Teslas Wallcharger
Postat: 04 jan 2017 18:39
Är det någon som vet eller har provat om det även går att ladda andra elbilar med den?
Oh ja, finns flera trådar om det härmatsstholm skrev:Är det någon som vet eller har provat om det även går att ladda andra elbilar med den?
Undra om den där adaptern finns att köpa av någon finurlig typ?Bjelke skrev:Oh ja, finns flera trådar om det härmatsstholm skrev:Är det någon som vet eller har provat om det även går att ladda andra elbilar med den?![]()
Normalt utan krångel dom med typ 2 kontakt på bilen (inte så många men dom finns iaf), övriga kräver ngn form
av adapter...
Jo det har blivit några stycken nu faktisktLeo skrev:Nja nog finns det ganska många med typ2. De jag kommer på lite snabbt är e-Golf, e-up, Golf GTE, Passat GTE, BMW i3, V60 PHEV, Audi eTron. Säkert MB:s elbilar också. BMW 225XE, BMW 330E, BMW i8.
Osäker på gamla Opel Ampera/Volt
Relnaut Zoe ochsåLeo skrev:Nja nog finns det ganska många med typ2. De jag kommer på lite snabbt är e-Golf, e-up, Golf GTE, Passat GTE, BMW i3, V60 PHEV, Audi eTron. Säkert MB:s elbilar också. BMW 225XE, BMW 330E, BMW i8.
Osäker på gamla Opel Ampera/Volt
Du menar att kunna koppla en bil med typ-1-kontakt till ett typ-2-uttag? Dessa är hur vanliga som helst. Eller menar du en adapter så att du kan ansluta en bil med typ-2-kontakt till en typ-1-kabel?bullen skrev:Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Det första. Så det låter ju bra. Har inte letat för det har inte varit aktuellt förutbylund skrev:Du menar att kunna koppla en bil med typ-1-kontakt till ett typ-2-uttag? Dessa är hur vanliga som helst. Eller menar du en adapter så att du kan ansluta en bil med typ-2-kontakt till en typ-1-kabel?bullen skrev:Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Menade du inte egentligen en adapter så att du kan ladda en bil med typ1 (tex Leaf) på en stolpe med typ2-kabel?bullen skrev:Det första. Så det låter ju bra. Har inte letat för det har inte varit aktuellt förutbylund skrev:Du menar att kunna koppla en bil med typ-1-kontakt till ett typ-2-uttag? Dessa är hur vanliga som helst. Eller menar du en adapter så att du kan ansluta en bil med typ-2-kontakt till en typ-1-kabel?bullen skrev:Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Hmm låter som man tappar nåt annat då? Kommer kabeln fortfaeande att funka mot en stolpe utan sladd tex?Stefan T skrev:Såga 14mm i kontakten så går det för länga sladden på en typ2
Rent tekniskt är det ju ingen skillnad men det är ju enkelt att hitta och köpte en kabel för hona typ2- hane typ1, medans enbullen skrev:Egentligen båda två. Har typ 2 kabel på min laddbox hemma o stolpe utan kabel på jobbet. Så det senare av dessa räcker för mig.
Men det ger en följdfråga. Vad är det för skillnad mellan en stolpe utan kabel och en med inbyggd kabel. Kontakten är ju fysiskt samma så i princip borde det gå även om det uppenbarligen inte gördet. Man kan ju tex inte skarva 2 typ 2 kablar även om det passar fysiskt. Antar att det är samma orsak.
bylund skrev:Båda visar 27 A. Om det nu vore 27 A trefas vore 18 kW rätt rimligt.
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begravenbullen skrev:Jo 6kw/fas
Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig.HelectriC skrev:Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begravenbullen skrev:Jo 6kw/fas
Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?Nicke Nyfiken skrev:Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig.HelectriC skrev:Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begravenbullen skrev:Jo 6kw/fas![]()
Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.
Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Hur länge har du laddat när du får 32 km/h i laddhastighet? Det borde ju gå upp ju längre tid du laddat.HelectriC skrev:Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?Nicke Nyfiken skrev:Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig.HelectriC skrev:Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begravenbullen skrev:Jo 6kw/fas![]()
Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.
Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Nej, den peakar på 32 och håller sig där även efter flera timmar. Ute är det kanske 5 plusgrader.Nicke Nyfiken skrev:Hur länge har du laddat när du får 32 km/h i laddhastighet? Det borde ju gå upp ju längre tid du laddat.HelectriC skrev:Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?Nicke Nyfiken skrev:Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig.HelectriC skrev:Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begravenbullen skrev:Jo 6kw/fas![]()
Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.
Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Och vad har du för utetemperatur?