Nu har Volkswagen presenterat nya e-Golf som ska ha ett batteri på 35,8 kWh och en motor på 136 kW. Snabbladdningsnätverk verkar tyvärr vara begränsad till 40 kW(varför inte åtminstånde 50?) och räckvidden kommer vara runt 300 km enligt NEDC.
De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017
Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.
Nu har Volkswagen presenterat nya e-Golf som ska ha ett batteri på 35,8 kWh och en motor på 136 kW. Snabbladdningsnätverk verkar tyvärr vara begränsad till 40 kW(varför inte åtminstånde 50?) och räckvidden kommer vara runt 300 km enligt NEDC.
De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017
Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.
Nu har Volkswagen presenterat nya e-Golf som ska ha ett batteri på 35,8 kWh och en motor på 136 kW. Snabbladdningsnätverk verkar tyvärr vara begränsad till 40 kW(varför inte åtminstånde 50?) och räckvidden kommer vara runt 300 km enligt NEDC.
De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017
Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.
Nu har Volkswagen presenterat nya e-Golf som ska ha ett batteri på 35,8 kWh och en motor på 136 kW. Snabbladdningsnätverk verkar tyvärr vara begränsad till 40 kW(varför inte åtminstånde 50?) och räckvidden kommer vara runt 300 km enligt NEDC.
De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017
Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.
I Norge har säljarna sagt att den ska kosta 10-15k mer än den gamla, dvs ca 260k. Det hade varit nåt det va?
Dessutom har dom försökt med en "Tesla" att låta kunder reservera en köplats för 5000kr. Känns ju lite B.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja och även om de klarar 32 amp 1 fas så är de ju inte direkt vanligt att man har de hemma... Över 25 amp huvudsäkring är nog ganska ovanligt för ett vanligt hushåll.
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
Tja bor man i villa så kanske man vill ha lite ström över till att värma huset
Har man en 25 amp huvudsäkring så är de troligen för man har tex eluppvärmda villa eller annat som drar mycket ström.
Ja och även om de klarar 32 amp 1 fas så är de ju inte direkt vanligt att man har de hemma... Över 25 amp huvudsäkring är nog ganska ovanligt för ett vanligt hushåll.
I Norge (som ju bekant är en ganska mogen elbilsmarknad), så är 32A 1-fas vanligt. Till Tesla är det då blå kontakt. Det är vad jag ska sätta upp till min bil. Huset är säkrat till 63A 1-fas 240V.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.
Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.
Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.
Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.
Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
I princip så skulle det funka att göra själva laddaren så att den funkar både för 3-fas och 1-fas, men lite lurigt då strömkapaciteten blir mkt högre på den 1-fas-linan sas.
men visst skulle det gå...
Sen så är ju det vanliga att man har olika kontakter för 3 resp 1-fas men det är inget bra skäl till skillnaden...
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.
Helt sant
Det motsvarar effekt mässigt 48A en fas
Jag hade önskat att jag hade 3 fas på min roadster många gånger men kan bara ladda en fas, dock kan jag ladda 60A på 43kw laddare
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.
Helt sant
Det motsvarar effekt mässigt 48A en fas
Jag hade önskat att jag hade 3 fas på min roadster många gånger men kan bara ladda en fas, dock kan jag ladda 60A på 43kw laddare
Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.
Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.
Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
Hehe, ja hen skrev det två inlägg upp
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14