån på mina kreditkort, där mycket var flyg och hotell för jobbresor. 0, 1 eller 4% ger 0kr, 6000kr eller 24000kr tillbaka per år. Med rätt kombi kunde man få runt 10k kontant och typ 2st 241-resor interkontinentalt för poäng och cashback. Jag skulle säga att det är tämligen smart att sätta sig in i det.

Sedan är det en ganska intressant grej kring försäkringar att kolla på också. Men innan jag började flaxa i jobbet så var det bara 1% tillbaka på Preem MC som gällde.

Btw, i Norge betalar man förmån på poäng och cashback om man bokar jobbresor, så det kommer nog till Sverige snart också
Har för mig att det diskuterades på något jobb jag hade för några år sedan att man ska betala förmån på flygresor som arbetsgivaren betalar, dvs flygpoäng, om man skulle gå på vad skatteverket så då.
Sedan hur det ska kontrolleras eller värderas lär väl vara en evighetsdiskution.
Men det är ju ändå ganska rimligt att om man får resor för 100.000 kr per av arbetsgivaren så bör man väl betala skatt på det. Nu vet man ju inte hur det blir med resandet i närtid men hade det inte varit för Coronan så hade jag nog själv fått en hel del sådana poäng och lite skatt hade jag nog kunnat betala för att det skulle kännas rätt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Remuz »

Tur jag inte deklarerat ännu...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Pontus »

Remuz skrev:
Tur jag inte deklarerat ännu...
Tveksam till att det verkligen är förmånsbeskattning på det nu. Har bara hört det där en gång förut och aldrig hört någon som verkligen har betalat skatt för flygpoäng.
Där emot har jag hört dom som måste ge bonuspoängen till företaget.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
Remuz skrev:
Tur jag inte deklarerat ännu...
Tveksam till att det verkligen är förmånsbeskattning på det nu. Har bara hört det där en gång förut och aldrig hört någon som verkligen har betalat skatt för flygpoäng.
Där emot har jag hört dom som måste ge bonuspoängen till företaget.
Enligt skatteförfarandelagen så ska det anses som att det är arbetsgivaren som står för bonusen om de också stått för resan, hotellövernattningen, eller vad det kan vara:
Skatteförfarandelagen skrev:
Rabatt, bonus eller annan liknande förmån

6 § Rabatt, bonus eller annan förmån som har getts ut på grund av kundtrohet eller liknande ska anses utgiven av den som slutligt har stått för de kostnader som ligger till grund för förmånen.
Det kan man även läsa mer om på Skatteverkets hemsida.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... tsrabatter
Den anställde som utnyttjat förmånen är skyldig att till arbetsgivaren lämna de uppgifter som behövs för att denne ska kunna fullgöra sin skyldighet att lämna korrekta uppgifter i en arbetsgivardeklaration (34 kap. 7 § SFL). Den anställde ska lämna uppgiften till arbetsgivaren senast den 8 i månaden efter det att förmånen utnyttjades eller ersättningen togs emot (34 kap. 10 § första stycket SFL) . Arbetsgivaren ska räkna med värdet av förmånen för den kalendermånad under vilken den avgiftsskyldige fick kännedom om förmånen (2 kap. 24 § tredje stycket SAL).
Så inga tveksamheter om att det ska trigga förmånsbeskattning att använda poäng intjänade i arbetet privat, så länge arbetsgivaren betalat för resan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Pontus »

Läste nu att staten och de flesta kommuner bara skrivit i sin policy att de anställda inte får använda bonuspoäng privat och räknar med att ingen heller gör det. Samtidigt var det vissa anställda som hade tjänat ihop mer än 500.000 euro bonus poäng, känns lite naivt att bara räkna med att ingen använder dessa privat.
Men det verkar vara solklart att det är en förmån dock lite konstigt att den ska beskattas först när den används. Får man ett presentkort ska det väl beskattas när man får det inte när det används.
Det borde ju gå att sätta ett lågt schablonvärde på varje poäng så att ingen kan säga att det är för mycket och sedan är det klart.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1574
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av renes »

dbar skrev:
Men hur mycket pengar handlar det om på ett år, hur mycket omsätter ni och hur många timmar lägger ni på att leta info om diverse kort. Betala massa olika fakturor och fundera på vilket kort som ska användas vid vilket tillfälle?
Jag lade om från Volvokortet till Komplett när jag bytte till Tesla. Volvokortet ger 0.5 - 1% men problemet är ju att du bara kan använda bonus till Volvo verkstan eller bensin. Inte så självklart om du kör elbil...

Jag tycker inte heller jag spenderar mer tid på att hålla reda på Komplett kortet jmf med Volvokortet.

Vad gäller bonus: Komplett är ju max 2000 per år. På Volvokortet där min fru och jag har varsitt kort på samma konto, kom vi upp i kanske 1000-1500 per år totalt. Nu har vi varsitt Komplettkonto, så max är nu 4000 per år.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Pontus »

Nu vart jag nyfiken då det finns cashback kort. När det verkar vara allmänt så att alla är överens om att det är skattepliktig men ok att ändå strunta i skatten. Hur gör dessa företag, vad redovisas bonusutbetalningen som?
Hur skulle det gå om jag hade ett företag som tar hand om dina löneutbetalningar. Ska du betala 1000 kr i lön till din anställde så kostar tjänsten 600 kr dvs totalt 1600 kr och som tack för att du använder våran tjänst så får den anställde 500kr i cashback. Hur skulle detta redovisas och skulle alla tycka att det vore rätt att strunta i att betala skatt på bonusen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LasseTM »

Någon som har Everydaycard verkar ju ligga kvar på 1% cash back.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av heldiggrisen »

LasseTM skrev:
Någon som har Everydaycard verkar ju ligga kvar på 1% cash back.
Jag har det. 500-1500 cashback för mig i halvåret beroende hur mycket jag använder det.
Saknar Apple Pay och en bra app, men hyfsat ok hemsida med inloggning via BankID.
Bytte från SAS Amex, som gav bra med eurobonuspoäng, men hopplöst att hitta bra resor för 2 för 1 värdechecken.
Planerat att resa till Japan, men oavsett när jag kollade så fanns inga resor till rabatterat pris, så nu väljer jag cash i handen isf.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LasseTM »

heldiggrisen skrev:
LasseTM skrev:
Någon som har Everydaycard verkar ju ligga kvar på 1% cash back.
Jag har det. 500-1500 cashback för mig i halvåret beroende hur mycket jag använder det.
Saknar Apple Pay och en bra app, men hyfsat ok hemsida med inloggning via BankID.
Bytte från SAS Amex, som gav bra med eurobonuspoäng, men hopplöst att hitta bra resor för 2 för 1 värdechecken.
Planerat att resa till Japan, men oavsett när jag kollade så fanns inga resor till rabatterat pris, så nu väljer jag cash i handen isf.
Du kan ju få Apple pay via curve om du vill
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av heldiggrisen »

LasseTM skrev:
heldiggrisen skrev:
LasseTM skrev:
Någon som har Everydaycard verkar ju ligga kvar på 1% cash back.
Jag har det. 500-1500 cashback för mig i halvåret beroende hur mycket jag använder det.
Saknar Apple Pay och en bra app, men hyfsat ok hemsida med inloggning via BankID.
Bytte från SAS Amex, som gav bra med eurobonuspoäng, men hopplöst att hitta bra resor för 2 för 1 värdechecken.
Planerat att resa till Japan, men oavsett när jag kollade så fanns inga resor till rabatterat pris, så nu väljer jag cash i handen isf.
Du kan ju få Apple pay via curve om du vill
Har du det? Funkar det bra?
Om du har en referral så får du gärna PMa mig.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Innan Corona så hade jag runt 50k/mån på mina kreditkort, där mycket var flyg och hotell för jobbresor. 0, 1 eller 4% ger 0kr, 6000kr eller 24000kr tillbaka per år. Med rätt kombi kunde man få runt 10k kontant och typ 2st 241-resor interkontinentalt för poäng och cashback. Jag skulle säga att det är tämligen smart att sätta sig in i det.

Sedan är det en ganska intressant grej kring försäkringar att kolla på också. Men innan jag började flaxa i jobbet så var det bara 1% tillbaka på Preem MC som gällde.

Btw, i Norge betalar man förmån på poäng och cashback om man bokar jobbresor, så det kommer nog till Sverige snart också
Håller med angående försäkringar. Tror egentligen man skulle tjäna mer på att ha 100% koll på alla sådana än på bonusarna i sig.

Vi kör Handelsbanken Platinum för många gemensamma inköp trots enbart 0,45% bonus, men där är det en extremt generös försäkring.

