Sida 41 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 28 mar 2018 07:53
av Mickep
London har lite monopol på sina svarta taxis, de är lite av turistfälla och det ställs höga krav på de som kör och är därmed svindyra. Under London OS var de endast de som var tillåtna i OS området till de andra taxibilarnas förtret. För det finns andra dock är jag osäker på om de har skylt, utan kör med vanliga bilar. Åter till ämnet.
Passar ipace som taxi? Har den för och nackdelar att användas som det? Jaguar som taxi.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 28 mar 2018 08:15
av MangeT
IPace har väl bara två säten i baksätet? Känns inte så praktiskt som taxi.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 28 mar 2018 08:17
av vigge50
MangeT skrev:
IPace har väl bara två säten i baksätet? Känns inte så praktiskt som taxi.
Så var det i prototypen men numera har dem tre säten bak precis som de flesta andra bilar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 28 mar 2018 08:21
av Legato
Mickep skrev:
London har lite monopol på sina svarta taxis, de är lite av turistfälla och det ställs höga krav på de som kör och är därmed svindyra. Under London OS var de endast de som var tillåtna i OS området till de andra taxibilarnas förtret. För det finns andra dock är jag osäker på om de har skylt, utan kör med vanliga bilar. Åter till ämnet.
Passar ipace som taxi? Har den för och nackdelar att användas som det? Jaguar som taxi.
Det finns andra, men de är per definition inte "taxi" utan "mini cabs" som sagt. Endast taxi får plocka kunder på gatan. Åker man i en "mini cab" utan en föregående bokning så åker man helt oförsäkrad.

Bilarna är som du säger svindyra (800k har jag i bakhuvudet men ta det med en stor nypa salt) och definitivt inget åkaren hade valt om de fick välja (vilket syns på andra städer, samt att få/ingen väljer en TX som mini cab).

Tror i-Pace blir en riktigt bra taxi! Hyfsade utrymmen, bekväm, billig i drift. Precis det jag tycker en taxi ska vara imo. Laddning är väl enda issuen, men när de väl är autonoma på riktigt kan de ju åka o ladda varje gång de ej är belagda, samt optimera vilken bil som ska laddas när och var. Sen kanske Model 3 hade varit ännu bättre ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 28 mar 2018 08:26
av MangeT
vigge50 skrev:
MangeT skrev:
IPace har väl bara två säten i baksätet? Känns inte så praktiskt som taxi.
Så var det i prototypen men numera har dem tre säten bak precis som de flesta andra bilar.
Alright. Låter ju bättre.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 28 mar 2018 09:13
av Verdi
Nån som vet om Hedin i Uppsala har en I-Pace i hallen? Eller om de ska få nån inom kort?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 15 apr 2018 22:04
av Hok
Fully charged har fått en första provtur med I-PACE. Tyvärr inte ute på vägen. Det visas även upp en "genomskuren" som visar konstruktionen. Prat om designen med Ian Callum också.


Re: Jaguar I-Pace

Postat: 15 apr 2018 22:22
av Smutt
Är det nån som vet förmånsvärdet?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 16 apr 2018 00:39
av Vasp
Jag skulle nog hellre ha en Jaguar I-Pace än nån av teslorna. Fast jag är inte potentiell kund på nån av dem.

Jag tror nog att I-Pace kommer att bli en bil som säljer bra.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 16 apr 2018 07:11
av Smutt
Vasp skrev:
Jag skulle nog hellre ha en Jaguar I-Pace än nån av teslorna. Fast jag är inte potentiell kund på nån av dem.

Jag tror nog att I-Pace kommer att bli en bil som säljer bra.
Enda anledningen att jag kan välja Jaguar är att jag har en Tesla skulle aldrig välja den som första bil pga SUC är så sjukt bra

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 16 apr 2018 09:45
av Mickep
Intressant att de har en värmepump som tar energin ur luften och håller batterierna på en bra temperatur.
(även vid stillastående) Skulle bli intressant att se om det stämmer att man sparar 50 km jämfört med att använda elen från batteriet för att värma.(fast jag antar att helst försöker man stoppa i laddkontakten vid parkering)
Undrar hur snabbt det går att ladda på 100 kw ccs. (eller de nya 150).

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 16 apr 2018 09:54
av Geni87
Mickep skrev:
Intressant att de har en värmepump som tar energin ur luften och håller batterierna på en bra temperatur.
(även vid stillastående) Skulle bli intressant att se om det stämmer att man sparar 50 km jämfört med att använda elen från batteriet för att värma.(fast jag antar att helst försöker man stoppa i laddkontakten vid parkering)
Undrar hur snabbt det går att ladda på 100 kw ccs. (eller de nya 150).
Ja värmepumpsfunktionen är en mycket bra grej i vårt klimat, speciellt eftersom det enda man behöver addera är en extra kondensor till det befintliga AC-systemet för att kunna köra det som en värmepump.

Typisk COP vid 7 grader utomhustemperatur och 20 grader inne för en värmepump är 4-5, du får alltså ut 4-5 mer gånger värmeenergi jämfört med vad du stoppar in i form av elenergi. Ner mot -20 är COP inte speciellt mycket högre än 1, vilket gör att nyttan med värmepumpen vid så låga temperaturer är obefintligt. Men runt nollan +-10 grader som ändå är de vintertemperaturer som är vanligast för majoriteten av befolkningen i exempelvis norra Europa är nyttan stor.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 16 apr 2018 15:26
av Smutt
Åkte till Jaguar och frågade om förmåns värde och det preliminära svar skatteverket gett är att det börjar på 4700kr vilket låter trevligt tycker jag :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 16 apr 2018 18:12
av Laban
Smutt skrev:
Åkte till Jaguar och frågade om förmåns värde och det preliminära svar skatteverket gett är att det börjar på 4700kr vilket låter trevligt tycker jag :D
Då verkar det som om skatteverket inte anser att det är en SUV, om det nu stämmer. Undrar lite vad det kriteriet är, om vi ex tar Model X som jämförelse. Och varför man har kvar det tankesättet. Att Model X tar 7 personer borde väl snarare ge lägre förmånsvärde.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 16 apr 2018 18:21
av Toja
Jaguar klassas väl i storlek som VW Tiguan och då blir det lägre förmånsvärde.
Det betyder troligen att Model Y kommer ligga på ungefär samma förmånsvärde.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 16 apr 2018 20:22
av Laban
Toja skrev:
Jaguar klassas väl i storlek som VW Tiguan och då blir det lägre förmånsvärde.
Det betyder troligen att Model Y kommer ligga på ungefär samma förmånsvärde.
Antagligen, ställer mig fortfarande tveksam till varför det ska vara så. Model S börjar på 3800 :-, Model X på 7500 :-. Det matchar inte skillnaden i pris eller vikt. Och S tar lika mycket plats på vägen. Det kanske var mer relevant då en gammal XC 90 med V8 drog 1.5 l/mil vid stadskörning , knappast relevant med eldrift.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 16 apr 2018 23:01
av Smutt
Antagligen, ställer mig fortfarande tveksam till varför det ska vara så. Model S börjar på 3800 :-, Model X på 7500 :-. Det matchar inte skillnaden i pris eller vikt. Och S tar lika mycket plats på vägen. Det kanske var mer relevant då en gammal XC 90 med V8 drog 1.5 l/mil vid stadskörning , knappast relevant med eldrift.[/

Inte många siffror helt rätt :?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 17 apr 2018 09:39
av danni
Laban skrev:
Toja skrev:
Jaguar klassas väl i storlek som VW Tiguan och då blir det lägre förmånsvärde.
Det betyder troligen att Model Y kommer ligga på ungefär samma förmånsvärde.
Antagligen, ställer mig fortfarande tveksam till varför det ska vara så. Model S börjar på 3800 :-, Model X på 7500 :-. Det matchar inte skillnaden i pris eller vikt. Och S tar lika mycket plats på vägen. Det kanske var mer relevant då en gammal XC 90 med V8 drog 1.5 l/mil vid stadskörning , knappast relevant med eldrift.
Det var glada dagar när Model S började på 3800 kr - nuförtiden är rätt siffra 4950 kr. Model X börjar på 7816 kr. Så skillnaden är inte lika stor längre, men den är fortfarande helt ur proportion om man ser till bilarnas pris.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 17 apr 2018 10:08
av Laban
danni skrev:
Det var glada dagar när Model S började på 3800 kr - nuförtiden är rätt siffra 4950 kr. Model X börjar på 7816 kr. Så skillnaden är inte lika stor längre, men den är fortfarande helt ur proportion om man ser till bilarnas pris.
Glöm det jag skrev först, det var 2017 siffrorna. Och S 75 finns ju inte längre. Men som du säger så är skillnaden oavsett inte i proportion till bilarnas pris. Lyx-suv tillägget..

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 14:42
av Smutt
Kan man ladda I-Pace med en WC?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 14:46
av ovelundkvist
Ja, om WC:n är inställd på att kunna ladda andra bilar än Tesla.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 14:47
av johan_w
Hur gör man den inställningen?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 14:55
av Svenssons
Det är standardinställningen. Man måste slå om en dupswitch för att ställa om till legacy så att det i princip bara är Tesla som kan ladda

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 14:59
av Smutt
Så om man har 2WC rätt inställda och inkopplade så kan man låta en I-pace och en Tesla dela på 3*10amp eller blir det nåt krångel pga att I-Pace bara använder 2faser?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 15:16
av johan_w
Svenssons skrev:
Det är standardinställningen. Man måste slå om en dupswitch för att ställa om till legacy så att det i princip bara är Tesla som kan ladda
Ok! Är det uppenbart vilken switch det är när man tar av skalet eller måste man fördjupa sig i manualen?