Teslas Wallcharger
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:33
Teslas Wallcharger
Är det någon som vet eller har provat om det även går att ladda andra elbilar med den?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Teslas Wallcharger
Oh ja, finns flera trådar om det härmatsstholm skrev:Är det någon som vet eller har provat om det även går att ladda andra elbilar med den?

Normalt utan krångel dom med typ 2 kontakt på bilen (inte så många men dom finns iaf), övriga kräver ngn form
av adapter...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Teslas Wallcharger
Undra om den där adaptern finns att köpa av någon finurlig typ?Bjelke skrev:Oh ja, finns flera trådar om det härmatsstholm skrev:Är det någon som vet eller har provat om det även går att ladda andra elbilar med den?![]()
Normalt utan krångel dom med typ 2 kontakt på bilen (inte så många men dom finns iaf), övriga kräver ngn form
av adapter...

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Teslas Wallcharger
Nja nog finns det ganska många med typ2. De jag kommer på lite snabbt är e-Golf, e-up, Golf GTE, Passat GTE, BMW i3, V60 PHEV, Audi eTron. Säkert MB:s elbilar också. BMW 225XE, BMW 330E, BMW i8.
Osäker på gamla Opel Ampera/Volt
Osäker på gamla Opel Ampera/Volt
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Teslas Wallcharger
Jo det har blivit några stycken nu faktisktLeo skrev:Nja nog finns det ganska många med typ2. De jag kommer på lite snabbt är e-Golf, e-up, Golf GTE, Passat GTE, BMW i3, V60 PHEV, Audi eTron. Säkert MB:s elbilar också. BMW 225XE, BMW 330E, BMW i8.
Osäker på gamla Opel Ampera/Volt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Teslas Wallcharger
Även Ampera-e!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Teslas Wallcharger
Relnaut Zoe ochsåLeo skrev:Nja nog finns det ganska många med typ2. De jag kommer på lite snabbt är e-Golf, e-up, Golf GTE, Passat GTE, BMW i3, V60 PHEV, Audi eTron. Säkert MB:s elbilar också. BMW 225XE, BMW 330E, BMW i8.
Osäker på gamla Opel Ampera/Volt
Re: Teslas Wallcharger
Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Re: Teslas Wallcharger
Du menar att kunna koppla en bil med typ-1-kontakt till ett typ-2-uttag? Dessa är hur vanliga som helst. Eller menar du en adapter så att du kan ansluta en bil med typ-2-kontakt till en typ-1-kabel?bullen skrev:Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Teslas Wallcharger
Jag har laddat VW e-Up på vår Tesla wallcharger..
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Re: Teslas Wallcharger
Det första. Så det låter ju bra. Har inte letat för det har inte varit aktuellt förutbylund skrev:Du menar att kunna koppla en bil med typ-1-kontakt till ett typ-2-uttag? Dessa är hur vanliga som helst. Eller menar du en adapter så att du kan ansluta en bil med typ-2-kontakt till en typ-1-kabel?bullen skrev:Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Teslas Wallcharger
Menade du inte egentligen en adapter så att du kan ladda en bil med typ1 (tex Leaf) på en stolpe med typ2-kabel?bullen skrev:Det första. Så det låter ju bra. Har inte letat för det har inte varit aktuellt förutbylund skrev:Du menar att kunna koppla en bil med typ-1-kontakt till ett typ-2-uttag? Dessa är hur vanliga som helst. Eller menar du en adapter så att du kan ansluta en bil med typ-2-kontakt till en typ-1-kabel?bullen skrev:Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Tex en Leaf på en Tesla Wall Connector... DET är klurigare.
Men om du "bara" menade en bil med typ1 på en stolpe med typ2-uttag (ingen kabel inbyggd i stolpen alltså) så är
det som Bylund säger ganska vanligt/enkelt och finns många kablar att köpa

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Teslas Wallcharger
Egentligen båda två. Har typ 2 kabel på min laddbox hemma o stolpe utan kabel på jobbet. Så det senare av dessa räcker för mig.
Men det ger en följdfråga. Vad är det för skillnad mellan en stolpe utan kabel och en med inbyggd kabel. Kontakten är ju fysiskt samma så i princip borde det gå även om det uppenbarligen inte gördet. Man kan ju tex inte skarva 2 typ 2 kablar även om det passar fysiskt. Antar att det är samma orsak.
Men det ger en följdfråga. Vad är det för skillnad mellan en stolpe utan kabel och en med inbyggd kabel. Kontakten är ju fysiskt samma så i princip borde det gå även om det uppenbarligen inte gördet. Man kan ju tex inte skarva 2 typ 2 kablar även om det passar fysiskt. Antar att det är samma orsak.
Re: Teslas Wallcharger
Såga 14mm i kontakten så går det för länga sladden på en typ2
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: Teslas Wallcharger
Hmm låter som man tappar nåt annat då? Kommer kabeln fortfaeande att funka mot en stolpe utan sladd tex?Stefan T skrev:Såga 14mm i kontakten så går det för länga sladden på en typ2
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Teslas Wallcharger
Rent tekniskt är det ju ingen skillnad men det är ju enkelt att hitta och köpte en kabel för hona typ2- hane typ1, medans enbullen skrev:Egentligen båda två. Har typ 2 kabel på min laddbox hemma o stolpe utan kabel på jobbet. Så det senare av dessa räcker för mig.
Men det ger en följdfråga. Vad är det för skillnad mellan en stolpe utan kabel och en med inbyggd kabel. Kontakten är ju fysiskt samma så i princip borde det gå även om det uppenbarligen inte gördet. Man kan ju tex inte skarva 2 typ 2 kablar även om det passar fysiskt. Antar att det är samma orsak.
för hane typ2 (sladd på stolpen) - hane typ2 vilket "bara" borde vara en adapter vet jag inte om jag sett ens...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Teslas Wallcharger
Har för mig jag hört om det förr, men ibland visar väl appen fel effekt mot vad bilen egentligen tar emot när man laddar med 3-fas? Jag har nu fått min Wall connector inkopplad på 3-fas 230V och androidappen visar 32km/h vilket är korrekt med tanke på ström in. Men iOS visar 18kW, som ju inte stämmer, speciellt eftersom jag bara har enkelladdare och bilen inte sk klara mer än 11kW på AC.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Teslas Wallcharger
Båda visar 27 A. Om det nu vore 27 A trefas vore 18 kW rätt rimligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Teslas Wallcharger
bylund skrev:Båda visar 27 A. Om det nu vore 27 A trefas vore 18 kW rätt rimligt.
Inte via 230V.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Teslas Wallcharger
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begravenbullen skrev:Jo 6kw/fas

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Teslas Wallcharger
Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig.HelectriC skrev:Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begravenbullen skrev:Jo 6kw/fas

Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.
Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Teslas Wallcharger
Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?Nicke Nyfiken skrev:Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig.HelectriC skrev:Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begravenbullen skrev:Jo 6kw/fas![]()
Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.
Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Teslas Wallcharger
Hur länge har du laddat när du får 32 km/h i laddhastighet? Det borde ju gå upp ju längre tid du laddat.HelectriC skrev:Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?Nicke Nyfiken skrev:Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig.HelectriC skrev:Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begravenbullen skrev:Jo 6kw/fas![]()
Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.
Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Och vad har du för utetemperatur?
För att få mer än 11 kW måste du ha dubbelladdare. Har du aldrig laddat från Typ2 som ger 22kW tidigare?
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Teslas Wallcharger
Nej, den peakar på 32 och håller sig där även efter flera timmar. Ute är det kanske 5 plusgrader.Nicke Nyfiken skrev:Hur länge har du laddat när du får 32 km/h i laddhastighet? Det borde ju gå upp ju längre tid du laddat.HelectriC skrev:Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?Nicke Nyfiken skrev:Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig.HelectriC skrev:Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begravenbullen skrev:Jo 6kw/fas![]()
Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.
Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Och vad har du för utetemperatur?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14