Annars är det en blandning av Circle K (1%), Komplett (1-4%) och SAS Amex (1-10%) som gäller för mig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Pontus »

Jag tog ett SAS Amex Elite då jag skulle resa mycket i jobbet nu under första halvan av året men som alla kan gissa så har det inte hunnit bli så många resor.
Kan man på något sätt pausa kortet eller liknande och behålla det intjänade beloppet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
J_F
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 dec 2019 22:45

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av J_F »

Bonus är ju som intressantast vid riktigt stora köp. Ett sådant är kommande Teslaköp, som ju lär dröja ett tag till eftersom det är Model Y jag beställt...
När den dagen kommer, kan man betala med kreditkort eller hur sköts betalningen?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av ChristerSjo »

J_F skrev:
Bonus är ju som intressantast vid riktigt stora köp. Ett sådant är kommande Teslaköp, som ju lär dröja ett tag till eftersom det är Model Y jag beställt...
När den dagen kommer, kan man betala med kreditkort eller hur sköts betalningen?
Du har ofta en begränsning på din kredit (typ max 150 kSEK). Men man kan betala in så man ligger plus på "kontot" om man skall betala mycket. Kanske finns begränsningar på korten hur mycket man får sätta in.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av OfarligTesla »

J_F skrev:
Bonus är ju som intressantast vid riktigt stora köp. Ett sådant är kommande Teslaköp, som ju lär dröja ett tag till eftersom det är Model Y jag beställt...
När den dagen kommer, kan man betala med kreditkort eller hur sköts betalningen?
Tesla tar inte kort på bilen, annars hade det funkat om du haft tillräckligt med kredit.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av BjornS »

LasseTM skrev:
Någon som har Everydaycard verkar ju ligga kvar på 1% cash back.
Jag hade Everydaycard ett par månader men tröttnade snabbt på att behöva gå in och justera betalningen varje månad.

De skickar nämligen alltid faktura på lägsta möjliga belopp att betala, så att man ska betala ränta på resten. De vägrar ändra så att fakturan skickas på hela beloppet, utan man måste manuellt gå in och ändra betalningen i sin bank varenda månad. Glömmer man ändra äts den intjänade bonusen snabbt upp av krediträntan.

Rövarfasoner, helt enkelt. Kortet blev snabbt uppsagt igen.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

Jag slog nyligen till på ett Ruby Steel från crypto.com. Kortet ger 2 procent återbäring direkt på alla köp. Det ger också 100 procent återbäring på Spotify. Återbäringen ges i kryptovalutan cro men men kan direkt göra om dem till eur om man vill. Därifrån är det inga avgifter att ta ut dem i sek.

För att få kortet måste man köpa 1000 cro (motsvarande cirka 1400 kr) och hålla dem i 6 mån. Helt klart för att skapa en efterfrågan på valutan. Gör man det med en refferal får den som lämnade den och den som använder den 50 usd som man kan ta ut direkt om man vill. Jag köpte eutherium för dem. Hade lite kryptovaluta i en annan app, coinbase, som jag tog ut för att köra detta istället. Så de pengarna är ändå bara chansinvesteringspengar.

Man kan också låna ut sina cro och få en ränta på 16 procent.

Jag tänker mig att jag låter pengarna ligga där och så nyttjar jag alla förmåner så mycket jag kan. Kanske är det ett luftslott men det känns för genomarbetat för att vara det. Jag tror på att det kan bli detta alla använder om några år.

Tror också att det kan bli en statusgrej. Deras svarta kort, som ger 5 procent återbäring, innebär att man stakar 7 miljoner SEK i 6 mån. Så att hala fram det kommer att innebära status helt klart om detta blir en grej.

Ni kan skicka PM om ni vill prata om refferalprogrammet. Vet att det kan vara känsligt att skriva om här. Annars är det bara att fråga på här i tråden!
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av wcarlsson »

apkungen skrev:
Jag slog nyligen till på ett Ruby Steel från crypto.com. Kortet ger 2 procent återbäring direkt på alla köp. Det ger också 100 procent återbäring på Spotify. Återbäringen ges i kryptovalutan cro men men kan direkt göra om dem till eur om man vill. Därifrån är det inga avgifter att ta ut dem i sek.

För att få kortet måste man köpa 5000 cro (motsvarande cirka 7500 kr, när jag gjorde det var det 1700 kr) och hålla dem i 6 mån. Helt klart för att skapa en efterfrågan på valutan. Gör man det med en refferal får den som lämnade den och den som använder den 50 usd som man kan ta ut direkt om man vill. Jag köpte eutherium för dem. Hade lite kryptovaluta i en annan app, coinbase, som jag tog ut för att köra detta istället. Så de pengarna är ändå bara chansinvesteringspengar.

Man kan också låna ut sina cro och få en ränta på 16 procent.

Jag tänker mig att jag låter pengarna ligga där och så nyttjar jag alla förmåner så mycket jag kan. Kanske är det ett luftslott men det känns för genomarbetat för att vara det. Jag tror på att det kan bli detta alla använder om några år.

Tror också att det kan bli en statusgrej. Deras svarta kort, som ger 5 procent återbäring, innebär att man stakar 7 miljoner SEK i 6 mån. Så att hala fram det kommer att innebära status helt klart om detta blir en grej.

Ni kan skicka PM om ni vill prata om refferalprogrammet. Vet att det kan vara känsligt att skriva om här. Annars är det bara att fråga på här i tråden!
Är absolut inte mot krypto eller så men som svensk bör man notera skatteverkets regler för virtuella valutor. Köpa och ligga lång är inget större problem men att köpa/sälja mot fiat, köpa/sälja mot annan krypto eller sälja mot fysisk vara gör att det skall deklareras. Att exempelvis få CRO återbäring löpande innebär en viss börda att räkna ut omkostnadsbeloppet. Konverterar man sen dessa till EUR eller ETH så skall det deklareras.

Kortet låter intressant men i Sverige riskerar det att bli otroligt krångligt.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av wcarlsson »

apkungen skrev:
Jag slog nyligen till på ett Ruby Steel från crypto.com. Kortet ger 2 procent återbäring direkt på alla köp. Det ger också 100 procent återbäring på Spotify. Återbäringen ges i kryptovalutan cro men men kan direkt göra om dem till eur om man vill. Därifrån är det inga avgifter att ta ut dem i sek.

För att få kortet måste man köpa 5000 cro (motsvarande cirka 7500 kr, när jag gjorde det var det 1700 kr) och hålla dem i 6 mån. Helt klart för att skapa en efterfrågan på valutan. Gör man det med en refferal får den som lämnade den och den som använder den 50 usd som man kan ta ut direkt om man vill. Jag köpte eutherium för dem. Hade lite kryptovaluta i en annan app, coinbase, som jag tog ut för att köra detta istället. Så de pengarna är ändå bara chansinvesteringspengar.

Man kan också låna ut sina cro och få en ränta på 16 procent.

Jag tänker mig att jag låter pengarna ligga där och så nyttjar jag alla förmåner så mycket jag kan. Kanske är det ett luftslott men det känns för genomarbetat för att vara det. Jag tror på att det kan bli detta alla använder om några år.

Tror också att det kan bli en statusgrej. Deras svarta kort, som ger 5 procent återbäring, innebär att man stakar 7 miljoner SEK i 6 mån. Så att hala fram det kommer att innebära status helt klart om detta blir en grej.

Ni kan skicka PM om ni vill prata om refferalprogrammet. Vet att det kan vara känsligt att skriva om här. Annars är det bara att fråga på här i tråden!
Jag fattar inte riktigt om de har ett prepaidkort och ett kredit? Om kredit, hur betalar man fakturan? Med krypto som dras från deras wallet?

Är den underliggande valutan på kortet CRO så alla köp växlas mot CRO eller har kortet en underliggande fiat och det enda som har med krypto att göra är cashback?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

wcarlsson skrev:
apkungen skrev:
Jag slog nyligen till på ett Ruby Steel från crypto.com. Kortet ger 2 procent återbäring direkt på alla köp. Det ger också 100 procent återbäring på Spotify. Återbäringen ges i kryptovalutan cro men men kan direkt göra om dem till eur om man vill. Därifrån är det inga avgifter att ta ut dem i sek.

För att få kortet måste man köpa 5000 cro (motsvarande cirka 7500 kr, när jag gjorde det var det 1700 kr) och hålla dem i 6 mån. Helt klart för att skapa en efterfrågan på valutan. Gör man det med en refferal får den som lämnade den och den som använder den 50 usd som man kan ta ut direkt om man vill. Jag köpte eutherium för dem. Hade lite kryptovaluta i en annan app, coinbase, som jag tog ut för att köra detta istället. Så de pengarna är ändå bara chansinvesteringspengar.

Man kan också låna ut sina cro och få en ränta på 16 procent.

Jag tänker mig att jag låter pengarna ligga där och så nyttjar jag alla förmåner så mycket jag kan. Kanske är det ett luftslott men det känns för genomarbetat för att vara det. Jag tror på att det kan bli detta alla använder om några år.

Tror också att det kan bli en statusgrej. Deras svarta kort, som ger 5 procent återbäring, innebär att man stakar 7 miljoner SEK i 6 mån. Så att hala fram det kommer att innebära status helt klart om detta blir en grej.

Ni kan skicka PM om ni vill prata om refferalprogrammet. Vet att det kan vara känsligt att skriva om här. Annars är det bara att fråga på här i tråden!
Är absolut inte mot krypto eller så men som svensk bör man notera skatteverkets regler för virtuella valutor. Köpa och ligga lång är inget större problem men att köpa/sälja mot fiat, köpa/sälja mot annan krypto eller sälja mot fysisk vara gör att det skall deklareras. Att exempelvis få CRO återbäring löpande innebär en viss börda att räkna ut omkostnadsbeloppet. Konverterar man sen dessa till EUR eller ETH så skall det deklareras.

Kortet låter intressant men i Sverige riskerar det att bli otroligt krångligt.
Jag tycker att det låter konstigt att det skulle vara så krångligt. Du har kanske rätt men det borde räcka med att redovisa eventuell vinst varje år och betala in det. Gällande återbäring är jag tveksam på om det är vinst. Det kanske det är men isf har jag gjort fel med mitt okq8 kort i alla år.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

wcarlsson skrev:
apkungen skrev:
Jag slog nyligen till på ett Ruby Steel från crypto.com. Kortet ger 2 procent återbäring direkt på alla köp. Det ger också 100 procent återbäring på Spotify. Återbäringen ges i kryptovalutan cro men men kan direkt göra om dem till eur om man vill. Därifrån är det inga avgifter att ta ut dem i sek.

För att få kortet måste man köpa 5
1000 cro (motsvarande cirka 1400 kr) och hålla dem i 6 mån. Helt klart för att skapa en efterfrågan på valutan. Gör man det med en refferal får den som lämnade den och den som använder den 50 usd som man kan ta ut direkt om man vill. Jag köpte eutherium för dem. Hade lite kryptovaluta i en annan app, coinbase, som jag tog ut för att köra detta istället. Så de pengarna är ändå bara chansinvesteringspengar.

Man kan också låna ut sina cro och få en ränta på 16 procent.

Jag tänker mig att jag låter pengarna ligga där och så nyttjar jag alla förmåner så mycket jag kan. Kanske är det ett luftslott men det känns för genomarbetat för att vara det. Jag tror på att det kan bli detta alla använder om några år.

Tror också att det kan bli en statusgrej. Deras svarta kort, som ger 5 procent återbäring, innebär att man stakar 7 miljoner SEK i 6 mån. Så att hala fram det kommer att innebära status helt klart om detta blir en grej.

Ni kan skicka PM om ni vill prata om refferalprogrammet. Vet att det kan vara känsligt att skriva om här. Annars är det bara att fråga på här i tråden!
Jag fattar inte riktigt om de har ett prepaidkort och ett kredit? Om kredit, hur betalar man fakturan? Med krypto som dras från deras wallet?

Är den underliggande valutan på kortet CRO så alla köp växlas mot CRO eller har kortet en underliggande fiat och det enda som har med krypto att göra är cashback?
Kortet är ett kontokort. Man laddar ett konto med eur vilken är den underliggande valutan. Växlingen till sek sker helt utan påslag när man handlar. Växlingen till alla stödda valutor sker utan påslag.

Cashbacken kommer i kryptovalutan cro.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

Skrev fel på vad det kostar förresten. Kostar 1000 cro, motsvarande 1400 kr att skaffa det kort som jag skaffade. Det här är alla kort som finns:
1 % cashback = ingen satsning
2 % cashback = 1000 cro (1400sek)
3 % cashback = 10000 cro
4 % cashback = 100000 cro
5 % cashback = 1000000 cro

Finns även en del andra fördelar med respektive kort. Lounge och gratis Netflix, Spotify, rabatt på air BNB etc.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av OfarligTesla »

apkungen skrev:

Kortet är ett kontokort. Man laddar ett konto med eur vilken är den underliggande valutan. Växlingen till sek sker helt utan påslag när man handlar. Växlingen till alla stödda valutor sker utan påslag.

Cashbacken kommer i kryptovalutan cro.
Dock får man tänka på att man då tar en valutarisk med pengarna som går till hushållsutgifter när de ligger i EUR. Som det varit senaste tiden hade valutakursförändringarna ätit upp all bonus för mig (och mer därtill). Kan ju vara okej om man redan ville investera i EUR från början men det höll iaf jag mig ifrån senaste året med tanke på var kursen låg.

Och om man redan innan inte vill investera i cro så tar man ju dessutom en extra risk med insatt kapital också.

Sen saknas ju alla fördelar som vanligtvis kommer av att man köper på kreditkort som köpskydd, försäkringar, räntefri kredit osv. Allt som allt låter det inte som en speciellt fördelaktigt kort faktiskt.
Skriv svar