Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

Säljaren sa till mig att 750 kg skulle den få dra. Eftermonterat drag, inte integrerat från fabrik. Duger för mig. Ingen dealbreaker iaf. Så jäkla surt att den skulle gå bort på en sån simpel sak som laddaren!

Får nu istället ställa mitt hopp till att en uppdatering av Model S ger (MINST!):
Möjlighet till lasthållare UTAN soltak alt. att den kommer med skidsäck (eller ännu bättre fällbart baksäte 40/20/40)
Headup display
Dragkrok, och 750 kg är good enough.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av 12man »

Hur ser det ut med hemma dc laddare? Till vettiga pengar
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av StefL »

12man skrev:
Hur ser det ut med hemma dc laddare? Till vettiga pengar
Undrar samma sak - jag hade fått för mig att laddboxar som Tesla WC omvandlar AC till DC och på så sätt utnyttjar den ström man har tillgång till optimalt utan hänsyn till ombordladdaren men så är det alltså inte? Det borde ju inte vara rocket science att sätta ihop en laddbox som levererar likström liksom...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lobbin »

erbo73 skrev:
Möjlighet till lasthållare UTAN soltak alt. att den kommer med skidsäck (eller ännu bättre fällbart baksäte 40/20/40)
.
Lasthållare utan soltak kommer tyvärr troligen inte att hända, då det är den extra balken i taket som kör att man kan ha lasthållare.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

StefL skrev:
12man skrev:
Hur ser det ut med hemma dc laddare? Till vettiga pengar
Undrar samma sak - jag hade fått för mig att laddboxar som Tesla WC omvandlar AC till DC och på så sätt utnyttjar den ström man har tillgång till optimalt utan hänsyn till ombordladdaren men så är det alltså inte? Det borde ju inte vara rocket science att sätta ihop en laddbox som levererar likström liksom...
De finns, men jag har inte lyckats hitta någon billigare än den här 24 kW:aren https://www.blocket.se/goteborg/Semisna ... 051790.htm
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

StefL skrev:
12man skrev:
Hur ser det ut med hemma dc laddare? Till vettiga pengar
Undrar samma sak - jag hade fått för mig att laddboxar som Tesla WC omvandlar AC till DC och på så sätt utnyttjar den ström man har tillgång till optimalt utan hänsyn till ombordladdaren men så är det alltså inte? Det borde ju inte vara rocket science att sätta ihop en laddbox som levererar likström liksom...
Nej tyvärr så nyttjar WC:n bara ombordladdaren...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Västerås stolthet har lite alternativ. http://new.abb.com/ev-charging/full-global-portfolio

Har inte hittat några priser än. Återkommer. :)
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lobbin »

Geni87 skrev:
De finns, men jag har inte lyckats hitta någon billigare än den här 24 kW:aren https://www.blocket.se/goteborg/Semisna ... 051790.htm
Fast det spelar väl ingen roll med DC-laddare hemma om man inte har högre anslutning än vad bilens interna laddare klarar av?

Enda fördelen jag kan tänka mig är om den är utrustad med belastningsvakt så den hela tiden levererar max vad fastigheten klarar av samtidigt som den tar hänsyn till övriga förbrukare så den inte smäller huvudsäkringarna.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

lobbin skrev:
Geni87 skrev:
De finns, men jag har inte lyckats hitta någon billigare än den här 24 kW:aren https://www.blocket.se/goteborg/Semisna ... 051790.htm
Fast det spelar väl ingen roll med DC-laddare hemma om man inte har högre anslutning än vad bilens interna laddare klarar av?

Enda fördelen jag kan tänka mig är om den är utrustad med belastningsvakt så den hela tiden levererar max vad fastigheten klarar av samtidigt som den tar hänsyn till övriga förbrukare så den inte smäller huvudsäkringarna.

Jo det gör det väl? Du kan ju mata DC-boxen med trefas. Vips så har I-Pace indirekt trefas-laddning. :)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av 12man »

Utgick från att ipace hade CCS på anständig nivå..
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av 12man »

Verdi skrev:
Västerås stolthet har lite alternativ. http://new.abb.com/ev-charging/full-global-portfolio

Har inte hittat några priser än. Återkommer. :)
Bara bilderna ser ut som en million bucks
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

12man skrev:
Utgick från att ipace hade CCS på anständig nivå..
Jodå, 100 kW faktiskt. Finns dock inte många laddare som stödjer det i Sverige ännu.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lobbin »

Verdi skrev:
Jo det gör det väl? Du kan ju mata DC-boxen med trefas. Vips så har I-Pace indirekt trefas-laddning. :)
Ah, du tänkte så. Jag trodde vi tänkte mer generellt. Men ja, då är jag med på ditt argument. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

lobbin skrev:
Verdi skrev:
Jo det gör det väl? Du kan ju mata DC-boxen med trefas. Vips så har I-Pace indirekt trefas-laddning. :)
Ah, du tänkte så. Jag trodde vi tänkte mer generellt. Men ja, då är jag med på ditt argument. :)
Ville göra lika till Leafen av samma skäl men det var inte direkt prisvärt då, och är ff ganska dyrt :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Västerås stolthet har lite alternativ. http://new.abb.com/ev-charging/full-global-portfolio

Har inte hittat några priser än. Återkommer. :)
Då är nog denna ett bättre alternativ för hemmaanvändare, garanterat svindyr den också dock.

https://library.e.abb.com/public/b1a063 ... nd_web.pdf
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Fick samtal från lokale jaguarsäljaren som berättade lite om bilen.
Jag har plats 50 i kön :D
Bilen får 1-fas 7,4kW inbyggd laddare
Baksätet är delbart 60/40 utan skidlucka (dvs samma som Model S)
Möjlighet till takräcke och dragkrok
Första kundbilar kommer juli/augusti
22-23 februari visar dom en produktionsbil i Bergen. Sen har man fram till 28 feb att låsa beställning om man vill få bilen i aug/juli
Definitivt ingen tillgång till Teslas Superchargers :cry:
Ingen garanti på mer än 50kW CCS även om mer antagligen blir troligt
Luftfjädringen ställer in sig i hårdhet, inte bara höjden som hos Tesla
520 liter bagage bak, 30 liter fram (F-pace har 550 bak)
Körmässigt ska den bli ett mellanting mellan Model S och Model X, dvs inte en ren SUV/gungkänsla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

HelectriC skrev:
Fick samtal från lokale jaguarsäljaren som berättade lite om bilen.
Jag har plats 50 i kön :D
Bilen får 1-fas 7,4kW inbyggd laddare
Baksätet är delbart 60/40 utan skidlucka (dvs samma som Model S)
Möjlighet till takräcke och dragkrok
Första kundbilar kommer juli/augusti
22-23 februari visar dom en produktionsbil i Bergen. Sen har man fram till 28 feb att låsa beställning om man vill få bilen i aug/juli
Definitivt ingen tillgång till Teslas Superchargers :cry:
Ingen garanti på mer än 50kW CCS även om mer antagligen blir troligt
Luftfjädringen ställer in sig i hårdhet, inte bara höjden som hos Tesla
520 liter bagage bak, 30 liter fram (F-pace har 550 bak)
Körmässigt ska den bli ett mellanting mellan Model S och Model X, dvs inte en ren SUV/gungkänsla.
Då ska vi bara få reda på priset för denna bilen sen så har vi ganska bra koll på den.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
HelectriC skrev:
Fick samtal från lokale jaguarsäljaren som berättade lite om bilen.
Jag har plats 50 i kön :D
Bilen får 1-fas 7,4kW inbyggd laddare
Baksätet är delbart 60/40 utan skidlucka (dvs samma som Model S)
Möjlighet till takräcke och dragkrok
Första kundbilar kommer juli/augusti
22-23 februari visar dom en produktionsbil i Bergen. Sen har man fram till 28 feb att låsa beställning om man vill få bilen i aug/juli
Definitivt ingen tillgång till Teslas Superchargers :cry:
Ingen garanti på mer än 50kW CCS även om mer antagligen blir troligt
Luftfjädringen ställer in sig i hårdhet, inte bara höjden som hos Tesla
520 liter bagage bak, 30 liter fram (F-pace har 550 bak)
Körmässigt ska den bli ett mellanting mellan Model S och Model X, dvs inte en ren SUV/gungkänsla.
Då ska vi bara få reda på priset för denna bilen sen så har vi ganska bra koll på den.
De svenska priserna har jag tyvärr inte :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bylund »

Anledningen till att bilar som Leaf och I-Pace får enfasladdning gissar jag liknar anledningen att Teslan är Kalifornienoptimerad i många avseenden. I Japan och Storbritannien (och Norge och USA) har man ofta enfas med högre strömstyrka i hushållen. På dessa marknader är enfas 32 A alltså bättre än trefas 16 A för hemmaladdningen.

Man kan ju hoppas att design kan ta hänsyn till förhållanden i den stora världen, men det verkar inte vara så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Tyvärr minns jag inte priset på deras lilla snabbladdare (den mobila alltså) men det var iaf den jag tittade på för nåt år sedan, upp till 22kW och skulle
kunna funka hemma om man vill ladda en bil med enfas-laddning men dra trefas osv...
Vill minnas att det rörde sig om nåt i stil med 50-80 tusen för dom, kan man komma åt nåt bidrag i det fallet tro? (dom är ju inte fast monterade isf)

http://sundrive.hemsida24.se/produkter-20756172
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av e5m1r »

Här kan du köpa DC laddning till förhållandevis bra pris
http://www.setec-power.com
Kolla bara upp att de har giltiga cert för EU
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Här kan du köpa DC laddning till förhållandevis bra pris
http://www.setec-power.com
Kolla bara upp att de har giltiga cert för EU
Priset verkar hamna kring 30-40tkr för 20kW CCS. Bra mycket mer än för en AC-laddare men ändå möjlighet och dessutom går det kanske få bidrag. Frågan är som du skriver om de klarar av EU-kraven.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

När jag räknade på en DC till Leafen så tänkte jag på att man då kunde välja den mindre inbyggda laddaren (dvs spara en slant där) men även
att ha mindre säkringar hemma (eller eg att inte behöva byta till större sas) och spara en rejäl slant även där, och till sist jämförde jag den
kostnaden med en vanlig AC-box hemma, men då blev det ingen vidare kalkyl (om man inte räknar på många år för då vinner kalkylen pgav
kostnaden för större säkringar såklart).

Däremot om jag skulle behålla Leafen som jag hade med den lilla inbyggda laddaren (vilket oxo blev fallet) så var det ju mer en fråga om
att öht kunnat ladda snabbare hemma, och inte bara för att slippa dra all ström från en enda fas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Som jag ser det så är största vinsten med trefasladdning hemma inte snabbare laddning utan att effekten fördelas på tre faser. Jag skulle nog oftast klara mig med ca 4kW laddning men det skulle vintertid vara stora problem att konstant kväll och nattetid dra 16A från en fas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Svenssons skrev:
Som jag ser det så är största vinsten med trefasladdning hemma inte snabbare laddning utan att effekten fördelas på tre faser. Jag skulle nog oftast klara mig med ca 4kW laddning men det skulle vintertid vara stora problem att konstant kväll och nattetid dra 16A från en fas.

Håller helt med har man sen en Tesla dessutom blir ju problemet större
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar