Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Bentley, Rolls Royce och Alfa Romeo ser jag inte på listan... Och inte Koenigsegg.
Och inte Reault, men Nissan, och det är väl samma koncern?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
lator skrev:
Bentley, Rolls Royce och Alfa Romeo ser jag inte på listan... Och inte Koenigsegg.
Och inte Reault, men Nissan, och det är väl samma koncern?
Renault säljs nog inte i Amerikat. Precis som PSA (Citroen, Peugeot). Det är därför de inte är med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
lator skrev:
Bentley, Rolls Royce och Alfa Romeo ser jag inte på listan... Och inte Koenigsegg.
Och inte Reault, men Nissan, och det är väl samma koncern?
Renault säljs nog inte i Amerikat. Precis som PSA (Citroen, Peugeot). Det är därför de inte är med.
Aha! Ja, så är det nog!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Det är nog bra att bli påmind om det här ibland, jag hade nästan glömt bort det redan...
Förvisso. Men innebär det nu att man är låst till Tesla forever? Känns som att valfriheten är lite begränsad, framförallt när man inte har råd med en Tesla. BYD är ju inte med på listan ser jag. ;-)
Helt sant tyvärr :(
NEVS kanske oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tomas_63
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2016 21:08

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Tomas_63 »

Alfa ingår väl i FCA?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Nu har jag och sambon provkört Ioniq. Vi fick inte mer än en halvtimme denna gången men vi fick lov att prova bilen över åtminstone en dag så man kan testa lite mer.
Mitt intryck hittills är att bilen känns otroligt "normal". Inget konstigt som sticker ut. En vanlig bil, bara att den går på el. Jag hann inte testa allt lull-lull men jag gillar de olika körlägena. Eko känns lite segt, ungefär som att gasa i en bensinbil, det händer ingenting. Men snålt är det. Sport liknar det man är vad vid i Teslan, omedelbar kraft, fast inte lika mycket. ;)
Det är annars väldigt mycket reglage och knappar överallt, nästan så att man blir lite förvirrad, men det är såklart en vanesak. En gång - när jag testade de olika inställningarna för regenereringen - rullade jag lite väl snabbt och bilen tyckte att vi kom lite för nära bilen framför oss. Då blev det ett himla väsen. Det funkar alltså. ;)
Nån före oss måste ha kört som en stolle, snittförbrukningen låg på 300Wh/milen. Under min färd lyckades jag att halvera den siffran utan att göra nånting speciellt. Imponerande.
Säljaren var inte sådär vansinnigt entusiastisk, han var inte så insatt heller och babblade nånting om en jättebra vätgasbil som Hyundai har. Hmm, visst. Han fick mothugg direkt från oss båda och så bytte han samtalsämne. :lol:
Jag bad om en offert iaf. Få se vad de kan erbjuda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Jag fick nu en offert på 366.400kr minus supermiljöbilspremie. Det är mellanutrustningen PremiumEco. Ganska dåligt tycker jag. Det bekräftar bara min uppfattning att de inte vill sälja elbilar. :(
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag fick nu en offert på 366.400kr minus supermiljöbilspremie. Det är mellanutrustningen PremiumEco. Ganska dåligt tycker jag. Det bekräftar bara min uppfattning att de inte vill sälja elbilar. :(
Ja det kändes lite dyrt va? :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Jag fick nu en offert på 366.400kr minus supermiljöbilspremie. Det är mellanutrustningen PremiumEco inkl metalliclack. Ganska dåligt tycker jag. Det bekräftar bara min uppfattning att de inte vill sälja elbilar. :(
Ja det kändes lite dyrt va? :(
Ja, det är lite mycket. Det motsvarar en "rabatt" på 7,5% mot listpriset, 30.000kr. De kallar det för företagsrabatt. När jag räknar in att min sambo (som ska köra bilen i slutändan) egentligen inte tyckte om Ioniq så blir det lite fel liksom. Jag får inte den där "rätta känslan" så att säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

