Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
Syrran kommer ca 15 mil på sommaren med sin Leaf 24kW, det blir en förbrukning på ca 1,5kW/mil.
Med ett 40kW batteri och en förbrukning på 1,5kW/mil kommer man 26,7 mil.
Tror dock att Leaf 2 har lägre luftmotstånd, framförallt i högre hastigheter. Låt säga att Leaf 2 har 10% lägre förbrukning, då blir räckvidden 29,3 mil.
Visst är det så att enstaka exemplar av Leaf har bättre räckvidd än andra (eller kanske det bara beror på föraren) men med 1,5 kWh/10 km så blir det nog oavsett inga 15 mil då batteriet bara lämnar ut mellan 18 och 21 kWh beroende på SOC... Några 22,5 kWh (om man nu klarar att köra till 0%...) har nog ingen mätt upp. Rimligt är att anta att man kommer ca 13 mil med en 24:a och 18 mil med en 30:a. Den nya (1.5!) går enligt ladd-data 28 mil och det är 40 kWh ja men den räckvidden är på 70-90 väg (E45 norrut från Trollhättan). Om de skulle ge sig ut på en motorväg och hålla 110 km/h så skulle nog räckvidden minska lika mycket som den gör på nuvarande Leaf. Motorväg i 120 (Uppsala - Stockholm) gav en hiskelig förbrukning på vår 24:a vilket resulterade i en räckvidd på ca 7 mil! Jag tror inte att nya framlysen på en modifierad front kommer att påverka detta särskilt mycket... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
Här står det att den ska ha en längd på 448cm, jämför med en VW Golf på 425cm och en en Tiguan på 448cm.
https://cleantechnica.com/2017/08/11/sp ... af-leaked/
http://se.automobiledimension.com/volks ... lmatt.html
Den nuvarande Leafen är 4445 mm så det var inte så mycket längre nej... ;)
Dessutom så anger de där att Leaf 1.1... är 1 cm högre än den gamla. (1.1 känns tillräckligt snällt :lol:)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

lator skrev:
Zalman3 skrev:
Syrran kommer ca 15 mil på sommaren med sin Leaf 24kW, det blir en förbrukning på ca 1,5kW/mil.
Med ett 40kW batteri och en förbrukning på 1,5kW/mil kommer man 26,7 mil.
Tror dock att Leaf 2 har lägre luftmotstånd, framförallt i högre hastigheter. Låt säga att Leaf 2 har 10% lägre förbrukning, då blir räckvidden 29,3 mil.
Visst är det så att enstaka exemplar av Leaf har bättre räckvidd än andra (eller kanske det bara beror på föraren) men med 1,5 kWh/10 km så blir det nog oavsett inga 15 mil då batteriet bara lämnar ut mellan 18 och 21 kWh beroende på SOC... Några 22,5 kWh (om man nu klarar att köra till 0%...) har nog ingen mätt upp. Rimligt är att anta att man kommer ca 13 mil med en 24:a och 18 mil med en 30:a. Den nya (1.5!) går enligt ladd-data 28 mil och det är 40 kWh ja men den räckvidden är på 70-90 väg (E45 norrut från Trollhättan). Om de skulle ge sig ut på en motorväg och hålla 110 km/h så skulle nog räckvidden minska lika mycket som den gör på nuvarande Leaf. Motorväg i 120 (Uppsala - Stockholm) gav en hiskelig förbrukning på vår 24:a vilket resulterade i en räckvidd på ca 7 mil! Jag tror inte att nya framlysen på en modifierad front kommer att påverka detta särskilt mycket... :o
Är helt övertygad om att Nissan Leaf 2 har lägre förbrukning än den gamla. Hoppas att man lärt sig från klassledande Ioniq som Tesla Björn kört på
låga 0,93kw mer mil.

Har ju själv kört min Tesla S75D 402km(hade kvar 62km)=464km på en laddning, blir en snittförbrukning på 1,61kwh/mil.
Har en snittförbrukning på ca 1,92kwh per mil på nu körda ca 1600 mil, sommar som vinter, kallstarter mm.

Men vi behöver inte sväva i ovisshet länge till, mindre än 15 timmar kvar till release partyt :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
lator skrev:
Zalman3 skrev:
Syrran kommer ca 15 mil på sommaren med sin Leaf 24kW, det blir en förbrukning på ca 1,5kW/mil.
Med ett 40kW batteri och en förbrukning på 1,5kW/mil kommer man 26,7 mil.
Tror dock att Leaf 2 har lägre luftmotstånd, framförallt i högre hastigheter. Låt säga att Leaf 2 har 10% lägre förbrukning, då blir räckvidden 29,3 mil.
Visst är det så att enstaka exemplar av Leaf har bättre räckvidd än andra (eller kanske det bara beror på föraren) men med 1,5 kWh/10 km så blir det nog oavsett inga 15 mil då batteriet bara lämnar ut mellan 18 och 21 kWh beroende på SOC... Några 22,5 kWh (om man nu klarar att köra till 0%...) har nog ingen mätt upp. Rimligt är att anta att man kommer ca 13 mil med en 24:a och 18 mil med en 30:a. Den nya (1.5!) går enligt ladd-data 28 mil och det är 40 kWh ja men den räckvidden är på 70-90 väg (E45 norrut från Trollhättan). Om de skulle ge sig ut på en motorväg och hålla 110 km/h så skulle nog räckvidden minska lika mycket som den gör på nuvarande Leaf. Motorväg i 120 (Uppsala - Stockholm) gav en hiskelig förbrukning på vår 24:a vilket resulterade i en räckvidd på ca 7 mil! Jag tror inte att nya framlysen på en modifierad front kommer att påverka detta särskilt mycket... :o
Är helt övertygad om att Nissan Leaf 2 har lägre förbrukning än den gamla. Hoppas att man lärt sig från klassledande Ioniq som Tesla Björn kört på
låga 0,93kw mer mil.

Har ju själv kört min Tesla S75D 402km(hade kvar 62km)=464km på en laddning, blir en snittförbrukning på 1,61kwh/mil.
Har en snittförbrukning på ca 1,92kwh per mil på nu körda ca 1600 mil, sommar som vinter, kallstarter mm.

Men vi behöver inte sväva i ovisshet länge till, mindre än 15 timmar kvar till release partyt :lol:
Om det inte blir lika intetsägande som Model 3:s release party ja...

Jag har kört S70D på 152 Wh/km över 32 mil utan att anstränga mig. Om jag skulle ha kört som jag gör med Leaf på långresa skulle jag säkert ha hamnat mycket lägre, kanske runt 130 Wh/km.

Jag hoppas verkligen att Leaf 1.1 - 2.0 blir en succé så att vi får en explosion av antalet eldrivna bilar på vägarna. Tesla behöver ju faktiskt lite hjälp... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Jag skulle också alla dagar i veckan välja Nissan Leaf 2 40kwh, före
Renault ZOE
Listpris 324.900 kr
41kwh batteri
403km räckvidd
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf

Zoe har ju inte ens snabbladdning!

Med dagens 40.000kr i miljöbilsstöd har jag fått offerter på Ioniq på 294.000kr
och VW Golf-e på 320.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
Med dagens 40.000kr i miljöbilsstöd har jag fått offerter på Ioniq på 294.000kr
och VW Golf-e på 320.000kr.

Hur bar du dig åt då??? 334´ för en Ionic? Varför prutar de så bra på en bil som inte ens finns för leverans... LRF ger 5% + 12500 i bonus men den betalas ju ut senare så det blir lite konstigt att räkna med den tycker jag... 371900 x 0,95 = 353305 kr.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Jag skulle också alla dagar i veckan välja Nissan Leaf 2 40kwh, före
Renault ZOE
Listpris 324.900 kr
41kwh batteri
403km räckvidd
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf

Zoe har ju inte ens snabbladdning!

Med dagens 40.000kr i miljöbilsstöd har jag fått offerter på Ioniq på 294.000kr
och VW Golf-e på 320.000kr.
Att Zoe inte har snabb likströmsladdning är nog det knäppaste i elbilsvärlden just nu. På kontinenten kan man iofs köpa den med 43 kW AC-laddning, men ändå. Varför inte ha CCS?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Gustafsson »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Jag skulle också alla dagar i veckan välja Nissan Leaf 2 40kwh, före
Renault ZOE
Listpris 324.900 kr
41kwh batteri
403km räckvidd
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf

Zoe har ju inte ens snabbladdning!

Med dagens 40.000kr i miljöbilsstöd har jag fått offerter på Ioniq på 294.000kr
och VW Golf-e på 320.000kr.
Att Zoe inte har snabb likströmsladdning är nog det knäppaste i elbilsvärlden just nu. På kontinenten kan man iofs köpa den med 43 kW AC-laddning, men ändå. Varför inte ha CCS?
I Norge plockar man bort 43 kW AC undan för undan. De nya som byggs (iaf de jag provat) saknar 43 kW. Inte kul att köra Zoe (eller Roadster) där...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

lator skrev:
Zalman3 skrev:
Med dagens 40.000kr i miljöbilsstöd har jag fått offerter på Ioniq på 294.000kr
och VW Golf-e på 320.000kr.

Hur bar du dig åt då??? 334´ för en Ionic? Varför prutar de så bra på en bil som inte ens finns för leverans... LRF ger 5% + 12500 i bonus men den betalas ju ut senare så det blir lite konstigt att räkna med den tycker jag... 371900 x 0,95 = 353305 kr.
Precis när första Ioniqen kom till Umeå så var jag och provkörde, och fick 10% i rabatt utan att jag ens försökt att pruta. Känslan jag fick var att säljaren själv inte trodde att det skulle gå att sälja elbilar i Norrland.
Så 371.900kr-37.190kr-40.000kr=294.700kr netto.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Mickep »

Jag har fått 7% bara för att jag bad om offert utan att pruta, är nog standard i bilbranschen. (de höjer priset något och sedan drar de av några% så kunderna tror de gör ett klipp. ung som reorna på elhandeln där man i flera fall betalar det ordinarie priset. det är marginalen som är beräknad.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av ochso »

Robert Llewellyn (mannen bakom kanalen fully charged) skriver på twitter:
I'm currently in Tokyo to cover the launch of Nissan Leaf 2 tomorrow. Very exciting, had some stats, impressive. Much more news tomorrow
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Ska man då köpa en 40 eller 60kwh Nissan Leaf2?

Det som är lite oroande är bristen på CCS/Chademo laddare som klarar mer än 50kw.

Här är man på en resa med en 60kwh Bolt, och laddingstiden blir irriterande lång.
Under förutsättning att det finns gott om laddstationer, tjänar man så mycket tid på att ha ett större batteri?
Kan tänka mig att det tar 1,5 till 2 timmar att ladda fullt med ett 60kwh batteri med en 50kw laddning.

Chevrolet Bolt EV Road Trip: Why We Need More 50+ kW CCS Stations


Är det nån på forumet som har bra koll på hur snabbt utbyggnaden av 150kw CCS/Chademo
kommer att ske i Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Ska man då köpa en 40 eller 60kwh Nissan Leaf2?

Det som är lite oroande är bristen på CCS/Chademo laddare som klarar mer än 50kw.

Här är man på en resa med en 60kwh Bolt, och laddingstiden blir irriterande lång.
Under förutsättning att det finns gott om laddstationer, tjänar man så mycket tid på att ha ett större batteri?
Kan tänka mig att det tar 1,5 till 2 timmar att ladda fullt med ett 60kwh batteri med en 50kw laddning.

Chevrolet Bolt EV Road Trip: Why We Need More 50+ kW CCS Stations


Är det nån på forumet som har bra koll på hur snabbt utbyggnaden av 150kw CCS/Chademo
kommer att ske i Sverige?
Clever sa förra året att de i år skulle börja bygga 150 kW laddar som ska vara förberedda för 300 kW men på deras hemsida finns ingen information om dessa och ingen av deras nuvarande stationer klarar mer än 50 kW. Kanske fler än Tesla som säger mer än de klarar av?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

Du tjänar bara tid fram till första laddningen med ett större batteri. Efter det så är det laddhastigheten som är helt avgörande.

Ladda aldrig fullt om du har brottom! Över 80% börjar hastigheten sjunka och det är då dags att ge sig av till nästa laddare. Om Nissan Leaf 2 60kWh lika snabbt upp till 80% + som 30kWh gör så bör ett normalt stopp ta ungefär en timme. Det tycker jag är ganska lagom om jag sedan kan åka i 24 mil på laddningen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Kan tänka mig att det tar 1,5 till 2 timmar att ladda fullt med ett 60kwh batteri med en 50kw laddning.
50kW ger 50kWh på 1 timme! Tar det två timmar så är det fel på bilen inte laddaren. Nu låter det lite som att de försöker ladda till 100% vilket ofta tar orimligt med tid. 10-80% tar lika lång tid som 80-100% är väl tumregeln.
Verdi

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Jag har fått 7% bara för att jag bad om offert utan att pruta, är nog standard i bilbranschen. (de höjer priset något och sedan drar de av några% så kunderna tror de gör ett klipp. ung som reorna på elhandeln där man i flera fall betalar det ordinarie priset. det är marginalen som är beräknad.
Rabatter på 8-12% är standard hos BMW iaf beroende på om man är privatperson eller om man är företagare och har nåt ramavtal i ryggen. På svårsålda bilar som står i hallen kan man få ännu mer. En bekant fick 20% på en Audi Q7 och för nåt år sen sålde de ut Audi A8 med så mycket som 43% rabatt. Fast det hör onekligen till ovanligheterna.

Jag tycker själv det är drygt med det där förhandlandet och prutandet. En stor fördel med Tesla är att man slipper det. Take it or leave it. Lika för alla. Det är skönt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Mickep »

Tycker också det är skönt att inte "behöva" pruta, för det är en konst och förhandlingstaktik som gör att det känns orättvist (tänk om man kunde få ned priset ännu mer et.c.)
dock så kan det slå tillbaka. ex movehome som gör hus till fasta priser fick en sur kund på sin facebooksida som inte gillade att de inte sänkte priset (tyckte att det är så man gör) Så smaken är som baken. dock så tycker jag att tesla är överprisatt (men det är många andra bilmärken också) tycker att apple går på samma linje (har dock köpt 2 st bärbara och en ipad/ipod och betalat alldeles för mycket, har iphone som jobbtelefon och gillar den inte, sneglar jämt på androidtelefoner med bättre batteritid)

Skulle en leaf med 60 säljas så man kunde köpa den för 250 '' Sek skulle den vara mycket intressant. men hyndai ionoq känns bättre än så länge (väntar på att de skall släppa nästa nyhet) fast den är givetvis dyrare.
Verdi

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Tycker också det är skönt att inte "behöva" pruta, för det är en konst och förhandlingstaktik som gör att det känns orättvist (tänk om man kunde få ned priset ännu mer et.c.)
dock så kan det slå tillbaka. ex movehome som gör hus till fasta priser fick en sur kund på sin facebooksida som inte gillade att de inte sänkte priset (tyckte att det är så man gör) Så smaken är som baken. dock så tycker jag att tesla är överprisatt (men det är många andra bilmärken också) tycker att apple går på samma linje (har dock köpt 2 st bärbara och en ipad/ipod och betalat alldeles för mycket, har iphone som jobbtelefon och gillar den inte, sneglar jämt på androidtelefoner med bättre batteritid)

Skulle en leaf med 60 säljas så man kunde köpa den för 250 '' Sek skulle den vara mycket intressant. men hyndai ionoq känns bättre än så länge (väntar på att de skall släppa nästa nyhet) fast den är givetvis dyrare.
Beror på vad man jämför Tesla med. Jämför man med en tjänsteharv för under 7,5 PBB så är den snuskigt dyr. Då är vi nere på snikutrustade V90 med 150 hk motor, Passat, Mondeo, Insignia, Avensis...

Men börjar du kolla vad en BMW, Mercedes, Jaguar osv kostar med 6-cylindrig motor och prestanda, utrymme osv i klass med Model S/X så kommer du se att priserna börjar på 600 tusen och går långt över miljonen. En ny välutrustad Audi Q7 med lite fartresurser och motsvarande utrustning som på en Tesla kostar inte heller gratis. En bekant köpte en sån precis för 775 tusen. Då hade han ändå fått en kanondeal med 20% rabatt... Och på en sån får man betala fullt förmånsvärde och dyr diesel. En Model X för dryga miljonen blir helt klart billigare som leasingbil och som privatköp går det nog på ett ut.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Mickep »

om något är dyrt så är det en jämförelse och tyckande.
Kan tycka att en x är mer prisvärd än en s mo jag skulle köpa (dvs då rationaliserar jag att den är "billigare") som om jag skulle köpa den (vilket om jag ser rationellt inte skulle göra då min budget är sätt till 250-280'' för ny bil, även om jag skulle kunna betala 8000 i månaden för att glida runt i en miljonbil så kan jag inte försvara det) Att påstå att teslas bilar skulle vara billiga är lite förolämpande för de som inte kan trixa med förmånsvärden. Samma sak som att köpa bostäder i storstäderna, det är så långt från rimliga priser som sätts, skulle jag få köpa en lägenhet för 2 miljoner (säg en 3:a) så skulle de andra säga att köpt den extremt billigt samtidigt som jag skulle kallsvettas för att det var svindyrt. Så går det att vara objektiv? 700 '' är i det högre spannet, men vad skall man jämföra med (äppel och guldägg) att jämföra med andra sportbilar i miljonklassen är ganska fånigt enligt mig, för jag får inte de vansinniga-priser-sportbilar ala 'kinderegg' (ni fattar vad jag satiriskt syftar på) när jag tänker på tesla utan jag ser dem närmast bredvid volvo i min subjektiva värdering (även om jag håller med på prestanda biten så har jag svårt att mentalt föreställa mig de där).
Verdi

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
om något är dyrt så är det en jämförelse och tyckande.
Kan tycka att en x är mer prisvärd än en s mo jag skulle köpa (dvs då rationaliserar jag att den är "billigare") som om jag skulle köpa den (vilket om jag ser rationellt inte skulle göra då min budget är sätt till 250-280'' för ny bil, även om jag skulle kunna betala 8000 i månaden för att glida runt i en miljonbil så kan jag inte försvara det) Att påstå att teslas bilar skulle vara billiga är lite förolämpande för de som inte kan trixa med förmånsvärden. Samma sak som att köpa bostäder i storstäderna, det är så långt från rimliga priser som sätts, skulle jag få köpa en lägenhet för 2 miljoner (säg en 3:a) så skulle de andra säga att köpt den extremt billigt samtidigt som jag skulle kallsvettas för att det var svindyrt. Så går det att vara objektiv? 700 '' är i det högre spannet, men vad skall man jämföra med (äppel och guldägg) att jämföra med andra sportbilar i miljonklassen är ganska fånigt enligt mig, för jag får inte de vansinniga-priser-sportbilar ala 'kinderegg' (ni fattar vad jag satiriskt syftar på) när jag tänker på tesla utan jag ser dem närmast bredvid volvo i min subjektiva värdering (även om jag håller med på prestanda biten så har jag svårt att mentalt föreställa mig de där).
Har aldrig förstått de som jämför Tesla med sportbilar. Tesla är ingen sportbil. Punkt.

Jag skulle jämföra Model S med följande kategori bilar:
* Porsche Panamera: https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... ?ca=11&w=3
* Audi A7: https://www.blocket.se/goteborg/Audi_A7 ... ?ca=11&w=3
* Mercedes CLS: https://www.blocket.se/stockholm/Merced ... ?ca=11&w=3

Jämförelsen haltar dock en del. Det medges. :)
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av StefL »

Verdi skrev:
Har aldrig förstått de som jämför Tesla med sportbilar. Tesla är ingen sportbil. Punkt.

Jag skulle jämföra Model S med följande kategori bilar:
* Porsche Panamera: https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... ?ca=11&w=3
* Audi A7: https://www.blocket.se/goteborg/Audi_A7 ... ?ca=11&w=3
* Mercedes CLS: https://www.blocket.se/stockholm/Merced ... ?ca=11&w=3

Jämförelsen haltar dock en del. Det medges. :)
Tycker det är ungefär så nära man kommer - jag brukar i alla fall jämföra Tesla S med Panameran. När Vi Bilägare gjorde sitt test "Vad får man för en miljon?" förra året valde de ju att ställa Teslan mot BMW 7-serien och Mercedes S-klass vilket säkert stämde prisämässigt men inte kändes helt rättvisande.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Stubb
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 nov 2014 16:58
Ort: Göteborg

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Stubb »

Panamera vs S90D. På Norsk men det går vel bra!? :D också lite om nya Leaf längre ned på sidan.
http://www.klikk.no
Skriv svar