Sida 68 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 jan 2019 18:04
av OfarligTesla
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
StefL skrev:
Legato skrev:
ag upplevde verkligen detta med min F-Type... Jag köpte den från Platinum Cars ett halvår gammal med 200 mil på mätaren för 32% under listpris. När jag sålde den strax under 2 år gammal med 500 mil på mätaren så hade den tappat 54% av nypris! Då hade priserna fallit ytterligare på "nästan nya" F-Type.
Du ägde alltså bilen i ca 18 månader och körde på den tiden 300 mil med den?! Känns som att taxi hade varit en bra mycket bättre affär i det fallet :D
Taxi är en bra mycket bättre affär i många fall faktiskt om man bor i storstäder. Jag och frun hade sparat in massvis på taxi istället för Tesla även om hon skulle åkt till och från jobbet varje dag med taxi :p. Pratar vi sportbilar/sommarbilar blir det ju ofta ännu värre i jämförelse.
Rent ekonomiskt är absolut taxi ofta bättre. I Stockholm skulle jag säga att en ännu trevligare och billigare lösning är att använda Aimos elbilar på vintern respektive elscootrar/Bzzt på sommaren.

Min poäng var att det nog är väldigt få som köper en sportbil/cab för att ha som enbart transportmedel. Att transportera sig kom iaf ganska långt ner på listan för mig.

Valet mellan (tex) taxi eller egen bil känns mer relevant för dem som köper bilen som ett rent transportmedel.
Precis vad jag menade att det inte handlar om kostnad för transporten A till B i sig utan att det handlar om andra delar som man betalar för.

Och även om det handlar om transportmedel så är det ju många som är beredda att betala för bekvämligheten att alltid ha sin bil tillgänglig. Tror de flesta bilar jag haft sen jag flyttade in till innerstan har varit dyrare att äga än taxi om vi bara ser till kostnad för A till B.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 jan 2019 18:19
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nu är äventyret Ipace över för min del. Sålde bilen igår. Det var en riktigt trevlig bil, men några viktiga punkter fick mig att behålla Teslan istället; bagaget blir för tight när man är van vid MS gigantutrymmen. Inget öppningsbart tak, som jag verkligen älskar! Ionity som det är idag är för dåligt utbyggt, men det blir ju bättre med tiden.

Slänger in en liten schysst bild från julhelgens strapatser :)
Hur mycket kostade det äventyret?
Jag sålde för 20 000 mer än jag köpte för, så det kostade inget :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 jan 2019 18:33
av Geni87
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nu är äventyret Ipace över för min del. Sålde bilen igår. Det var en riktigt trevlig bil, men några viktiga punkter fick mig att behålla Teslan istället; bagaget blir för tight när man är van vid MS gigantutrymmen. Inget öppningsbart tak, som jag verkligen älskar! Ionity som det är idag är för dåligt utbyggt, men det blir ju bättre med tiden.

Slänger in en liten schysst bild från julhelgens strapatser :)
Hur mycket kostade det äventyret?
Jag sålde för 20 000 mer än jag köpte för, så det kostade inget :D
Bra äventyr ändå! :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 jan 2019 19:55
av Bjelke
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nu är äventyret Ipace över för min del. Sålde bilen igår. Det var en riktigt trevlig bil, men några viktiga punkter fick mig att behålla Teslan istället; bagaget blir för tight när man är van vid MS gigantutrymmen. Inget öppningsbart tak, som jag verkligen älskar! Ionity som det är idag är för dåligt utbyggt, men det blir ju bättre med tiden.

Slänger in en liten schysst bild från julhelgens strapatser :)
Hur mycket kostade det äventyret?
Jag sålde för 20 000 mer än jag köpte för, så det kostade inget :D
Alltid bra andrahandsvärde på dina bilar! :mrgreen:
Vill du sälja min också? ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 jan 2019 20:53
av Gustafsson
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nu är äventyret Ipace över för min del. Sålde bilen igår. Det var en riktigt trevlig bil, men några viktiga punkter fick mig att behålla Teslan istället; bagaget blir för tight när man är van vid MS gigantutrymmen. Inget öppningsbart tak, som jag verkligen älskar! Ionity som det är idag är för dåligt utbyggt, men det blir ju bättre med tiden.

Slänger in en liten schysst bild från julhelgens strapatser :)
Hur mycket kostade det äventyret?
Jag sålde för 20 000 mer än jag köpte för, så det kostade inget :D
Alltid bra andrahandsvärde på dina bilar! :mrgreen:
Vill du sälja min också? ;)
Börjar förstå hur han har råd att byta bil så ofta...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 jan 2019 21:39
av HelectriC
Som oftast gäller det att ha is i magen. De flesta bilar jag sålt har legat ute i ca 2mån och under den tiden får jag massor med förfrågningar om att sälja med gigantisk rabatt eller byta mot nån dieseltraktor. Rätt som det är så kommer det till slut en som vill betala det man önskar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 04 jan 2019 06:42
av mati
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nu är äventyret Ipace över för min del. Sålde bilen igår. Det var en riktigt trevlig bil, men några viktiga punkter fick mig att behålla Teslan istället; bagaget blir för tight när man är van vid MS gigantutrymmen. Inget öppningsbart tak, som jag verkligen älskar! Ionity som det är idag är för dåligt utbyggt, men det blir ju bättre med tiden.

Slänger in en liten schysst bild från julhelgens strapatser :)
Hur mycket kostade det äventyret?
Jag sålde för 20 000 mer än jag köpte för, så det kostade inget :D
Alltid bra andrahandsvärde på dina bilar! :mrgreen:
Vill du sälja min också? ;)
Ja, eller min. Helt otroligt att det går att få ut mer än vad den kostade som ny. Lite andra spelregler i Norge verkar det som.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 12:30
av Bonden Roger
Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 12:41
av Jeppe_E
Bonden Roger skrev:
Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?
Trasig bil. Jaguar håller på att undersöka den. Bilen som kördes har varit runt bland många olika tidningar/journalister.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 13:00
av Legato
Jeppe_E skrev:
Bonden Roger skrev:
Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?
Trasig bil. Jaguar håller på att undersöka den. Bilen som kördes har varit runt bland många olika tidningar/journalister.
Enligt Jaguar... Vilket såklart kan vara sant. Det kan dock också vara ett systematiskt fel som man väljer att mörka.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 13:07
av TeslaTissel
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Bonden Roger skrev:
Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?
Trasig bil. Jaguar håller på att undersöka den. Bilen som kördes har varit runt bland många olika tidningar/journalister.
Enligt Jaguar... Vilket såklart kan vara sant. Det kan dock också vara ett systematiskt fel som man väljer att mörka.
Varför mörka? Det tog ju upp mjukvaruproblemen på eCar Expo?
Eller har det kommit fram något nytt sedan dess?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 15:00
av Legato
TeslaTissel skrev:
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Bonden Roger skrev:
Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?
Trasig bil. Jaguar håller på att undersöka den. Bilen som kördes har varit runt bland många olika tidningar/journalister.
Enligt Jaguar... Vilket såklart kan vara sant. Det kan dock också vara ett systematiskt fel som man väljer att mörka.
Varför mörka? Det tog ju upp mjukvaruproblemen på eCar Expo?
Eller har det kommit fram något nytt sedan dess?
Det är ju såklart ett helt förödande problem för en elbil. Är det ett systematiskt fel de inte lyckats lösa så tror jag det iaf är lockande, och med tanke på vad fossiltillverkare mörkat förr så... Men jag hoppas såklart också att det bara var den aktuella bilen som drabbats och/eller att problemet som orsakade det är löst.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 15:47
av TeslaTissel
Legato skrev:
TeslaTissel skrev:
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Bonden Roger skrev:
Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?
Trasig bil. Jaguar håller på att undersöka den. Bilen som kördes har varit runt bland många olika tidningar/journalister.
Enligt Jaguar... Vilket såklart kan vara sant. Det kan dock också vara ett systematiskt fel som man väljer att mörka.
Varför mörka? Det tog ju upp mjukvaruproblemen på eCar Expo?
Eller har det kommit fram något nytt sedan dess?
Det är ju såklart ett helt förödande problem för en elbil. Är det ett systematiskt fel de inte lyckats lösa så tror jag det iaf är lockande, och med tanke på vad fossiltillverkare mörkat förr så... Men jag hoppas såklart också att det bara var den aktuella bilen som drabbats och/eller att problemet som orsakade det är löst.
Jag tor Jaguar kanske är en tillverkare som insett att det inte går längre att hålla allt stenhemligt gentemot kunderna?
Det kan så klart gälla enbart den aktuella bilen, men under eCar Expo var deväldigt öppna med att det förmodligen var mjukvaran som behövde minst, - en omgång till?

Och för tillverkarna vore det korkat att inte ta lärdomar av Teslas framgångar.
Vissa tillverkare visar tendenser att vilja lyssna och lära av kunderna.Hela bilbranschen förändras i ett slag.
Kunderna också.

Det verkar dock inte exempelvis, Nissan göra, än så länge i varje fall.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 15:59
av HelectriC
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 16:07
av TeslaTissel
HelectriC skrev:
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Skrev jag trams?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 17:27
av Legato
TeslaTissel skrev:
HelectriC skrev:
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Skrev jag trams?
Nej, han tyckte det jag skrev var trams ;)

Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 17:48
av HelectriC
Legato skrev:
TeslaTissel skrev:
HelectriC skrev:
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Skrev jag trams?
Nej, han tyckte det jag skrev var trams ;)

Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.
Läser man på TOCN så kan man dra slutsatsen att Tesla inte heller klarar att ladda eftersom några ägare har problem med det. Är det alltså även ett systemfel hos Tesla då :?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 19:41
av Legato
HelectriC skrev:
Legato skrev:
TeslaTissel skrev:
HelectriC skrev:
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Skrev jag trams?
Nej, han tyckte det jag skrev var trams ;)

Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.
Läser man på TOCN så kan man dra slutsatsen att Tesla inte heller klarar att ladda eftersom några ägare har problem med det. Är det alltså även ett systemfel hos Tesla då :?
Det hade varit bättre om du läste mitt svar först innan du attackerar. Jag skrev att man ska vara försiktig med att förlita sig enbart på vad tillverkaren säger och det var det enda jag sa från början också.

Om det nu vittnats från flera håll om att det inte är ett problem med Jaguaren från användare så är det ju inte längre enbart tillverkarens påstående...

Om Tesla/Musk hade gått ut och sagt att helljusautomatiken numera fungerar perfekt, hade du då ansett att det var trams om någon ifrågasatte det?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 20:33
av helix
I-Pace som laddar på en CCS2-laddare med vätskekyld kabel. Peakar på strax under 100kW.


Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 01:37
av joel80
Såg första irl igår. En herre som stod i laddade på Clever vid Cirkle K utanför Gävle. Han hade precis hämtat bilen i Stockholm och var på väg upp till Boden.

Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 09:29
av boreno
joel80 skrev:
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 09:42
av joel80
Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.

Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt. :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 11:52
av Jeppe_E
boreno skrev:
joel80 skrev:
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.

Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel? :lol:

(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad :))

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 12:07
av Bjelke
Jeppe_E skrev:
boreno skrev:
joel80 skrev:
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.

Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel? :lol:

(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad :))
Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 12:38
av Jeppe_E
Bjelke skrev:
Jeppe_E skrev:
boreno skrev:
joel80 skrev:
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.

Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel? :lol:

(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad :))
Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.
Det är klart att Boreno menar det, jag bara raljerar lite :) (inte över Boreno, utan mer allmänt)