Så tolkade jag det också.mati skrev:Fick det med, men det är väl konceptbilen som visas, inte den slutgiltiga versionen. Eller fattar jag fel?Johnalm skrev:Fick precis en inbjudan till en förhandsvisning, dessvärre i Oslo och redan nu på onsdag...
Hade gärna åkt dit, men svårt att få till det med schemat.
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Och man lär bara få se den bakom ett band, inte komma nära, inte sitta i
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Det kanske har skrivits tidigare men enligt hemsidan så ska I-Pace ha 530 liter bagage bak och 36 liter fram, någon som vet hur detta står sig mot Model X? Det står även att det är fem fullvärdiga säten vilket inte har antytts i prototypen.
Re: Jaguar I-Pace
Vill minnas att S har ca 1800 liter och X ca 2200 liter.vigge50 skrev:Det kanske har skrivits tidigare men enligt hemsidan så ska I-Pace ha 530 liter bagage bak och 36 liter fram, någon som vet hur detta står sig mot Model X? Det står även att det är fem fullvärdiga säten vilket inte har antytts i prototypen.
530 + 36 bör vara marginellt större än vad Model 3 hamnar på. 3an bör landa på strax under 500 liter där bak enligt europeisk norm.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Enligt Teslas hemsida så har Model S 894 liter när baksätet är fällt, hur mycket det har med baksätet uppfällt hittar jag inte. Hur Model X kan ha så mycket större bagageutrymme förstår jag inte riktigt även om de räknar med fällda säten.Legato skrev:Vill minnas att S har ca 1800 liter och X ca 2200 liter.vigge50 skrev:Det kanske har skrivits tidigare men enligt hemsidan så ska I-Pace ha 530 liter bagage bak och 36 liter fram, någon som vet hur detta står sig mot Model X? Det står även att det är fem fullvärdiga säten vilket inte har antytts i prototypen.
530 + 36 bör vara marginellt större än vad Model 3 hamnar på. 3an bör landa på strax under 500 liter där bak enligt europeisk norm.
Re: Jaguar I-Pace
Model S har 800-900 liter användbart beroende på frunkmodell med 5pers i bilen.vigge50 skrev:Enligt Teslas hemsida så har Model S 894 liter när baksätet är fällt, hur mycket det har med baksätet uppfällt hittar jag inte. Hur Model X kan ha så mycket större bagageutrymme förstår jag inte riktigt även om de räknar med fällda säten.Legato skrev:Vill minnas att S har ca 1800 liter och X ca 2200 liter.vigge50 skrev:Det kanske har skrivits tidigare men enligt hemsidan så ska I-Pace ha 530 liter bagage bak och 36 liter fram, någon som vet hur detta står sig mot Model X? Det står även att det är fem fullvärdiga säten vilket inte har antytts i prototypen.
530 + 36 bör vara marginellt större än vad Model 3 hamnar på. 3an bör landa på strax under 500 liter där bak enligt europeisk norm.
Man kan inte jämföra Model X 2200liter med I-Pace 530 liter. Model X med 5 pers i bilen har mindre än 2200liter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Auto motor sport har testat I-Pace och har skrivit lite i denna artikeln men mer ska tydligen komma i en av deras tidningar. Enligt artikeln så ska den kosta strax över 750 000 kr men var den infon kommer ifrån står ej. Om det stämmer så är det ett riktigt bra pris med tanke på att den ska ha 90 kWh batteri, Tesla kanske bör se över batteristorlekar och pris på dessa? Som nämnstidigare i denna tråden så har Tesla fortfarande ett gott försprång när de kommer till snabbladdning.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... a-model-x/
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... a-model-x/
Re: Jaguar I-Pace
Model S har 1645+150 med sätet fält.vigge50 skrev:Enligt Teslas hemsida så har Model S 894 liter när baksätet är fällt, hur mycket det har med baksätet uppfällt hittar jag inte. Hur Model X kan ha så mycket större bagageutrymme förstår jag inte riktigt även om de räknar med fällda säten.Legato skrev:Vill minnas att S har ca 1800 liter och X ca 2200 liter.vigge50 skrev:Det kanske har skrivits tidigare men enligt hemsidan så ska I-Pace ha 530 liter bagage bak och 36 liter fram, någon som vet hur detta står sig mot Model X? Det står även att det är fem fullvärdiga säten vilket inte har antytts i prototypen.
530 + 36 bör vara marginellt större än vad Model 3 hamnar på. 3an bör landa på strax under 500 liter där bak enligt europeisk norm.
Model X har enligt Teslas hemsida "Den största invändiga bagagevolymen i klassen: 2180 liter i interiörkonfigurationen med sex säten". Utöver det nästan 200 liter frunk... Får dock inte ihop det riktigt, i den femsitsiga versionen av Model X kan man ju fälla "soffan" och då känns 2180 liter i underkant. I den sexsitsiga som jag har kan man ju enbart vika bakre sätena. Nog för att bagaget är riktigt stort, men undrar om det verkligen stämmer med 2180 liter.
Men visst, det är inte en rättvis jämförelse med iPacen. Vad som dock står alldeles klart är att iPacens lastutrymme är mycket närmare Model 3s än Model S eller X.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Hade stora förhoppningar om denna bilen tills jag blev länkad denna artikeln, tydligen så har i alla fall tidigare planer varit att under 2019 som skulle vara första hela året med produktion att producera 13 000 I Pace
http://www.autonews.com/article/2016112 ... agna-steyr
Ska vi hoppas att planerna är ändrade eller kommer I-Pace följa Bolt och Ioniq med att vara elbilar där tillverkaren inte kommer i närheten av efterfrågan?
http://www.autonews.com/article/2016112 ... agna-steyr
Ska vi hoppas att planerna är ändrade eller kommer I-Pace följa Bolt och Ioniq med att vara elbilar där tillverkaren inte kommer i närheten av efterfrågan?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Jag hoppas då verkligen att det blir betydligt fler än så.... Det får bara inte balla ur för dom oxo.vigge50 skrev:Hade stora förhoppningar om denna bilen tills jag blev länkad denna artikeln, tydligen så har i alla fall tidigare planer varit att under 2019 som skulle vara första hela året med produktion att producera 13 000 I Pace
http://www.autonews.com/article/2016112 ... agna-steyr
Ska vi hoppas att planerna är ändrade eller kommer I-Pace följa Bolt och Ioniq med att vara elbilar där tillverkaren inte kommer i närheten av efterfrågan?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Det verkar bli som för alla andra elbilar. I-Pace kommer att byggas i ett mikroskopiskt antal för ett extremt begränsat antal kunder (typ några Norrmän) och that's it. Hur ska man inte bli frustrerad undrar jag.Bjelke skrev:Jag hoppas då verkligen att det blir betydligt fler än så.... Det får bara inte balla ur för dom oxo.vigge50 skrev:Hade stora förhoppningar om denna bilen tills jag blev länkad denna artikeln, tydligen så har i alla fall tidigare planer varit att under 2019 som skulle vara första hela året med produktion att producera 13 000 I Pace
http://www.autonews.com/article/2016112 ... agna-steyr
Ska vi hoppas att planerna är ändrade eller kommer I-Pace följa Bolt och Ioniq med att vara elbilar där tillverkaren inte kommer i närheten av efterfrågan?
Elbilen är enda produkten jag känner till där tillverkarna inte är intresserade av att producera tillräckligt många exemplar för att täcka efterfrågan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Nja, nu ska vi inte slå på allt för stora trumman. Jaguar är en förhållandevis liten tillverkare som faktiskt är närmast en långfärdselbil av samtliga övriga konventionella tillverkare. För att få en så bra produkt som möjligt så tillverkar dom den hos Magna Steyr. Säkert för att inte blanda in för mycket invand gammal fossilbilstänk etc. Om dom sen ser att det går bra, så kan du ge dig på att dom kommer utöka till egna fabriker. Man kan inte förvänta att hela produktionen plötsligt ska gå över till elektrisk, den riskprofilen är nog få villiga att ta. Att Jaguar är indiskt är betydelsefullt eftersom Indien har en mycket starkt elektrifieringsstrategi.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Okej, du har rätt. Såg nu att Jaguar förra året sålde 148 730 bilar så vi pratar ändå om nästan 10% av deras produktion blir elbilar, inte många tillverkare som har den andelen.HelectriC skrev:Nja, nu ska vi inte slå på allt för stora trumman. Jaguar är en förhållandevis liten tillverkare som faktiskt är närmast en långfärdselbil av samtliga övriga konventionella tillverkare. För att få en så bra produkt som möjligt så tillverkar dom den hos Magna Steyr. Säkert för att inte blanda in för mycket invand gammal fossilbilstänk etc. Om dom sen ser att det går bra, så kan du ge dig på att dom kommer utöka till egna fabriker. Man kan inte förvänta att hela produktionen plötsligt ska gå över till elektrisk, den riskprofilen är nog få villiga att ta. Att Jaguar är indiskt är betydelsefullt eftersom Indien har en mycket starkt elektrifieringsstrategi.
Re: Jaguar I-Pace
Nu har man fått en inbjudan!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Jaguar I-Pace
Sjukt att de inte skickade ut alla samtidigt. Jag fick min för ca 2 veckor sedan, men då var det ju redan några här som hade fått sin inbjudan. Kul om någon kan gå och rapporterar lite, jag kan tyvärr inte.drakbane skrev:Nu har man fått en inbjudan!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Naturligtvis inte i Sverige ens..
MYLR-24
Re: Jaguar I-Pace
Den första visningen är NU, så det kommer nog lite mer info från närvarande om inte allt för länge.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
CCS? De ska ju uppgradera till 150 kW. Det kanske kan fungera men det känns ju inte lika smidigt och billigt som med Tesla.MangeT skrev:Laddnätverk?
Re: Jaguar I-Pace
CCS-laddare. Är på gång med 150-350 kW men nackdelen är att det nästan aldrig finns mer än en laddare per station som kombineras med Chademo. Utbyggnaden börjar ta fart men de verkar fortsätta med en 1-2 per station.MangeT skrev:Laddnätverk?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Har för mej att den ska klara 120kW...
Ang. snablar/laddare, ja att de inte tänker längre! Se på Tesla, stort rejält skåp, sen sätter man upp 6-8-...-20 snablar!!
Ang. snablar/laddare, ja att de inte tänker längre! Se på Tesla, stort rejält skåp, sen sätter man upp 6-8-...-20 snablar!!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Jaguar I-Pace
Fråga elefanterna, dom har alltid tyckt att en snabel är tillräckligt!drakbane skrev:Har för mej att den ska klara 120kW...
Ang. snablar/laddare, ja att de inte tänker längre! Se på Tesla, stort rejält skåp, sen sätter man upp 6-8-...-20 snablar!!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
När kan vi tänkas få en visning i Sverige då tro? Nån som hört nåt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19