Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av chpaulin »

Jag gjorde lite sökningar på forumet men hittade ingen tråd kring vart ägare i Stockholm vänder sig för säsongsskifte. Finns det en tidigare tråd får någon gärna länka den här.

Jag "riskerar" att få min Model S lite tidigare än jag tänkt och kan då behöva kränga på vinterdäck (har inte beställt några vinterhjul). Ni som bor i Stockhomsområdet (speciellt ni i Norrort) vart skiftar ni däck? Man måste ju lyfta MS på rätt sätt och jag vill inte att någon klåpare skall pajja bilen dag 1. Gärna en firma som även erbjuder lagring av däck.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av ovelundkvist »

Jag tror det är rätt känt numera på däckfirmor att man måste sätta teslor i jack mode, det är ju inte speciellt krångligt. Jag har skiftat på tre olika ställen i Nacka och alla tre har känt till det.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av Peter Holm »

Däckproffsen i Sundbyberg AB har erfarenhet av minst tre skiften på Teslor och de har inte gjort bort sig än. Eventuellt tar jag en lunch med dig medansvar du väntar....
Förövrigt låter det ju jättekul om du har ett monster på gång. ;)
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av bjelkeman »

Jag bytte hos Euromaster i Upplands Väsby, dagen vi fick 50 cm snö, vilket var en intressant annan historia. De verkade veta vad de gjorde.

Grattis för din beställning!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
matsstholm
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 jan 2017 18:33

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av matsstholm »

Nog ganska enkelt står i manualen ang lyftpunkter etc.
Tips också att Tesla använder samma skruvmönstet / offset som många Mercedes så det finns många fälgar att välja mellan på eftermarknaden.
Teslas orginal däcktrycksensorer va också åtminstone för något år sedan riktigt prisvärda typ 1500 SEK för 4.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av lator »

matsstholm skrev:
Nog ganska enkelt står i manualen ang lyftpunkter etc.
Tips också att Tesla använder samma skruvmönstet / offset som många Mercedes så det finns många fälgar att välja mellan på eftermarknaden.
Teslas orginal däcktrycksensorer va också åtminstone för något år sedan riktigt prisvärda typ 1500 SEK för 4.
Nja, någon Mercedes med 5x120 känner jag inte till, däremot BMW... :oops:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av Tars »

chpaulin skrev:
Jag gjorde lite sökningar på forumet men hittade ingen tråd kring vart ägare i Stockholm vänder sig för säsongsskifte. Finns det en tidigare tråd får någon gärna länka den här.

Jag "riskerar" att få min Model S lite tidigare än jag tänkt och kan då behöva kränga på vinterdäck (har inte beställt några vinterhjul). Ni som bor i Stockhomsområdet (speciellt ni i Norrort) vart skiftar ni däck? Man måste ju lyfta MS på rätt sätt och jag vill inte att någon klåpare skall pajja bilen dag 1. Gärna en firma som även erbjuder lagring av däck.
Kan faktiskt rekommendera Märsta Fordonsteknik.
De tar ca 1000 kr för förvaring, skifte och tvätt.
Alltid noggranna med balansering och omhändertagning av fälgen.
Har bytt däck både på x:en och s:en.
Är en liten firma, men är en personlig firma vilket jag föredrar.


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av bylund »

Peter Holm skrev:
Däckproffsen i Sundbyberg AB har erfarenhet av minst tre skiften på Teslor och de har inte gjort bort sig än. Eventuellt tar jag en lunch med dig medansvar du väntar....
Förövrigt låter det ju jättekul om du har ett monster på gång. ;)
Har använt dem till att laga punkteringar. De vet hur man lyfter och lagningarna har hållit.
Trevliga är de också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av EnTraktor »

Jag tar gärna tips på bra firmor i söderort, gärna åt Tyresöhållet. Tesla rekommenderade Vianor och skickade mina däck till Vianor Skarpnäck. Efter 2 byten åkte jag för att serva bilen hos Tesla som sa att hälften av muttrarna var förstörna och hjulen satt inte fast ordentligt. Fick nya muttrar gratis som "goodwill". Aldrig mer Vianor!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av chpaulin »

Tack för alla tips. Verkar som om de flesta vet hur det fungerar vid detta laget. Haft Euromaster på de senaste två bilarna och det har fungerat, lutar mot att det blir fortsatt förtroende där :)

Skall ta mig en titt på Däckproffsen i Sumpan också.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av 12man »

lator skrev:
matsstholm skrev:
Nog ganska enkelt står i manualen ang lyftpunkter etc.
Tips också att Tesla använder samma skruvmönstet / offset som många Mercedes så det finns många fälgar att välja mellan på eftermarknaden.
Teslas orginal däcktrycksensorer va också åtminstone för något år sedan riktigt prisvärda typ 1500 SEK för 4.
Nja, någon Mercedes med 5x120 känner jag inte till, däremot BMW... :oops:
ja tesla har en hel del delar från mercedes typ luftfjädring och ratt+ spakarna fönsterhiss knappar, men hjulen det är bmw bultmönster inget snack, offsetten(40) stämmer inte exakt men nära nog, dock verkar bmw byta till 5/112 isf 5/120
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
p_q
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 dec 2015 14:02

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av p_q »

EnTraktor skrev:
Jag tar gärna tips på bra firmor i söderort, gärna åt Tyresöhållet. Tesla rekommenderade Vianor och skickade mina däck till Vianor Skarpnäck. Efter 2 byten åkte jag för att serva bilen hos Tesla som sa att hälften av muttrarna var förstörna och hjulen satt inte fast ordentligt. Fick nya muttrar gratis som "goodwill". Aldrig mer Vianor!
Jag har använt Nacka Däckservice AB, och dom har gjort ett utmärkt jobb hittils. Är ju inte direkt i Tyresö, men iaf sydöst om stan.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av ironjack »

Både Euromaster i Kallhäll och Däckia i Bredden har full koll på Teslans lyftpunkter, så det är nog allmänt känt hur det funkar bland de stora kedjorna i alla fall.
PS. Om du har luftfjädring, kom ihåg Jack Mode innan de hissar upp bilen, så det inte händer någon olycka. DS
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tips på däckverkstad för säsongsskifte i Stockholm sökes

Inlägg av Jocce »

Däckia i Märsta är duktiga!

Hälsa från Jocce på Svenco ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar