Såå har vi ju alltid gjort, jag vägrar ändra på något!
Nej, men det illustrerar ganska tydligt att det är en liten bil där man inte sitter fyra vuxna bekvämt.
Men så länge barnen är små så kan den ju funka som familjebil.
Jag var också förbi till Jaguar i Mölndal för att ta mig en titt efter att fått en inbjudan. Bilen såg bättre ut i verkligheten än på bild men den kändes lite för liten för mig, jag är 1,87 . Förarsätet var väl ok men lite trångt för min smak och baksättet kan jag glömma att sitta i då mina knän gick i framsättet , bagage utrymmet hade aldrig funkat för mig då jag fraktar mitt trumset i min bil. Fick frågan om jag kunde tänka mig att byta men det finns starka faktorer som gör att jag aldrig skulle byta bort min Tesla model S 85D. Det var lastutrymme, fri supercharging och den prestanda som den har och att man får nya uppdateringar då och då som gör att bilen aldrig känns gammal och givetvis utseendet . Så jag håller mig till min Tesla
Ipace får också OTA uppdateringar. Fri supercharging är ju egentligen en droppe i havet jämfört med vad man betalar för bilen, men själva hanterandet av laddning på SuC är betydligt smidigare när man bara pluggar in och så startar laddningen, det håller jag med om.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Man får inte glömma driftsäkerheten hos Superchargernätverket. Det är nog faktiskt dess största fördel jämfört med de utspridda Chademo/CCS laddarna vi har i Sverige, åtminstone.
Jag var också förbi till Jaguar i Mölndal för att ta mig en titt efter att fått en inbjudan. Bilen såg bättre ut i verkligheten än på bild men den kändes lite för liten för mig, jag är 1,87 . Förarsätet var väl ok men lite trångt för min smak och baksättet kan jag glömma att sitta i då mina knän gick i framsättet , bagage utrymmet hade aldrig funkat för mig då jag fraktar mitt trumset i min bil. Fick frågan om jag kunde tänka mig att byta men det finns starka faktorer som gör att jag aldrig skulle byta bort min Tesla model S 85D. Det var lastutrymme, fri supercharging och den prestanda som den har och att man får nya uppdateringar då och då som gör att bilen aldrig känns gammal och givetvis utseendet . Så jag håller mig till min Tesla
Ipace får också OTA uppdateringar. Fri supercharging är ju egentligen en droppe i havet jämfört med vad man betalar för bilen, men själva hanterandet av laddning på SuC är betydligt smidigare när man bara pluggar in och så startar laddningen, det håller jag med om.
Jag är inte helt såld på de här uppdateringarna som bilen får. Känns mest som att de försöker få bilens funktioner att fungera lika bra som säljarna säger att de redan gör.
Håller dock med om att Jaguaren inte är tillräcklig för att byta bort Teslan. För min del handlar det mest om laddningen. Både hemma (3-fas!) och på resa (SuC!). Lastutrymmet är väl också viktigt för oss men nu i sommar hoppas vi kunna lämna babysäng och stora barnvagnen hemma.
Egentligen ska ju inte uppdateringar vara nödvändiga, men på andra sidan så hade nog de som nyttjar det behövt vänta mycket längre med att lansera bilarna om de istället ska vara 100% vid leverans. Och att inte ha OTA är hopplöst. Vi måste in med eGolfen på verkstad nån gång om året för uppdatering som enkelt hade kunnat göras OTA. Då ska man dit, vänta, åka därifrån alternativt lånebil och tillbaks på eftermiddagen. Känns inte modernt!
Just utbyggnad av laddnätverk är ett problem tills ionity m.fl. kommit igång på riktigt. I Ipace gps får man på liknande sätt som i teslan upp var man behöver ladda och hur länge. Tydligen ska man även ha nån slags betalning genom Jaguar, så man slipper tänka på olika abonemang, kort etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sådana bilar är ett livstilsval. Det skall helst inte få plats en barnvagn t.ex. och frooten kanske högst något dokument från ägarens hemliga spionverksamhet. Definitivt inte någon ställe att lägga matvarukassar i. Det är no-no.
En drönare däremot som kan filma när man kör på farliga vägar med en ung flörtig flamma. För det måste synas att man är stenrik och inte ens bemödar sig att stoppa in laddsladden.(induktiv laddning)
Man får inte glömma driftsäkerheten hos Superchargernätverket. Det är nog faktiskt dess största fördel jämfört med de utspridda Chademo/CCS laddarna vi har i Sverige, åtminstone.
Jag håller med, fri supercharging är inget som avgör köp däremot smidigheten oavsett om du får betala eller ej och tillgänglighet både geografiskt men också att där finns många laddare vid varje plats.
Man får inte glömma driftsäkerheten hos Superchargernätverket. Det är nog faktiskt dess största fördel jämfört med de utspridda Chademo/CCS laddarna vi har i Sverige, åtminstone.
Jag håller med, fri supercharging är inget som avgör köp däremot smidigheten oavsett om du får betala eller ej och tillgänglighet både geografiskt men också att där finns många laddare vid varje plats.
Ja "gratis" kommer långt ner... :
1.) Tillgängligheten
2.) Den högre hastigheten
3.) Smidigheten (inga abonnemang)
4.) Tillförlitligheten
5.) Gratis
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sådana bilar är ett livstilsval. Det skall helst inte få plats en barnvagn t.ex. och frooten kanske högst något dokument från ägarens hemliga spionverksamhet. Definitivt inte någon ställe att lägga matvarukassar i. Det är no-no.
En drönare däremot som kan filma när man kör på farliga vägar med en ung flörtig flamma. För det måste synas att man är stenrik och inte ens bemödar sig att stoppa in laddsladden.(induktiv laddning)
Vilka bilar pratar du om? I-Pace? Den verkar ju ha större packutrymmen än många andra bilar.
Egentligen ska ju inte uppdateringar vara nödvändiga, men på andra sidan så hade nog de som nyttjar det behövt vänta mycket längre med att lansera bilarna om de istället ska vara 100% vid leverans. Och att inte ha OTA är hopplöst. Vi måste in med eGolfen på verkstad nån gång om året för uppdatering som enkelt hade kunnat göras OTA. Då ska man dit, vänta, åka därifrån alternativt lånebil och tillbaks på eftermiddagen. Känns inte modernt!
Just utbyggnad av laddnätverk är ett problem tills ionity m.fl. kommit igång på riktigt. I Ipace gps får man på liknande sätt som i teslan upp var man behöver ladda och hur länge. Tydligen ska man även ha nån slags betalning genom Jaguar, så man slipper tänka på olika abonemang, kort etc.
Där får du för att du köpt en VAG-bil. (var själv in med Volvon 2 ggr pga mjukvarufel på knappa 2 år. Dock aldrig med nån BMW. Där skötte de sånt när bilen ändå skulle servas.)
Det besväret med mjukvaruuppdateringar är ju dock rätt hanterbart jämfört med att köra bilen till Upplands Väsby för att fixa små skitsaker i tid och otid. Typ dörrhandtag som inte åker ut. Eller in. Nu bor jag bra till men de som bor i andra delar av landet har ju större besvär. Tesla måste verkligen bygga ut sin servicefunktion kraftigt och finnas i fler städer.
Egentligen ska ju inte uppdateringar vara nödvändiga, men på andra sidan så hade nog de som nyttjar det behövt vänta mycket längre med att lansera bilarna om de istället ska vara 100% vid leverans. Och att inte ha OTA är hopplöst. Vi måste in med eGolfen på verkstad nån gång om året för uppdatering som enkelt hade kunnat göras OTA. Då ska man dit, vänta, åka därifrån alternativt lånebil och tillbaks på eftermiddagen. Känns inte modernt!
Just utbyggnad av laddnätverk är ett problem tills ionity m.fl. kommit igång på riktigt. I Ipace gps får man på liknande sätt som i teslan upp var man behöver ladda och hur länge. Tydligen ska man även ha nån slags betalning genom Jaguar, så man slipper tänka på olika abonemang, kort etc.
Där får du för att du köpt en VAG-bil. (var själv in med Volvon 2 ggr pga mjukvarufel på knappa 2 år. Dock aldrig med nån BMW. Där skötte de sånt när bilen ändå skulle servas.)
Det besväret med mjukvaruuppdateringar är ju dock rätt hanterbart jämfört med att köra bilen till Upplands Väsby för att fixa små skitsaker i tid och otid. Typ dörrhandtag som inte åker ut. Eller in. Nu bor jag bra till men de som bor i andra delar av landet har ju större besvär. Tesla måste verkligen bygga ut sin servicefunktion kraftigt och finnas i fler städer.
Låter ändå som att Jaguar tänkt till litegrann.
Min erfarenhet av BMW är if it aint broken dont fix it
Med andra ord så uppdaterar de inte styrenheterna om det inte finns ett problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
måste ha blandat ihop den med en annan bil, my bad.
vad sa de 1500 liter med baksäten nedfällda? (det blir nästan v70 klass) bra utrymme för passagerare. 4 hjulsdrift och dragkrok (med ynka 750 kg, men dragkrok).
snygg men dyr, så det är ingen kiosktvältare.
Såå har vi ju alltid gjort, jag vägrar ändra på något!
Nej, men det illustrerar ganska tydligt att det är en liten bil där man inte sitter fyra vuxna bekvämt.
Men så länge barnen är små så kan den ju funka som familjebil.
Jag håller inte med. Hur ofta är man fyra långa vuxna män i en bil på långresa? Om t ex min fru (162 cm) kör så blir minsta småbil värsta limousinen i baksätet.
Jag tycker folk överdriver. Jag är själv 189 cm lång och väger 90 kg. Jag får faktiskt plats även i mindre bilar. Kunde med viss anpassning sitta "bakom mig själv" i en BMW 3-serie. Däremot har jag nog aldrig suttit särskilt bekvämt i nåt baksäte. Teslans baksäte har jag knappt suttit i men särskilt bekvämt när man har långa ben är det inte.
Min erfarenhet av BMW är if it aint broken dont fix it
Med andra ord så uppdaterar de inte styrenheterna om det inte finns ett problem
På Volvon var det faktiskt just felaktigheter som föranledde uppdateringarna. Trafikfarliga saker dessutom. Första gången så var det att tankmätaren kunde visa för mycket så risken fanns att man kunde få soppatorsk. Andra gången så var det nåt fel så motorn kunde när som helst stängas av nån sekund. Kul om den gjorde det under en tight omkörning...
Var även tvungen att åka in och få framlyktorna manuellt justerade då de pekade rakt ner i backen. Min Volvo var en XC70 Classic så modellen borde verkligen ha varit mer beprövad.
Jag håller inte med. Hur ofta är man fyra långa vuxna män i en bil på långresa? Om t ex min fru (162 cm) kör så blir minsta småbil värsta limousinen i baksätet.
Jag tycker folk överdriver. Jag är själv 189 cm lång och väger 90 kg. Jag får faktiskt plats även i mindre bilar. Kunde med viss anpassning sitta "bakom mig själv" i en BMW 3-serie. Däremot har jag nog aldrig suttit särskilt bekvämt i nåt baksäte. Teslans baksäte har jag knappt suttit i men särskilt bekvämt när man har långa ben är det inte.
Håller med. Jag har ungefär samma mått (190 cm/90kg) och brukar kunna knöka in mig i baksätet i de flesta bilar, Golf är inget problem. Skönt sitter jag sällan men det gäller även våran Outlander, och den är ungefär samma längd som i-Pace. Och på 9500 mil har vi kört en långresa med vuxna i baksätet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag är 180 och jag har åkt i en enda bil som var för liten för mig. Det var mitt ex om hade en Hyundai Atos. Jag satt som passagerare fram och kunde inte skjuta stolen så långt bak som jag hade önskat eftersom våra barn satt där. Det var en långresa och jag hade ont både här och där flera timmar efteråt. Det var den mest obekväma resa jag gjort i en bil. Mitt ex är 155 lång, så hon satt bra i den bilen.
Såå har vi ju alltid gjort, jag vägrar ändra på något!
Nej, men det illustrerar ganska tydligt att det är en liten bil där man inte sitter fyra vuxna bekvämt.
Men så länge barnen är små så kan den ju funka som familjebil.
Jag håller inte med. Hur ofta är man fyra långa vuxna män i en bil på långresa? Om t ex min fru (162 cm) kör så blir minsta småbil värsta limousinen i baksätet.
Jag tycker folk överdriver. Jag är själv 189 cm lång och väger 90 kg. Jag får faktiskt plats även i mindre bilar. Kunde med viss anpassning sitta "bakom mig själv" i en BMW 3-serie. Däremot har jag nog aldrig suttit särskilt bekvämt i nåt baksäte. Teslans baksäte har jag knappt suttit i men särskilt bekvämt när man har långa ben är det inte.
Om min fru, 160 lång, hade bytt plats med passageraren i denna bild så tror jag inte att limousinkänsla hade varit hennes första intryck
Om min fru, 160 lång, hade bytt plats med passageraren i denna bild så tror jag inte att limousinkänsla hade varit hennes första intryck
DE0CD455-4568-4AEC-88F4-FEEEF004C366.jpeg
Du vet ju inte hur långt bak framsätet är ställt. För övrigt var det inte så jag skrev.
Jag kan nog gissa ganska väl hur framsätet är ställt då bilden från baksätet överenstämmer med när jag ”satte mig själv bakom mig själv” på förarsidan.
Vi kan nog vara överens om att vi har olika definitioner av ett rymligt baksäte.
Om min fru, 160 lång, hade bytt plats med passageraren i denna bild så tror jag inte att limousinkänsla hade varit hennes första intryck
DE0CD455-4568-4AEC-88F4-FEEEF004C366.jpeg
Du vet ju inte hur långt bak framsätet är ställt. För övrigt var det inte så jag skrev.
Jag kan nog gissa ganska väl hur framsätet är ställt då bilden från baksätet överenstämmer med när jag ”satte mig själv bakom mig själv” på förarsidan.
Vi kan nog vara överens om att vi har olika definitioner av ett rymligt baksäte.
Peace bro
intressant det där, jag ställde också in förarstolen på visningen och satte mig sedan bakom "mig själv". Då hade jag betydligt mer knärum än i Model S. Jag är 180cm.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Om min fru, 160 lång, hade bytt plats med passageraren i denna bild så tror jag inte att limousinkänsla hade varit hennes första intryck
DE0CD455-4568-4AEC-88F4-FEEEF004C366.jpeg
Du vet ju inte hur långt bak framsätet är ställt. För övrigt var det inte så jag skrev.
Jag kan nog gissa ganska väl hur framsätet är ställt då bilden från baksätet överenstämmer med när jag ”satte mig själv bakom mig själv” på förarsidan.
Vi kan nog vara överens om att vi har olika definitioner av ett rymligt baksäte.
Peace bro
Har jag skrivit att I-Pace har ett rymligt baksäte?
I vilket fall så får killen på bilden plats utan problem.
Baksätesbilden (som alltså jag tog): i framsätet satt en kille på 1,87, sätet inställt så som jag själv skulle ha ställt det - även så i vår MS. Det är då väldigt dåligt med benutrymme i baksätet i Jaggan!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Finns det olika versioner av i-pace?
vi har fått helt motsägelsefulla uppgifter både av långa förare. "gott om utrymme", "knappast", "bättre än model s","tesla har större"
av bilden kan jag säga att de ser knappast trångt ut. har även sett bilder på baksätet där det ser väldigt rymligt ut. men man skall akta sig för att lita på bilder.
har sett bilder och det ser ut som den minsta är en halv motorhuv kortare än den största i pacefamiljen. (så det kanske är därför man har olika uppfattningar)
det som ofta är avgörande för innerutrymmen i en bil är axelavståndet och detta är i ipace samma som i Model S, dvs 3m ganska precist. Sen påverkar självklart tjockleken på stolsrygg, placering av baksäte vs bagageutrymme och en del annat. Men axelavståndet är mest avgörande och detta är betydligt större i Model S/ipace än i tex en Golf.
Jag tror jag får ta en ny tur upp till lokala ÅF för en ny provsittning (han skulle få in en bil till denna veckan fick jag mail om).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14