Sida 1 av 2

Teslas Wallcharger

Postat: 04 jan 2017 18:39
av matsstholm
Är det någon som vet eller har provat om det även går att ladda andra elbilar med den?

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 04 jan 2017 18:47
av Bjelke
matsstholm skrev:
Är det någon som vet eller har provat om det även går att ladda andra elbilar med den?
Oh ja, finns flera trådar om det här :)
Normalt utan krångel dom med typ 2 kontakt på bilen (inte så många men dom finns iaf), övriga kräver ngn form
av adapter...

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 04 jan 2017 20:23
av Teslaspolen
Bjelke skrev:
matsstholm skrev:
Är det någon som vet eller har provat om det även går att ladda andra elbilar med den?
Oh ja, finns flera trådar om det här :)
Normalt utan krångel dom med typ 2 kontakt på bilen (inte så många men dom finns iaf), övriga kräver ngn form
av adapter...
Undra om den där adaptern finns att köpa av någon finurlig typ? ;)

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 04 jan 2017 20:24
av Leo
Nja nog finns det ganska många med typ2. De jag kommer på lite snabbt är e-Golf, e-up, Golf GTE, Passat GTE, BMW i3, V60 PHEV, Audi eTron. Säkert MB:s elbilar också. BMW 225XE, BMW 330E, BMW i8.

Osäker på gamla Opel Ampera/Volt

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 04 jan 2017 20:38
av Bjelke
Leo skrev:
Nja nog finns det ganska många med typ2. De jag kommer på lite snabbt är e-Golf, e-up, Golf GTE, Passat GTE, BMW i3, V60 PHEV, Audi eTron. Säkert MB:s elbilar också. BMW 225XE, BMW 330E, BMW i8.

Osäker på gamla Opel Ampera/Volt
Jo det har blivit några stycken nu faktiskt :)

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 04 jan 2017 20:50
av Teslaspolen
Även Ampera-e!

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 05 jan 2017 21:39
av Kalle
Leo skrev:
Nja nog finns det ganska många med typ2. De jag kommer på lite snabbt är e-Golf, e-up, Golf GTE, Passat GTE, BMW i3, V60 PHEV, Audi eTron. Säkert MB:s elbilar också. BMW 225XE, BMW 330E, BMW i8.

Osäker på gamla Opel Ampera/Volt
Relnaut Zoe ochså

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 06 jan 2017 10:36
av bullen
Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 06 jan 2017 11:07
av bylund
bullen skrev:
Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Du menar att kunna koppla en bil med typ-1-kontakt till ett typ-2-uttag? Dessa är hur vanliga som helst. Eller menar du en adapter så att du kan ansluta en bil med typ-2-kontakt till en typ-1-kabel?

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 06 jan 2017 14:15
av Pro-Z
Jag har laddat VW e-Up på vår Tesla wallcharger..

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 06 jan 2017 14:47
av bullen
bylund skrev:
bullen skrev:
Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Du menar att kunna koppla en bil med typ-1-kontakt till ett typ-2-uttag? Dessa är hur vanliga som helst. Eller menar du en adapter så att du kan ansluta en bil med typ-2-kontakt till en typ-1-kabel?
Det första. Så det låter ju bra. Har inte letat för det har inte varit aktuellt förut

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 06 jan 2017 18:48
av Bjelke
bullen skrev:
bylund skrev:
bullen skrev:
Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Du menar att kunna koppla en bil med typ-1-kontakt till ett typ-2-uttag? Dessa är hur vanliga som helst. Eller menar du en adapter så att du kan ansluta en bil med typ-2-kontakt till en typ-1-kabel?
Det första. Så det låter ju bra. Har inte letat för det har inte varit aktuellt förut
Menade du inte egentligen en adapter så att du kan ladda en bil med typ1 (tex Leaf) på en stolpe med typ2-kabel?
Tex en Leaf på en Tesla Wall Connector... DET är klurigare.
Men om du "bara" menade en bil med typ1 på en stolpe med typ2-uttag (ingen kabel inbyggd i stolpen alltså) så är
det som Bylund säger ganska vanligt/enkelt och finns många kablar att köpa :)

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 06 jan 2017 19:00
av bullen
Egentligen båda två. Har typ 2 kabel på min laddbox hemma o stolpe utan kabel på jobbet. Så det senare av dessa räcker för mig.
Men det ger en följdfråga. Vad är det för skillnad mellan en stolpe utan kabel och en med inbyggd kabel. Kontakten är ju fysiskt samma så i princip borde det gå även om det uppenbarligen inte gördet. Man kan ju tex inte skarva 2 typ 2 kablar även om det passar fysiskt. Antar att det är samma orsak.

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 06 jan 2017 19:05
av Stefan T
Såga 14mm i kontakten så går det för länga sladden på en typ2

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 06 jan 2017 19:10
av bullen
Stefan T skrev:
Såga 14mm i kontakten så går det för länga sladden på en typ2
Hmm låter som man tappar nåt annat då? Kommer kabeln fortfaeande att funka mot en stolpe utan sladd tex?

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 06 jan 2017 22:02
av Bjelke
bullen skrev:
Egentligen båda två. Har typ 2 kabel på min laddbox hemma o stolpe utan kabel på jobbet. Så det senare av dessa räcker för mig.
Men det ger en följdfråga. Vad är det för skillnad mellan en stolpe utan kabel och en med inbyggd kabel. Kontakten är ju fysiskt samma så i princip borde det gå även om det uppenbarligen inte gördet. Man kan ju tex inte skarva 2 typ 2 kablar även om det passar fysiskt. Antar att det är samma orsak.
Rent tekniskt är det ju ingen skillnad men det är ju enkelt att hitta och köpte en kabel för hona typ2- hane typ1, medans en
för hane typ2 (sladd på stolpen) - hane typ2 vilket "bara" borde vara en adapter vet jag inte om jag sett ens...

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 12 jan 2017 18:06
av HelectriC
Har för mig jag hört om det förr, men ibland visar väl appen fel effekt mot vad bilen egentligen tar emot när man laddar med 3-fas? Jag har nu fått min Wall connector inkopplad på 3-fas 230V och androidappen visar 32km/h vilket är korrekt med tanke på ström in. Men iOS visar 18kW, som ju inte stämmer, speciellt eftersom jag bara har enkelladdare och bilen inte sk klara mer än 11kW på AC.

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 12 jan 2017 18:10
av bylund
Båda visar 27 A. Om det nu vore 27 A trefas vore 18 kW rätt rimligt.

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 12 jan 2017 18:21
av HelectriC
bylund skrev:
Båda visar 27 A. Om det nu vore 27 A trefas vore 18 kW rätt rimligt.

Inte via 230V.

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 12 jan 2017 18:43
av bullen
Jo 6kw/fas

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 12 jan 2017 20:54
av HelectriC
bullen skrev:
Jo 6kw/fas
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begraven :?

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 12 jan 2017 21:55
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:
bullen skrev:
Jo 6kw/fas
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begraven :?
Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig. :o

Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.

Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 12 jan 2017 22:10
av HelectriC
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
bullen skrev:
Jo 6kw/fas
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begraven :?
Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig. :o

Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.

Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 12 jan 2017 22:17
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
bullen skrev:
Jo 6kw/fas
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begraven :?
Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig. :o

Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.

Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?
Hur länge har du laddat när du får 32 km/h i laddhastighet? Det borde ju gå upp ju längre tid du laddat.
Och vad har du för utetemperatur?

För att få mer än 11 kW måste du ha dubbelladdare. Har du aldrig laddat från Typ2 som ger 22kW tidigare?

Re: Teslas Wallcharger

Postat: 12 jan 2017 22:27
av HelectriC
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
bullen skrev:
Jo 6kw/fas
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begraven :?
Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig. :o

Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.

Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?
Hur länge har du laddat när du får 32 km/h i laddhastighet? Det borde ju gå upp ju längre tid du laddat.
Och vad har du för utetemperatur?
Nej, den peakar på 32 och håller sig där även efter flera timmar. Ute är det kanske 5 plusgrader.