Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Walker skrev:
Försökte inte alls förlöjliga eller spela självgod. Har haft möjligheten att köra i-Pace ordentligt i trafik och på bana. Inte så övertygad om att den känns mer premium än min 3’a. Krångligt infotainmentsystem och trång kupé och lika bra ihopskruvad och likvärdig kvalitetskänsla som min dåvarande Škoda Octavia. Engelska bilar (inklusive Jaguar) är väl inte direkt kända genom decennierna för stabil och hög kvalitet? Mer för lite udda och exklusiva lösningar och konstruktioner (vem minns inte Lucas elsystem där man t o m vände på +/-)
Nä, jag tyckte - helt ärligt - att i-Pacen var ok, men inget jag ville ha. För mycket ”bil 1.0” helt enkelt. Sedan erkänner jag att min syn på bilar inte är facit på något sätt. Därför finns det en marknad även för Jaggan (som dessutom är byggd i Österrike)
Infotainment var uselt de första åren men har ju uppdaterats. Som jag förstått det avsevärt mindre dåligt nu.

Personligen tycker jag kvalitetskänslan är hög, men misstänker att kvaliteten är relativt låg. Ironiskt nog har väl andrahandsvärdena blivit ganska bra pga att Jaguar gjort dramatiska prishöjningar, det är ju annars ett område där Jaguar är uselt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Edward123 »

Tänker att kvaliteten är bättre på dessa som är byggda i Österrike jämfört med UK-Jaguar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Walker »

Edward123 skrev:
Tänker att kvaliteten är bättre på dessa som är byggda i Österrike jämfört med UK-Jaguar.
Sant
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Magna ska ju även bygga Fisker Ocean, man kan ju alltid hoppas att den får samma upplevda kvalitet som ipace, för den gav ett mycket trevligt intryck.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad händer med Jaguar I-Pace, det är väl ändå en rätt fin exklusiv elbil?

Senaste året verkar det ha exporterats fler I-pace än det sålts i Sverige.

Är det modellskifte på gång?

Eller är modellen utdaterad av någon anledning?
Ipace.JPG
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av CrazyGang »

Dyr. Ålderdomlig teknik (saknar vettig autopilot, har inte ens distansfarthållare som standard). Dålig effektivitet, långsam laddning gör den suboptimal på långfärd. Udda märke med avsaknad av serviceställen på många orter. Ganska dåliga utrymmen. Begränsat bagage.

Enda jag kan komma på som talar för den är väl om man gillar designen, märket och komforten.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av CrazyGang »

Glömde: den har dessutom lyckats tappa 30-40% av värdet på 2-3 år, i en tid när nästan alla elbilar förlorat som mest 20-25% och där många t.o.m. stigit i pris jämfört nypris.

Marknadens dom har varit rätt hård får man säga. :D
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Off Grid Byggaren »

CrazyGang skrev:
Glömde: den har dessutom lyckats tappa 30-40% av värdet på 2-3 år, i en tid när nästan alla elbilar förlorat som mest 20-25% och där många t.o.m. stigit i pris jämfört nypris.

Marknadens dom har varit rätt hård får man säga. :D
Fast den går ju att få med dragkrok i varje fall.

Det väger tydligen inte upp allt...

Såg någon annons på 499 000:- för en 2020 års modell med 7000 mil. Kändes prisvärd, men så är det kanske inte ändå.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
CrazyGang skrev:
Glömde: den har dessutom lyckats tappa 30-40% av värdet på 2-3 år, i en tid när nästan alla elbilar förlorat som mest 20-25% och där många t.o.m. stigit i pris jämfört nypris.

Marknadens dom har varit rätt hård får man säga. :D
Fast den går ju att få med dragkrok i varje fall.

Det väger tydligen inte upp allt...
Skulle tro att det är många dragkroksnördar här på forumet som överskattar dess andrahandsvärde bland allmänheten. I verkligheten så är det nog inte något som majoriteten efterfrågar.

Det sagt, även om jag håller med om en del av kritiken, så gillar jag både Jaguar och i-Pace. Tycker det är mycket trist att Jaguar inte fortsatt utveckla i-Pace med nya förbättrade versioner (det var en klen facelift med mest nytt grafiskt gränssnitt), och inte heller lanserat några ersättande eller kompletterande elbilsmodeller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av improwise »

CrazyGang skrev:
Glömde: den har dessutom lyckats tappa 30-40% av värdet på 2-3 år, i en tid när nästan alla elbilar förlorat som mest 20-25% och där många t.o.m. stigit i pris jämfört nypris.
CrazyGang skrev:
Dyr. Ålderdomlig teknik (saknar vettig autopilot, har inte ens distansfarthållare som standard). Dålig effektivitet, långsam laddning gör den suboptimal på långfärd. Udda märke med avsaknad av serviceställen på många orter. Ganska dåliga utrymmen. Begränsat bagage.

Enda jag kan komma på som talar för den är väl om man gillar designen, märket och komforten.
Så i stort sett så rekommenderar du ett köp då? :D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jaguar faces class action lawsuit over defective I-Pace battery packs

August 10, 2023

A proposed class action lawsuit has been filed against Jaguar Land Rover North America (JLRNA), alleging that certain models of Jaguar I-Pace electric vehicles are equipped with dangerously defective battery packs. The lawsuit contends that these battery packs have the potential to overheat, catch fire, and result in both personal injury and property damage. [...

https://driveteslacanada.ca/news/jaguar ... ery-packs/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Off Grid Byggaren »

SwedishAdvocate skrev: 16 aug 2023 18:19
Jaguar faces class action lawsuit over defective I-Pace battery packs

August 10, 2023

A proposed class action lawsuit has been filed against Jaguar Land Rover North America (JLRNA), alleging that certain models of Jaguar I-Pace electric vehicles are equipped with dangerously defective battery packs. The lawsuit contends that these battery packs have the potential to overheat, catch fire, and result in both personal injury and property damage. [...

https://driveteslacanada.ca/news/jaguar ... ery-packs/
Som jag tolkar artikeln har enstaka bilar haft problem med vissa batterimoduler.

En uppdatering av mjukvaran har kommit med bättre övervakning och strypt laddhastighet.

Detta gillar inte ägarna av I-Pace.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslared »

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av SwedishAdvocate »

Blir väl ca 7 års produktion i så fall. Så just det är väl ganska normalt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar