Är 350 kW för barnleksaker?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Nya bilar kan säkert göras bakåtkomplatibla tex genom en typ CCS lösning. Gamla bilar kommer förmodligen ändå inte kunna använda så här kraftfulla laddare utan får hålla till godo med Superchargers. Roadstern har inte fått Supercharger kapacitet trots att det hade varit rätt enkelt att få till, antar jag.
Jo de är nog lätt att fixa nya bilar så de klarar gamla laddare men jag tänker att alla gamla laddare uppgraderas till nya och då måste de ju gå att ladda gamla bilar med dessa nya laddare även om man troligen bara får de vanliga runt 100KW som man får idag. För att klara detta så måste kontakt vara kompatibel med både nya och gamla bilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
De jag funderar direkt på är ju hur man tänker med bakåt kompabilitet.
Den kontakt som används idag tror inte jag klarar 350kw eller mer och byter man kontakt så blir de genast svårare att vara bakåt kompatibel.
De problem jag ser är ju om man måste ha 2 sorters utrustning där ute för då kommer inte nya bilar kunna ladda på gamla laddare och gamla bilar på nya laddare.
Ja ni förstår säkert problemet, hur tror nu Elon tänker runt dessa problem.
Man kan förstås välja alternativet med 2+ kablar/station. Alternativt så löser man det så att alla befintliga Model S/X ägare får en adapter. Det som återstår att se är väl om man väljer en egen standard eller följer VW/BMW/Mercedes/Ford i deras 350 kW satsning, dvs CCS. Personligen hoppas jag på det senare, åtminstone i Europa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av JFAH »

Jag är tämligen säker på att man jobbar rätt hårt på tesla med att ta fram nästa laddstation och då täcka just fallet med lastbilar. Lastbilar lär ha batterier mellan 700 och 800 kwh, och en 2C laddning ger således uteffekter på uppemot 1.6 megawatt. Man kommer nog också ta ett omtag på _hela_ laddningsproblematiken och då med ett krasst öga på att nå full autonomi. Det handlar om optimering av kontakter, laddplatsens utformning, slitage på utrustning och mekanik, underhåll mm. Lustig nog tror jag inte man kommer öka system spänningen. Jag skulle faktiskt tro att man modulariserar laddaren på mer eller mindre samma sätt som idag, och jobbar med mer kontaktytor. En lastbil kan ex. ha 4-6 ladd kretsar och det är jämförelsevis enkelt att skapa en kontaktlist på sidan. Batteribackup är närmast ett krav i en sådan här installation för att minska svängningar. Jag tror dock inte, i det korta perspektivet att det har någon egentlig effekt på dagens elbilar, eller för den delen den närmaste generationen elbilar heller. Batterierna är den begränsande faktorn. 2C verkar vara en magisk gräns där skador börjar komma. Det är fullt möjligt, kanske till och med troligt, att man löser det, men i dagsläget finns inget i produktion.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Pontus »

Vet inte hur heligt 2C är men tänk bara om man kommer upp till 2,5C och ett batteri på 110kWh då kan du få i kanske 2,5 mil/min i början om bilen är lite snålare än model S.
Är det otroligt om 2 år?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Nya bilar kan säkert göras bakåtkomplatibla tex genom en typ CCS lösning. Gamla bilar kommer förmodligen ändå inte kunna använda så här kraftfulla laddare utan får hålla till godo med Superchargers. Roadstern har inte fått Supercharger kapacitet trots att det hade varit rätt enkelt att få till, antar jag.
Precis, även ifall man skulle kunna göra en adapter så klarar nog inte dagens bilar av jättemycket över dagens 125-145kW. Skulle de stå och ladda på 200 kW på en laddare som kan ge mer än 400 kW till andra bilar så känns det lite som slöseri. Misstänker att denna nya snabba laddning inte kommer vara gratis för någon Tesla-bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Nya bilar kan säkert göras bakåtkomplatibla tex genom en typ CCS lösning. Gamla bilar kommer förmodligen ändå inte kunna använda så här kraftfulla laddare utan får hålla till godo med Superchargers. Roadstern har inte fått Supercharger kapacitet trots att det hade varit rätt enkelt att få till, antar jag.
Precis, även ifall man skulle kunna göra en adapter så klarar nog inte dagens bilar av jättemycket över dagens 125-145kW. Skulle de stå och ladda på 200 kW på en laddare som kan ge mer än 400 kW till andra bilar så känns det lite som slöseri. Misstänker att denna nya snabba laddning inte kommer vara gratis för någon Tesla-bil.
Precis de kallar det Ultrachager och det kostar för alla Supercharging är fortfarande grati för de gamla bilarna.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Skulle de stå och ladda på 200 kW på en laddare som kan ge mer än 400 kW till andra bilar så känns det lite som slöseri. Misstänker att denna nya snabba laddning inte kommer vara gratis för någon Tesla-bil.
Nästa generations laddare kanske blir än mer modulära där effekten kan fördelas dynamiskt mellan laddarna. Laddaren i sig är bara en stolpe + kabel. Resten sköts centralt. Tibor skrev väl en artikel om det här om jag inte minns helt fel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

