Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Leo »

Skulle nog kunna leva med allt utom avsaknaden av färdigt uppbyggt fungerande SuC som krävs för våra resor.

Tror att ”vi” (=Teslaägare) som upptäckt och förstår hur det funkar med elbil på långresor. Där det bli tydligt hur överlägset SuC är idag och värdesätter det högt.

De som kommer ”nya” in i det inser nog inte skillnaden.

Stod själv förra fredag kväll kl 18 i Storuman -22gr med 3 andra Tesla vid den kritiska Chademoladdaren där. Sportlovsresenärer...(Fasar lite för påsk :cry: )

Glatt humör hos alla. Men blev helt klart en lång väntan för den siste att bli klar. Då alla behövde mycket laddning för att nå fram. Ja finns några andra 11/22kW laddstolpar i närheten. Men tror den ena av oss bara hade 11kW laddare och vi andra 16,5kW. Så var klart långsammare där även om en passade på och åt middag på Hotell Toppen och få i lite laddning under tiden.

Även på väg uppåt på söndagen stod vi ett tag 4 Tesla på kö till de 8 platserna i Gävle. Tog nog minst 30min väntan för den siste. Kylan gjorde att SuC även den kändes seg. Dessutom blir laddeffekten ofta neddragen för många då alla laddplatser hela tiden är fullbelagda. Även om det lastbalanseras/fördelas i A/B-par.

Något inbyggt ”kösystem” i bilens navigator vore ju värdefullt. Då kunde man göra annat under tiden istället för att ”bevaka” sin plats.

Påminner lite om 90-talets ”täckningskartor” från mobiltelefonoperatörer. Såg bra ut på kartan där alla hade bra yttäckning. Men på grund av olika ”kapacitet=antal kanaler” för de olika operatörerna så funkade endast Telia vettigt på landsbyggden. Läste ett test då när Tex Telia hade 20 kanaler, Tele2 3 och Europolitan 1. Men alla visade full täckning i det området.

Hos de andra räckte det med att 1 eller ett par personer ringde så var deras kapacitet utnyttjad och då funkade det inte för fler att ringa. Tex hade frun Telia och jag Tele2 genom jobbet. Ända till ungefär 2010 kunde jag lägga bort min telefon när vi vek av från E4an. Frun kunde dock fortsätta Surfa/ringa långt efter det uppåt i inlandet. Trots att vi satt i samma bil.

Så SuC kommer att få mig att föredra Tesla även om/när det kommer bättre bilar i andra avseenden.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Verkar som CarPlay och AndroidAuto är på gång trots allt. Läste nån tweet från nån insatt engelskman som menade att det kommer, men det återstår ju att se.

Bromsarna verkar ju funka ganska bra om man ser på jämförelsen de gjorde mot Model X.

Första bilarna för provkörning ska tydligen komma i juli till Norge.
Vi får väl vänta tills några provkörningar gjorts men nog tyckte jag att bromsarna inte verkade vara så
himla imponerande med tanke på den förhoppningsvis stora viktskillnaden...
Ipace väger 2160kg, MX 75D 2350kg, så inte så extremt stor skillnad. MX 100D aningen mer på 2491kg.
Blir spännande att se i verkligheten.
Oj, ja då väger Jaguaren betydligt mer än jag trodde :(
Fast den är fortfarande lättare än X.en dom körde mot, men inte så jättestor skillnad...
men rörelseenergin är ju kvadratiskt beroende av hastigheten så typ 200kg lär ju påverka en hel del ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Ringde Jaguar Örebro lämnade uppgifter på företaget osv och rätt säljare skulle ringa upp mig ;) det kunde jag fetglömma att nån gjorde :twisted:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Verkar som CarPlay och AndroidAuto är på gång trots allt. Läste nån tweet från nån insatt engelskman som menade att det kommer, men det återstår ju att se.

Bromsarna verkar ju funka ganska bra om man ser på jämförelsen de gjorde mot Model X.

Första bilarna för provkörning ska tydligen komma i juli till Norge.
Vi får väl vänta tills några provkörningar gjorts men nog tyckte jag att bromsarna inte verkade vara så
himla imponerande med tanke på den förhoppningsvis stora viktskillnaden...
Ipace väger 2160kg, MX 75D 2350kg, så inte så extremt stor skillnad. MX 100D aningen mer på 2491kg.
Blir spännande att se i verkligheten.
Oj, ja då väger Jaguaren betydligt mer än jag trodde :(
Fast den är fortfarande lättare än X.en dom körde mot, men inte så jättestor skillnad...
men rörelseenergin är ju kvadratiskt beroende av hastigheten så typ 200kg lär ju påverka en hel del ändå...
Nä, just för att det är hastigheten som är i kvadrat så gör skillnaden i vikt inte så mycket.

2160*100^2=21,6 MJ
2350*100^2=23,5 MJ=9% mer
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Provkörning behöver definitivt göras innan jag kan yttra mig eftersom jaggan har adaptiv farthållare samt steering assist. Sen är frågan hur långt steering assist går. Någon säger att den går att använda utan händer med hjälp av en apelsin, så återstår att se helt enkelt.
Ahh ok. Hade missat att den har steering assist. Då förstår jag bättre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Baretta skrev:
Väger inte Jaggan förhållandevis mycket för en bil som är mindre än Model 3? Större batteri så klart men kanske inte lika mycket aluminium i konstruktionen?
2160 vs 1730 kg är stor skillnad, speciellt när Model 3 också är byggd mestadels av stål snarare än aluminium.
Men är inte 1730 kg för M3 med bakhjulsdrift? Lägger man på en till elmotor, inverter, kablage plus 15 kWh mer batterier på M3:s vikt så skulle den hoppa upp en hel del i vikt. Lär fortfarande vara lättare än i-Pace dock, frågan är inklusive vilken utrustning vikten gäller också.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Monark1954 »

Leo skrev:
Skulle nog kunna leva med allt utom avsaknaden av färdigt uppbyggt fungerande SuC som krävs för våra resor.

Tror att ”vi” (=Teslaägare) som upptäckt och förstår hur det funkar med elbil på långresor. Där det bli tydligt hur överlägset SuC är idag och värdesätter det högt.

De som kommer ”nya” in i det inser nog inte skillnaden.

Stod själv förra fredag kväll kl 18 i Storuman -22gr med 3 andra Tesla vid den kritiska Chademoladdaren där. Sportlovsresenärer...(Fasar lite för påsk :cry: )

.......

Så SuC kommer att få mig att föredra Tesla även om/när det kommer bättre bilar i andra avseenden.
Tankeväckande på många plan. Storumans Chademo är ett nav även för oss. Men för Jaguar blir det enstaka Chademo/CCS i Sverige/Europa man är hänvisad till ganska länge. Jaguars ägare, Tata Motors kan jag inte hitta att de är anslutit till något laddnätverk.
Ja det finns standard för > 100 kW Chademo/CCS men än så långe få och framförallt få på samma plats.

Att nu vänta 45-60 minuter på var bil som är i kö till en ensam Chademo/CCS är inte samma sak som att vänta mycket mindre än halva tiden för en Tesla snabbladdare.

Behöver man större batterikapacitet för sina dagliga resor är det fler än Jaguar som får problem med enfas över natten. Reklamen för olika bilmärken säger att indirekt att 16 eller 32 A enfas inte är något problem men 16 A i många timmar klarar få hushåll.

Norge då säger någon, gott om enfasbilar.
Ja men så vitt jag vet har de ofta enfas i hushåll och mycket mer laddare utöver Teslas.

Snabbladdning kanske löser sig inom några år men Svensk elsystem torde blir 3 fas för alltid.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Det är få människor så åker lika mycket som den genomsnittlige Tesla ägaren. Genomsnittet är väl 1200mil/år? Vilket blir 3,3 mil per dag i genomsnitt. Det skulle ta ungefär 3,3h att ladda med 10A. Alltså inga som helst bekymmer.
Fast det är klart milen kanske bara görs under vissa dagar? Värsta läget blir om man kör milen bara på helgen med 11,5mil/helgdag. Då kommer det ta 11,5h att ladda med 10A, vilket inte heller borde vara något problem.

