Sida 42 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 16 apr 2018 20:22
av Laban
Toja skrev:
Jaguar klassas väl i storlek som VW Tiguan och då blir det lägre förmånsvärde.
Det betyder troligen att Model Y kommer ligga på ungefär samma förmånsvärde.
Antagligen, ställer mig fortfarande tveksam till varför det ska vara så. Model S börjar på 3800 :-, Model X på 7500 :-. Det matchar inte skillnaden i pris eller vikt. Och S tar lika mycket plats på vägen. Det kanske var mer relevant då en gammal XC 90 med V8 drog 1.5 l/mil vid stadskörning , knappast relevant med eldrift.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 16 apr 2018 23:01
av Smutt
Antagligen, ställer mig fortfarande tveksam till varför det ska vara så. Model S börjar på 3800 :-, Model X på 7500 :-. Det matchar inte skillnaden i pris eller vikt. Och S tar lika mycket plats på vägen. Det kanske var mer relevant då en gammal XC 90 med V8 drog 1.5 l/mil vid stadskörning , knappast relevant med eldrift.[/

Inte många siffror helt rätt :?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 17 apr 2018 09:39
av danni
Laban skrev:
Toja skrev:
Jaguar klassas väl i storlek som VW Tiguan och då blir det lägre förmånsvärde.
Det betyder troligen att Model Y kommer ligga på ungefär samma förmånsvärde.
Antagligen, ställer mig fortfarande tveksam till varför det ska vara så. Model S börjar på 3800 :-, Model X på 7500 :-. Det matchar inte skillnaden i pris eller vikt. Och S tar lika mycket plats på vägen. Det kanske var mer relevant då en gammal XC 90 med V8 drog 1.5 l/mil vid stadskörning , knappast relevant med eldrift.
Det var glada dagar när Model S började på 3800 kr - nuförtiden är rätt siffra 4950 kr. Model X börjar på 7816 kr. Så skillnaden är inte lika stor längre, men den är fortfarande helt ur proportion om man ser till bilarnas pris.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 17 apr 2018 10:08
av Laban
danni skrev:
Det var glada dagar när Model S började på 3800 kr - nuförtiden är rätt siffra 4950 kr. Model X börjar på 7816 kr. Så skillnaden är inte lika stor längre, men den är fortfarande helt ur proportion om man ser till bilarnas pris.
Glöm det jag skrev först, det var 2017 siffrorna. Och S 75 finns ju inte längre. Men som du säger så är skillnaden oavsett inte i proportion till bilarnas pris. Lyx-suv tillägget..

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 14:42
av Smutt
Kan man ladda I-Pace med en WC?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 14:46
av ovelundkvist
Ja, om WC:n är inställd på att kunna ladda andra bilar än Tesla.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 14:47
av johan_w
Hur gör man den inställningen?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 14:55
av Svenssons
Det är standardinställningen. Man måste slå om en dupswitch för att ställa om till legacy så att det i princip bara är Tesla som kan ladda

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 14:59
av Smutt
Så om man har 2WC rätt inställda och inkopplade så kan man låta en I-pace och en Tesla dela på 3*10amp eller blir det nåt krångel pga att I-Pace bara använder 2faser?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 15:16
av johan_w
Svenssons skrev:
Det är standardinställningen. Man måste slå om en dupswitch för att ställa om till legacy så att det i princip bara är Tesla som kan ladda
Ok! Är det uppenbart vilken switch det är när man tar av skalet eller måste man fördjupa sig i manualen?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 maj 2018 15:38
av Svenssons
johan_w skrev:
Svenssons skrev:
Det är standardinställningen. Man måste slå om en dupswitch för att ställa om till legacy så att det i princip bara är Tesla som kan ladda
Ok! Är det uppenbart vilken switch det är när man tar av skalet eller måste man fördjupa sig i manualen?
Inte uppenbart utan det blir att kolla upp i manualen. Lättast är att låta den vara på standardinställningen så att alla kan ladda.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 maj 2018 07:21
av mati
Smutt skrev:
Så om man har 2WC rätt inställda och inkopplade så kan man låta en I-pace och en Tesla dela på 3*10amp eller blir det nåt krångel pga att I-Pace bara använder 2faser?
Tesla WC lastbalanserar inte mellan faserna. I-Pace använder bara en fas. På den fasen delar den strömmen med Teslan. De andra två faserna, som bara Teslan använder, blir tyvärr också lidande, dvs strömmen halveras där också. Om du alltså har ställt in mastern till max 10A (6,9kW) så får Teslan 3×5A (3,5kW) och I-Pacen får 1×5A (1,2kW). Ingen höjdare alltså.
I det här fallet är det nästan bättre att koppla in två laddboxar parallellt utan lastbalansering. Och så får man se till att koppla in den ena bara på en fas, för I-Pace, och den andra på de resterande två faserna. Teslan kan ju utan problem laddas på två faser.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 maj 2018 07:50
av Smutt
mati skrev:
Smutt skrev:
Så om man har 2WC rätt inställda och inkopplade så kan man låta en I-pace och en Tesla dela på 3*10amp eller blir det nåt krångel pga att I-Pace bara använder 2faser?
Tesla WC lastbalanserar inte mellan faserna. I-Pace använder bara en fas. På den fasen delar den strömmen med Teslan. De andra två faserna, som bara Teslan använder, blir tyvärr också lidande, dvs strömmen halveras där också. Om du alltså har ställt in mastern till max 10A (6,9kW) så får Teslan 3×5A (3,5kW) och I-Pacen får 1×5A (1,2kW). Ingen höjdare alltså.
I det här fallet är det nästan bättre att koppla in två laddboxar parallellt utan lastbalansering. Och så får man se till att koppla in den ena bara på en fas, för I-Pace, och den andra på de resterande två faserna. Teslan kan ju utan problem laddas på två faser.
Tack för bra svar :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 maj 2018 08:53
av frippan
Om någon är sugen på att beställa eller bara bygga ihop sin dröm I-Pace

https://ipace.jaguar.se/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 maj 2018 10:40
av Remuz
frippan skrev:
Om någon är sugen på att beställa eller bara bygga ihop sin dröm I-Pace

https://ipace.jaguar.se/
Min landade nästan exakt på en miljon. Spännande

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 maj 2018 11:52
av HelectriC
Vad få val det gick att göra i den svenska konfiguratorn :o Det går ju tex inte att välja performancestolar, HUD, exteriört kolfiberpaket mm. Eller ens färg på inredningen.

Jaguar I-Pace

Postat: 11 maj 2018 14:21
av nicklasandersson
Jag kunde välja hud, glastak, 4-zons klimatanläggning och performancepaket (med kolfiber). Valde inte allt men min bil landade på 950’

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 maj 2018 19:10
av HelectriC
nicklasandersson skrev:
Jag kunde välja hud, glastak, 4-zons klimatanläggning och performancepaket (med kolfiber). Valde inte allt men min bil landade på 950’
Jag ser nu att det går att välja fler grejer till SE än till HSE trots att inte allt ingår i HSE. Konstigt!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 maj 2018 20:44
av nicklasandersson
Aha, det förklarar det. Jag valde en SE som utgångsmodell.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2018 09:59
av Geni87

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2018 11:24
av erbo73
Intressant om i-Pace "gasrespons" i TV:s artikel. Frugans i3 är är ju likadan, att kraften gradvis byggs upp till skillnad från Teslan där allt är på en gång. Uppskattar helt klart responsen i Tesla bättre (även om jag tyckte att den var helt ok i i3:an innan Teslan köptes).

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2018 11:49
av Geni87
erbo73 skrev:
Intressant om i-Pace "gasrespons" i TV:s artikel. Frugans i3 är är ju likadan, att kraften gradvis byggs upp till skillnad från Teslan där allt är på en gång. Uppskattar helt klart responsen i Tesla bättre (även om jag tyckte att den var helt ok i i3:an innan Teslan köptes).
Som Danni pratar om i kommentarerna handlar det förmodligen om skillnaden i karaktär på en asynkromaskin och en PM-maskin. Sen har ju I-pacen väldigt mycket mer effekt och moment än en i3, så den lär fortfarande uppfattas som väldigt kvick ur startgroparna jämfört med en ICE. Bara en PHEV är ju väldigt mycket mer "på" än en ICE vid samma systemeffekt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2018 20:34
av Laban
Geni87 skrev:
Som Danni pratar om i kommentarerna handlar det förmodligen om skillnaden i karaktär på en asynkromaskin och en PM-maskin. Sen har ju I-pacen väldigt mycket mer effekt och moment än en i3, så den lär fortfarande uppfattas som väldigt kvick ur startgroparna jämfört med en ICE. Bara en PHEV är ju väldigt mycket mer "på" än en ICE vid samma systemeffekt.
Ser man på accelerationstestet mellan Model X och i-Pace ser det inte ut att vara någon skillnad vid startögonblicket. Vad det nu är värt med tanke på att det är Jaguars eget test.

Oavsett tror jag inte att det är någon skillnad i karaktär mellan motorerna i sig. Visst, om en AC och PM motor har samma märkeffekt och en tål 20% överlast under en kort period så blir det förstås skillnad i karaktär. Men det viktiga är väl i så fall storlek + vikt på de två motorerna. Model 3 motorn är ex vad jag förstår väldigt liten, mindre än den främre motorn i S/X.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2018 20:54
av Geni87
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Som Danni pratar om i kommentarerna handlar det förmodligen om skillnaden i karaktär på en asynkromaskin och en PM-maskin. Sen har ju I-pacen väldigt mycket mer effekt och moment än en i3, så den lär fortfarande uppfattas som väldigt kvick ur startgroparna jämfört med en ICE. Bara en PHEV är ju väldigt mycket mer "på" än en ICE vid samma systemeffekt.
Ser man på accelerationstestet mellan Model X och i-Pace ser det inte ut att vara någon skillnad vid startögonblicket. Vad det nu är värt med tanke på att det är Jaguars eget test.

Oavsett tror jag inte att det är någon skillnad i karaktär mellan motorerna i sig. Visst, om en AC och PM motor har samma märkeffekt och en tål 20% överlast under en kort period så blir det förstås skillnad i karaktär. Men det viktiga är väl i så fall storlek + vikt på de två motorerna. Model 3 motorn är ex vad jag förstår väldigt liten, mindre än den främre motorn i S/X.
Menar du att Jaguar skulle ha skruvat ner effekten på Teslan i testet, eller varför skulle det inte vara värt något?

Hänger inte alls med varför motorns fysiska storlek och vikt skulle spela roll för karaktären i drivlinan? Förresten, båda är AC-motorer. ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 24 maj 2018 05:41
av Laban
Geni87 skrev:
Menar du att Jaguar skulle ha skruvat ner effekten på Teslan i testet, eller varför skulle det inte vara värt något?
Nej, men det är svårt att avgöra någon eventuell skillnad i karaktär, ex lite hårdare acceleration från 0-10 km/h och dylikt, från videon.
Hänger inte alls med varför motorns fysiska storlek och vikt skulle spela roll för karaktären i drivlinan?
Menar bara att en eventuell jämförelse mellan två typer av motorer måste ta hänsyn till alla parametrar. Storlek, vikt, pris, effektivitet. Så utan att vara någon expert så tror jag att eventuella skillnader i karaktär på drivlinan handlar till 99% om mjukvara/design.
Förresten, båda är AC-motorer. ;)
Den gängse förkortningen haltar lite ja