http://teslaclubsweden.se/snsln-2/

Med den lösningen så kan man ha väldigt hög max effekt utan att den går till spillo om äldre (dvs dagens) bilar laddar. Bussar/lastbilar och husvagnsägare kan också dela på platser vid behov, trots väldigt olika effektkrav.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/

Med den lösningen så kan man ha väldigt hög max effekt utan att den går till spillo om äldre (dvs dagens) bilar laddar.
Effekten kommer gå till spillo om det är fler bilar som vill ladda än vad det finns kontakter samtidigt som det står en eller flera bilar och laddar på en bråkdel av effekten som laddaren kan ge.

Det är möjligt att äldre bilar kommer kunna ladda på dessa "Ultraladdare" eller vad de kan komma att kallas med adapter eller liknande men dagens Tesla-bilar kan inte ta emot mycket högre effekt och det lär inte bli gratis för äldre bilar även ifall Supercharging är gratis.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Med tanke på EM bilintresse så ligger nog HyperCharger bra till.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Effekten kommer gå till spillo om det är fler bilar som vill ladda än vad det finns kontakter samtidigt som det står en eller flera bilar och laddar på en bråkdel av effekten som laddaren kan ge.

Det är möjligt att äldre bilar kommer kunna ladda på dessa "Ultraladdare" eller vad de kan komma att kallas med adapter eller liknande men dagens Tesla-bilar kan inte ta emot mycket högre effekt och det lär inte bli gratis för äldre bilar även ifall Supercharging är gratis.
Det beror väl på hur den totala effekten/station dimensioneras. Man kan underdimensionera den initialt för att sedan öka när majoriteten av bilarna på marknaden klarar högre effekt. Är alla laddare upptagna kan man gå ner ända till 60-70 kW för 120 kW bilar utan att det blir en försämring jämfört med dagens laddare. Sen då tilldela ett potentiellt 400 kW fordon en större del av kakan. Den totala effekten bygger man sedan ut eftersom, och Tesla får snabbt statistik över användningen och fördelningen av fordon.

Dessutom kommer det nya bilar eftersom, är det 200 kW med nästa generations bilar så kanske det är 400 kW generationen därpå, och så vidare. Det blir en stolporgie utan dess like om vi ska ha speciella stolpar eller stationer för de olika effekterna. Det ska fördelas rätt initialt och ändras eftersom att marknaden ändras. Kostsamt för Tesla och otrevligt för kunderna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av MangeT »

Visst vore det fantastiskt med ännu snabbare laddning och det kommer säkert men viktigast är ändå att få upp fler laddplatser med superchargingprestanda för när model 3 börjar levereras kommer det att behövas betydligt fler laddstationer.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av vigge50 »

MangeT skrev:
Visst vore det fantastiskt med ännu snabbare laddning och det kommer säkert men viktigast är ändå att få upp fler laddplatser med superchargingprestanda för när model 3 börjar levereras kommer det att behövas betydligt fler laddstationer.
Om laddhastigheten ökar så behövs inte lika många laddare om man tänker de stora vägarna, ytmässigt så är det bra om de kan öka antalet ytterligare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

MangeT skrev:
Visst vore det fantastiskt med ännu snabbare laddning och det kommer säkert men viktigast är ändå att få upp fler laddplatser med superchargingprestanda för när model 3 börjar levereras kommer det att behövas betydligt fler laddstationer.
Ja, det är viktigt. Och det är också viktigt att det finns laddare på många ställen så att du alltid kan ladda närde stannar och inte tvärtom, stanna för att ladda. Kan jag bara få laddat när jag ändå stannar så har jag inget problem med dagens laddtider.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Ja, det är viktigt. Och det är också viktigt att det finns laddare på många ställen så att du alltid kan ladda närde stannar och inte tvärtom, stanna för att ladda. Kan jag bara få laddat när jag ändå stannar så har jag inget problem med dagens laddtider.
Det är väl också en av fördelarna med den centraliserade modellen. Man kan bygga laddstationer med initialt låg total effekt och därmed till ett lågt pris som främst är till för att få täckning, vi kan ta Norrlands inland som ett bra exempel. Låt säga 4 laddare där stationen är på totalt 135 kW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

En fundering kring 350+ kW laddning, kommer det att leda till mindre batteripack i bilarna ? Eller om inte mindre så åtminstone göra så att den utvecklingen stannar av, Elon har väl exempelvis sagt att det kanske inte kommer så mycket större pack än 100 kWh.

Ett 60 kWh pack kan laddas med 210 kW i 3.5C. Det bli 35 kWh på 10 minuter, 21 mils räckvidd om vi räknar med en förbrukning på 1.6 kWh/mil. Då börjar åtminstone jag fundera på om vi verkligen behöver ett större batteripack till Model 3. För familjens normala körning kommer vi garanterat att klara oss med det mindre packet. Och med de laddtider som 350+ kW innebär så gör det ingenting om man behöver stanna någon gång extra och fylla på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
En fundering kring 350+ kW laddning, kommer det att leda till mindre batteripack i bilarna ? Eller om inte mindre så åtminstone göra så att den utvecklingen stannar av, Elon har väl exempelvis sagt att det kanske inte kommer så mycket större pack än 100 kWh.

Ett 60 kWh pack kan laddas med 210 kW i 3.5C. Det bli 35 kWh på 10 minuter, 21 mils räckvidd om vi räknar med en förbrukning på 1.6 kWh/mil. Då börjar åtminstone jag fundera på om vi verkligen behöver ett större batteripack till Model 3. För familjens normala körning kommer vi garanterat att klara oss med det mindre packet. Och med de laddtider som 350+ kW innebär så gör det ingenting om man behöver stanna någon gång extra och fylla på.
Håller med, tror inte vi får se så värst mkt större batterier utan snabbare laddning, men det kräver då att det finns gott om laddare istället (ytmässigt iaf, i norrland lär det bli problem tex).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Anders77 »

Laban skrev:
En fundering kring 350+ kW laddning, kommer det att leda till mindre batteripack i bilarna ? Eller om inte mindre så åtminstone göra så att den utvecklingen stannar av, Elon har väl exempelvis sagt att det kanske inte kommer så mycket större pack än 100 kWh.

Ett 60 kWh pack kan laddas med 210 kW i 3.5C. Det bli 35 kWh på 10 minuter, 21 mils räckvidd om vi räknar med en förbrukning på 1.6 kWh/mil. Då börjar åtminstone jag fundera på om vi verkligen behöver ett större batteripack till Model 3. För familjens normala körning kommer vi garanterat att klara oss med det mindre packet. Och med de laddtider som 350+ kW innebär så gör det ingenting om man behöver stanna någon gång extra och fylla på.
Mindre batterier och ladda ofta tror jag inte lockar stora massan. Stora massan vill kunna köra 50-90 mil och sen ladda i 5 min och åka vidare. För det är så de tror att de kör normalt sett :)

Men när de upptäcker att de varje morgon har en bil som redan är laddad och att de aldrig behöver stanna och ladda för sin dagliga körning, ja då kan mindre batterier bli intressanta för dem. Men de som kör längre sträckor eller planerar lång resor, ja de vill komma fram snabbt och med så kort laddning som möjligt tror jag.

Eftersom batterierna blir billigare för varje år, och man räknar med att 2020 kostar de hälften så mycket som vad de kostar nu, så kommer alltså ett 100KWh batteripack kosta 2020 lika mycket som ett 50KWh pack kostar idag. Tittar man på resten av tekniken i elbilarna så sjunker priset på dem med. Detta gör att vi 2020 kommer kunna få enormt mycket mer för pengarna, men samtidigt även få fram klart billigare bilar.

2023 tror jag att elbilar för 500k kan ha 100KWh batterier i sig och för 300k får du en med 75KWh.

Sen större batterier, ja varför inte. Elon har sagt att han tror att 2020 kan en S köra över 750 miles, alltså 1200km på en laddning. Känner vi Elon rätt så är det inte genom att sänka kraften och köra snålare som skall göra en sån resa möjligt. Sen kan det vara genom att förbättra teknik, men jag tror på större batterier.
För de pengarna vi idag köper Teslor för kommer vi 2020 kunna ha dubbelt så stora batterier.