Örebro har haft bra priser kolla hos dem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Örebro har haft bra priser kolla hos dem.
Tack för tipset, men jag tror inte det blir någon Ioniq för oss. Jag vill inte att min kära kvinna kör omkring i en bil hon inte tycker om. Även om jag är ganska säker på att det skulle bli mycket billigare att köra företagsleasad elbil än att behålla den privatägda bensinbilen, så måste det ändå kännas rätt. Och det gör det inte just nu, Ioniq känns lite grann som ett nerbyte jämfört med hennes Mazda. Trots att den är eldriven.
Hade jag inte redan haft en Tesla så hade jag kunnat leasa en snik S60, men två Teslor finns inte på tapeten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Jag fick nu en offert på 366.400kr minus supermiljöbilspremie. Det är mellanutrustningen PremiumEco. Ganska dåligt tycker jag. Det bekräftar bara min uppfattning att de inte vill sälja elbilar. :(
Ja det kändes lite dyrt va? :(
Känns som en normal rabatt man får hos handlare (de är ju ingen välgörenhetsinrättning) men 7.5% är ju inte lite, med avdraget så är det ändå 70 000.
runt 7% har jag fått hos andra handlare så det verkar vara standard. (nu verkar "tyvärr" de sälja ganska bra så då kommer bli mindre villiga att skänka bort bilar)
Vad hade varit ett ok pris på bilen? (vad hade förväntas?)

Tittar själv mellan mazda 3/6 (bra priser/bra kvalitet/garantier), volvo V40 /S60 (Volvo vad mer behövs sägas, sköna stolar (begagnade)) , ioniq (har allt jag skulle vilja ha, väldigt nära prisvärdheten, nästa version kommer bli farlig) och tesla model 3 (enda nackdel:osäkerheten på tillgänglighet och pris) (i repeat) vilket känna som jag aldrig kommer till skott någonstans med bilköpet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Mickep skrev:

Känns som en normal rabatt man får hos handlare (de är ju ingen välgörenhetsinrättning) men 7.5% är ju inte lite, med avdraget så är det ändå 70 000.
runt 7% har jag fått hos andra handlare så det verkar vara standard. (nu verkar "tyvärr" de sälja ganska bra så då kommer bli mindre villiga att skänka bort bilar)
Vad hade varit ett ok pris på bilen? (vad hade förväntas?)
Åtminstone 10% hade jag räknat med. Han skröt med att de hade så fina rabatter för företag, vilket innebär att en privatperson skulle antagligen få än mindre rabatt. Med ett uppskattat restvärde på bara 40% efter 3 år och en kontantinsats på 20% blir det 4200 kr/månad. Steget till en snik S60 är inte jättestort kan jag säga. Och då har man garanterat inga problem med räckvidden eller laddning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av danni »

De asiatiska tillverkarna har överlag inte alls samma rabatter mot listpris som de svenska eller tyska, i min erfarenhet. Hos Toyota är det helt normalt med 5%, men hos Audi eller Volvo har jag flera gånger varit med om 15-20% totalt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Lophornis »

Har haft en ioniq hemma i ett dygn. Det funkar fint och ladda med Tesla Wall box. Fick dock inte loss handsken i morse. Fick använda nödöppnaren. Testade femton gånger till och det funkade alla gånger. Ingen kunde svara på vad som gick fel. Ang bilen finns det förbättring potential.
IMAG0427.jpg
IMAG0428.jpg
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Lophornis skrev:
Ang bilen finns det förbättring potential.
Jag håller med om det. Vad får dig att resonera så?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Lophornis »

mati skrev:
Lophornis skrev:
Ang bilen finns det förbättring potential.
Jag håller med om det. Vad får dig att resonera så?
Först är man bortskämd med att kunna ställa in i menyerna lite automatiskt. Ex stol och ratt värme, sedan skulle jag föredra om man kunde spara eller att bilen kommer ihåg vad för mode man körde när man stänger av bilen.
Fil assistent skulle om man struntade i varning att hålla i ratten kunna stanna bilen. Den fortsätter att köra med farthållare men ingen styr övervakning. Tänk om man svimmar då kör man i diket.
Vet inte hur batterierna tål att alltid köra till 100% hemladdning hela tiden. Skulle vilja kunna ställa in % laddning.
Sikten bakåt var så där bra. En vinge och delad ruta bak och den nedre delen blev skitig hela tiden.
Mycket menyer med lite onödig info. Vem vill åka och se på hur kraften går när man kör.
Navigering har inga bra vibbar av Garmin, uppdatering på verkstad sa de. Fast det ligger på minneskort.
Wifi vad gjorde det för nytta?
Nu har jag ingen telefon med Android auto. Men några fler appar vore roligt.
Lite hög ljud

Men det positiva är att man köper en tills Volvo kommer med sin och Tesla M3 är ute i Sverige. Måste lämna diesel träsket.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Jag antar att du har koll på att man måste göra på ett visst sätt för att bilen ska låsa upp laddkabellåset va? Tror att det är att man måste hålla in upplåsningsknappen på nyckeln eller trycka två gånger eller hur det nu var. Minns inte exakt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Jag tyckte att Ioniq var ganska behaglig att köra. Lättkörd och hyfsat rapp, inte som en Tesla, men snabbare än många bensinbilar. Jag körde iofs bara omkring i och runt Skövde, inga långa turer, men jag satt rätt bra tycker jag. Och så den låga förbrukningen såklart. Det är imponerande.
Det var det positiva.

Jag tyckte också att sikten bakåt var ganska kass. Den där vingen som delar rutan begriper jag mig inte på. Nedre delen av rutan ser man knappt i backspegeln. Tillför den nånting?
Under den korta körningen jag gjorde (ca 30 minuter) hann jag inte begripa mig på menyerna och knapparna. Jag försökte idogt att fatta nånting men det gick inte. En miljard menyer hit och dit, men väldigt lite användbar information egentligen. Nu är jag visserligen van vid Teslas avsaknad av knappar, men i Ioniq har de verkligen inte sparat på knappar och menyer.
Det där med 100% laddning varje dag har jag också funderat på. Man får ju ingen information om detta. Finns det en buffert uppåt så att det inte är 100% kanske?
Sen är man ju van vid att bara kunna gå ifrån bilen utan att behöva stänga av eller låsa. Det gjorde jag såklart i Ioniq. Men näha, icke. Man får vackert stänga av motorn (???) och låsa. I en bensinbil går det ju iom att man hör att motorn går, men att man behöver stänga av en elbil känns lite konstigt faktiskt.
Och sen var det det där med servicen. Varje 1500 mil. Är det ett skämt eller? Jag skaffar inte en elbil för att sedan behöva serva den oftare än en Volvo-diesel. Spolarvätska och däcktryck vill jag faktiskt kunna fixa på själv utan att förlora garantin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Lophornis »

apkungen skrev:
Jag antar att du har koll på att man måste göra på ett visst sätt för att bilen ska låsa upp laddkabellåset va? Tror att det är att man måste hålla in upplåsningsknappen på nyckeln eller trycka två gånger eller hur det nu var. Minns inte exakt.
Va?
Det var det ingen som sa något om. Jag skulle bara behöva låsa upp bilen och var det klart med laddning så kunde man dra ur kontakten. Hittade ingen Svensk manual på nätet. Jag hade den i icke Autoläge när jag satte i sladden för natten. Undra om det kunde varit förvärmnings timern som strulade till den var programmerad (saknas i Tesla) till 06:00 vi kom ut till bilen och låste upp den vid 06:03 och den gick inte dra ur fast laddningen var klar för länge sedan.
Lock kontakt.JPG
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Hittade inte heller något om det i manualen. Det var nått sånt för mig iaf med den EVSE-kabel som följde med. Borde vara lika med typ2. Men prova lite o trycka på nyckeln olika så går det nog. Annars kan du ju höra av dig till återförsäljaren.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Lophornis »

apkungen skrev:
Annars kan du ju höra av dig till återförsäljaren.
Jag var mera påläst och införstådd på bilen än någon av de två försäljarna jag hade kontakt med. De fick ju själva slå i instruktionsboken när de skulle visa nollning av förbrukningen. Jag fick ju bort handsken när jag använde nödvajern. Sedan funkade det med alla Typ2 kontakter jag testade på stan och inkl min Tesla box. Undrar om förvärmningen funkar utan att ladda?
När man ställer in tid och dag och hur varmt och man är klar så säger den sätt i laddhandsken. Tyvärr har jag ingen laddning på jobbet så man måste ladda fullt hemma och det ska sedan klara sig tur och retur inkl värmning och kyla. Har ca 7mil tur och retur jobbet.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av bylund »

Om det räcker att låsa upp bilen för att låsa upp laddporten innebär det att den måste sluta ladda eller dra ström för värmen om man låser upp bilen. Det är därför troligt att det krävs något extra för att låsa upp porten om den laddar, mer än att bara låsa upp bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av iAkita »

iAkita skrev:
apkungen skrev:
iAkita skrev:
apkungen skrev:
Nu har jag äntligen fått ändan ur och klippt ihop en video av min provkörning. Ursäkta den dåliga kvallitén på video. Ljudet är ok iaf.
Trevlig video, jag tycker inte det gjorde så mycket att den var tidvis lite skakig och ur fokus.

Hur som helst, jag ser att du startade med fullt batteri. Enligt kartan du visar 00:41 in i videon körde du 118 km från Stockholm till Eskilstuna, och du kom fram med 25 km kvar enligt GOM. Man har alltså en reell räckvidd på 12-13 mil på motorväg vintertid om man vill ha ett par mil i marginal? Lite av en besvikelse och mindre än vad jag trodde faktiskt, många hävdar ju att man kommer bortåt 20 mil. Vad hade du för snitthastighet på hela sträckan enligt bilen (de första milen verkar ju inte ha gått så snabbt) och vad motsvarar det på riktigt (eller iallfafall på GPS:en)?

Edit: Hur användbar skulle du förresten säga att räckviddsuppskattaren är? Fem minuter in i videon säger du att bilen anger 105 km i kvarvarande räckvidd, och att du bara har 45 km kvar till du är framme. När du väl kommer fram har du bara 25 km räckvidd kvar enligt GOM. Det har alltså försvunnit 80 km räckvidd under 45 km körning. Är den alltid så oprecis och överoptimistisk, 18% kvar i batteriet efter 118 km körning ger ju bara en körsträcka på lite drygt 14 mil till tomt...
Haha, Jag tror att jag kanske hade åkt 45km. Det stämmer isf bättre överens med var jag var, penis efter Södertälje, och räckviddsmätaren som då bara sjönk lite mer än faktiskt sträcka. Måste kolla upp det där.

Fram till Södertälje höll jag en hastighet på 100km/h i snitt, exklusive första milen, pendlade mellan 90-110. Efter Södertälje, precis då jag pratade om räckvidden, ökade jag till 125km/h och då sjunker räckvidden som du vet.

Ja jag började med att stå still och värma upp bilen lite, det gjorde jag även med BMW i3an. Sen körde jag 120km och kom fram med 25km kvar, dvs 145km räckvidd. (Jag uppskattar det till något längre i konstant 112km/h, nämligen 155km).
Ok, men felet på räckviddsuppskattningen blir lika stort om du råkade säga fel och du hade kört 45 km istället för att du hade 45 km kvar. Bilen uppskattade ju räckvidden till 188 km när du startade, så om du bara har 105 km kvar efter att ha kört 45 km så har det försvunnit 83 km räckvidd under 45 km körning. Det är en ännu större feluppskattning. Hmm, en så pass optimistisk GOM har jag nog aldrig sett hos en elbil, den blir ju hopplöst oanvändbar om den tappar 80 km på bara 45 km körning. I synnerhet om du kört i 100-110 km/h i flera mil och sen tappar halva räckvidden för att du ökar till 125 km/h.
apkungen skrev:
Jag kör alla bilar likadant och när jag körde i3an 33kWh kom jag inte ens fram. De sista milen sänkte jag till 90 och kom fram med 6km marginal. Hade jag fortsatt lika hade nog bilen dött helt efter 113km. (Jag uppskattade det till 120km i 112km/h)
Helt rätt ambition, men väldigt svårt i praktiken. Du måste köra samma sträcka i båda riktningarna många många gånger för att komma fram till jämförbara räckvidder och förbrukningar. Det räcker till exempel att vinden ligger lite annorlunda eller det blåser 3 m/s mer i motvind för att du ska få stor skillnad i förbrukning, i synnerhet när du kör i 125 km/h. En motvind på bara 3 m/s motsvarar en hastighetsökning på 11 km/h. Om så var fallet när du körde i3 men inte Ionic så förklarar det i princip hela skillnaden i förbrukning. Samma sak vad det gäller batteritemperatur. Några få graders temperaturskillnad vid start kan ge väldigt stor skillnad i konsumtion vid långa temperaturer.
apkungen skrev:
Det gäller ju att jämföra alla bilar lika. Jag kör ett hårdtest! Nu ska jag härnäst försöka få tag på en zoe 40 och se hur den ter sig i dessa förhållanden. Jag gissar på 160km räckvidd för mig på denna sträcka.
Renaults räckviddkalkylator anger en räckvidd på 18-19 mil 110 km/h vid 0 till 5 grader, vilket lite drygt motsvarar den konsumtion jag har i verkliga livet. Med en snitthastighet på 100 km/h på hela sträckan som du haft med i3 och Ionic så kommer du istället 20-21 mil enligt räckviddkalkylatorn (du visar inte genomsnittshastigheten för Ionic men jag utgår från att du kört båda likadant). Så om du kör exakt likadant och under samma förhållanden som du gjorde med i3 och Ionic, så kommer du komma flera mil längre i Zoe. 13 kWh mer användbar energi i Zoe är inte lite. Vi får se hur väl du lyckas.
Jag såg att du nu även provkört Renault Zoe med det nya större batteriet:



Kul! Det är alltid roligt att kunna gå tillbaka och jämföra spekulationerna i citaten ovan med ”riktiga” data, oavsett om dessa innehåller ett visst mått av säkerhet.

Utifrån ditt test verkar det som om mina egna erfarenheter av förbrukningen i Zoe R240 går att överföra direkt på nya R40. Ditt test bekräftar också att Renaults räckviddskalkylator är väldigt precis. Som jag skrev ovan anger den en räckvidd på 18-19 mil vid de förhållanden och hastigheter som du körde, och din egen slutsats blev 18.5 mil. Snyggt jobbat till både dig och Renault!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Utifrån ditt test verkar det som om mina egna erfarenheter av förbrukningen i Zoe R240 går att överföra direkt på nya R40. Ditt test bekräftar också att Renaults räckviddskalkylator är väldigt precis. Som jag skrev ovan anger den en räckvidd på 18-19 mil vid de förhållanden och hastigheter som du körde, och din egen slutsats blev 18.5 mil. Snyggt jobbat till både dig och Renault!
Min erfarenhet av Zoens räckviddsgissare är att den visar mer i början, faller snabbt så man inte tror att man ska komma fram, och sen hämtar den sig och till slut kommer man fram med den marginal man skulle ha haft från början. Detta gäller iaf när man kör ekonomiskt, dvs i 70-80 km/h. Försöker åskådliggöra det med ett diagram. Den svarta linjen är den faktiska sträcka man har kvar, den röda är Zoens gissometers uppfattning om räckvidden. Lite överdrivet, men ni fattar kanske principen:
Räckvidd.png
Skriv svar