Trafikverkets miljödirektör varnar för elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Trafikverkets miljödirektör varnar för elbilar

Inlägg av Herr X »

http://www.aftonbladet.se/motorista/nyh ... 9833387.ab
Jag upplever att flera saker är fel. Det går åt mycket lite litium till Li-jon-batterier, så snacket om Bolivia är knasigt och ovidkommande. Det finns litium på många platser i världen inklusive stora kända fyndigheter som man inte rört eftersom efterfrågan idag är låg.

Att elbilar är smutsigare än dieselbilar i vissa länder tror jag inte är sant, och miljödirektören hänvisar heller inte till någon källa.
Även om något land skulle få 100% av sin elektricitet från oljeeldning, så kan man fortfarande dra nytta av i stort sett all spillvärmen i ett oljekraftverk, något som man inte kan i en dieselbil. Är det någon som vet vilket faktaunderlag som miljödirektören har för sitt påstående?

Den gode miljödirektören verkar heller inte ha tänkt på att elbilstillverkarna måste ha köpare av sina första, dyra, bilar för att man alls ska ha någon teknik att utveckla till massmarknaden. Om politikerna av miljöskäl vill att elbilar ska slå igenom behöver man tänka ut hur köparna eller producenterna ska stimuleras för att få igång marknaden. Att sitta med armarna i kors kommer dra ut på en övergång vilket kommer vara till nackdel för miljön.

Det känns som att miljödirektören ogillar elbilar av icke-rationella skäl, såsom myter och missuppfattningar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Trafikverkets miljödirektör varnar för elbilar

Inlägg av Basunen »

Låter som en miljöpartist. Allt som heter bilar är fel, spelar ingen roll vad de släpper ut.
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Trafikverkets miljödirektör varnar för elbilar

Inlägg av vigge50 »

Ett kolkraftverk släpper ut mer än 700 gram CO2/kWh så om tesla drar 2 kWh/mil så betyder det 140 gram CO2/km vilket är mer än vissa diesel och bensinbilar. Nu är inga elnät 100% kolkraft men det är väldigt hög abdel i vissa länder vilket kan göra att elbilar blir värre än bensinbil
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Trafikverkets miljödirektör varnar för elbilar

Inlägg av Kalle »

vigge50 skrev:
Ett kolkraftverk släpper ut mer än 700 gram CO2/kWh så om tesla drar 2 kWh/mil så betyder det 140 gram CO2/km vilket är mer än vissa diesel och bensinbilar. Nu är inga elnät 100% kolkraft men det är väldigt hög abdel i vissa länder vilket kan göra att elbilar blir värre än bensinbil
Ja om du inte räknar med de ca 5 kWh/liter som det går åt att rafinarera och transportera skiten. Varför räknar ingen med de?
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Trafikverkets miljödirektör varnar för elbilar

Inlägg av jjmaskin »

Hittade Preems omvandlingstabell för diesel o bensin mm. Dock är nog dessa siffror i underkant till Preems fördel. http://www.preem.se/templates/page____11406.aspx#/
så det får man inte glömma att räkna med ca 350gr per liter diesel
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Trafikverkets miljödirektör varnar för elbilar

Inlägg av lator »

Först och främst: Lars E Nilsson har suttit på sin stol under ett större antal år och är inte medlem i något politiskt parti. Vad han väljer att rösta på är hans ensak!

Sen: Visst finns det vissa tveksamheter i artikeln men hur många har lyckats få en artikel publicerad utan att bli felciterad (utom Tibor...). Bolivia är en stor leverantör av lithium men det finns också andra potentiella källor.

Saxat från Wikipedia:

Utvinning[redigera | redigera wikitext]
Tillgången på litium har de senaste åren kommit i blickfånget till följd av råvarans betydelse vid tillverkning av batterier för bland annat datorer och elfordon och behovet ökar för närvarande i snabb takt. Världsproduktionen av litium uppgick år 2009 till ca 27 400 ton varav Chile, Australien, Kina och Argentina står för nära 95 % medan av världens kända tillgångar om uppskattningsvis 11 Mton ca hälften finns i södra Bolivia[4].

Utvinningen i just Bolivia är dock ännu obetydlig, mycket till följd av landets mycket svaga ekonomiska och politiska ställning. År 2009 är dock en småskalig utvinningsanläggning under uppförande i departementet Potosí vid Salar de Uyni en vattenmättad saltöken 3 700 meter över havet. En trögflytande saltlösning pumpas upp från bottnen, och indunstas i grunda bassänger i strandkanten, samma teknik som vid utvinning av havssalt i saliner. Resultatet blir vita kristaller i form av litiumkarbonat, Li2CO3 som blir råvara vid framställning av flera andra litiumföreningar samt för renframställning av metallen. Produktionen i detta illustrativa biståndsprojekt beräknas att ha nått 40 ton litiumkarbonat vid utgången av 2010[5] vilket dock utgör bara någon promille av världsproduktionen.

I Sverige pågår också viss prospektering och provborrning efter litium har kommit igång i Västanå utanför Liden, väster om Sundsvall. Möjliga fynd av tantal och niob bidrar till intresset.[6]

Jag är inte säker på varifrån Tesla tar sitt lithium men rykten gör gällande att Kanada är en stor leverantör.

Teslas nuvarande produktion av bilar (ca 30-35000/år) med drygt 7000 celler per bil ger en totalsumma på ca 210-245 miljoner celler att jämföras med antalet batterier till våra bärbara datorer där varje batteri innehåller ca 6 - 10 celler. Jag har ingen aktuell siffra men 2008 tillverkades ca 130 miljoner bärbara datorer vilket innebär att det gick åt ca 1 miljard battericeller dit. 4 - 5 gånger så många som Tesla använder idag! Jag har inte hört några klagomål på vår användning av datorer, eller för den delen telefoner, surfplattor, skruvdragare och liknande batteridrivna apparater.

På ett sätt har han dessutom rätt, om man driver saker för hårt för tidigt så kan man få baksmällar. Det är välkänt att det är riskabelt att vara först med nya applikationer, tyvärr har han totalt missuppfattat elmotorn som uppfinning. Eldrift är absolut inget nytt och riskerna med att utveckla elbilar är nog snarare att man får svårt att tillgodose marknadens efterfrågan, precis som Elon har konstaterat...

Skynda långsamt har vi gjort för länge. Nu är det dags för revolutionen! Se upp alla oljeshejker...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Trafikverkets miljödirektör varnar för elbilar

Inlägg av Kalle »

lator skrev:

Skynda långsamt har vi gjort för länge. Nu är det dags för revolutionen! Se upp alla oljeshejker...

Håller helt med! Och det fast en att jag jobbar åt några av dessa oljeshejkar..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trafikverkets miljödirektör varnar för elbilar

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Ett kolkraftverk släpper ut mer än 700 gram CO2/kWh så om tesla drar 2 kWh/mil så betyder det 140 gram CO2/km vilket är mer än vissa diesel och bensinbilar. Nu är inga elnät 100% kolkraft men det är väldigt hög abdel i vissa länder vilket kan göra att elbilar blir värre än bensinbil
Och vilken av dessa dieselbilar gör 0-100km/h på under 4 sekunder?
Personligen kan jag strunta i de olika utsläppsnivåerna iofs, eldrivning är bättre helt enkelt. Får bli upp till politikerna och elleverantörerna att fixa bra energi. Med en dieselbil kommer du aldrig göra det, även om hela landets elproduktion sker genom vattenkraft.

När det gäller batterier så borde ju återvinningsgraden bli bra eftersom alla bilar skrotas redan idag. Jämför med annat som till rätt stor del slängs eller läggs i lådor osv. Hur svår är återvinningen av Lithium?

Håller också med om miljöpartist attetyden... Om det är bil så är det dåligt, ni ska lida... Osv.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Trafikverkets miljödirektör varnar för elbilar

Inlägg av Herr X »

jjmaskin skrev:
Hittade Preems omvandlingstabell för diesel o bensin mm. Dock är nog dessa siffror i underkant till Preems fördel. http://www.preem.se/templates/page____11406.aspx#/
så det får man inte glömma att räkna med ca 350gr per liter diesel
Dessutom är utnyttjandegraden större i ett kolkraftverk - även om CO2 per producerad kWh skulle vara större i ett kolkraftverk så får du utnyttjat mer av energin i och med att du i ett stationärt kraftverk får tagit tillvara spillvärmen. Om CO2 per producerad kWh skulle vara lägre i en dieselbil än i en elbil så får man ju inte glömma att bara maximalt hälften av effekten används till att driva bilen, resten värmer luften så att myggen får fina förhållanden till att föröka sig.

Jag kan inte tänka mig att en dieselbil är mer effektiv än en 100% koldriven elbil, och om dina 350g per liter diesel är korrekt så är ju det en sk. "slam dunk" (till dieselbilens nackdel).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Trafikverkets miljödirektör varnar för elbilar

Inlägg av taliz »

Basunen skrev:
Låter som en miljöpartist. Allt som heter bilar är fel, spelar ingen roll vad de släpper ut.
Det låter snarare som en moderat miljöförnekare. Att som han påstå att elbilar kan vara värre än bensin/diesel är rent ut sagt korkat.
vigge50 skrev:
Ett kolkraftverk släpper ut mer än 700 gram CO2/kWh så om tesla drar 2 kWh/mil så betyder det 140 gram CO2/km vilket är mer än vissa diesel och bensinbilar. Nu är inga elnät 100% kolkraft men det är väldigt hög abdel i vissa länder vilket kan göra att elbilar blir värre än bensinbil
Fel. Du jämför PRODUKTION av bränslet för elbilen, med FÖRBRUKNING av bränslet för fossilbilen. Äpplen och päron..
För fossilbilen tillkommer utsläpp också för PRODUKTION. Dvs fossilbilen släpper ut både vid produktion OCH förbrukning av sitt bränsle. En elbils utsläpp kommer endast från produktion, inget från förbrukningen. Dessutom kan produktionen för en elbils bränsle göras utsläppsfritt. Det kan omöjligt produktionen för en fossilbil, och inte heller kan förbrukningen göras helt utsläppsfri.

Kort sagt: elbilen vinner ALLTID om man jämför och räknar rätt, och inte utelämnar vissa delar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Trafikverkets miljödirektör varnar för elbilar

Inlägg av Wahll »

Här är en annan källa till utsläpp som sällan refereras till, sannolikt för att få känner till det, och som gör det basunerar inte ut det av förklarliga skäl.
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 861055.ece

Elon Musk har bemött denna kritiken många gånger

http://www.teslamotors.com/blog/model-s ... -and-rangeoch här http://www.the9billion.com/2014/03/30/e ... stainable/

Om något är ett problem med litium batterier är det att det ingår Kobolt i anoden (?), detta gjorde att Tesla valde en legering med aluminium-kobolt-grafit i sina batterier. Någon som vet bättre får gärna rätta mig.
Kobolt finns inte på många ställen i världen och den främsta gruvan ligger i Afrika med allt vad det innebär. Så den som säger att litium i batterier är ett problem är inte påläst vill jag påstå.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Skriv svar