Större batterier kommer kräva snabbare laddning, för ingen vill stå på en SuC i 3 timmar när man skall åka med familjen på semester.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av mati »

Anders77 skrev:
Mindre batterier och ladda ofta tror jag inte lockar stora massan. Stora massan vill kunna köra 50-90 mil och sen ladda i 5 min och åka vidare. För det är så de tror att de kör normalt sett :)
Du har rätt. Det är tyvärr så folk tänker. Men det är ju bara så himla fel. Risken är att när folk börjar överväga att köpa elbilar så väntar de på ett betydligt större batteri än vad de någonsin behöver. Bara för att de har fastnat i fossiltänket. Det som är kruxet är att just detta tänk är största bromsklossen som förhindrar att elbilar slår undan benen för fossilbilarna. En elbil betraktas allmänt som oanvändbar när det inte går att köra 50 mil med den utan att ladda. Och man kan tjata och nöta bäst man vill. Det tränger inte in liksom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Håller med, tror inte vi får se så värst mkt större batterier utan snabbare laddning, men det kräver då att det finns gott om laddare istället (ytmässigt iaf, i norrland lär det bli problem tex).
Sant, men jag tror att det (Norrlands inland) i grund och botten är ett icke problem. Jag är visserligen inte säker på att det är löst tills våran Model 3 anländer men ser man till problemet i sig, dvs, mängden laddare som krävs samt kostnaden/laddare, så är det småpengar vi pratar om. Fördelat på alla tillverkare åtminstone.

Vem som sedan kommer att bygga dem blir intressant. Tesla har bevisligen inte så bråttom, kanske beroende på att Model 3 inte kommer att dyka upp i några större mängder i Sverige under 2017. Samtidigt börjar det hända saker från de andra tillverkarna. 350 kW nätet från BMW, VW, Mercedes, Ford ex. Elleverantörerna vill också vara med. Jag kan tänka mig att man avvaktar en del nu och ser vad om händer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av FredrikR »

Storleken på batterierna lär ju divergera ganska ordentligt. Mindre bilar som man vill sälja så billigt som möjligt kommer säkert med små batterier typ 40 kWh, då det funkar i 99% av fallen, men vill man välja till ett större batteri får det göras som ett tillval, vilket blir en bra vinst för tillverkaren.

Även lite större bilar kommer säkert med 40-75-100-150 kWh batterier. Där snikvarianten väljs av ytterst få, men det ser ju bra ut i annonser där man kan uppge låga utgångspriser.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

När konkurrensen ökar samt batterierna når <= 100$/kWh så tror jag att vi kommer få se färre batterialternativ. Har svårt att se att Model S/X kommer att finnas kvar med 60-75 kWh pack när Model 3 funnits på marknaden i något år. Eller att Model 3 kommer få fyra batterialternativ, gissar snarare på två.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Crappy »

Något jag grubblat på är varför det inte i efterhand går att ångra sig.
Jag gissar att det inte är en ny tanke, och att det säkert varit uppe här innan. Men

-Fan mitt 60kw räcker inte, plock i ett 100kw är ni snälla

Alltså gör en bil, alla batterier i samma storlek och sälj batterier separat
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av vigge50 »

Crappy skrev:
Något jag grubblat på är varför det inte i efterhand går att ångra sig.
Jag gissar att det inte är en ny tanke, och att det säkert varit uppe här innan. Men

-Fan mitt 60kw räcker inte, plock i ett 100kw är ni snälla

Alltså gör en bil, alla batterier i samma storlek och sälj batterier separat
Tesla gör alla batterier i samma storlek vilket är anledningen till att de erbjude alla som hade 85 kWh batteri att uppdatera till 90 när de kom och nu erbjuder de som har 90 att uppdatera till 100 kWh. Än så länge erbjuder de inte 60 till 100 vad jag vet men de har nog mer att göra med begränsad tillgång än vilja.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
En fundering kring 350+ kW laddning, kommer det att leda till mindre batteripack i bilarna ? Eller om inte mindre så åtminstone göra så att den utvecklingen stannar av, Elon har väl exempelvis sagt att det kanske inte kommer så mycket större pack än 100 kWh.

Ett 60 kWh pack kan laddas med 210 kW i 3.5C. Det bli 35 kWh på 10 minuter, 21 mils räckvidd om vi räknar med en förbrukning på 1.6 kWh/mil. Då börjar åtminstone jag fundera på om vi verkligen behöver ett större batteripack till Model 3. För familjens normala körning kommer vi garanterat att klara oss med det mindre packet. Och med de laddtider som 350+ kW innebär så gör det ingenting om man behöver stanna någon gång extra och fylla på.
Elon sa att det inte kommer större batteripack till Model S/Model X inom snar framtid. Det betyder inte att det inte kommer större längre bort men jag tror inte att Teslas bussar och lastbilar kommer nöja sig med 100kWh... Dagens battericeller lär absolut inte klara av 3,5C. Visst kanske de skulle klara av högre effekt när de inte är fulladdade och lagom varma men dagens celler är på ca. 1C. Jag räknar inte med att första version av Model 3 kommer ha battericeller med så hög laddningskapacitet som 3,5C.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar