Re: Jaguar I-Pace
Postat: 21 apr 2017 21:45
Ah, tack. Fick mejlet nu. Kan man ta reservationsbeloppet på företaget?
Vet ej tyvärr. La privat.mati skrev:Ah, tack. Fick mejlet nu. Kan man ta reservationsbeloppet på företaget?
Jag föredrar Model 3. Stor skärm som kommer närmare föraren är mer användarvänligt när man ska scrolla i spellistor i Spotify, fippla med Gps och dylikt. Tycker faktiskt den är snyggare också om jag ska vara helt ärlig. Avskalat och elegant var ordetmati skrev:Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm.
Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?mati skrev:Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
Det är lite farligt att jämföra brittiska priser tycker jag. Dom har alltid haft förhållandevis billiga bilar i UK och när man nu jämför i pund mot dagens höga dollarkurs samt att Jaguar är brittiskt, så tror jag det blir allt för många kriterier som ställer till jämförelsen.Bjorn skrev:Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?mati skrev:Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000
I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr
För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
Det är oerhört bra!HelectriC skrev:Det är iaf kul att det kommer fler långdistanselbilar, oavsett märke
Jag har jättesvårt att förstå varför man inte bokar om man har minsta lilla intresse. Det handlar ju om en kostnad på ca 500:-, dvs mindre än en promille av bilens pris.Bjorn skrev:Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".
Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
Enligt många medier så förväntas den kosta ungefär £55-60k och då kostar Model S 75 numera £63 500 så jag tror inte den blir mycket billigare än Model S men de är bara spekulation.Legato skrev:650.000:- enligt http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... tart-2018/
Hoppas de får rätt, men jag är skeptisk. Tror fortfarande på drygt 500 för Model 3 och ca 750 för i-Pace.
Det känns inte så relevant imo, mer relevant är att den ska kosta som en "motsvarande" F-Pace... Sett till motsvarande priser i pund så är Jaguar billigare än Tesla i Sverige.vigge50 skrev:Enligt många medier så förväntas den kosta ungefär £55-60k och då kostar Model S 75 numera £63 500 så jag tror inte den blir mycket billigare än Model S men de är bara spekulation.Legato skrev:650.000:- enligt http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... tart-2018/
Hoppas de får rätt, men jag är skeptisk. Tror fortfarande på drygt 500 för Model 3 och ca 750 för i-Pace.
Ja det kan ju bli en stor faktor, undrar hur det går med förhandlingarna och tidpunkten osv...bylund skrev:Vi får väl se om tull tillkommer här också när den börjar levereras, om den vid det laget tillverkas utanför EU.
Äsch jag har två hangups som gör att jag inte riktigt vill boka en utan vänta och se.Legato skrev:Jag har jättesvårt att förstå varför man inte bokar om man har minsta lilla intresse. Det handlar ju om en kostnad på ca 500:-, dvs mindre än en promille av bilens pris.Bjorn skrev:Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".
Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
Det är just "vänta och se", dvs alla osäkerheter som gör att jag tycker det är självklart att boka. Jag är inte säker på att jag kommer köpa varken model 3 eller i-Pace, men båda har potential imo och jag skulle aldrig vilja riskera att inte få köpa en för att jag snålat med en femhundring...Bjorn skrev:Äsch jag har två hangups som gör att jag inte riktigt vill boka en utan vänta och se.Legato skrev:Jag har jättesvårt att förstå varför man inte bokar om man har minsta lilla intresse. Det handlar ju om en kostnad på ca 500:-, dvs mindre än en promille av bilens pris.Bjorn skrev:Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".
Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
1. Våra kunder. Model S har jag "kommit undan" rätt bra med och kan försvara den med räckvidd, tekniknivå och sånt. Att byta ner mig till en Model 3 skulle inte ge mig några problem och vore ett naturligt steg. Att byta till en mer flärdfull, lyxigare bil är nog otänkbart i mitt fall, och heller inget jag egentligen önskar. Därför måste jag först veta att den blir mottagen som ett förnuftigt prisvärt alternativ.
2. Automatisk körning. Det verkar ju inte vara nåt som Jaguar trycker särskilt hårt på i förhandsinfon. Tesla är ju stenhårt fokuserade på det. Även om Tesla inte uppnått det de tänkt / sagt i tid framförallt med AP2 nu, så är min uppfattning att de håller täten och jobbar stenhårt. Bästa autopiloten kommer definitivt att var den absolut viktigaste parametern för mig när jag byter bil nästa gång, värderad långt mer än detaljkvalitet, prestanda och även dragkrok.
Jag förstår hans etta, visst vet de flesta att Model S är dyr men alla vet också att det för tillfället inte finns någon annan elbil med lång räckvidd och bra laddning vilket gör att de har viss förståelse för att man har köpt den. Om några år däremot när Bolt, Model 3, nya Nissan Leaf, eGolf mm finns på marknaden med lång räckvidd och bra laddning så kommer man inte kunna motivera valet av I-Pace på samma sätt och då kommer den kanske sticka lite i ögonen precis som om man skulle komma med en Jaguar F-Pace idag. Detta tror jag även kommer hända med Model S och Model X om några år, varför har du köpt en bil för miljonen när det finns gått om elbilar för under halva priset med räckvidd och snabbladdning?Legato skrev:Det är just "vänta och se", dvs alla osäkerheter som gör att jag tycker det är självklart att boka. Jag är inte säker på att jag kommer köpa varken model 3 eller i-Pace, men båda har potential imo och jag skulle aldrig vilja riskera att inte få köpa en för att jag snålat med en femhundring...Bjorn skrev:Äsch jag har två hangups som gör att jag inte riktigt vill boka en utan vänta och se.Legato skrev:Jag har jättesvårt att förstå varför man inte bokar om man har minsta lilla intresse. Det handlar ju om en kostnad på ca 500:-, dvs mindre än en promille av bilens pris.Bjorn skrev:Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".
Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
1. Våra kunder. Model S har jag "kommit undan" rätt bra med och kan försvara den med räckvidd, tekniknivå och sånt. Att byta ner mig till en Model 3 skulle inte ge mig några problem och vore ett naturligt steg. Att byta till en mer flärdfull, lyxigare bil är nog otänkbart i mitt fall, och heller inget jag egentligen önskar. Därför måste jag först veta att den blir mottagen som ett förnuftigt prisvärt alternativ.
2. Automatisk körning. Det verkar ju inte vara nåt som Jaguar trycker särskilt hårt på i förhandsinfon. Tesla är ju stenhårt fokuserade på det. Även om Tesla inte uppnått det de tänkt / sagt i tid framförallt med AP2 nu, så är min uppfattning att de håller täten och jobbar stenhårt. Bästa autopiloten kommer definitivt att var den absolut viktigaste parametern för mig när jag byter bil nästa gång, värderad långt mer än detaljkvalitet, prestanda och även dragkrok.
Gällande dina punkter så förstår jag inte ettan, Model S är dyrare och lyxigare imo. Tycker folk är väldigt medvetna om att det är riktigt dyra bilar tyvärr. Gällande tvåan så håller jag med, jag förväntar mig bara adaptiv farthållare, men för mig räcker det. Jag tycker det är viktigt men använder APn i Teslan rätt lite.
Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!Smutt skrev:När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig
Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?