Sååå, för oss som kör mer än allmänheten så är 3-fas bra. Men det är inget allmänt problem att köra med 1-fas för folk.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslaspolen »

Jo, trefas är närmast ett krav.

Snabbare laddning om man vill; alternativt lastbalansering på faserna. Laddar Teslan på 5x3 faser till exempel så slipper vi tänka på att ugnen eller diskmaskinen skulle dra en propp.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Och hur man än vänder och vrider på det så kommer man likväl fram till att
om man bygger en bil med 3-fas-laddning så kan den ladda både 3-fas OCH enfas men en enfas-laddare kan bara ladda just det och inget annat.
Det är så jäkla korkat att inte bygga det som funkar för precis alla att det bara kan kallas för inkompetent.
Gör man det lite extra smart så blir det som Teslas 11kW-laddare för den klarar dessutom att ladda
enfas 32A (fast den i 3-fas kör på 16A).
Är det en prisfråga så erbjud åtminstone oss kunder att välja själva.
Finns inget mer sätt att se på det! 'Nuff said...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Det måste ju finnas en anledning till att så få elbilar har 3-fas. Det måste ju ha nåt med konstruktionen av elsystemet att göra antar jag. Hade det varit som att montera 18 istället för 17 tums hjul, så hade det ju inte varit nåt problem, men det är ju uppenbarligen det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att så få elbilar har 3-fas. Det måste ju ha nåt med konstruktionen av elsystemet att göra antar jag. Hade det varit som att montera 18 istället för 17 tums hjul, så hade det ju inte varit nåt problem, men det är ju uppenbarligen det.
Anledningen är att ingen vill sälja elbilar.. Alla har elbilar i sortimentet bara för att de måste. Tesla har elbilar som få kan köpa och de andra har elbilar som få vill ha
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att så få elbilar har 3-fas. Det måste ju ha nåt med konstruktionen av elsystemet att göra antar jag. Hade det varit som att montera 18 istället för 17 tums hjul, så hade det ju inte varit nåt problem, men det är ju uppenbarligen det.
Anledningen är att ingen vill sälja elbilar.. Alla har elbilar i sortimentet bara för att de måste. Tesla har elbilar som få kan köpa och de andra har elbilar som få vill ha
Nej, det köper jag inte. Möjligtvis Fiat e500 och MB B electric, men de övriga är nog i allra högsta grad intresserade av att sälja sina elbilar. Leaf och eGolf tex är både populära och säljer bra. Jaguar gör ju ingen hemlighet av att de verkligen satsar på elektriskt och säger öppet att det är framtiden för Jaguar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att så få elbilar har 3-fas. Det måste ju ha nåt med konstruktionen av elsystemet att göra antar jag. Hade det varit som att montera 18 istället för 17 tums hjul, så hade det ju inte varit nåt problem, men det är ju uppenbarligen det.
Anledningen är att ingen vill sälja elbilar.. Alla har elbilar i sortimentet bara för att de måste. Tesla har elbilar som få kan köpa och de andra har elbilar som få vill ha
Nej, det köper jag inte. Möjligtvis Fiat e500 och MB B electric, men de övriga är nog i allra högsta grad intresserade av att sälja sina elbilar. Leaf och eGolf tex är både populära och säljer bra. Jaguar gör ju ingen hemlighet av att de verkligen satsar på elektriskt och säger öppet att det är framtiden för Jaguar.
Jo bilarna är populära men tillgången äe obefintlig. Bara Tesla har lite batterier. Väntetiden för en Vw Golf dirsel är max 3 månader . Vad ärr väntetiden för en el Golf?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att så få elbilar har 3-fas. Det måste ju ha nåt med konstruktionen av elsystemet att göra antar jag. Hade det varit som att montera 18 istället för 17 tums hjul, så hade det ju inte varit nåt problem, men det är ju uppenbarligen det.
Anledningen är att ingen vill sälja elbilar.. Alla har elbilar i sortimentet bara för att de måste. Tesla har elbilar som få kan köpa och de andra har elbilar som få vill ha
Nej, det köper jag inte. Möjligtvis Fiat e500 och MB B electric, men de övriga är nog i allra högsta grad intresserade av att sälja sina elbilar. Leaf och eGolf tex är både populära och säljer bra. Jaguar gör ju ingen hemlighet av att de verkligen satsar på elektriskt och säger öppet att det är framtiden för Jaguar.
Jo bilarna är populära men tillgången äe obefintlig. Bara Tesla har lite batterier. Väntetiden för en Vw Golf dirsel är max 3 månader . Vad ärr väntetiden för en el Golf?
Det är ju två olika problem, tillgång på batteriet och viljan att sälja. Oavsett så känner jag inte det hör hemma i denna tråd. Du får skapa en ny om du vill diskutera det vidare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TiborBlomhall »

Ländernas elsystem spelar in. Varken i England eller största marknaden Norge har folk trefas hemma.

Sen att trefasladdare kostar tre gånger så mycket som enfasladdare kan vara ett tungt motargument.

Och jag skulle till och med dryfta mig påstå att de som bygger sina första elbilar inte förstår vidden av problemet. Se till exempel BMW i3 som först hade enfasladdare. Nu efter några år har de insett och bytt till trefasladdare.

Samma sak med förstagångsköparen, hon vet heller inte att hon borde efterfråga trefasladdning.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att så få elbilar har 3-fas. Det måste ju ha nåt med konstruktionen av elsystemet att göra antar jag. Hade det varit som att montera 18 istället för 17 tums hjul, så hade det ju inte varit nåt problem, men det är ju uppenbarligen det.
Anledningen är att ingen vill sälja elbilar.. Alla har elbilar i sortimentet bara för att de måste. Tesla har elbilar som få kan köpa och de andra har elbilar som få vill ha
Nej, det köper jag inte. Möjligtvis Fiat e500 och MB B electric, men de övriga är nog i allra högsta grad intresserade av att sälja sina elbilar. Leaf och eGolf tex är både populära och säljer bra. Jaguar gör ju ingen hemlighet av att de verkligen satsar på elektriskt och säger öppet att det är framtiden för Jaguar.
Jo bilarna är populära men tillgången äe obefintlig. Bara Tesla har lite batterier. Väntetiden för en Vw Golf dirsel är max 3 månader . Vad ärr väntetiden för en el Golf?
Om Volkswagen inte satsat alls på elbilar så hade nog knappast tidigare i vintras gått ut och sagt att de skulle dubbla produktionen väll?

https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubl ... ng-demand/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att så få elbilar har 3-fas. Det måste ju ha nåt med konstruktionen av elsystemet att göra antar jag. Hade det varit som att montera 18 istället för 17 tums hjul, så hade det ju inte varit nåt problem, men det är ju uppenbarligen det.
Anledningen är att ingen vill sälja elbilar.. Alla har elbilar i sortimentet bara för att de måste. Tesla har elbilar som få kan köpa och de andra har elbilar som få vill ha
Nej, det köper jag inte. Möjligtvis Fiat e500 och MB B electric, men de övriga är nog i allra högsta grad intresserade av att sälja sina elbilar. Leaf och eGolf tex är både populära och säljer bra. Jaguar gör ju ingen hemlighet av att de verkligen satsar på elektriskt och säger öppet att det är framtiden för Jaguar.
Jo bilarna är populära men tillgången äe obefintlig. Bara Tesla har lite batterier. Väntetiden för en Vw Golf dirsel är max 3 månader . Vad ärr väntetiden för en el Golf?
Om Volkswagen inte satsat alls på elbilar så hade nog knappast tidigare i vintras gått ut och sagt att de skulle dubbla produktionen väll?

https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubl ... ng-demand/
Nej, att lägga in ett extra skift är ju knappast billigt. Bilarna har samma pris så VW tar inte ut det på kunderna i detta läge iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att så få elbilar har 3-fas. Det måste ju ha nåt med konstruktionen av elsystemet att göra antar jag. Hade det varit som att montera 18 istället för 17 tums hjul, så hade det ju inte varit nåt problem, men det är ju uppenbarligen det.
Det innebär väl en liten extra kostnad och tar lite mer plats med 3-fas mot enfas men jag tror inte det är huvudanledningen.

Jag tror att huvudanledningen till enfas för bilmodeller från USA, Japan och Storbritannien är att där är det inga problem med enfasladdare. De flesta hushåll där har inte trefas och huvudsäkringen är mycket högre än här. Sedan är Norge den absolut största marknaden inom Europa för elbilar och även där är enfas det vanliga och inga problem med högre strömstyrka.

En annan faktor kan vara bilarnas energiförbrukning och räckvidd. En bil med låg förbrukning och kort räckvidd får ju ändå hyfsad hastighet (km/h i laddning) samtidigt som bilen kanske inte är avsedd att köras några längre sträckor. Med högre energiförbrukning och större batterikapacitet så blir det viktigare med högre laddeffekt hemma. Jag hade inte klarat mig med enfasladdning för min Model X varje dag.

Nöjer man sig med att anpassa laddaren för dessa länder så räcker enfasladdare. Vill man ha bättre försäljning även på andra marknader så man i alla fall ha med trefasladdare som ett val.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Ja, huvudorsaken är att de stora länderna saknar 3-fas hemma och då är det bättre med 1-fas.

Hur mycket är ni redo att betala för 3-fas? Vad tror ni gemeneman vill betala? Inte många tusen gissar jag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bylund »

Många har ju betalat extra för dubelladdare och halvannanladdare tull sin Tesla. Så några tusen extra skulle det nog finnas de som betalar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Det kan inte vara dyrt med 3-fasladdare. Sono Sion, som ska kosta SEK 210000, får CCS med 3-fas AC. Om det blir 11 eller 22 kW är inte bestämt än.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:
.

Samma sak med förstagångsköparen, hon vet heller inte att hon borde efterfråga trefasladdning.
Helt riktigt... Läser man lite i de olika Facebookgrupperna inser man snabbt också att folk som inte äger elbilar har väldigt svårt att ta in den gigantiska fördelen det är att ha tillgång till Teslas nätverk av SuperChargers. De flesta verkar på fullt allvar tro att det fungerar lika bra med CCS/Chademo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

I Sverige tror jag i princip varenda köpare är beredd att betala det lilla påslag det skulle innebära med trefas.

Som vanligt kostar det dock pengar att bygga olika versioner av en bil, och genom att efterfrågan framförallt är på "enfasmarknader" så behöver det inte varit fel av Jaguar att skippa trefasen. Gissningsvis säljer de den relativt lilla produktionen ändå.

Lite lustigt dock, precis när jag skrev detta inlägg så fick jag svar från Jan-Erik Berggren på Expressen/Allt om Bilar. Mailade honom då jag tyckte hans artikel med rubriken "Jaguars nya elbil I-Pace krossar Tesla Model X" var väldigt missvisande. Han påstår nu att "Bilens projektledare" sagt att "3-fas är på gång". Gissar att han har lika dålig koll på det som det övriga han skrev, men lite intressant iaf ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

TiborBlomhall skrev:
Ländernas elsystem spelar in. Varken i England eller största marknaden Norge har folk trefas hemma.

Sen att trefasladdare kostar tre gånger så mycket som enfasladdare kan vara ett tungt motargument.

Och jag skulle till och med dryfta mig påstå att de som bygger sina första elbilar inte förstår vidden av problemet. Se till exempel BMW i3 som först hade enfasladdare. Nu efter några år har de insett och bytt till trefasladdare.

Samma sak med förstagångsköparen, hon vet heller inte att hon borde efterfråga trefasladdning.
Håller med. När jag köpte min första elbil hade jag ingen aning om exakt hur viktigt det är med 3-fasladdare. Det blev en i3 och att den var utrustad med 3-fas har varit väldigt bra (dock för biltypen ingen deal breaker). Insåg dock då att bil med större batteri MÅSTE ha 3-fasladdare.
Skriv svar